![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() "Andere" mirakels? Gods schepping is al een mirakel op zich, hoor. Dus, met welke rare vraag komt u eigenlijk af?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Welk was dan die eerste mirakel ??
C ![]() ![]() ![]() C U L'8'R WEIRDOGAToRS I was born once , as an invasion of the bodysnatchers , but the doctor did get a brain-attack !! my name: breedbandwurger 1967 Zoek alle berichten van cookie monster Ik woon zelfs graag alleen ![]() Geen kinderen hebben is een gemis ???? Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016) |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
U zegt ook niets rond het paradijs. was dit er dan volgens u? Het lijkt me dat verschillende mensen de bijbel op een verschillende manier interpreteren. Sommige nemen het letterlijk, andere zien het symbolische en voor nog andere is het iets tussenin. Hoe kan men dan weten wat nu echt is en wat niet? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarom wordt duidelijk dat het bijbelverhaal zich in antropomorfische beelden uitdrukt om Gods scheppend handelen te verhalen. God neemt klein in Zijn handen, wat natuurlijk een wijze van voorstellen is die past bij de toenmalige concepten. De kerkvaders wisten ons dat al te vertellen: niets nieuws dus. Vandaar het belang van de traditie. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Europees Commissaris
|
![]() [quote=Jan van den Berghe;6462315]Daarom ook dat het protestantse leerstuk "alleen de bijbel" de grootste dwalingen leidt. Juist omdat de bijbel een verzameling is van soms heel uiteenlopende en verschillende boeken, is het belangrijk nooit de context en de traditie uit het oog te verliezen. Daarom ook huldigt orthodoxe en katholieke Kerk van oudsher het belang om de bijbel in het licht van de traditie te lezen.
Dus de bijbel is dan toch voor een groot deel verzonnen. Misschien wel om een punt te maken maar toch iets wat niet altijd letterlijk strookt met de werkelijkheid. |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Zoals al eerder aangestipt: in tegenstelling tot de koran, bekijkt het traditioneel christendom (waarmee ik het protestantisme uitsluit) de bijbel als een rijk palet aan allerlei boeken, genres en taalvormen. Daarom ook het enorme belang van de traditie waarin de bijbel is ingebed. Als je Genesis gaat lezen als een actueel verhaal, doet men oneer aan de bedoeling van de schrijver alsook aan de weergave van Gods handelen in de tijd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U gebruikt met andere woorden het scheppingsverhaal als middel (argument) om het bestaan van een God er onderuit te halen en dan te stellen dat daardoor het bestaan van een God een 'verzinsel' is. Zulke stelling noem ik nu pas een 'verzinsel'. Laatst gewijzigd door system : 19 december 2012 om 10:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De conclusie is duidelijk. De authenticiteit van de boodschap ligt niet bij machtshebbers en usurpatoren.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dus voor mij is de god, in context van de bijbel, met het verhaal van Adam en Eva en Abraham en Israel,... verzonnen. Je hebt een valabele hypothese dat geen verzinsel is? Wel nu, leg ze eens in summiere, doch exacte bewoording voor, inclusief de reden waarom je tot deze hypothese komt of waarom je ze steunt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het zou al te gek zijn dit letterlijk te nemen niet ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Europees Commissaris
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik kan je geruststellen: ook Dawkins staat achter VS, Israël en de "vrije wereld", hoor...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 19 december 2012 om 14:11. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat u schrijft, is geen conclusie, maar een vooroordeel. En u verandert het vervolgens in een soort dogma.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Dus de bijbel is fictie of non-fictie. Eventueel een combinatie maar dan is het zaak van de beide uit elkaar te houden. En wie doet dit en op welke manier wordt dit bewezen? Ik wil wel even stellen dat dit geen vooroordeel is. Als ik jong was heb ik alles geslikt wat in de bijbel stond. Het is pas nadat het één na het ander ontkracht werd dat ik het als hoofdzakelijk fictie beschouw. Laatst gewijzigd door JimmyB : 19 december 2012 om 15:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Er waren helemaal geen getuigen van deze fysieke opstanding. Dit is geschreven door auteurs die dit zelf niet gezien hebben. Zelfs bij de auteur van Marcus heeft men er een stukje aan moeten breien om de rest van de evangeliën geloofwaardig te maken. Ook daar zien we géén opgestane uit de dood. Ik denk dat jij, zo goed als al die blinde religie-fanaten niet begrijpt wat er duidelijk gemaakt wordt. En zoals je ook ergens kan lezen ( en dit slaat vooral op u ): ' Laat de doden, de doden begraven ', ' de ziende blinden en de horende doof '. Wat vooral die religie-fanaten verduiveld goed kunnen is ' cherry picking '. Maar tja, daar oefenen ze dan ook al meer dan 1500 jaar op. |
|
![]() |
![]() |