Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord
 
Discussietools
Oud 23 april 2012, 13:00   #161
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
exodus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2004
Berichten: 13.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Nee, dat is allemaal weerlegt, Pim van Lommel is een psuedowetenschapper.
Hij is een pseudowetenschapper in jouw ogen omdat hij dingen zegt die niet stroken met wat jij gelooft over de realiteit. Heel kort door de bocht dat besef je toch zelf wel.

Stel jezelf eens de vraag hoeveel van je geloof is je echt eigen mening? Wat jij gelooft is gewoon de versie die je geleerd hebt door op te groeien in de westerse maatschappij. En de heersende opvattingen van de westerse maatschappij over bewustzijn zijn simpelweg verkeerd!
__________________
Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself. – Rumi
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:02   #162
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AppellationMountain Bekijk bericht
weerlegt? hmm kan je eens duidelijk uitleggen waarom je het niet serieus neemt. Ik (en anderen) hebben dit ook persoonlijk ervaren. Mag je dat
zomaar uitvlakken?
Mooi dat jij dat hebt meegemaakt, leuk dat jij die ervaring hebt mogen opdoen.
Maar zoek er verder niets achter.

Ik zou even proberen uit te leggen wat je er wel achter moet zoeken, wat de oorzaken zijn enz.

BDE en hersenfuncties

Hoewel BDE soms optreedt bij een hartstilstand is bij een hartstilstand het brein nog een tijdje actief. Dit blijkt onder o.a. uit het registratie van hersenactiviteit, zoals het EEG. Alle verschijnselen die gepaard gaan met een BDE worden dan ook als een product van de nog werkende hersenen beschouwd. Kortom: de term BDE is misleidend omdat het optreden van een BDE vooral een gevolg is van veranderingen in de toestand van het brein, en niet per se een voorbode van de naderende dood. Het feit dat BDE niet per se gekoppeld is aan een 'bijna dood' toestand, blijkt uit de medische dossiers van bijna de helft van mensen met een BDE. Toch rapporteerden zij gevoelens als: uit het lichaam treden, het verleden herbeleven etc.[1] Volgens neuroloog Kevin Nelson ontstaan deze verschijnselen omdat het bewustzijn zijn oriëntatie kwijtraakt. Dit lijkt op verschijnselen die ook tijdens de droomslaap kunnen voorkomen of bij een toestand als epilepsie. Ook tijdens de droom wordt het lichamelijk gevoel uitgeschakeld en zijn er soms visuele belevingen en/of gevoelens van euforie. Deze bewustzijnsverschijnselen kunnen ontstaan doordat een gebied in de hersenstam dat de cortex aanstuurt de hersenen omschakelt naar de toestand van het droombewustzijn. Het eindstation daarbij is het gebied in hersenen dat ligt op de grens van de temporaalkwab en pariëtaalkwab (met name de gyrus angularis). Dit gebied lijkt een belangrijke rol te spelen bij stoornissen waarbij iemand zijn oriëntatie ten opzichte van het eigen lichaam kwijtraakt. Dit is onder meer aangetoond door dit gebied bij patiënten elektrisch te stimuleren.[2] [3] of na neurochirurgie[4]

De biologische verklaringen.

1:Mensen met temporale epilepsie verklaarden tijdens hun aanvallen religieuze hallucinaties te hebben die overeenkomsten vertonen met BDE's. Bij gewone, gezonde mensen die zich als vrijwilliger aanboden, heeft men door het uitwendig aanbrengen van een magnetisch veld ter hoogte van de temporale kwab van de neocortex ook religieuze hallucinaties kunstmatig kunnen opwekken. Ook de impact van allerlei drugs op de fysiologie van zenuwcellen én tegelijk op het bewustzijn van de gebruikers is bekend.

2:Circa twintig procent van de piloten die bewusteloos raken wanneer ze tijdens een training in een centrifuge aan hoge G-krachten worden blootgesteld, ervaart een klassieke bijna-doodervaring, inclusief de ervaring van uittreding.

3:n de jaren negentig heeft Dr. Rick Strassman aan de Universiteit van New Mexico onderzoek verricht naar de hallucinogene drug dimethyltryptamine (DMT, intraveneus toegediend). Strassman propageerde de theorie dat het vrijmaken van een grote hoeveelheid DMT vanuit de pijnappelklier vlak voor de dood of bijna-dood de oorzaak is van het fenomeen van de bijna-doodervaring

Dat zijn pas drie voorbeelden, zo heb je er nog veel meer.

