Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 mei 2015, 12:02   #161
LiberaalNL
Europees Commissaris

LiberaalNL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aarchzstvwqmrmbtvnpq Bekijk bericht
Oh nee? En de verdrijving van de Sudeten-Duitsers heeft niks te maken met nazi-Duitsland (of de misdaden daarvan)?

Duitsland was schuldig aan WOII én één van de ergste genocide van de voorbije eeuw, mogelijk zelfs uit de geschiedenis van de mensheid, en moest als gevolg daarvan grote delen van zijn grondgebied afstaan. De Sudenten-Duitsers werden slachtoffer van de wraak van de Polen omwille van, eveneens, diezelfde misdaden van nazi-Duitsland. En de situatie van die Sudeten-Duitsers vergelijk jij met de situatie van een volk als de Palestijnen?!
Laten we teruggaan naar het begin van de discussie. Jan van den Berghe hangt de Groot-Palestinagedachte aan, omdat op het moment dat Israël werd gesticht de meerderheid van de bevolking van het Britse mandaatgebied Palestina op dat moment uit Arabieren bestond. Wel nu, dat is een hypocriet en uiterst gevaarlijk standpunt, omdat er zo veel gebieden zijn waar ooit een bepaald volk de meerderheid vormde, maar de gebieden nu niet bij het land horen waar datzelfde volk in de meerderheid is. Als voorbeeld gaf ik Sudetenland aan, waar nu nauwelijks meer Duitsers/Oostenrijkers wonen en het nu in Tsjechië ligt. Volgens Van den Berghes redenatie zou Duitsland/Oostenrijk dat gebied kunnen opeisen en in zijn recht staan.

Conclusies:

1) Jouw focus ligt verkeerd. Ik vergeleek 2 feiten los van de oorzaken (het waarom). Ik had ook ook Istrië of Izmir kunnen noemen, maar die spreken minder tot de verbeelding.
2) Je praat onzin als je stelt dat de Sudetenduitsers het slachtoffer waren van de Polen. Sudetenland ligt in Tsjechië.

Citaat:
- Bezetten de Palestijnen andermans grondgebied of hebben zij dat gedaan in de recente geschiedenis? Neen, integendeel!
- Hebben zij zich schuldig gemaakt aan de kolonisatie van andermans grondgebied of maken zij zich schuldig aan de kolonisatie van andermans grondgebied? Neen, integendeel!
- Hebben de Palestijnen zich schuldig gemaakt aan een grootschalige genocide? Neen!
- Appelen en peren vergelijken, ooit van gehoord?

Zie je echt niet in hoe dwaas je vergelijking is en dat je vergelijking kant noch wal raakt? Wie is de bezetter hier in dit conflict?
Wie is de kolonisator in dit conflict?
Nogmaals: jij legt de focus verkeerd. Bovendien ben ik voor een tweestatenoplossing en tegen het nederzettingenbeleid. Los daarvan hebben de Palestijnen overigens aan etnische zuivering gedaan en heeft de Groot-moefti van Jeruzalem gecollaboreerd met Hitler-Duitsland.
Ik volg het Russisch narratief.
LiberaalNL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2015, 12:15   #162
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Jullie, verdedigers van de Israëlische politiek, zijn steevast de eersten om moord en brand te schreeuwen als iemand de vergelijking maakt tussen de Israëlische politiek en de misdaden van nazi-Duitsland maar kunnen niet laten om voortdurend zelf nazi-Duitsland of zijn misdaden erbij te sleuren als het goedpraten van de eigen politiek gaat. Als je een hekel hebt aan dat soort vergelijkingen, bespaar ons dan ook uw hypocrisie en laat soortgelijke vergelijkingen dan ook zélf achterwege! Okee?
Wederom: ik vertegenwoordig enkel en alleen mezelf, hoe moeilijk het voor jou ook is te lezen. Ik vraag me overigens af wie je nu met 'ons' bedoelt. Bovendien steun ik de Israëlische politiek niet per definitie. Er zijn zeker zaken die misgaan in Israël. Een ander verhaal wordt het wanneer hier forummers het bestaansrecht van Israël ontkennen of ontkennen dat de Joden een historische band hebben met het gebied. Dan reageer ik daarop, zoals ik bij andere onderwerpen ook mijn mening laat horen.

