Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Kleef jij de VL?
Ja 27 40,30%
Nee 27 40,30%
Ik heb geen auto 13 19,40%
Aantal stemmers: 67. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 25 augustus 2004, 19:45   #161
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Nee idd, voor mij is het zo ook goed. Zolang de B/NL er maar op blijft.

Kon men aan de Nederlandse nummerplaten ook niet herkennen vanwaar het voertuig afkomstig was? Zoals in Frankrijk de laatste twee letters staan voor het departement: 69 Lyon, 75 Parijs, 06 Alpes-Maritimes...
Nee, het is een willekeurige combinatie. In de loop der jaren is de volgorde van letters en cijfers afgewisseld, telkens als alle combinaties van een bepaalde volgorde uitgegeven waren. Tot begin jaren negentig was het AB-12-CD, Daarna AB-CD-12, en sinds een aantal jaren 12-AB-CD.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 19:47   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Met wat voor Fransen ga jij om!

Had je dan niet door dat ze met u aan het lachen waren? Waarschijnlijk was dat nadat ze u VL hadden zien hangen. Een speciale humor, die Fransmannen.
Humor? Ze waren heel ernstig. En neen, ze hadden de VL niet gezien, daar ik naar dat congres met de trein was gekomen. En wanneer vroegen ze dit af? Toen we met twee Vlamingen iets stonden te bespreken en een van de Fransmannen voorbij liep waarmee ik eerder al had gepraat. Hij hoorde ons praten en vroeg toen heel ernstig: "C'est du belge ça?"

De man woonde ergens ten zuiden van Parijs als ik me goed herinner. Heel wat Fransen weten gewoon niet hoe België in elkaar zit.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 19:48   #163
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Nee, het is een willekeurige combinatie. In de loop der jaren is de volgorde van letters en cijfers afgewisseld, telkens als alle combinaties van een bepaalde volgorde uitgegeven waren. Tot begin jaren negentig was het AB-12-CD, Daarna AB-CD-12, en sinds een aantal jaren 12-AB-CD.
Raar. Ik heb een Nederlandse schoonbroer, en die beweerde vroeger van elke Nederlandse nummerplaat de afkomst te kennen.
Oud 25 augustus 2004, 19:51   #164
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Humor? Ze waren heel ernstig. En neen, ze hadden de VL niet gezien, daar ik naar dat congres met de trein was gekomen. En wanneer vroegen ze dit af? Toen we met twee Vlamingen iets stonden te bespreken en een van de Fransmannen voorbij liep waarmee ik eerder al had gepraat. Hij hoorde ons praten en vroeg toen heel ernstig: "C'est du belge ça?"

De man woonde ergens ten zuiden van Parijs als ik me goed herinner. Heel wat Fransen weten gewoon niet hoe België in elkaar zit.
Dat is dan één ervaring. Dommeriken heb je overal. Ik heb deze zomer een Franse schipper horen zeggen: c'est le Flamand que vous parlez, non? Ook in verschillende horecazaken heb ik dat meegemaakt.

Laatst gewijzigd door Yann : 25 augustus 2004 om 19:51.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 19:51   #165
Dimitri

Standaard

Citaat:
Raar. Ik heb een Nederlandse schoonbroer, en die beweerde vroeger van elke Nederlandse nummerplaat de afkomst te kennen.
Misschien door de zwarte omlijsting waar vaak de naam van de garage op staat? Want aan het kenteken kun je het echt niet zien. Tenzij je weet welke combinaties waar zijn uitgedeeld, maar volgens mij zit daar ook geen systeem in.
Oud 25 augustus 2004, 19:52   #166
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien door de zwarte omlijsting waar vaak de naam van de garage op staat? Want aan het kenteken kun je het echt niet zien. Tenzij je weet welke combinaties waar zijn uitgedeeld, maar volgens mij zit daar ook geen systeem in.
Nee, hij had het echt over letters op de nummerplaat. Hij zal wel uit zijn nek gekletst hebben dan.
Oud 25 augustus 2004, 19:53   #167
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Die Nederlandse schoonbroer zal zijn kennis wel in Benidorm hebben opgedaan. In Spanje dragen de nummerplaten de voorste letter(s) van de provincie waar de wagen vandaan komt.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 25 augustus 2004 om 19:54.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 19:55   #168
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is dan één ervaring. Dommeriken heb je overal. Ik heb deze zomer een Franse schipper horen zeggen: c'est le Flamand que vous parlez, non? Ook in verschillende horecazaken heb ik dat meegemaakt.
Och, ik heb dit ook wel eens gehoord, maar dan wel van mensen die in het noorden van Frankrijk wonen. Die dus in eigen streek waarschijnlijk al iets gehoord hebben over "le flamand" en weten dat het ook over grens wordt gesproken.