Vaak is het probleem met dit soort ervaringen, en mensen die willen dat dit wetenschappelijk bewezen wordt ook het gebrek aan bewijs.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:04   #163
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Het bestaan van bewustzijn zonder hersenen is wel aangetoont, maar men wil het gewoonweg niet accepteren.
Als dat werkelijk zo was waarom zou men dat niet accepteren? Als ik dat zou kunnen aantonen wat U beweerd dan zou ik onmiddellijk James Randi uitdagen en zijn 1 mijoen dollar incasseren. En ontkennen werkt hier niet want dan kontacteer ik de media en die is dol op zulke controversen, kijkcijfers gegarandeerd.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:13   #164
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Helemaal mee eens, maar tegen wie of wat zeg je dit eigenlijk? vindt jij dat de wetenschap dat moet doen? Of was dit op mij gericht?
Ik vind dat de wetenschap die vraag zou moeten stellen. Maar men moet eerst beginnen met een hypothese die redelijk lijkt. Van daaruit kan een experiment beginnen. Zolang men die niet heeft, heeft het ook weinig zin om daarover te spreken.
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:13   #165
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Ik vind dat de wetenschap die vraag zou moeten stellen. Maar men moet eerst beginnen met een hypothese die redelijk lijkt. Van daaruit kan een experiment beginnen. Zolang men die niet heeft, heeft het ook weinig zin om daarover te spreken.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:14   #166
parcifal
Banneling
 
 
parcifal's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 februari 2003
Berichten: 26.968
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Het bestaan van bewustzijn zonder hersenen is wel aangetoont, maar men wil het gewoonweg niet accepteren.
In de 8 jaar op dit forum heb jij in elk geval nog niets kunnen aanbrengen dat ook maar in de verste verte in die richting zou kunnen wijzen.

Als de bewijslast een berg is, heb jij nog niet 1 korrel aangebracht.
Maar vanwege je cognitieve dissonantie en je gigantische emotionele investering in deze waanbeelden kan je dat niet accepteren.

Dus draai je eindeloos je rondjes in wolkenland. Is het niet saai?
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:24   #167
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AppellationMountain Bekijk bericht
Je doet hier nogal wat aannames zeg! Ten eerste dat James Randi eerlijk zuiver en integer is (dat is ie niet als je gaat spitten). ten tweede ga je er van uit de media niet gecontroleerd worden (er is echt geen vrije onafhankelijke media). Ze zijn dol op pseudo controversen. De echt belangrijke zaken wagen ze zich niet aan! De meeste zijn een stel lafaards.
Ik heb eens een journalist gesproken en die was het eens met wat ik zei maar deed er niks aan en liep lekker mee.


Anders ga je ook eens in, op wat ik posten over de bijna dood ervaringen?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:26   #168
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Het bestaan van bewustzijn zonder hersenen is wel aangetoont, maar men wil het gewoonweg niet accepteren.
Dit moet zeker tot de mogelijkheden gerekend worden.
En omdat het innerlijke wezenlijk hoger is dan het uiterlijke, moet het zelfs hoogst waarschijnlijk geacht worden dat het zo is.

Nochtans is het dan ook hoogst waarschijnlijk dat het bewustzijn dan gebruik maakt van hogere hemelse hersenen in plaat van de lagere aardse hersenen.

Dit omdat het bewustzijn toch op de een of andere manier georganiseerd moet worden.

Die hemelse hersenen maken dat tevens gebruik van de hogere hemelse hersenen der microwezentjes, dus micro-engeltjes.



micro-engeltje....
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:27   #169
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
Dit moet zeker tot de mogelijkheden gerekend worden.
En omdat het innerlijke wezenlijk hoger is dan het uiterlijke, moet het zelfs hoogst waarschijnlijk geacht worden dat het zo is.

Nochtans is het dan ook hoogst waarschijnlijk dat het bewustzijn dan gebruik maakt van hogere hemelse hersenen in plaat van de lagere aardse hersenen.

Dit omdat het bewustzijn toch op de een of andere manier georganiseerd moet worden.

Die hemelse hersenen maken dat tevens gebruik van de hogere hemelse hersenen der microwezentjes, dus micro-engeltjes.



micro-engeltje....
Ben jij dat?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:37   #170
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ben jij dat?
oh nee: dat is mijn broer, dat is een echte grappenmaker.

Hij vindt mij zo serieus en daarom trekt ie steeds van die gekke bekken...
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:38   #171
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
oh nee: dat is mijn broer, dat is een echte grappenmaker.

Hij vindt mij zo serieus en daarom trekt ie steeds van die gekke bekken...
nee.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:47   #172
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.916
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
nee.
ja...
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:48   #173
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door harriechristus Bekijk bericht
ja...
paardrijden.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:50   #174
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Hoewel BDE soms optreedt bij een hartstilstand is bij een hartstilstand het brein nog een tijdje actief. Dit blijkt onder o.a. uit het registratie van hersenactiviteit, zoals het EEG.
Lees eens het antwoord van Pim Van Lommel hieromtrent:
http://skepp.be/node/501


Fred.

