Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2012, 00:24   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha Bekijk bericht
Dát hangt er echt allemaal van af hé in hoeverre we dat dan wel letterlijk hoeven te nemen.

Btw hoe zit dat dan met al die andere mirakels... dienen we die ook letterlijk te nemen aldus jou ?

Dát bedoelde ik hier dus ook met 'interpretatie' hé
"Andere" mirakels? Gods schepping is al een mirakel op zich, hoor. Dus, met welke rare vraag komt u eigenlijk af?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 00:54   #162
cookie monster
Secretaris-Generaal VN

cookie monster's schermafbeelding

Standaard

Welk was dan die eerste mirakel ??

I was born once , as an invasion of the bodysnatchers ,
but the doctor did get a brain-attack !! my name:

breedbandwurger 1967

Zoek alle berichten van cookie monster

Ik woon zelfs graag alleen

Geen kinderen hebben is een gemis ????

Is dit nog menselijk - mijn mening.pdf (271,2 KB) (19-10-2016)

cookie monster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 07:23   #163
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
De oud-christelijke traditie leert dat God het al heeft geschapen, ook de mens. En dat de eerste mens tot zonde kwam. Voor het overige moet het bijbelverhaal gelezen worden vanuit de toenmalige context, niet met onze ogen.
Dus u gaat ervan uit dat er een 'eerste' mens was. Dit is in conflict met de evolutietheorie die nochthans door veel gelovigen, inclusief de paus naar ik vernomen heb, algemeen aanvaard wordt.

U zegt ook niets rond het paradijs. was dit er dan volgens u?

Het lijkt me dat verschillende mensen de bijbel op een verschillende manier interpreteren. Sommige nemen het letterlijk, andere zien het symbolische en voor nog andere is het iets tussenin.

Hoe kan men dan weten wat nu echt is en wat niet?
JimmyB is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 08:14   #164
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JimmyB Bekijk bericht
Bossen bestaan, huisjes bestaan, grootmoeders bestaan, kleinkinderen bestaan, wolven bestaan, rode kapjes bestaan, maar enkel het sprookjesverhaal niet.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 08:50   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus u gaat ervan uit dat er een 'eerste' mens was. Dit is in conflict met de evolutietheorie die nochthans door veel gelovigen, inclusief de paus naar ik vernomen heb, algemeen aanvaard wordt.

U zegt ook niets rond het paradijs. was dit er dan volgens u?

Het lijkt me dat verschillende mensen de bijbel op een verschillende manier interpreteren. Sommige nemen het letterlijk, andere zien het symbolische en voor nog andere is het iets tussenin.

Daarom ook dat het protestantse leerstuk "alleen de bijbel" de grootste dwalingen leidt. Juist omdat de bijbel een verzameling is van soms heel uiteenlopende en verschillende boeken, is het belangrijk nooit de context en de traditie uit het oog te verliezen. Daarom ook huldigt orthodoxe en katholieke Kerk van oudsher het belang om de bijbel in het licht van de traditie te lezen.

Daarom wordt duidelijk dat het bijbelverhaal zich in antropomorfische beelden uitdrukt om Gods scheppend handelen te verhalen. God neemt klein in Zijn handen, wat natuurlijk een wijze van voorstellen is die past bij de toenmalige concepten. De kerkvaders wisten ons dat al te vertellen: niets nieuws dus. Vandaar het belang van de traditie.
Oud 19 december 2012, 09:11   #166
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

[quote=Jan van den Berghe;6462315]Daarom ook dat het protestantse leerstuk "alleen de bijbel" de grootste dwalingen leidt. Juist omdat de bijbel een verzameling is van soms heel uiteenlopende en verschillende boeken, is het belangrijk nooit de context en de traditie uit het oog te verliezen. Daarom ook huldigt orthodoxe en katholieke Kerk van oudsher het belang om de bijbel in het licht van de traditie te lezen.

