Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 juni 2013, 15:12   #161
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ook ik ben allesbehalve een fan van De Leeuw. De reden is dat ik hem een onhebbelijk mannetje vind en omdat de filosofie die hij uitstraalt mij helemaal niet bevalt. Punt.

Jo daarentegen heeft de pest aan De Leeuw omdat hij "nen Ollander" is: de gekende schreeuwerige arrogante Hollander -eigenlijk de stereotiepe kaaskop..

Welnu, niet alle Nederlanders beantwoorden aan het stereotype beeld dat ons Joke hier wil doorduwen. Dat mag ook eens gezegd worden.
Nochtans is De Leeuw een goed voorbeeld van een doorsnee Nederlander.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 15:52   #162
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

edwin2's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Nochtans is De Leeuw niet een doorsnee iemand, ook niet in Nederland.
Oud 16 juni 2013, 16:23   #163
Spinoza
Minister-President

Spinoza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u het zegt, dan zal dat wel zo zijn.
Spinoza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 16:30   #164
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook ik ben allesbehalve een fan van De Leeuw. De reden is dat ik hem een onhebbelijk mannetje vind en omdat de filosofie die hij uitstraalt mij helemaal niet bevalt. Punt.

Jo daarentegen heeft de pest aan De Leeuw omdat hij "nen Ollander" is: de gekende schreeuwerige arrogante Hollander -eigenlijk de stereotiepe kaaskop.[/i].

Welnu, niet alle Nederlanders beantwoorden aan het stereotype beeld dat ons Joke hier wil doorduwen. Dat mag ook eens gezegd worden.
Niet allemaal zijn ze zo, maar véél, zéér velen. Vraag dat maar aan Vlaamse leerkrachten die zo'n bende Hollanders in de klas hebben.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juni 2013 om 16:31.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 17:18   #165
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Niet allemaal zijn ze zo, maar véél, zéér velen. Vraag dat maar aan Vlaamse leerkrachten die zo'n bende Hollanders in de klas hebben.
Hehe...

En door die schreeuwerige Hollanders zaten veel van die Vlaamse Leerkrachten thuis met een burn out op de bank.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 17:23   #166
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Hehe...

En door die schreeuwerige Hollanders zaten veel van die Vlaamse Leerkrachten thuis met een burn out op de bank.
Ik heb les gegeven aan Vlaamse studenten in Leuven. Bijna allemaal waren het gehoorzame robots. Als je dat gewend bent, dan kan ik me voorstellen dat een Hollander die wat terugzegt even wennen is.
Oud 16 juni 2013, 17:31   #167
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Ik heb les gegeven aan Vlaamse studenten in Leuven. Bijna allemaal waren het gehoorzame robots. Als je dat gewend bent, dan kan ik me voorstellen dat een Hollander die wat terugzegt even wennen is.
Van Nederlandse docenten gehoord dat het lastig is om oudere Vlaamse cursisten in beweging te krijgen. Wel opvallend dat met gemengde klassen Vlamingen wél opener zijn of worden. Ik denk trouwens wel dat Vlaanderen op het ogenblik weer aan het "Germaniseren" is. Zie je ook op dit forum, men is veel opener geworden over de eigen bedoelingen.
Oud 16 juni 2013, 19:31   #168
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Van Nederlandse docenten gehoord dat het lastig is om oudere Vlaamse cursisten in beweging te krijgen. Wel opvallend dat met gemengde klassen Vlamingen wél opener zijn of worden. Ik denk trouwens wel dat Vlaanderen op het ogenblik weer aan het "Germaniseren" is. Zie je ook op dit forum, men is veel opener geworden over de eigen bedoelingen.
'Germaniseren'?? Wat is me dat nu weer voor een spook.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juni 2013 om 19:32.
Oud 16 juni 2013, 19:38   #169
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Dat valt niet zomaar te definiëren. Sommigen spreken van Germaans en Latijns Europa respectieivelijk en dat het Vlaams Gewest sterk beïnvloed is geweest door de Latijnse cultuur daar waar de Germaanse cultuur in wat vandaag Nederland heet meer tot uiting kon komen. Toch niet moeilijk te begrijpen.
In een zekere zin is, volgens sommigen althans, Nederland ook cultureel wat Vlaanderen min of meer heeft kunnen geweest zijn mocht het ten volle kunnen ontplooien. Dat hangt ook allemaal af van wat je voorkeuren zijn uiteraard.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 juni 2013 om 19:41.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 19:51   #170
edwin2
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Dat valt niet zomaar te definiëren. Sommigen spreken van Germaans en Latijns Europa respectieivelijk en dat het Vlaams Gewest sterk beïnvloed is geweest door de Latijnse cultuur daar waar de Germaanse cultuur in wat vandaag Nederland heet meer tot uiting kon komen. Toch niet moeilijk te begrijpen.
In een zekere zin is, volgens sommigen althans, Nederland ook cultureel wat Vlaanderen min of meer heeft kunnen geweest zijn mocht het ten volle kunnen ontplooien. Dat hangt ook allemaal af van wat je voorkeuren zijn uiteraard.
Dit is precies wat ik bedoel.
Oud 16 juni 2013, 19:52   #171
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een zeer wazige uitleg, uw uitleg. Maar goed, wat houdt het begrip 'germaniseren' dan effectief in, in de context zoals Edwin die gebruikt?
Oud 16 juni 2013, 20:10   #172
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
'Germaniseren'?? Wat is me dat nu weer voor een spook.
U zou natuurlijk liever lezen dat we verder verlatijnsen en "verbourgondiseren" (ik neem alle verantwoordelijkheid op mijn persoon voor de reacties welke deze term zou kunnen uitlokken ).

