![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nochtans is De Leeuw niet een doorsnee iemand, ook niet in Nederland.
![]() |
#163 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juni 2013 om 16:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En door die schreeuwerige Hollanders zaten veel van die Vlaamse Leerkrachten thuis met een burn out op de bank. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Minister-President
|
![]() Ik heb les gegeven aan Vlaamse studenten in Leuven. Bijna allemaal waren het gehoorzame robots. Als je dat gewend bent, dan kan ik me voorstellen dat een Hollander die wat terugzegt even wennen is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Van Nederlandse docenten gehoord dat het lastig is om oudere Vlaamse cursisten in beweging te krijgen. Wel opvallend dat met gemengde klassen Vlamingen wél opener zijn of worden. Ik denk trouwens wel dat Vlaanderen op het ogenblik weer aan het "Germaniseren" is. Zie je ook op dit forum, men is veel opener geworden over de eigen bedoelingen.
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juni 2013 om 19:32. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Dat valt niet zomaar te definiëren. Sommigen spreken van Germaans en Latijns Europa respectieivelijk en dat het Vlaams Gewest sterk beïnvloed is geweest door de Latijnse cultuur daar waar de Germaanse cultuur in wat vandaag Nederland heet meer tot uiting kon komen. Toch niet moeilijk te begrijpen.
In een zekere zin is, volgens sommigen althans, Nederland ook cultureel wat Vlaanderen min of meer heeft kunnen geweest zijn mocht het ten volle kunnen ontplooien. Dat hangt ook allemaal af van wat je voorkeuren zijn uiteraard. Laatst gewijzigd door Weyland : 16 juni 2013 om 19:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Ik Knack van deze week heb ik nog in een rubriek van Benno Barnard (nóg "nen Ollander") hetzelfde gelezen wat ook Edwin2 hier opmerkt: de Vlamingen worden inderdaad Germaanser. Weg met die "decadente Fransche manieren"! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik vraag alleen: wat bedoelt de poster dat de Vlaming 'aan het germaniseren is'. Dat is alles wat ik vraag. Vermits u het toch zo goed weet, kunt u het mij misschien uitleggen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juni 2013 om 20:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() zéér eenvoudig: dat steeds meer Vlamingen er zich van bewust worden dat er géén Belgen bestaan. Dat deze koekoeksstaat bestaat uit twee gemeenschappen die elk een andere kant uitkijken. Dat is het harde en niet te ontkennen feit. Leer ermee leven. Buig uw Belgicistisch hoofd en aanvaard het! Of, zoals ze in het Engels zeggen: comply!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Neen, de Nederlandssprekende Belgen of de Vlamingen doen nu gewoon wat ze al lang hadden moeten doen en wat hun elite eertijds nagelaten heeft te doen: opkomen voor hun belangen. En het merendeel der Vlamingen wenst de Belgische context te behouden Tot mijn genoegen en tot uw spijt. Dat heeft echter allemaal maar weinig met 'germaniseren' te maken. Met andere woorden: de term 'germaniseren' is in deze context een loos en volstrekt inhoudsloos gebezigd woord. Waren de Friezen trouwens ook maar eerder voor hun culturele belangen opgekomen en hadden zij Kneppelfreed een eeuw eerder gehouden, dan hadden ze nu een Friese universiteit waarin gedoceerd werd, louter in het Fries! Of heeft dat ook met 'germaniseren' te maken? Laat me toch niet lachen! Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juni 2013 om 20:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Zeur zeur. En maar zwijgen over het Waals. Friezen hebben al sinds eeuw en dag het Nederlands als (eventueel tweede) cultuurtaal. Niet vergelijkbaar met het Nederlands in België en de Latijnse invloed die hier haar inslag heeft. Sommige mensen begrijpen meteen wat er met 'germaniseren' bedoeld wordt en anderen zullen daartoe nooit in staat zijn. Daarmee is ook de kous af, want cirkelredenaties, die zijn pas slaapverwekkend.
Laatst gewijzigd door Weyland : 16 juni 2013 om 20:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |