Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 januari 2013, 16:10   #161
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Marie van de koster Bekijk bericht
Nee, ik vind het niet kunnen dat braakliggende landbouwgronden die we beter kunnen behouden voor de natuur cadeau gegeven worden aan daklozen om er een hokje of caravan op te zetten en de boel te vervuilen.
Ik heb intussen al wel zo'n tien keer gesteld dat men hen kan onderbrengen in leegstaande kantoorgebouwen in de stad. Daar gaat u niet op in. Waarom niet? Te gemakkelijk? Niet goed genoeg?
Vanaf wanneer, en waar worden die kantoorgebouwen aangeboden ? Dat ik eens ga kijken of dat bewoonbaar is. Zijn er douche's ? Mogelijkheid om te koken ?
meneer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2013, 16:12   #162
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Men vergeet hier dat veel daklozen alle hulp die hen wordt aangeboden weigeren? Die mensen hebben even veel vrijheid als ieder ander dus kunnen ze doen wat ze willen.

Ik ben al in landen geweest waar je mensen ziet sterven op straat en geen hond die er naar omkijkt. In België is er nog een volledig sociaal vangnet en zijn er nog zeer veel initiatieven om armen en daklozen te helpen, zo slecht zijn ze hier dus ook nog niet af.

Wat er ook kan gebeuren door daklozen op te vangen in caravans overal te lande: als die caravan in brand schiet en de daklozen komen om dan wordt de eigenaar van die caravan verantwoordelijk gesteld.
Maak dus de dakloze eigenaar van die caravan, dan is hij zelf verantwoordelijk.
Met andere woorden, als hij geen geld heeft, schenk hem een caravan.
Oud 13 januari 2013, 16:15   #163
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Marie van de koster's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door meneer Bekijk bericht
Zet de asielzoekers even het land uit, en wat hou je over ? Daklozen = onze jongens. Veel daklozen zijn inderdaad jong, én autochtoon. Maar je kent er weinig denk ik.
Daar zou ik wel eens cijfers over wil zien. Hebt u die? Of misschien zou ik beter vragen : bestaan die wel?
Oud 13 januari 2013, 16:17   #164
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, lege kazernes, andere lege gebouwen, er zijn mogelijkheden genoeg om hen onder te brengen. Maar dat is duidelijk niet goed genoeg voor meneer! Het moeten hokjes, containers, caravans (allemaal gloednieuw) worden op stukken grond, ze moeten dus allemaal behalve een nieuwe woning voor zichzelf alleen ook nog een mooie tuin krijgen. Iets wat veel gewone werkende mensen die hard hun best doen zich helemaal niet kunnen permitteren!
Awel, stop met werken hé, en reclameer ook je wooncontainer + tuinje eraan.
Ernstig nu, een werkende persoon kan zich zélf een wooncontainer van 2500 euros aanschaffen, plus een stuk grond ( géén bouwgrond ) om hem op te zetten. Het probleem is dat men het récht niet heeft om zich op deze manier te huisvesten, en het is juist d�*t dat ik zou willen veranderd zien.
Waarom mensen huisvesten in ouwe kazerne's, en krothuizen. Breek dat allemaal af, en zet containers in de plaats. Dat is pas ruimtelijke verordening ! Want die verplaats je zoals je wil . Dat zijn geen definitieve installatie's.
Oud 13 januari 2013, 16:17   #165
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je drugs gebruikt verdien je geen dak boven je hoofd dus ? Een talloor dunne soep en een homp oudbakken brood kan er nog net vanaf, maar meer niet ?
Al eens over nagedacht dat het de maatschappij haar schuld is als die drugs pakken ? Probeer het eens, denk er eens over na.
Als er hier gevaarlijke drugs voorhanden zijn, dan betekent dat dat de regering zijn werk niet doet naar behoren.
Tegenwoordig hoeft niemand geen verantwoordelijkheid meer te nemen.
't Is altijd de schuld van de maatschappij.
Dieven, inbrekers, druggebruikers, alcoholisten, binnenkort nog de pedofielen ... 't zijn allemaal slachtoffers van de maatschappij!
Een goedkoop argument
Dacht u misschien dat de mensen die een normaal leven leiden zoals u (dat veronderstel ik tenminste) en ik, geen deel van de tegenslagen krijgen?
Oud 13 januari 2013, 16:19   #166
Klojo eerste klas
Perm. Vertegenwoordiger VN

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Dat men zich eens ernstig bezig houdt met betaalbare woningen te maken, die in orde staan; geen krotten zoals nu.
Zoals we nu bezig zijn zullen de bidonvilles snel realiteit worden bij ons.

