![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kijk toch maar eventjes met wat meer aandacht naar mijn bericht: het ging om een liturgie bij de orthodoxen. Over het algemeen vind ik bij de uniaten een veel grotere devotie en tevens ook actieve participatie aan de liturgie.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Alleen heb ik wel de indruk dat u uw conclusie over protestante vieringen over heel de lijn doortrekt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Bij orthodoxen vind ik soms heel wat inhoudsloos ritualisme. U zou het moeten kennen. Toestanden waarbij gelovigen pas rond de tijd van de evangelielezing de kerk binnenkomen, zich niets aantrekken van wat de diaken of priester aan het reciteren is, vervolgens buigen en kaarsen aansteken, om dan vervolgens met buurman rustig een praatje te slaan. Het zijn geen uitzonderingen, maar vaak voorkomende praktijken. Mensen die kruistekens maken omdat de priester of diaken er een maakt, maar hoegenaamd niet weten waarom. Ook al omdat ze nauwelijks nog een woord Oudslavisch verstaan (ooit al eens het grote ambongebed bekeken in het Oudslavisch: een raadselachtige tekst, zelfs voor wie die wat noties van die taal heeft). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Banneling
|
![]() Wat bescheidenheid betreft, kunnen de Nederlanders nog wel iets leren van de Vlamingen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet zelden krijg je daarmee te maken: een merkwaardige verbintenis tussen religie en identiteit. Het doet me onmiddellijk denken aan de ervaringen van een Limburgse familie die zich op een gegeven moment had bekeerd tot de orthodoxie, maar na jaren nog steeds niet voor vol werd aanzien door de Grieken van de parochie waar ze naartoe gingen. Resultaat: uiteindelijk zijn ze overgegaan naar de uniaten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je doet wat je wilt, je weet dat je fout bent, je gaat naar de priester, je toont berouw en je krijgt vergeving. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Doe mij maar toch maar een prachtige katholieke barokkerk ipv dat preutse calvinisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Probleem is alleen of Jezus dat zo had voorzien toen ie nog op zijn ezeltje zat. Maar goed: nadenkende had ie het kunnen weten dat hemel en aarde een eenheid zijn en dat de pracht des Heren ook enig uiterlijk vertoon verdient. ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan barok niet echt appreciëren. Ik ben praktizerend katholiek. Geef mij maar liever een verstild romaans kerkje, een vurige gotische kathedraal of een Byzantijnse kloosterkerk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Bovendien is Barok overdreven gekunsteld. Het straalt allesbehalve het evangelie uit.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 8 februari 2014 om 13:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat de Vlaming alles wat enig triomfalisme uitstraalt haat is genoegzaam bekend.
Dat zijn nuchter boerenverstand elke vorm die afwijkt van de rechte lijn en de cirkel moeilijk kan verwerken, ook. |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | ||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar het was beter gesteld met het Latijn van de gemiddelde katholiek ten tijde van de Tridentijnse mis?
![]() |
![]() |
#176 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja, er zijn protestanten die heel ingetogen vieringen hebben. Maar ik ben nog nergens een 'evangelistische' viering tegengekomen waar ingetogenheid de norm was. 'Evangelistische christenen' zijn dan ook slechts één sectie van de protestanten
![]() |
#177 |
Europees Commissaris
|
![]() Ga jij nu werkelijk als katholiek vragen wat het verschil is tussen het sacrament van de biecht bij een gewijd persoon, en even bij jezelf wat prevelen volgens de protestantse notie, of gewoon de volgende kerk zoeken waar wat je ook doet wel getolereerd wordt volgens de predikant en zijn persoonlijke mening over het Schrift?
![]() |
#178 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik denk dat dit nu net andersom is zie. Als we even kijken hoe kaal de Calvinistische kerken erbij staan en vergelijk dit eens met de uitbundige beelden en versieringen in de Katholieke kerken in Vlaanderen. Nu nog steeds hebben Nederlanders moeite met de gebogen lijnen. Als men Jugendstil wil zien moet je in Vlaanderen zijn en als je Nieuwe Zakelijkheid wil zien, moet je over de Moerdijk trekken. Is je dit nog niet opgevallen of kan je de sloot van je erf niet over?
Laatst gewijzigd door Aton : 8 februari 2014 om 19:11. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Religie en identiteit verwarren is overigens geen orthodox monopolie. Zie de Ieren.
![]() |
![]() |
#180 |
Europees Commissaris
|
![]() dubbel
Wortelloze bomen vallen Laatst gewijzigd door AnarchoChristophe : 8 februari 2014 om 19:12. |
![]() |
![]() |