Dus de bijbel is dan toch voor een groot deel verzonnen. Misschien wel om een punt te maken maar toch iets wat niet altijd letterlijk strookt met de werkelijkheid.
Oud 19 december 2012, 09:22   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus de bijbel is dan toch voor een groot deel verzonnen. Misschien wel om een punt te maken maar toch iets wat niet altijd letterlijk strookt met de werkelijkheid.
Als Jezus een parabel vertelt, dan is dat inderdaad een verzonnen verhaal om een didactisch doel. Als de auteur van Genesis zich over Gods handelen in de schepping uitdrukt op een wijze die voor de toenmalige tijdsgenoten begrijpbaar en toegankelijk is, dan bedient hij zich van een woordenarsenaal van die tijd. Je kan het best vergelijken met een vader of moeder die uitlegt aan een peuter waarom het 's avonds donker wordt.

Zoals al eerder aangestipt: in tegenstelling tot de koran, bekijkt het traditioneel christendom (waarmee ik het protestantisme uitsluit) de bijbel als een rijk palet aan allerlei boeken, genres en taalvormen. Daarom ook het enorme belang van de traditie waarin de bijbel is ingebed. Als je Genesis gaat lezen als een actueel verhaal, doet men oneer aan de bedoeling van de schrijver alsook aan de weergave van Gods handelen in de tijd.
Oud 19 december 2012, 09:43   #168
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Als Jezus een parabel vertelt, dan is dat inderdaad een verzonnen verhaal om een didactisch doel. Als de auteur van Genesis zich over Gods handelen in de schepping uitdrukt op een wijze die voor de toenmalige tijdsgenoten begrijpbaar en toegankelijk is, dan bedient hij zich van een woordenarsenaal van die tijd. Je kan het best vergelijken met een vader of moeder die uitlegt aan een peuter waarom het 's avonds donker wordt.

Zoals al eerder aangestipt: in tegenstelling tot de koran, bekijkt het traditioneel christendom (waarmee ik het protestantisme uitsluit) de bijbel als een rijk palet aan allerlei boeken, genres en taalvormen. Daarom ook het enorme belang van de traditie waarin de bijbel is ingebed. Als je Genesis gaat lezen als een actueel verhaal, doet men oneer aan de bedoeling van de schrijver alsook aan de weergave van Gods handelen in de tijd.
Mijn conclusie is dus dat de bijbel een verzonnen verhaal is en dat het bestaan van een god zoals in de katholieke leer ook veel meer is dan enkel een hypothese. Het is dus (opnieuw tot nader order) een verzinsel van de mens.
Oud 19 december 2012, 10:03   #169
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Men is hier wel degelijk appels en peren aan het vergelijken.Het bestaan van een god is meer dan een hyptothese omdat men er allerlei elementen bij gaat betrekken die geen uitstaans meer hebben over hetgeen men wenst te verklaren.

Veronderstel dat men zou stellen dat een intelligent, ons onbekend wezen de mens gecreëerd heeft. Dan zou men zich kunnen afvragen waarom hij alles zou geschapen in 7 dagen. Vanwaar haalt men dit?
Vanwaar twee oermensen, Adam en Eva waarop de rest van de mensheid gebaseerd is? Vanwaar haalt men het idee dat Eva geschapen is met de ribben van Adam?

Men heeft er dus 1001 zaken bijgehaald, allemaal onbewezen, die helemaal niets meer te maken hebben met de oorspronkelijke hypothese.

Verder blijkt door verregaand wetenschappelijk onderzoek dat een groot aantal zaken uit het grote boek van waarheid, de bijbel genaamd, manifest onjuist zijn maar een bepaalde groep wil zich daar niet bij neerleggen en blijft erin geloven.

Op zo'n moment bereikt de hypothese voor mij het stadium van verzinsel.

Het is alsof men zou gesteld hebben dat electronen eigenlijk kleine raketjes zijn met 3 straalmotoren die koper verbruiken en dat er groene, blauwe en gele versies van bestaan, enz...

Van dergelijke electronen zou ik ook zeggen dat het (tot nader order) verzinsels zijn.
Nu bent u het wel hier die appelen en peren aan vergelijken is ! De hypothese over het al dan niet bestaan van een opperwezen heeft hoegenaamd toch niets te maken met het verhaal van Adam en Eva of met de schepping in 7 dagen zoals dit in Genesis staat? Dat heeft er zelfs helemaal niets mee te maken.