Ik Knack van deze week heb ik nog in een rubriek van Benno Barnard (nóg "nen Ollander") hetzelfde gelezen wat ook Edwin2 hier opmerkt: de Vlamingen worden inderdaad Germaanser.

Weg met die "decadente Fransche manieren"!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 20:15   #173
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zou natuurlijk liever lezen dat we verder verlatijnsen en "verbourgondiseren" (ik neem alle verantwoordelijkheid op mijn persoon voor de reacties welke deze term zou kunnen uitlokken ).

Ik Knack van deze week heb ik nog in een rubriek van Benno Barnard (nóg "nen Ollander") hetzelfde gelezen wat ook Edwin2 hier opmerkt: de Vlamingen worden inderdaad Germaanser.

Weg met die "decadente Fransche manieren"!
Uw uitleg is allemaal praat voor de vaak.

Ik vraag alleen: wat bedoelt de poster dat de Vlaming 'aan het germaniseren is'. Dat is alles wat ik vraag.

Vermits u het toch zo goed weet, kunt u het mij misschien uitleggen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juni 2013 om 20:16.
Oud 16 juni 2013, 20:20   #174
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Uw uitleg is allemaal praat voor de vaak.

Ik vraag alleen: wat bedoelt de poster dat de Vlaming 'aan het germaniseren is'. Dat is alles wat ik vraag.
zéér eenvoudig: dat steeds meer Vlamingen er zich van bewust worden dat er géén Belgen bestaan. Dat deze koekoeksstaat bestaat uit twee gemeenschappen die elk een andere kant uitkijken. Dat is het harde en niet te ontkennen feit. Leer ermee leven. Buig uw Belgicistisch hoofd en aanvaard het! Of, zoals ze in het Engels zeggen: comply!
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 20:28   #175
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
zéér eenvoudig: dat steeds meer Vlamingen er zich van bewust worden dat er géén Belgen bestaan. Dat deze koekoeksstaat bestaat uit twee gemeenschappen die elk een andere kant uitkijken. Dat is het harde en niet te ontkennen feit. Leer ermee leven. Buig uw Belgicistisch hoofd en aanvaard het! Of, zoals ze in het Engels zeggen: comply!
Pff, wat een zwakke uitleg. En wat uw uitleg nu met 'germaniseren' te maken heeft, blijft me een raadsel.

