Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2013, 22:40   #161
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk Bekijk bericht
Je reinste onzin, iedereen met een greintje analytisch vermogen ziet toch dat de koning zowel N-VA als het Vlaams Belang geviseerd heeft?
Mij is trouwens dan iets niet duidelijk. Over wie heeft de koning het dan wel als hij spreekt over mensen die zondebokken zoeken aan de andere kant van de taalgrens? Wie mogen dan wel die populisten zijn waarvoor hij waarschuwt? Ze moeten er toch zijn... Of vecht de koning tegen windmolens misschien?
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 22:43   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door krohn Bekijk bericht
Misschien wel als zij elders daarvan kwam? Uit Nederland bvd me de rijkste koninklijke familie van de wereld (op die van Grote Britannië na) ? (...) Spaanse koningin Fabiola, eerste vijand van de N-VA? (...)

Genoeg van Spaanse zondebokken in Vlaanderen?
Waarom zou men in Vlaanderen iets tegen Spanjaarden hebben?
Oud 4 januari 2013, 22:46   #163
Vlaanderen Boven
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vlaanderen Boven's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Genoeg van Spaanse zondebokken in Vlaanderen?
Alsof dat iets met 'Spanje' te maken heeft. De helft van de Vlamingen weet waarschijnlijk niet eens waar Fabiola vandaan komt.
Vlaanderen Boven is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2013, 23:03   #164
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen Boven Bekijk bericht
Alsof dat iets met 'Spanje' te maken heeft. De helft van de Vlamingen weet waarschijnlijk niet eens waar Fabiola vandaan komt.
Ongetwijfeld denkt vooral de jonge generatie dat ze, net als Paola, uit Italië komt.
Oud 5 januari 2013, 00:52   #165
krohn
Partijlid

Standaard Geheugenprobleem

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik heb me dezelfde gevraagd sinsdien ik in België woon (al zes en twintig jaar bijna) Toen ik in Grimbergen (tussen 2002 en 2004) in een bio-boerderij werkte bvd, -in het kader van de sociaalreclasseringsprogramma's (na mijn gerechtelijke problemen in België)- toen elke dag o bijna, moest ik een radio uitzending slikken, met grote succès bij mijn Vlaamse collegas, over de Tachtigjarig Oorlog, met de Spanaarden (van toen) altijd als duivels bestempeld (en als zondebok natuurlijk) Maar wat ik me het meest tot nu toe vroeg was wat de (Zuid) Hollandse korporaal (horresco referens!) van deze boerderij -van kaholieke afkomst nota bene- tegen mij had. Persoonlijk alleen? Kan dat niet geloven. 'T was gewon een (collectieve) geheugen probleem in zijn hoofd. Van (collectieve) geheugenverlies en van een reconstrueerde geheugen grotendeels, inzake de Spaanse regime en het Spaanse verleden in de Nederlanden. Wat iemand kaholiek -en Vlaamse nationalist, een "zwarte" dus- als Wies Moes, zo ernstig verwensingen tegen Spanje (en de Spanjaarden) op schrift in zijn werken stellen deed "Wat Spanje ons aandeed, blijft met gloed gestempeld in het bewustzijn en de geheugenis van het Vlaams Volk" (of zo iets) (...) Zols een bijbelse passage! Dank zij hen konden nochtans de voorouders van Wies Moens hun godsdient houden en hem nalaten (...) Ik ging zeker niet verder met min lectuur (...) Trouwens, mensen van het Vlaams Blok van toen, rond 1993, toen ik enkele maanden het kroeg "Uilenspiegel" in het centrum van Brusssel frekwneteerde, waren -herinner ik me het goed- veel verbaasd dat ik dat alles zo serieus nam. Voor ze was dat zeker maar (Vlaamse) kluchtzangerij. T zelfde misverstanding, tussen Spanjaarden en Nederlanders, van "toen" (...)