U gebruikt met andere woorden het scheppingsverhaal als middel (argument) om het bestaan van een God er onderuit te halen en dan te stellen dat daardoor het bestaan van een God een 'verzinsel' is. Zulke stelling noem ik nu pas een 'verzinsel'.

Laatst gewijzigd door system : 19 december 2012 om 10:14.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 10:17   #170
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Kallikles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen Bekijk bericht
voor mij kunnen vrouwen zowel als mannen een 'roeping' hebben om priester te worden. Voor u is dat blijkbaar enkel voor mannen het geval, terwijl vrouwen enkel 'priestertje willen spelen'. Welk is de christelijke houding denkt u?

Uit de tempel gij.
Johan heeft gelijk. Bekijk hoe Jezus en de profeten met vrouwen en andere groepen in de samenleving omgingen, en bekijk dan het gedrag van zgn. religieuze machtsdragers.

De conclusie is duidelijk. De authenticiteit van de boodschap ligt niet bij machtshebbers en usurpatoren.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 11:00   #171
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Nu bent u het wel hier die appelen en peren aan vergelijken is ! De hypothese over het al dan niet bestaan van een opperwezen heeft hoegenaamd toch niets te maken met het verhaal van Adam en Eva of met de schepping in 7 dagen zoals dit in Genesis staat? Dat heeft er zelfs helemaal niets mee te maken.

U gebruikt met andere woorden het scheppingsverhaal als middel (argument) om het bestaan van een God er onderuit te halen en dan te stellen dat daardoor het bestaan van een God een 'verzinsel' is. Zulke stelling noem ik nu pas een 'verzinsel'.
Ten eerste stel ik dat god een verzinsel tot nader- order omdat het niet bewezen is. Dan kun je gaan argumenteren dat het woord verzinsel niet gepast is en dat hypothese er beter bij zou passen. Dan breng ik de verhalen in de bijbel aan het licht en argumenteer dat deze wel degelijk verzinsels zijn. Veel gelovigen zijn het op het vlak van de bijbel met me eens maar ze hechten wel belang aan de symboliek.

Dus voor mij is de god, in context van de bijbel, met het verhaal van Adam en Eva en Abraham en Israel,... verzonnen.

Je hebt een valabele hypothese dat geen verzinsel is?

Wel nu, leg ze eens in summiere, doch exacte bewoording voor, inclusief de reden waarom je tot deze hypothese komt of waarom je ze steunt.
Oud 19 december 2012, 11:02   #172
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten eerste stel ik dat god een verzinsel tot nader- order omdat het niet bewezen is. Dan kun je gaan argumenteren dat het woord verzinsel niet gepast is en dat hypothese er beter bij zou passen. Dan breng ik de verhalen in de bijbel aan het licht en argumenteer dat deze wel degelijk verzinsels zijn. Veel gelovigen zijn het op het vlak van de bijbel met me eens maar ze hechten wel belang aan de symboliek.

Dus voor mij is de god, in context van de bijbel, met het verhaal van Adam en Eva en Abraham en Israel,... verzonnen.

Je hebt een valabele hypothese dat geen verzinsel is?

Wel nu, leg ze eens in summiere, doch exacte bewoording voor, inclusief de reden waarom je tot deze hypothese komt of waarom je ze steunt.
Dawkins lezen brengt uw mentale gezondheid zware schade toe.
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oud 19 december 2012, 11:30   #173
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Als ik de situatie in de Arabische wereld bekijk, zou ik toch eerder aan een ander boek denken.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2012, 11:36   #174
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Zeer juist Jan. Een van de mooiste voorbeelden hiervan is ' opstaan uit de doden ', wat niet meer wil zeggen dan je oude levenswijze afwerpen en na een initiatie van ' drie dagen ' een nieuw leven beginnen met een nieuw inzicht.
Het zou al te gek zijn dit letterlijk te nemen niet ?
Oud 19 december 2012, 12:11   #175
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles Bekijk bericht
Oud 19 december 2012, 14:10   #176
Kallikles
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Als ik de situatie in de Arabische wereld bekijk, zou ik toch eerder aan een ander boek denken.
Heb je het hierover?