Neen, de Nederlandssprekende Belgen of de Vlamingen doen nu gewoon wat ze al lang hadden moeten doen en wat hun elite eertijds nagelaten heeft te doen: opkomen voor hun belangen. En het merendeel der Vlamingen wenst de Belgische context te behouden Tot mijn genoegen en tot uw spijt.

Dat heeft echter allemaal maar weinig met 'germaniseren' te maken. Met andere woorden: de term 'germaniseren' is in deze context een loos en volstrekt inhoudsloos gebezigd woord.

Waren de Friezen trouwens ook maar eerder voor hun culturele belangen opgekomen en hadden zij Kneppelfreed een eeuw eerder gehouden, dan hadden ze nu een Friese universiteit waarin gedoceerd werd, louter in het Fries! Of heeft dat ook met 'germaniseren' te maken? Laat me toch niet lachen!

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juni 2013 om 20:51.
Oud 16 juni 2013, 20:54   #176
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Zeur zeur. En maar zwijgen over het Waals. Friezen hebben al sinds eeuw en dag het Nederlands als (eventueel tweede) cultuurtaal. Niet vergelijkbaar met het Nederlands in België en de Latijnse invloed die hier haar inslag heeft. Sommige mensen begrijpen meteen wat er met 'germaniseren' bedoeld wordt en anderen zullen daartoe nooit in staat zijn. Daarmee is ook de kous af, want cirkelredenaties, die zijn pas slaapverwekkend.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 juni 2013 om 20:58.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juni 2013, 20:58   #177
Spinoza
Minister-President

Standaard

Citaat:
Neen, de Nederlandssprekende Belgen of de Vlamingen doen nu gewoon wat ze al lang hadden moeten doen en wat hun elite eertijds nagelaten heeft te doen: opkomen voor hun belangen. En het merendeel der Vlamingen wenst de Belgische context te behouden Tot mijn genoegen en tot uw spijt.
Dan vraag ik me toch af waarom u hier altijd zo tekeergaat. Want vanzelfsprekende zaken behoeven geen verdediging.
Oud 16 juni 2013, 21:03   #178
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza Bekijk bericht
Dan vraag ik me toch af waarom u hier altijd zo tekeergaat. Want vanzelfsprekende zaken behoeven geen verdediging.
Ik ga niet tekeer.Ik haal uit tegen nonsens en prietpraat.
Oud 16 juni 2013, 21:09   #179
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zeur zeur. En maar zwijgen over het Waals. Friezen hebben al sinds eeuw en dag het Nederlands als (eventueel tweede) cultuurtaal. Niet vergelijkbaar met het Nederlands in België en de Latijnse invloed die hier haar inslag heeft. Sommige mensen begrijpen meteen wat er met 'germaniseren' bedoeld wordt en anderen zullen daartoe nooit in staat zijn. Daarmee is ook de kous af, want cirkelredenaties, die zijn pas slaapverwekkend.
Ik ben enigzins blij met de Latijnse invloed. Voor zover die binnen de perken blijft. Moesten we deze niet gehad hebben, dan dronken we bij manier van spreken nu karnemelk, leefden we in rijtjeshuizen, hielden we altijd de knip op de beurs, en dit in een land van met allerlei regeltjes voor dit en nog wat, waren we de slaafse hysterische onderdanen geworden van die lanterfanters van de Oranjes, waren we Bush achterna gelopen, en waren we tenslotte betweters geworden die er van overtuigd waren dat hun landje de navel van de wereld was.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 16 juni 2013 om 21:23.
Oud 16 juni 2013, 21:21   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat is het nu eigenlijk? De ene keer lees ik bij u dat zowat alle Nederlanders strenge, zure en strak in het maatpak zittende calvinisten zijn, om dan een paar dagen later te vernemen dat schijnbaar alle Nederlanders op "vuil manneke Paul" lijken.

Niet erg consequent, hoor.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be