Groeten allemaal
krohn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 00:56   #166
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb me dezelfde gevraagd sinsdien ik in België woon (al zes en twintig jaar bijna) Toen ik in Grimbergen (tussen 2002 en 2004) in een bio-boerderij werkte bvd, -in het kader van de sociaalreclasseringsprogramma's (na mijn gerechtelijke problemen in België)- toen elke dag o bijna, moest ik een radio uitzending slikken, met grote succès bij mijn Vlaamse collegas, over de Tachtigjarig Oorlog, met de Spanaarden (van toen) altijd als duivels bestempeld (en als zondebok natuurlijk) Maar wat ik me het meest tot nu toe vroeg was wat de (Zuid) Hollandse korporaal (horresco referens!) van deze boerderij -van kaholieke afkomst nota bene- tegen mij had. Persoonlijk alleen? Kan dat niet geloven. 'T was gewon een (collectieve) geheugen probleem in zijn hoofd. Van (collectieve) geheugenverlies en van een reconstrueerde geheugen grotendeels, inzake de Spaanse regime en het Spaanse verleden in de Nederlanden. Wat iemand kaholiek -en Vlaamse nationalist, een "zwarte" dus- als Wies Moes, zo ernstig verwensingen tegen Spanje (en de Spanjaarden) op schrift in zijn werken stellen deed "Wat Spanje ons aandeed, blijft met gloed gestempeld in het bewustzijn en de geheugenis van het Vlaams Volk" (of zo iets) (...) Zols een bijbelse passage! Dank zij hen konden nochtans de voorouders van Wies Moens hun godsdient houden en hem nalaten (...) Ik ging zeker niet verder met min lectuur (...) Trouwens, mensen van het Vlaams Blok van toen, rond 1993, toen ik enkele maanden het kroeg "Uilenspiegel" in het centrum van Brusssel frekwneteerde, waren -herinner ik me het goed- veel verbaasd dat ik dat alles zo serieus nam. Voor ze was dat zeker maar (Vlaamse) kluchtzangerij. T zelfde misverstanding, tussen Spanjaarden en Nederlanders, van "toen" (...)

Groeten allemaal
U fantaseert maar iets bijeen. Dergelijke zaken heb ik nog nooit - ik herhaal: nooit - bij ook maar iemand in Vlaanderen gehoord.
Oud 5 januari 2013, 01:05   #167
krohn
Partijlid

Standaard Geheugenprobleem

Citaat:
Citaat:

Groeten allemaal
Oud 5 januari 2013, 01:22   #168
Vlaanderen Boven

Standaard

Dat is toch volledig onzinnig. Er is bijna niemand die zich nog iets aantrekt van wat er gebeurd is ten tijde van de Spaanse Nederlanden, en het huidige Spanje wordt daar zelfs helemaal niet mee geassocieerd.

In Vilvoorde (niet zover van Grimbergen) woont trouwens sinds jaar en dag een grote Spaanse gemeenschap, zonder dat daar ooit problemen mee geweest zijn.
Oud 5 januari 2013, 01:39   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Aan Krohn:

Citaat:
U fantaseert maar iets bijeen. Dergelijke zaken heb ik nog nooit - ik herhaal: nooit - bij ook maar iemand in Vlaanderen gehoord.
Oud 5 januari 2013, 01:55   #170
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Bolleke Wol's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is toch volledig onzinnig. Er is bijna niemand die zich nog iets aantrekt van wat er gebeurd is ten tijde van de Spaanse Nederlanden, en het huidige Spanje wordt daar zelfs helemaal niet mee geassocieerd.

In Vilvoorde (niet zover van Grimbergen) woont trouwens sinds jaar en dag een grote Spaanse gemeenschap, zonder dat daar ooit problemen mee geweest zijn.
Het gaat niet om de geschiedenis van eeuwen geleden hoor. Wat Krohn werkelijk stoort is dat de Vlaamsgezinden van hier vandaag nog steeds de Catalaanse en Baskische zaak steunen. Daarom probeert hij er steeds vanalles uit de geschiedenis bij te sleuren.
Bolleke Wol is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 02:10   #171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bolleke Wol Bekijk bericht
Het gaat niet om de geschiedenis van eeuwen geleden hoor. Wat Krohn werkelijk stoort is dat de Vlaamsgezinden van hier vandaag nog steeds de Catalaanse en Baskische zaak steunen. Daarom probeert hij er steeds vanalles uit de geschiedenis bij te sleuren.
Dan is hij een simplistisch man, daar een politieke stellingname nu eenmaal niet inhoudt dat je bepaalde groepen mensen haat of miskent. Waarom zou ik, als Vlaamsgezinde, de Castillianen een kwaad hart toedragen? Ik kan dan wel de politieke keuze van bepaalden niet delen, dat is toch geen reden hen te haten of zo. Blijkbaar maakt Krohn dat eenvoudig onderscheid niet.
Oud 5 januari 2013, 15:57   #172
krohn
Partijlid

Standaard

Citaat:

In Vilvoorde precies wonende -en ze wonen nog in de streek- de beruchte echtpaar Moreno (Luis) en Raquel (Garcia) vemoedelijke ETA leden die de grootste crisis van de geschiedenis tussen Spanje en België -onder de regering van Jean Luc De Haene- veroorzaakten, toen de Belgische Justitie (de Raad van Staat) weigeerde hun uiltevering an de Spaanse autoriteiten (januari, februari 1996)

