Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2013, 16:09   #161
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peter1962 Bekijk bericht
Iets wat elke normale belastingplichtige in zijn plaats ook zou doen. Enkel een idioot zou in dergelijk geval vrijwillig inzage geven in zijn rekeningen.
Ga eens vragen bij fiscalisten of fiscaal advocaten of ze bij hun klanten al dergelijke vreemdsoortige mensen zijn tegengekomen ?
Het verschil met De Gucht is dat zelfstandigen niet gevraagd wordt om hun rekeningen te laten zien. Die wòrden nagekeken. Punt.

Bovendien zijn de media niet in kleine garnalen geïnteresseerd, maar wél in De Gucht. Puur toeval, zeker?
Oud 18 december 2013, 16:10   #162
Pjotr 2691
Banneling

Standaard

KDG, de wilde weldoener. Lambik is er niks tegen.
Pjotr 2691 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 16:22   #163
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
er is, zoals de gucht beweert, niks aan de hand is, waarom heeft em dan zelf een deal voorgesteld met de fiscus, eind vorig jaar? Uit generositeit?
In de pers zijn veel fouten gepubliceerd. Het is enkel de fiscus die een deal kan voortellen, niet iemand die een aanslag heeft gekregen.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 16:23   #164
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Klojo eerste klas Bekijk bericht
Misschien had je na deze zin toch nog moeten doorlezen
"""Zonder ons te mengen in die ideologische en vaak frontale confrontatie, waarbij meer gematigde standpunten blijkbaar nooit aan bod komen, moeten we toch vaststellen dat de hypothese van de vrijstelling van meerwaarden op aandelen de laatste jaren flink aan belang heeft ingeboet. Het bewijs daarvan volgt hierna:"""
Aangezien ik niks van fiscaliteit ken, maar er hier (minstens) 2 forummers zijn die exact het tegengestelde bewijzen, dacht ik nu toch dat hier met argumenten en tegenargumenten om de oren te worden geslagen. Niet dus....
Lees die tekst zelf eens. Het gaat nergens over personenbelasting.

Stemtip federaal: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Vlaams: PVDA. Stop genocide ! Stemtip Europa: PVDA. Stop genocide !
Ooit was Bart De Wever de dikke steur vol eitjes voor N-VA; nu is hij de vis die de vijver levenloos maakt.
Oud 18 december 2013, 16:23   #165
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Normaal gezien, tenzij vergissing, moet een individueel op meerwaarde van aandelen bij verkoop geen belastingen betalen. Er ontbreekt dus info waarom de fiscus zo maar eventjes 75% op de realisatie eist. Los van het feit dat de fiscus een fout heeft gemaakt en ten gevolge daarvan niet het recht hadden de rekening in te kijken.

We leven nog altijd in een land met democratische regels en wetten. De fiscus kan zo maar niet arbitrair optreden.

De meeste leden van dit forum zijn politiek subjectief dus zijn de uithalen naar De Gucht met de nodige reserves te nemen. Een andere fractie of soms de zelfden hebben problemen dat andere mensen méér geld hebben.

Er ontbreekt gewoon info om zich een ernstig oordeel te vormen. Iedereen heeft natuurlijk het recht op fora zijn gal te spuwen maar een gegronde analyse is totaal zoek.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 16:26   #166
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
In de pers zijn veel fouten gepubliceerd. Het is enkel de fiscus die een deal kan voortellen, niet iemand die een aanslag heeft gekregen.
de fiscus heeft toen dat voorstel geweigerd
Oud 18 december 2013, 16:26   #167
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Het verschil met De Gucht is dat zelfstandigen niet gevraagd wordt om hun rekeningen te laten zien. Die wòrden nagekeken. Punt.
Dat is een grote leugen. Dat is de almachtige fiscus waar de PS en de N-VA groot voorstander van zijn. Het evolueert wel in die richting maar de BBI dient vooralsnog eerst de bankgegevens te vragen aan personen die onderwerp zijn van een verzoek. Als deze niet ingaan op die vraag kan de BBI de banken aanschrijven.

Oud 18 december 2013, 16:26   #168
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door morte-vivante Bekijk bericht
de fiscus heeft toen dat voorstel geweigerd
Het is omgekeerd, wat ook in de pers verschenen is.

Oud 18 december 2013, 16:29   #169
morte-vivante

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fiscus weigert deal met Karel De Gucht

De fiscus weigert het voorstel van Europees commissaris voor Handel Karel De Gucht om de belastingzaak tegen hem te schikken. Het belastingbedrag dat De Gucht wilde betalen, zou (veel) te laag zijn bevonden door de Bijzondere Belastinginspectie, vernam De Tijd.

http://www.tijd.be/nieuws/politiek_e...79710-3465.art
Oud 18 december 2013, 16:30   #170
subocaj

subocaj's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Normaal gezien, tenzij vergissing, moet een individueel op meerwaarde van aandelen bij verkoop geen belastingen betalen. Er ontbreekt dus info waarom de fiscus zo maar eventjes 75% op de realisatie eist. Los van het feit dat de fiscus een fout heeft gemaakt en ten gevolge daarvan niet het recht hadden de rekening in te kijken.