Ergens moet er een groep bestaan met enkele miljarden voor dit project.

En sloop eens al die oude vervallen krotten. Zet nieuwe.
Zjust vandaag was 't in 't nieuws : om enkel de bestaande sociale woningen aan de moderne woonstnormen aan te passe is er ('k ben 't juiste bedrag vergeten, maar het is (fenomenaal veel geld nodig. Dus de overheid kan haar eigen woningpark nog niet onderhouden.... Dan blijft er enkel 'de privé' over om die krotten te vernieuwen..... Ik hou mijn hart al vast voor die huurprijzen......
Oud 13 januari 2013, 16:20   #167
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sommige daklozen gingen en gaan zulke gebouwen op eigen beweging bewonen. Men noemt dat kraken. U bent dus voorstander van de kraakbeweging ? Dat zijn namelijk daklozen die weigeren op straat te slapen. Assertieve daklozen .
Als dat leegstaande gebouwen zijn, vind ik dat die moeten dienen! Het is wel aan de overheid om er voor te zorgen dat die toegewezen worden aan degenen die er een voordeel aan hebben. Kraken vind ik niet aan te raden. Maar als ik iets te zeggen had in het beleid, zou ik er toch voor zorgen dat die leegstaande gebouwen gebruikt werden, al was het dan niet voor de reden waarvoor ze oorspronkelijk gebouwd werden.
Oud 13 januari 2013, 16:24   #168
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Inderdaad, lege kazernes, andere lege gebouwen, er zijn mogelijkheden genoeg om hen onder te brengen. Maar dat is duidelijk niet goed genoeg voor meneer! Het moeten hokjes, containers, caravans (allemaal gloednieuw) worden op stukken grond, ze moeten dus allemaal behalve een nieuwe woning voor zichzelf alleen ook nog een mooie tuin krijgen. Iets wat veel gewone werkende mensen die hard hun best doen zich helemaal niet kunnen permitteren!
Doet mij denken aan de tijd dat ik nog in zo'n verlaten kazerne mijn werkplaats had. Tijdens één van die winters was het ook nogal koud en het probleem van opvang van daklozen kwam ook aan de orde. Toen ik aan een journalist de suggestie deed om die kazernes (tijdelijk of permanent) ter beschikking te stellen aan die daklozen, met de nodige omkadering, werd ik uitgekafferd tot en met....was ik niet beschaamd om mensen in die mensonwaardige kazernes te willen onderbrengen...... Ben toen eens aan mijn cheffen gaan zeggen dat ik in mensonwaardige omstandigheden werkte.....
Oud 13 januari 2013, 16:25   #169
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Wanneer mensen hun leven een puinhoop is dan hebben ze juist zeer veel aan een sociaal vangnet zoals het onze. Alleen mag dat sociaal vangnet geen sociale hangmat worden zoals we nu in veel gevallen zien.

Dat kan inderdaad en die mensen moeten worden geholpen. Als ze geen hulp willen dan is er weinig aan te doen.

Dat is juist wel een argument maar jij trekt het hier direct door naar zeer zware criminele voorbeelden. Dakloosheid heeft daar niks mee te zien.

