![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Europees Commissaris
|
![]() Maar dus kon men niet weten wat er zou gebeurd zijn als die niet werd vernoordnederlandst....
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal. Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie! Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Amazon biedt van grote publicaties zelfs vele versies aan in vele talen en hun varianten. In de filmreleases in de Lage Landen heeft Shrek bv al een Vlaams Nederlandse en Nederlandse versie. Citaat:
http://www.youtube.com/watch?v=i4TZcISGyyM |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vandaag in de krant een artikel over muziek in het Engels en hoe het accent en zelfs dialect belangrijk is om een markt te veroveren. Ook is het zo dat bepaalde muziek het best met een bepaald accent wordt gezongen.
Blijkbaar is dialect in het Engels aanvaard, ik heb bv nog nooit gehoord dat Sean Connery wordt ondertiteld. Het Engels dat in de VSA wordt gesproken verschilt ook op van het Brits-Engels en het Australisch-Engels, maar toch spreken ze allemaal Engels.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Natuurlijk is er niets mis mee als men een bepaalde tongval heeft. Dat is iets heel anders dan dialect spreken, wat Sean Connery overigens helemaal niet doet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
ABN is voor de Nederlanders; Belgisch is voor de Belgen. Laten we dat vooral zo houden! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
|
![]() We zijn het dan toch ergens over eens. Het maakt niet uit dat ik zelf 'Brabants' ben. Ik wil dat de media mij in mijn cultuurtaal aanspreekt en mij niet als een provinciale debiel behandelt. Je moet tegenwoordig al bijna naar kinderprogramma's kijken om op de Vlaamse televisie een helder, correct Nederlands te kunnen horen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() het gaat ook over andere woorden hé, in de VSA en Australië hebben ze uitdrukkingen en woorden die ze in Engeland niet gebruiken. en dan hebben we het nog niet over woorden die ze enkel in bepaalde staten binnen de VSA gebruiken en anderen niet.
multiculturele samenleving: de vrijheid van elk individu om zijn cultuur te beleven binnen de grenzen van de wetten van het land. We moeten blijven hopen, blijven geloven in het goede in de mens. Anders lopen we ons vast in een cynisch, zelfdestructief wereldbeeld waar een wit-zwart denken regeert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
|
![]() Citaat:
Alleen vind ik dat allemaal nu niet zó belangrijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Gouverneur
|
![]() Belgische woorden horen niet in een ABN-woordenboek thuis. Daarvoor is het Belgisch woordenboek bedoeld.
ABN is voor de Nederlanders en Belgisch is voor de Belgen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gewoonlijk wordt er verwezen naar "zuid-nederlands" als men het over specifieke woorden heeft die in Vlaanderen gebruikt worden. Het AN heeft in feite gewoon het dialect uit Den Haag als basis, even voordien had men beslist dat het Antwerps als AN (Algemeen Nederlands) zou gebruikt worden. In elk land, in alle talen heeft men dialecten. Ik begrijp een Utrechtenaar ook niet als deze niet rustig praat, net zomin als ik een West-vlaming kan begrijpen. Die Utrechtenaar spreekt ook geen AN, maar het plaatselijke dialect, net zoals men in Zuid-Frankrijk een andere tongval en uitspraak heeft dan in Parijs. Het Engels kent net zoveel (of uiteraard veel meer) dialecten dan het Nederlands. En dan bedoel ik inderdaad niet het Schotse of Ierse accent dat soms zo leuk staat.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
|
![]() Kunnen we misschien afspreken om niet te reageren op dubbelnick/trol Van Poppel, zodat deze zeldzame goede draad niet verpest wordt?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Even naar wat statistieken gekeken. Engels (top 500) : Er is variatie (euro-Engels/Eiffel65, jamiaca-engels/Sean Kingston, brit-engels/Minaj/Adele) , maar altijd binnen een bepaalde bandbreedte. Nederlands (top 500) Hier vind ik 1 plaat die als (sterk) dialect kan worden gekwalificeerd. Fabrizio - Sjiek is miech dat. Limburgs dialect. Op een 206e plaats. De (schaarse) Vlaamse succes-producties (K3, Eva Deroovere, Clouseau, Ian Thomas) zitten gewoon heel dicht bij ABN. Met een licht Vlaams accent. Citaat:
b) Creatief & cultureel gezien , moet de artiest natuurlijk vooral zelf uitmaken wat ''het best'' is. c) Muzikaal gezien is vaak een lichte afwijking op de standaardtaal vaak juist gewenst. Je ziet dat al snel in de Duitse en Nederlandse muziekindustrie die zijn gaan varieren, innoveren en verbuigen met intonaties, vocabulaire, klemtónen en tempowisselingen. En zo een generaal idioom hebben gecreeerd dat zich buitengewoon goed leent voor de specifieke vereisten van muziek. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Banneling
|
![]() Ondertitels op tv, een volk dat de eigen taal niet eens meer kan spreken, elkaar niet meer verstaat wanneer men minder dan 50km ver gaat, en dan spreekt men van een 'cultuurtaal'?
- lol - Even serieus blijven hé. Het Nederlands zou m.i. best vervangen worden door het Engels. Dat zal de eenheid van de lage landen alleen maar ten goede komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
|
![]() Citaat:
muziek en tekst: http://youtu.be/BlpZc3gmYuU Laatst gewijzigd door pajoske : 30 november 2012 om 12:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Er is geen 'Nederlands', er is een verzameling dialecten. 'Cultuurtaal', moeha. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() nog eentje
http://www.youtube.com/watch?v=9_yTWylp2dc Dao woo ich gebaore bin Woo m'm awwessjhoes nog steijt De taal, die ich toch zo gouwd kin Woo ich haw mien leijf en leijd Limburg, Limburg allein Dao geit niks boave Zo is t'r mer ein Es wie awd Limburg Limburg allein Dao geit niks boave Zo is t'r mer ein Gaon ich nao de vreamde hear Of wiet oet Limburg weg Heur ich immer toch zo gear 't Ggowd, 't kaod, 't slech Zuik ich mich e maedje oet Is dat e Limburg keindj Dao wo ich mich aanvertroew En norgens e baeter vinj...
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 30 november 2012 om 13:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
ABN zoals men het noemde moest de gemeenschappelijke taal zijn. Met her voordeel t.o.v. de regio-moedertaal dat je met veel meer mensen kon communiceren. Maar we zijn op de weg terug. Als ik mijn bejaarde moeder bij TV-programma's regelmatig hoor vragen "wat zeggen ze ?" (maar dan in haar streektaal). Niet omdat ze AN niet beheerst. Maar omdat de acteurs een voor haar onverstaanbare tussentaal broebelen. Dat maakt mij boos. Deze mensen die maar tot 14 jaar naar school mochten. Die niettegenstaande perfect Nederlands leerden spreken en schrijven. Beter dan mening hooggeschoolde jongere van vandaag. Die daarnaast zich bekwaamden in de Franse taal. Want werk was er toen enkel in Luik. Die gaat men nu belachelijk maken door een Brabantse tussentaal te praten dat ze niet verstaan. En dan maar zagen dat anderstaligen onze taal niet leren. Ge moet al zot zijn als ge het wel doet. Als men niet drastisch het roer omgooit gaat mijn oude voorspelling waarheid worden. Engels als standaardtaal en dialect(en) als omgangstaal in de eigen omgeving. Standaard Nederlands zal dan een dode taal worden. Laatst gewijzigd door pajoske : 30 november 2012 om 13:32. |
||
![]() |
![]() |