Laatst gewijzigd door Fred uit Gent : 23 april 2012 om 13:52.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 13:53   #175
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fred uit Gent Bekijk bericht
Lees eens het antwoord van Pim Van Lommel hieromtrent:
http://skepp.be/node/501


Fred.
Ga jij eerst inhoudelijk in op mijn post, in plaats er selectief een klein stukje uit te kiezen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 14:14   #176
exodus
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
exodus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 mei 2004
Berichten: 13.621
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
Als dat werkelijk zo was waarom zou men dat niet accepteren? Als ik dat zou kunnen aantonen wat U beweerd dan zou ik onmiddellijk James Randi uitdagen en zijn 1 mijoen dollar incasseren. En ontkennen werkt hier niet want dan kontacteer ik de media en die is dol op zulke controversen, kijkcijfers gegarandeerd.
Nog één met zijn Randi prijs.... de prijs van Randi is net bedoeld om niet gewonnen te worden. De prijs is opgezet vanuit de overtuiging dat hij nooit zal gewonnen worden, dus aan die niet objectieve zever schenk ik niet teveel aandacht.

Bovendien is een BDE niet zo simpel te onderzoeken. Het zou niet erg ethisch zijn en levensgevaarlijk om dat te onderzoeken.
__________________
Yesterday I was clever, so I wanted to change the world. Today I am wise, so I am changing myself. – Rumi
exodus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 14:16   #177
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN
 
Nietzsche's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 april 2012
Berichten: 41.388
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Nog één met zijn Randi prijs.... de prijs van Randi is net bedoeld om niet gewonnen te worden. De prijs is opgezet vanuit de overtuiging dat hij nooit zal gewonnen worden, dus aan die niet objectieve zever schenk ik niet teveel aandacht.

Bovendien is een BDE niet zo simpel te onderzoeken. Het zou niet erg ethisch zijn en levensgevaarlijk om dat te onderzoeken.
blablablabla, ga eens in op mijn uitgebreide post over bijna dood ervaringen.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 14:17   #178
koppijn
Minister-President
 
koppijn's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2008
Locatie: a'pen
Berichten: 4.665
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AppellationMountain Bekijk bericht
Je doet hier nogal wat aannames zeg! Ten eerste dat James Randi eerlijk zuiver en integer is (dat is ie niet als je gaat spitten). ten tweede ga je er van uit de media niet gecontroleerd worden (er is echt geen vrije onafhankelijke media). Ze zijn dol op pseudo controversen. De echt belangrijke zaken wagen ze zich niet aan! De meeste zijn een stel lafaards.
Ik heb eens een journalist gesproken en die was het eens met wat ik zei maar deed er niks aan en liep lekker mee.
Waarom zou de mensheid en de wetenschap zich willen onthouden van kennis en mogelijkheden? Stel nu dat de 'geest' uit het lichaam zou kunnen tereden en met zijn gedachten naar elk willekeurige plaats zich transporteren welke mogelijkheden zou dat niet bieden voor de astronomie! De CIA en de KGB waren daar ook in geïnteresseerd maar dan voor spionage doeleinden. Jaren onderzoek naar paranormale fenomenen hebben niets opgeleverd. Susan Blackmore (PhD degree in parapsychology) is zo'n befaamd onderzoekster. Lees wat haar conclusies zijn:
"It was just over thirty years ago that I had the dramatic out-of-body experience that convinced me of the reality of psychic phenomena and launched me on a crusade to show those closed-minded scientists that consciousness could reach beyond the body and that death was not the end. Just a few years of careful experiments changed all that. I found no psychic phenomena - only wishful thinking, self-deception, experimental error and, occasionally, fraud. I became a sceptic."
__________________
"L'homme n'est ni ange ni bête, et le malheur veut que qui veut faire l'ange fait la bête."Blaise Pascal
koppijn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 14:17   #179
Fred uit Gent
Staatssecretaris
 
Fred uit Gent's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 februari 2010
Locatie: Gent
Berichten: 2.596
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ga jij eerst inhoudelijk in op mijn post, in plaats er selectief een klein stukje uit te kiezen.
UW post? Uw copy-paste bedoel je zeker.

Ik quote geen ellenlange teksten omwille van de overzichtelijkheid. Ten tweede, mijn link IS inhoudelijk.

Fred.
Fred uit Gent is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 april 2012, 14:17   #180
Another Jack
Banneling
 
 
Geregistreerd: 8 augustus 2007
Berichten: 66.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door exodus Bekijk bericht
Nog één met zijn Randi prijs.... de prijs van Randi is net bedoeld om niet gewonnen te worden. De prijs is opgezet vanuit de overtuiging dat hij nooit zal gewonnen worden, dus aan die niet objectieve zever schenk ik niet teveel aandacht.

Bovendien is een BDE niet zo simpel te onderzoeken. Het zou niet erg ethisch zijn en levensgevaarlijk om dat te onderzoeken.
En toch er een kant-en-klare uitleg voor geven?
Straf.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord



Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:58.


Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be