Heb jij trouwens al eens mensen zien sterven van honger, koude en ontbering? Heb jij al eens kinderen gezien waarvan je zeker wist dat ze het niet zouden halen omdat ze in armoede leven? Mocht je zoiets ooit gezien hebben dan zou je wellicht anders redeneren.
Mijn gevoel is dat er nu reeds veel geld word uitgegeven om daklozen te helpen, maar met slechte resultaten. Er is geen globaal plan, er word maar wat aangemodderd, zo worden daklozen soms in hotels gelogeerd. Dat kost stukken van mensen, en ze zijn dan nog slecht gelogeerd ook nog.
Met een wooncontainerpark zou het probleem blijvend en goedkoop opgelost kunnen worden. Men kan er zo nodig bijzetten, de parkeerplaats kan veranderd worden zo zij problemen schept voor de omgeving onderandere, en de mensen zijn op deftige wijze gelogeerd, in iets nieuw, praktisch en modern ( en spotgoedkoop ). Misschien is het TE gemakkellijk voor een Belgische geest, hier moet alles ingewikkeld zijn, en enkel verkregen na veel wroetten en zweten, afzien, en veel geld betalen.
Oud 13 januari 2013, 16:25   #170
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vanaf wanneer, en waar worden die kantoorgebouwen aangeboden ? Dat ik eens ga kijken of dat bewoonbaar is. Zijn er douche's ? Mogelijkheid om te koken ?
Niet veel gewerkt in uw leven zeker? In kantoorgebouwen is er een kantine of cafetaria. En in een cafetaria is er natuurlijk een gootsteen, mogelijkheid om warme drank te maken, mogelijk zelfs een fornuis. Zo niet dan is dat er gauw gezet.
Enne ... u weet duidelijk niet veel, hé! Maar het wordt de laatste jaren aangemoedigd om met de fiets naar het werk te komen, kwestie van minder milieuvervuiling. Voor die mensen zijn er in de meeste kantoorgebouwen kleedruimten voorzien (ze kunnen moeilijk heel de dag in hun lycrapakje rondlopen) en dikwijls zijn die inderdaad met douche. Er zijn in al die gebouwen trouwens WC's en lavabo's dus is een douche heel gemakkelijk bijgeplaatst.
Oud 13 januari 2013, 16:26   #171
OilOnFire
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Daar zou ik wel eens cijfers over wil zien. Hebt u die? Of misschien zou ik beter vragen : bestaan die wel?
Toch wel: maar deze zou U best vragen aan mensen die hiervoor bijvoegt zijn!

Dus: Ik niet: maar zeker niet alle 'NEP sociale werkers', die hun tijd hier op het 'Forum' verbrassen, in plaats van zich op het 'terrein' gedienstig te stellen!!!
OilOnFire is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 januari 2013, 16:26   #172
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maak dus de dakloze eigenaar van die caravan, dan is hij zelf verantwoordelijk.
Met andere woorden, als hij geen geld heeft, schenk hem een caravan.
Maar waarom wilt u die mensen per se in een caravan steken? Waarom wilt u die op onze kosten allemaal hun eigen stuk grond geven terwijl hardwerkende mensen dat niet krijgen?
Oud 13 januari 2013, 16:29   #173
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alice Bekijk bericht
Het idee van meneer is dan ook gewoon onzin, natuurlijk kun je niet daklozen even een stuk grond geven met caravan.Bovendien zijn er al heel veel voorzieningen voor daklozen. Maar lege kazernes lijkt mij een goed idee.Koppel er gelijk een programma aan om die mensen weer zelfredzaam te maken, waaronder zinvolle dagbestedingen, ook werk zodat je iets kunt verdienen.
Ja, lekker in de kazerne. Maak ze zelfredzaam, schenk ze een mooie battledress, drill ze voor het gevecht en stuur ze naar een ver land om als kanonnevlees te dienen. Probleem opgelost, hé alice. En geef ze postuum een medaille gemaakt uit oude conservendozen.
Oud 13 januari 2013, 16:29   #174
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
Awel, stop met werken hé, en reclameer ook je wooncontainer + tuinje eraan.
Ernstig nu, een werkende persoon kan zich zélf een wooncontainer van 2500 euros aanschaffen, plus een stuk grond ( géén bouwgrond ) om hem op te zetten. Het probleem is dat men het récht niet heeft om zich op deze manier te huisvesten, en het is juist d�*t dat ik zou willen veranderd zien.
Waarom mensen huisvesten in ouwe kazerne's, en krothuizen. Breek dat allemaal af, en zet containers in de plaats. Dat is pas ruimtelijke verordening ! Want die verplaats je zoals je wil . Dat zijn geen definitieve installatie's.
Vanaf wanneer en waar worden die wooncontainers en stukken grond aangeboden? Ik heb hier een site gelinkt met mogelijkheid om direct lege ruimten te vinden. Kunt u mij binnen de paar minuten een site geven met allemaal lapjes grond met voorzieningen om een wooncontainer te plaatsen?
Oud 13 januari 2013, 16:31   #175
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Doet mij denken aan de tijd dat ik nog in zo'n verlaten kazerne mijn werkplaats had. Tijdens één van die winters was het ook nogal koud en het probleem van opvang van daklozen kwam ook aan de orde. Toen ik aan een journalist de suggestie deed om die kazernes (tijdelijk of permanent) ter beschikking te stellen aan die daklozen, met de nodige omkadering, werd ik uitgekafferd tot en met....was ik niet beschaamd om mensen in die mensonwaardige kazernes te willen onderbrengen...... Ben toen eens aan mijn cheffen gaan zeggen dat ik in mensonwaardige omstandigheden werkte.....
Tja ... u was dan ook een werknemer hé en daar is geen enkele reden waarom u het beter zou moeten hebben dan iemand die bedelt ...
Oud 13 januari 2013, 16:32   #176
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Mijn gevoel is dat er nu reeds veel geld word uitgegeven om daklozen te helpen, maar met slechte resultaten. Er is geen globaal plan, er word maar wat aangemodderd, zo worden daklozen soms in hotels gelogeerd. Dat kost stukken van mensen, en ze zijn dan nog slecht gelogeerd ook nog.
Met een wooncontainerpark zou het probleem blijvend en goedkoop opgelost kunnen worden. Men kan er zo nodig bijzetten, de parkeerplaats kan veranderd worden zo zij problemen schept voor de omgeving onderandere, en de mensen zijn op deftige wijze gelogeerd, in iets nieuw, praktisch en modern ( en spotgoedkoop ). Misschien is het TE gemakkellijk voor een Belgische geest, hier moet alles ingewikkeld zijn, en enkel verkregen na veel wroetten en zweten, afzien, en veel geld betalen.
Met uw eerste paragraaf ben ik het eens.
Verder heb ik het gevoel dat u gewoon een nieuw soort zigeuners wilt creëren.
Oud 13 januari 2013, 16:34   #177
Marie van de koster
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja, lekker in de kazerne. Maak ze zelfredzaam, schenk ze een mooie battledress, drill ze voor het gevecht en stuur ze naar een ver land om als kanonnevlees te dienen. Probleem opgelost, hé alice. En geef ze postuum een medaille gemaakt uit oude conservendozen.
Wat een dikke zever!
Oud 13 januari 2013, 16:35   #178
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Iemand een idee hoe koud een caravan in de winter is?
Ik denk het niet echt zo te lezen.