We leven nog altijd in een land met democratische regels en wetten. De fiscus kan zo maar niet arbitrair optreden.

De meeste leden van dit forum zijn politiek subjectief dus zijn de uithalen naar De Gucht met de nodige reserves te nemen. Een andere fractie of soms de zelfden hebben problemen dat andere mensen méér geld hebben.

Er ontbreekt gewoon info om zich een ernstig oordeel te vormen. Iedereen heeft natuurlijk het recht op fora zijn gal te spuwen maar een gegronde analyse is totaal zoek.
Nieuwe wet? Of houden ze die bij mij in omdat ik werkman ben?
subocaj is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 16:38   #171
Klojo eerste klas

Klojo eerste klas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Lees die tekst zelf eens. Het gaat nergens over personenbelasting.
citaat :
""""Wat de aandelen in het bezit van particulieren betreft, had een wet van 11 december 2008 al een wijziging aan artikel 90 WIB 1992 aangebracht. Er werd met name een 9° toegevoegd, waardoor het mogelijk werd meerwaarden op aandelen die zijn verwezenlijkt naar aanleiding van de overdracht onder bezwarende titel van die aandelen (buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid), daaronder niet begrepen normale verrichtingen van beheer van een privévermogen, tegen 33 % te belasten. Dit belastingstelsel beoogt dus alle speculatieve verrichtingen met effecten.""""
Ik ken inderdaad niks van fiscaliteit, dus zal ik hier ook wel verkeerd zijn zeker ?
Wat het ook zij, ik heb eigenlijk nog nergens iets gelezen van wat de BBI eigenlijk zegt....
Oud 18 december 2013, 16:38   #172
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Linkje van het omgekeerde?

Ik kan wél een link geven van het aanbod van De Gucht van 50.000 euro dat geweigerd werd.

Citaat:
14/03

Grondwettelijk Hof geeft Karel De Gucht ongelijk in belastingszaak

Het Grondwettelijk Hof volgt de redenering van Karel De Gucht (Open Vld) in zijn zaak tegen de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) niet. Volgens het Hof werd de privacy van de Europees Commissaris niet geschonden doordat de inspectie zijn rekeningen inkeek.

Karel De Gucht en zijn echtgenote zouden belastingen hebben ontdoken op een aandelenwinst van meer dan 1,2 miljoen euro. De inspectie ging in de rekeningen van het echtpaar kijken omdat ze bedenkingen had bij de wijze waarop hun buitenverblijf in Italië werd gefinancierd. Daarbij werd een inkomst van 1,2 miljoen euro gevonden die niet werd aangegeven in 2005.

De Gucht vroeg de Gentse rechtbank van eerste aanleg om een prejudiciële vraag te stellen aan het Grondwettelijk Hof over de nieuwe wet rond de opheffing van het bankgeheim, uit 2011. Die wet, mee goedgekeurd door Open Vld, maakt het de fiscus makkelijker om bankrekeningen in te kijken. Volgens de liberaal is de tekst echter onevenredig met het nagestreefde doel en werd zijn privacy geschonden. De rechter verwierp het verzoek tot prejudiciële vraag, maar voor het hof van beroep haalde de Eurocommissaris wel zijn slag thuis.

Geen inbreuk

Het Hof oordeelt donderdag echter dat de wet geen inbreuk vormt. Er zijn in de wetgeving voldoende voorwaarden ingebouwd. Zo moeten er concrete en eensluidende aanwijzingen zijn dat aangegeven inkomsten niet overeenstemmen met de graad van welstand van de belastingplichtige.

Daarnaast is er sprake van een zogenaamde getrapte procedure. De fiscale administratie moet eerst aankloppen bij de belastingplichtige zelf. Als er vermoedens zijn dat gegevens verborgen gehouden werden of dat de belastingplichtige weigert bepaalde gegevens bekend te maken, kan de administratie verdere stappen ondernemen bij de financiële instelling. "Die procedurele vereisten vormen belangrijke waarborgen tegen willekeurige inmengingen in het privéleven van de belastingplichtige en van de personen met wie hij financiële verrichtingen heeft gedaan", zegt het Hof.

