![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Diegenen die Oosten hier 'de Elite ' noemt distancieerden zichzelf van hun volk omdat ze er niet representatief voor waren, of vindt ge dat die franssprekende boergeios in 1830, in het Parlement, die weliswaar uit Vlaanderen kwamen, wel de meerderheid van de bevolking vertenwoordigden? Neen, dan waren ze volksvreemd en bijgevolg niet wat Oosten 'Vlaamse elite' noemt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Europees Commissaris
|
![]() Gwijde sprak Frans! Tevreden nu?
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 17:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben daar tevreden noch ontevreden mee.
En als u nu zou gezegd hebben: "de Graaf van Vlaanderen als top van de toenmalige Vlaamse elite sprak in die tijd Frans", dan zou u het nog accurater hebben geformuleerd. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 april 2012 om 17:36. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Neen dat doe ik natuurlijk niet en ik heb gezegd waarom ik dat niet doe.
Citaat:
Maar neen, ge wilt zoals een overjaarse puber blijven diskusssieren. Hoe oud zijt gij eigenlijk? Ik aanvaard daarentegen wel uw standpunt dat de Vlaamse ‘elite’ bestaat uit de Franssprekende graven van in de middeleeuwse tot de Franssprekende bourgeois van tot voor kort. Ik ga er alleen niet mee akkoord. Voor mij is dat geen elite omdat ze veelal tegen het volksbelang ingingen en vooral niet representatief waren. Ze vertegenwoordigde enkel hun eigen, hun eigen positie en postjes en streefden hun eigen kleine materieel belang na. Geen wonder echter dat ge aan hun kant staat, want zoals ge zelf zegt: Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 19:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nu kunt ge wel zo uw eigen elites scheppen, en iedereen kan dit eventueel, maar daar zijn we niet veel mee, historisch gezien. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 4 april 2012 om 20:24. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het graafschap Vlaanderen besloeg inderdaad een gebied waar ook, naast de Dietstaligen, Romaanstaligen leefden. Ondanks het feit dat men niet echt op taalgronden de zaak organiseerde, waren de onderverdelingen (de zogenaamde kasselarijen) toch min of meer geordend naar de toenmalige taalgrens. Daarbij waren er voor bepaalde zaken taalgebonden instellingen. U vergeet natuurlijk dan dat dit graafschap Vlaanderen op een bepaald moment het grootste deel van haar "Waals-Vlaanderen" heeft verloren aan de Franse koning. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De de Dampierres woonden helemaal niet "al eeuwenlang in die regio". De eerste de Dampierre die graaf van Vlaanderen werd, Guy, was in Compiègne geboren, sprak alleen maar Frans.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De graven van het Huis van Elzas waren Dietstalig. Over die van Huis van Henegouwen weet ik het niet onmiddellijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 22:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat Karel als moedertaal had, kan ik niet onmiddellijk afleiden, want die man heeft een nogal bewogen jeugd had. Naar geboorte was hij trouwens een Deen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Europees Commissaris
|
![]() Het graafschap was in het noorden eentalig Diets en in het zuiden eentalig Waals. Net zoals Brabant vroeger. Brabant is nooit tweetalig geweest. (Afgezien van Brussel.)
Wat is trouwens een tweetalig gebied? België is ook geen tweetalig land. Enkel Brussel, maar dat betekent niet men daar tweetalig is. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 22:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als ik het me goed herinner, is er vele jaren geleden eens een uitgebreid artikel verschenen in de "Heemkundige Bijdragen voor Brugge" over de taalgebonden regelingen binnen het oude graafschap Vlaanderen. Blijkbaar stonden de verschillende groepen toch op hun rechten als het om taal ging.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In de tijd van Keizer Karel had Rijsels-Vlaanderen een eigen delegatie in de Staten-Generaal te Brussel. En welke Franse 'chroniqeur' zei weer dat 'die van Gent de Waals-Vlamingen liever kwijt waren'..... Interessant voorwerp voor een uitgebreide studie. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 april 2012 om 22:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik wil hierbij trouwens nog opmerken dat het Diets in die tijd helemaal niet werd gezien als een "mindere taal" die het moest afleggen tegenover het Frans. Het was juist het Frans dat door bepaalden met een zekere minachting werd bekeken, omdat het gezien werd als een soort verbasterd, degenereerd Latijn. Later zal Simon Stevin en andere Vlaamse geleerden uit de Renaissance dat trouwens uitgebreid voorstaan. Daarom ook, ondanks de luister die er later van de Franse taal inging, zien we dat de Bourgondische hertogen bijvoorbeeld voor de Staten van Vlaanderen hun "bedes" (toelating om belastingen te mogen heffen of verhogen) in het Nederlands komen verdedigen. De hertogen wisten maar al te goed dat het op die manier iets beter zou vlotten. En tegelijkertijd wijst dit erop dat een aantal Bourgondische hertogen zich niet te beroerd voelden Nederlands te leren, wat er toch op wijst dat de taal niet als inferieur werd gezien. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Europees Commissaris
|
![]() Tiens, welke hertogen spraken Diets?
Die informatie vindt ge eigenlijk niet zo vlug. Maar de moedertaal was van allen wel het Frans veronderstel ik. |
![]() |
![]() |