![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() ik vrees dat de Franstaligen dit niet zal aanvaarden.
Laatst gewijzigd door Shadowke : 3 januari 2013 om 22:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Inderdaad om dat ik meen dat dat in het federale parlement zou moeten gestemd worden. Maar als de NVA dat zou kunnen agenderen zou de kwestie toch al in de kijker gebracht worden en op zich dat is al belangrijk voor een zekere bewustzijnsvorming.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 3 januari 2013 om 21:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
|
![]() Citaat:
Vaak de indruk ook dat men in België niet door heeft dat de verschillen onderling tussen Nederlanders groot zijn, maar men zich in de eerste plaats vooral Nederlander voelt. Een Noordeling zoals een Groninger staat verder af van een Limburger dan een Vlaming. Een Fries met een geheel andere taal, voelt zich eerst Fries, maar daarna een trotse Nederlander. Ze zijn bovendien veelal zelfs nog meer patriotisch ingesteld dan in de overige provinciën. Als nog een oorspronkelijke Nederlandse bevolkingsgroep in Nederland zouden we feitelijk ook de Indische bevolkingsgroep kunnen rekenen (1 á 2 miljoen) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
|
![]() Citaat:
Misschien terug naar een oude gemeenschappelijke naam uit de geschiedenis voor de Nederlanden Kiepen gelijk de naam voor de Hollandse provincies eruit, raken de Hollanders van hun slechte naam bij de Belgen af Noemen het naast Fryslân in het noorden, weer Frysia bijvoorbeeld ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | ||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
En dat zal er gezien de sociaaleconomische verhoudingen plus de taalkwestie ook niet komen. Citaat:
He he, eindelijk erkenning!... ![]() Jeff |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar goed, men kan het proberen niet waar.. ![]() In mijn ogen is het al een overwinning als men de jeugd niet langer die Belgische geschiedenis vervalsingen leert op school. Over die vermeende Hollandse onderdrukking en bezetting.. ![]() Jeff |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]()
Ní neart go cur le chéile! Laatst gewijzigd door edwin2 : 3 januari 2013 om 22:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
|
![]() You're welcome. Wordt eindelijk wel eens tijd. Een één of andere wetenschapper gaf aan dat er mogelijk 2,3 miljoen Nederlanders
zouden zijn met Indisch bloed. Ofwel, een stuk meer dan er zelfs Limbo's zijn. Tja, jullie brachten bovendien een goede keuken mee, voerden de Rock & Roll in, literatuur etc. Niet onbelangrijk ... mooie vrouwen. Feitelijk laten jullie dat zooitje Belgen wat hierheen kwam in de 15e, 16e eeuw zelfs achter jullie ![]() Laatst gewijzigd door Adrian M : 3 januari 2013 om 23:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() Al maak ik mij terzake weinig illusies: http://forum.politics.be/showpost.ph...1&postcount=51 Citaat:
Wat is 'Zuid-Nederland' of 'Zuidelijke Nederlanden' in wezen anders?
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 4 januari 2013 om 00:34. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Europees Commissaris
|
![]() IK wil U gewoon maar afhelpen als drager van een kollektief geheugen dat door de Belgicisten in 1830 werd gereset.
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Met dat kunstmatige 'limburggevoel' wordt best zo snel mogelijk komaf gemaakt.
Het zal de goede verstaander niet ontgaan zijn dat dat fameuze limburggevoel vooral moest dienen om de limburger afkerig te maken van Vlaanderen. Die kunstmatige creatie van de limburgse identiteit is derhalve een werktuig van de Belgicistische agenda. Er bestaat in de realiteit overigens helemaal geen 'limburggevoel', zelfs niet binnen Belgisch limburg. De dorpen Hasselt, Genk en Sint-Truiden kunnen mekaar niet eens luchten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Ik idenitificeer mij met het Brabants/Nederfrankisch/Nederduits en dus met de Nederlandse standaardtaal. België heeft daar niets mee te maken. Citaat:
Dat Limburggevoel, een verwantschap die U blijkbaar vreemd is. Citaat:
![]()
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 7 januari 2013 om 20:25. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Er is in de praktijk geen Nederlandse standaardtaal.
AN is een kunstmatige (schrijf-)taal, die niemand in de praktijk spreekt. Laatst gewijzigd door Vrolijk op Vrijdag : 7 januari 2013 om 20:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Vermits taal hetzij iets kunstmatig, hetzij iets volstrekt inwisselbaar is lijkt het me dat je verwantschap best in de etnische sfeer kan zoeken.
Bloed/afkomst is immers niet bepaald inwisselbaar, ofwel? Laatst gewijzigd door Vrolijk op Vrijdag : 7 januari 2013 om 20:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
|
![]() Citaat:
Het (voorlopig) genealogisch dna-onderzoek, dat weliswaar in haar kinderschoenen staat, laat zien dat er helemaal geen sprake is van overeenkomst van DNA (en dus afkomst) en taal. Je kan dus helemaal niet spreken van volkeren op basis van taal. Verschillen in DNA (volkeren) zijn eerder een gevolg van Aardrijkskundige grenzen dan van taalgrenzen. Laatst gewijzigd door pajoske : 7 januari 2013 om 21:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En de wetenschap is hier misschien niet echt duidelijk over. Een mooie definitie heb ik bij wikipedia vandaan: Een standaardtaal is een taalvariëteit waarvoor een zogenaamde 'papieren norm' geldt; wat nog binnen de grenzen van een dergelijke variëteit geldt, is niet alleen afhankelijk van het taalgevoel van de sprekers, maar staat ook in woordenboeken, grammaticaboeken, stijlgidsen en dergelijke beschreven. Een standaardtaal wordt ook wel de cultuurtaal genoemd. Dus volgens deze definitie bestaat een standaardtaal wel degelijk. Maar wat voor een definitie heeft u zelf in gedachte?
![]() |