Maar de ervaring met Fransen die wat verder wonen heeft me geleerd dat ze bitterweinig weten over België, de talen die er worden gesproken, de politiek. Meestal draaien er in hun hoofd wel wat clichés rond: "des frites", "allée", "kotverdom" en zo van die dingen.
Oud 25 augustus 2004, 19:56   #169
Dimitri

Standaard

Citaat:
Nee, hij had het echt over letters op de nummerplaat. Hij zal wel uit zijn nek gekletst hebben dan.
Volgende keer een weddenschap afsluiten en 'm het laten bewijzen.
Oud 25 augustus 2004, 19:57   #170
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Die Nederlandse schoonbroer zal zijn kennis wel in Benidorm hebben opgedaan. In Spanje dragen de nummerplaten de voorste letter(s) van de provincie waar de wagen vandaan komt.
Zou kunnen, ik ben niet zo'n Benidorm fanaat.

In Italië is het ook simpel: TO(ronto), RO(ma)... Waarom kan men dit in België niet invoeren?
Oud 25 augustus 2004, 19:57   #171
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgende keer een weddenschap afsluiten en 'm het laten bewijzen.
Dat ga ik zeker doen!
Oud 25 augustus 2004, 19:58   #172
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Och, ik heb dit ook wel eens gehoord, maar dan wel van mensen die in het noorden van Frankrijk wonen. Die dus in eigen streek waarschijnlijk al iets gehoord hebben over "le flamand" en weten dat het ook over grens wordt gesproken.

Maar de ervaring met Fransen die wat verder wonen heeft me geleerd dat ze bitterweinig weten over België, de talen die er worden gesproken, de politiek. Meestal draaien er in hun hoofd wel wat clichés rond: "des frites", "allée", "kotverdom" en zo van die dingen.
Nee, mijn ervaringen zijn opgedaan in Zuid-Frankrijk.
Oud 25 augustus 2004, 20:01   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, mijn ervaringen zijn opgedaan in Zuid-Frankrijk.
Bij de Occitanen dus!
Oud 25 augustus 2004, 20:03   #174
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Bij de Occitanen dus!
Nooit van gehoord.
Oud 25 augustus 2004, 20:06   #175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nooit van gehoord.
Ga dan eens naar Lavardac. En vraag daar naar "père Antoine". Ga dan eens op zondag naar het klooster waar "père Antoine" abt is: daar wordt de mis in het occitaans gelezen en de kerk zit bomvol.
Oud 25 augustus 2004, 20:09   #176
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga dan eens naar Lavardac. En vraag daar naar "père Antoine". Ga dan eens op zondag naar het klooster waar "père Antoine" abt is: daar wordt de mis in het occitaans gelezen en de kerk zit bomvol.
Ok, ik zal het meer preciseren dan: Zuid-Oost Frankrijk. Daar kennen ze geen Occitanen bij mijn weten.
Oud 25 augustus 2004, 20:10   #177
Zeno!
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Over ontsieren gesproken. Vandaag reed ik van Terhulpen naar Overijse via Maleizen. Achter het station van Terhulpen ligt de taalgrens. De grens tussen Waals- en Vlaams-Brabant. Wat zag ik echter bij het bord aan Vlaamse kant? De aanduiding "Vlaams-" bij "-Brabant" was met witte verf vakkundig overschilderd en ernaast was een BUB-sticker gekleefd. Merkwaardig was trouwens dat het bord aan de andere kant van de taalgrens niet beklad was (Brabant Wallon was netjes ongemoeid gelaten).

Alweer een selectieve BUB-actie?

Is dat zo? Wel wel, de BUB begint al met staatseigendommen te bekladden. En dan nog enkel langs Vlaamse kant...

't Zal zeker Hans geweest zijn. Dat is er zo eentje die de splitsing van de slecht functionerende -unitaire- provincie Brabant nooit heeft kunnen aanvaarden.

DIT is de realiteit blubbertjes, en blijf in de toekomst met jullie fikken van onze provincieborden.
Zeno! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 augustus 2004, 20:12   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!

Is dat zo? Wel wel, de BUB begint al met staatseigendommen te bekladden. En dan nog enkel langs Vlaamse kant...
Inderdaad. Ondertussen heb ik al een berichtje naar de provincie Vlaams-Brabant gestuurd om die beschadiging te melden.

De Bubbelclub is altijd heel selectief geweest in haar verontwaardiging: altijd weer wordt Vlaanderen met de vinger gewezen.

Het bord aan Waalse kant staat er ongeschonden bij. Dat aan Vlaamse kant echter niet.
Oud 25 augustus 2004, 20:12   #179
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

't Zal zeker Hans geweest zijn. Dat is er zo eentje die de splitsing van de slecht functionerende -unitaire- provincie Brabant nooit heeft kunnen aanvaarden.

DIT is de realiteit blubbertjes, en blijf in de toekomst met jullie fikken van onze provincieborden.
Mooi bord. "Remote Linking forbidden, Please upgrade your account"
Oud 25 augustus 2004, 20:15   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Misschien wel... Misschien wel na een bezoek aan de belgicistische adel die niet ver daarvan woont, nl. in het kasteel van Rixensart. Daar woont immers niemand minder dan de prinses de Mérode...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be