Nu Herri Batasuna, politieke velugel van de ETA -en waarvan die echtpaar als algemeen bekend toen leden waren- zijn ontbiding heeft aangekondigd, gaan ook die twee excuses biden, zoals terroristen en terroristenvrienden aan het doen zijn in Baskenland? Vanwege al die schandaal toen gemonteerd in de Belgische pers, vooral in de Vlaamse media -die legendarische eerste pagina bvd van "De Morgen" met de echtpaar op grote formaat als helden en maartelaars!-, en de slechte imago toen geboden van Spanje en hun instellingen in België, als een land van (onmenselijke) cipiers en folteraars

http://www.standaard.be/artikel/deta...d=DMF20130103_
00420852

Hoe die echtpaar me zwaar kwam tijdens mijn werktijd in Grimbergen, 't is waar! Bij mijn contacten met de VDAB van Vilvoorde bvd. Als (baskische) spoken daarbinnen overal! Bij al de bediende daar, zoals de Vlamingen -die Ethel bvd. (voor mijn zonden als straf!)- als die aan de Spaanse gemeenschap van Vilvoorde (wee mij!) behorende ook, daar altijd behoorlijk bezig met het pesten en het zagen (tegen eigen landgenoten!), inderdaad.

Die Spaanse gemeenschap van Vilvoorde zou ook excuses moeten bieden om toevluchtsoord te zijn geweest jaren lang van terroristen en ongewenste Spajaarden in Vlaanderen (...) Tot wanneer de Spaanse burgeroorlog (in Spanje of in het buitenland)? Zeiden ze een mis -in aanwezigheid van Jean Luc De Haene- voor de slachtoffers van de Madrid aanslagen (2004)? Dat luidde te veel aan spijtbetuiging, aan de ene zoals aan de andere kant.

Zijn ze nu ook zijn, die Spaanse migranten voor de Vlaamse onafhankeilijheid? Moie voorbeeld van trouw aan hun eigen wortels (en aan hun eigen taal)! (Zoals migranten van andere Spaanse streken in Catalonië)

Groeten allemaal
Oud 5 januari 2013, 16:42   #173
Vlaanderen Boven

Standaard

De Spaanse gemeenschap in Vilvoorde komt in overgrote meerderheid uit Peñarroya-Pueblonuevo, een dorpje in Andalusië. Weinig te maken met ETA of 'ongewenste Spanjaarden' dus.

Wat dat allemaal met de Vlaamse onafhankelijkheid te maken heeft is me een raadsel. Teveel Le Soir zitten lezen? Het lijkt erop dat je je eigen complexen tegenover Baskenland en Catalonië aan het projecteren bent op Vlaanderen, zonder dat dat iets met de werkelijkheid te maken heeft.
Oud 5 januari 2013, 16:51   #174
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar staat in de grondwet dat hij publiekelijk een stelling mag innemen in het politieke debat?
Art. 19.
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 17:09   #175
Graham C.
Provinciaal Statenlid

Graham C.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar staat in de grondwet dat hij publiekelijk een stelling mag innemen in het politieke debat?
Waar en wanneer heeft hij publiekelijk een stelling ingenomen in het politieke debat?
Graham C. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 17:44   #176
Vito
Europees Commissaris

Vito's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Art. 19.
Wie is de auteur van deze analyse op de BUB website?

Pseudoniem of echte naam, maakt me niet uit.
Vito is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2013, 18:07   #177
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
De Spaanse gemeenschap in Vilvoorde komt in overgrote meerderheid uit Peñarroya-Pueblonuevo, een dorpje in Andalusië. Weinig te maken met ETA of 'ongewenste Spanjaarden' dus.

Wat dat allemaal met de Vlaamse onafhankelijkheid te maken heeft is me een raadsel. Teveel Le Soir zitten lezen? Het lijkt erop dat je je eigen complexen tegenover Baskenland en Catalonië aan het projecteren bent op Vlaanderen, zonder dat dat iets met de werkelijkheid te maken heeft.
Q.E.D. wat ik dus schreef: krohn is geobsedeerd door de Vlaamse solidariteit met Basken en Catalanen.
Oud 5 januari 2013, 18:11   #178
Bolleke Wol
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Lang geleden dat ik Moreno en Garcia nog heb zien gebruikt worden als 'argument'. Krohn is blijkbaar nog steeds zwaar gefrustreerd omwille van het feit dat de politiek hier minder geneigd is mee te gaan in de heksenjacht van de Spaanse staat tegen "de terroristen".

Ik had enkele jaren geleden zelf de eer van een Baskisch vluchteling te interviewen die me nogal gedetailleerd vertelde over het gevangeniswezen in Spanje en de manier waarop zevenhonderd (!) politieke gevangenen in dat land worden behandeld. Daar zal krohn uiteraard niks over zeggen.
Oud 5 januari 2013, 21:08   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Art. 19.
Dat staat daar niet.
Oud 5 januari 2013, 21:09   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Graham C. Bekijk bericht
Waar en wanneer heeft hij publiekelijk een stelling ingenomen in het politieke debat?
'n Goede raad: beluister eens goed de koninklijke toespraak en lees dan wat commentaren uit de Franstalige pers. Dan zal u wel duidelijk worden welk standpunt de koning heeft ingenomen. De Franstaligen vormen hier immers een onverdachte bron.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be