Ik kan je geruststellen: ook Dawkins staat achter VS, Israël en de "vrije wereld", hoor...
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:

Laatst gewijzigd door Kallikles : 19 december 2012 om 14:11.
Oud 19 december 2012, 15:16   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Zeer juist Jan. Een van de mooiste voorbeelden hiervan is ' opstaan uit de doden ', wat niet meer wil zeggen dan je oude levenswijze afwerpen en na een initiatie van ' drie dagen ' een nieuw leven beginnen met een nieuw inzicht.
Het zou al te gek zijn dit letterlijk te nemen niet ?
Waarom zou je dat niet letterlijk nemen? De tekst waarin Jezus' opstanding wordt verhaald, is geen parabel, geen gedicht, geen moraliserende tekst, geen wettekst... maar een weergave van een gebeurtenis. Dus ja, Jezus is uit de doden opgestaan, zoals de apostelen en de vrouwen hebben getuigd.
Oud 19 december 2012, 15:17   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn conclusie is dus dat de bijbel een verzonnen verhaal is en dat het bestaan van een god zoals in de katholieke leer ook veel meer is dan enkel een hypothese. Het is dus (opnieuw tot nader order) een verzinsel van de mens.
Wat u schrijft, is geen conclusie, maar een vooroordeel. En u verandert het vervolgens in een soort dogma.
Oud 19 december 2012, 15:45   #179
JimmyB
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wat u schrijft, is geen conclusie, maar een vooroordeel. En u verandert het vervolgens in een soort dogma.
Een verhaal is fictie of non-fictie. Indien je een verhaal schrijft om een punt te maken is het fictie. Fictie is verzonnen, anders is non-fictie.

Dus de bijbel is fictie of non-fictie. Eventueel een combinatie maar dan is het zaak van de beide uit elkaar te houden. En wie doet dit en op welke manier wordt dit bewezen?

Ik wil wel even stellen dat dit geen vooroordeel is. Als ik jong was heb ik alles geslikt wat in de bijbel stond. Het is pas nadat het één na het ander ontkracht werd dat ik het als hoofdzakelijk fictie beschouw.

Laatst gewijzigd door JimmyB : 19 december 2012 om 15:46.
Oud 19 december 2012, 16:31   #180
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Waarom zou je dat niet letterlijk nemen? De tekst waarin Jezus' opstanding wordt verhaald, is geen parabel, geen gedicht, geen moraliserende tekst, geen wettekst... maar een weergave van een gebeurtenis. Dus ja, Jezus is uit de doden opgestaan, zoals de apostelen en de vrouwen hebben getuigd.
En waarom zou je dit nu wél letterlijk nemen ? De "vermenigvuldiging van de broden " had toch ook niks met moraal of wettekst te maken ? En kom nu ook niet af met een ' wonder ', want dat zou helemaal duidelijk maken dat jij vooral geen onderscheid kan maken tussen feiten en fictie ! Net met deze passage, waar jij ook helemaal niks van begrijpt.
Er waren helemaal geen getuigen van deze fysieke opstanding. Dit is geschreven door auteurs die dit zelf niet gezien hebben. Zelfs bij de auteur van Marcus heeft men er een stukje aan moeten breien om de rest van de evangeliën geloofwaardig te maken. Ook daar zien we géén opgestane uit de dood.
Ik denk dat jij, zo goed als al die blinde religie-fanaten niet begrijpt wat er duidelijk gemaakt wordt. En zoals je ook ergens kan lezen ( en dit slaat vooral op u ): ' Laat de doden, de doden begraven ', ' de ziende blinden en de horende doof '.
Wat vooral die religie-fanaten verduiveld goed kunnen is ' cherry picking '. Maar tja, daar oefenen ze dan ook al meer dan 1500 jaar op.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be