Laatst gewijzigd door LiberaalNL : 28 mei 2015 om 12:16.
Oud 28 mei 2015, 13:58   #163
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Ik heb niets met jullie Vlamingen, dus het is een logisch gevolg dat ik daar negatief tegenover sta.
En dat vind ik een beetje jammer. Waarom zoek je dan trouwens op dit forum het gezelschap op van (hoofdzakelijk) Vlamingen? Louter om ons wat te treiteren ?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2015, 14:00   #164
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
En dat vind ik een beetje jammer. Waarom zoek je dan trouwens op dit forum het gezelschap op van (hoofdzakelijk) Vlamingen? Louter om ons wat te treiteren ?
Jij leest "ik heb niets met jullie Vlamingen" als "ik heb een hekel aan jullie Vlamingen"...?

Laatst gewijzigd door Nietzsche : 28 mei 2015 om 14:00.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2015, 15:44   #165
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Waarom zijn ze in het Midden-Oosten niet instaat om fatsoenlijk met elkaar te leven?
Omdat zowat half de wereld er met zij vuile poten tussen zit misschien, hmm?
Aarchzstvwqmrmbtvnpq is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2015, 16:05   #166
Lof der Zotheid
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lof der Zotheid's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom bent u zo emotioneel?
Lof der Zotheid is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2015, 16:11   #167
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL Bekijk bericht
Laten we teruggaan naar het begin van de discussie. Jan van den Berghe hangt de Groot-Palestinagedachte aan, omdat op het moment dat Israël werd gesticht de meerderheid van de bevolking van het Britse mandaatgebied Palestina op dat moment uit Arabieren bestond. Wel nu, dat is een hypocriet en uiterst gevaarlijk standpunt, omdat er zo veel gebieden zijn waar ooit een bepaald volk de meerderheid vormde, maar de gebieden nu niet bij het land horen waar datzelfde volk in de meerderheid is. Als voorbeeld gaf ik Sudetenland aan, waar nu nauwelijks meer Duitsers/Oostenrijkers wonen en het nu in Tsjechië ligt. Volgens Van den Berghes redenatie zou Duitsland/Oostenrijk dat gebied kunnen opeisen en in zijn recht staan.
Wanneer niet Duitsland maar Tsjechoslovakije als agressor WOII was ingegaan en Tsjechoslovakije bijgevolg zonder enige reden die gebieden had geannexeerd, dan zou Duitsland nog steeds valabele argumenten hebben om dat gebied op te eisen ja!
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL
Conclusies:

1) Jouw focus ligt verkeerd. Ik vergeleek 2 feiten los van de oorzaken (het waarom). Ik had ook ook Istrië of Izmir kunnen noemen, maar die spreken minder tot de verbeelding.
2) Je praat onzin als je stelt dat de Sudetenduitsers het slachtoffer waren van de Polen. Sudetenland ligt in Tsjechië.
Ik leg de focus helemaal NIET verkeerd. Wat jij probeert is appelen (een land dat grondgebied moet afstaan als gevolg van een bewust uitgelokte oorlog en genocide), te vergelijken met peren (een volk dat zonder meer het SLACHTOFFER is van oorlog en soortgelijke agressie), en dat gaat niet.

Bij landen die bewust oorlogen uitlokken is het niet uitzonderlijk in de geschiedenis dat zij gedwongen worden om grondgebied af te staan. Bij volkeren die het slachtoffer zijn van soortgelijke agressie is dat helemaal niet de normale gang van zaken.