Omdat de Belastinginspectie eerder al de schikking van 50.000 euro afwees die De Gucht aanbod, ligt de weg nu open voor een beslechting van de zaak voor de rechtbank.
http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...tingszaak.aspx
Oud 18 december 2013, 17:44   #173
Pericles
Secretaris-Generaal VN

Pericles's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Daar komt toch niets van , daar durf ik een bak Chimay blauw op verwedden. Procedurefouten , verjaring enz...
Bovendien is 900.000 euro voor Degucht kleingeld. Hij heeft waarschijnlijk een veelvoud daarvan scheefgeslagen.
Had ik het niet voorspeld.
Pericles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 18:00   #174
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
citaat :
""""Wat de aandelen in het bezit van particulieren betreft, had een wet van 11 december 2008 al een wijziging aan artikel 90 WIB 1992 aangebracht. Er werd met name een 9° toegevoegd, waardoor het mogelijk werd meerwaarden op aandelen die zijn verwezenlijkt naar aanleiding van de overdracht onder bezwarende titel van die aandelen (buiten het uitoefenen van een beroepswerkzaamheid), daaronder niet begrepen normale verrichtingen van beheer van een privévermogen, tegen 33 % te belasten. Dit belastingstelsel beoogt dus alle speculatieve verrichtingen met effecten.""""
Ik ken inderdaad niks van fiscaliteit, dus zal ik hier ook wel verkeerd zijn zeker ?
Wat het ook zij, ik heb eigenlijk nog nergens iets gelezen van wat de BBI eigenlijk zegt....
"Overdracht onder bezwarende titel" wil zeggen dat je jezelf laat betalen met aandelen.

Oud 18 december 2013, 18:02   #175
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Linkje van het omgekeerde?

Ik kan wél een link geven van het aanbod van De Gucht van 50.000 euro dat geweigerd werd.

http://www.gva.be/nieuws/binnenland/...tingszaak.aspx
Dat van die € 50.000 die Karel De Gucht zou hebben voorgesteld als schikking is de vrucht van vrijheid van meningsuiting van de journalistiek. Hier ga je geen bevestiging van de BBI, noch van Karel De Gucht of zijn advocaat van krijgen.

Oud 18 december 2013, 18:17   #176
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Bovendien zijn de media niet in kleine garnalen geïnteresseerd, maar wél in De Gucht. Puur toeval, zeker?
Knuppel, je hebt over de kwestie van het controleren van rekeningen al een omstandig antwoord gekregen van vive in http://forum.politics.be/showpost.ph...5&postcount=38 en specifiek de 'truuk' die de BBI toepaste om zijn rekeningen van ver voor de normale periode te mogen inkijken. Het heeft geen zin om dit nog een met copy-paste hier te zetten, ik begin mij af te vragen of je niet gewoon doet alsof je het niet begrijpt.
En je laatste zin : gaan we nu echt open deuren intrappen ? natuurlijk heeft de pers interesse in alles wat maar van ver of dicht te maken heeft met een bekende politicus. Is dat niet normaal misschien ?
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 18:27   #177
peter1962
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door subocaj Bekijk bericht
Nieuwe wet? Of houden ze die bij mij in omdat ik werkman ben?
Subocaj, dat is al zo van sinds je in je korte broek rondliep.
peter1962 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 20:52   #178
Remspoortobback
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles Bekijk bericht
Had ik het niet voorspeld.
Moeilijk. Heel moeilijk.
Remspoortobback is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 21:52   #179
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Over deze post gekeken ? Ik ben wreed benieuwd wie gelijk heeft....
Zovér ik het weet _ in grove lijnen_ klopt het dat het kan dat er belastingen ( 33% dacht ik ) op moet betaald worden worden.
De regel (voor particulieren) is dat de meerwaarde niet zou verworven worden door speculatie ( da's soms een moeilijke ) én dat het niet zou bekeken kan worden als inkomen.
En dat valt uit te maken door de euhmzzz belastingsdienst ( denk ik ) dus aangeven is normaliter de boodschap.
Doe je het niet ... kan het zijn dat ze dat bedrag eisen + ( boete ? )

Fraude ? ...
Ja, strikt genomen is belastingontduiking ( men dient de wet maar te kennen en daarnaar te handelen -> doe je dat niet dan is er sprake van opzet ) daar een vorm van.

Vraag is dus of ie had moeten betalen.
De fiscus vond van wel en claimt een belasting op die meerwaarde bekeken als beroepsinkomen. ( zie voorwaarde hierboven )
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2013, 21:56   #180
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fiscoman Bekijk bericht
Licht uw eenvoudige dienaar eens toe.

In mijn WIB staat iets over meerwaarden en beheer en normaal.
Misschien is die van jou iets meer uitgebouwd?
Ik ken je positie niet, Fiscoman noch weet ik hoe dat daar allemaal in z'n werk gaat.
Kan het zijn dat ( indien dat erop had gestaan ... er is daar zelfs een vakje voor, dacht ik ) dat eerst ( eventueel van hogerhand ) dient uitgemaakt te worden of ze dat gaan bezien als extra inkomen ?
praha is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be