Ik dus wel, heb al eens in zo een vriesnacht in een caravan geslapen in luxemburg en ik doe dat nooit meer.
Jaren lang in een omgebouwde bestelwagen gewoond. Eén gaskachel : tien minuten aanzetten en het was daar bloedheet. s'Avonds voor het slapengaan, een kwartiertje aan voor dat ik mij uitkleedde, kachel uitdoen want dat is gevaarlijk, die heel de nacht laten aanstaan en onder de dekens.
s'Morgens van hetzelfde : kachel aanzetten, en terug onder de dekens tot het warm is. Daarna de koffie opzetten, en mij aankleden.
De rest van de dag was ik meestal niet thuis.
Oud 13 januari 2013, 16:36   #179
meneer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2 Bekijk bericht
Ga jij dan werkgevers zoeken voor daklozen
In haar dromen misschien !
Oud 13 januari 2013, 16:37   #180
Klojo eerste klas

Standaard

Citaat:
Tja ... u was dan ook een werknemer hé en daar is geen enkele reden waarom u het beter zou moeten hebben dan iemand die bedelt ...
Wat mij het meest choqueerde was het feit dat die journalist mij zelfs niet volledig liet uitspreken, maar vanaf het woord 'kazerne' zo tekeer ging.....maar dit terzijde.....
Wat het onderwerp zelf betreft : vroeger bestonden er dakloperkolonies (of hoe heette dat alweer.....). Precies wat iemand hier voorstelde als 'oplossing' van het probleem. Waarom werd dat ook alweer afgeschaft ? """Toen in 1993 de Wet op de Landloperij werd afgeschaft (omdat arm zijn, geen misdaad is), mochten de resterende landlopers vertrekken.""" 'k Zal het er zelf maar aan toevoegen : waarschijnlijk zonder aan de gevolgen voor de landlopers te denken....maar 'k kan mis zijn natuurlijk

Laatst gewijzigd door Klojo eerste klas : 13 januari 2013 om 16:38.
Klojo eerste klas is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be