Maar okee, je hebt één punt: Sudetenland ligt inderdaad in Tsjechië niet in Polen, dus daar had ik het fout.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL
Nogmaals: jij legt de focus verkeerd.

Bovendien ben ik voor een tweestatenoplossing en tegen het nederzettingenbeleid. Los daarvan hebben de Palestijnen overigens aan etnische zuivering gedaan en heeft de Groot-moefti van Jeruzalem gecollaboreerd met Hitler-Duitsland.
Nee, ik leg de focus helemaal niet verkeerd. Je vergelijkt soortgelijke zaken met soortgelijke zaken en geen zaken die niet te vergelijken zijn. (Of daar vermeldt je dan op zijn minst dat de vergelijking slechts deels op gaat.)

Ook uw uitleg "ook de Palestijnen hebben aan etnische zuivering gedaan" wringt en als dat al gebeurt is, is dat slechts op heel beperkte schaal gebeurt, en niet op grote, systematische manier zoals de zionisten dat deden.

Idem voor uw uitleg met de Groot-moefti van Jeruzalem: ook hier in Vlaanderen hebben bepaalde leiders gecollaboreerd, ook in Wallonië, Frankrijk, Nederland,... zelfs de zionistische leiders waren niet vies van samenwerking met de nazi's. Het siert u niet dit te gebruiken om nog maar eens een heel volk te bekladden.

Of sleur je het er maar bij omdat je beseft dat uw vergelijking Sudeten-Duitsers/Palestijnen iets té veel bij het haar getrokken is misschien?
Oud 28 mei 2015, 16:25   #168
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Wederom: ik vertegenwoordig enkel en alleen mezelf, hoe moeilijk het voor jou ook is te lezen. Ik vraag me overigens af wie je nu met 'ons' bedoelt. Bovendien steun ik de Israëlische politiek niet per definitie. Er zijn zeker zaken die misgaan in Israël. Een ander verhaal wordt het wanneer hier forummers het bestaansrecht van Israël ontkennen of ontkennen dat de Joden een historische band hebben met het gebied. Dan reageer ik daarop, zoals ik bij andere onderwerpen ook mijn mening laat horen.
Het is niet de eerste keer dat zionisten en andere Israël-fans het nodig denken te vinden, om op een smakeloze manier de Sudeten-Duitsers vlak na de val van Nazi-Duitsland denken te moeten vergelijken met de Palestijnen.

En ik zie niet al te veel verdedigers van de Palestijnse rechten die het bestaansrecht van de staat Israël ontkennen. Ik zie wél veel Israëlfans die voortdurend soortgelijke insinuaties uiten om te verdoezelen dat zijzélf de rechten van het Palestijnse volk in eigen land ontkennen.
Oud 28 mei 2015, 16:28   #169
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dixie Bekijk bericht
ze hebben pas hun eigen gebied vanaf de jaren 80 dankzij Israël ervoor was het Brits gebied en later was het Egyptisch (gaza) en Jordaans (westbank).
Nee, ze hebben van Israël helemaal NIKS gekregen! Ze hebben sinds de jaren 80 aan Israël nog veel méér land verloren.
Oud 28 mei 2015, 16:32   #170
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik heb niets met jullie Vlamingen, dus het is een logisch gevolg dat ik daar negatief tegenover sta.
Ooit door een Vlaming in je gat gebeten?

En denk eens niet zo zwart/wit: er zijn zes miljoen Vlamingen. Die zijn inderdaad niet allemaal leuk of sympathiek, maar echt ook niet allemaal zo onsympathiek als het beeld dat jij je voorhoudt!
Oud 28 mei 2015, 16:38   #171
Aarchzstvwqmrmbtvnpq
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lof der Zotheid Bekijk bericht
Waarom bent u zo emotioneel?
Mag tussen alle onzin en leugens door de waarheid niet gezegd worden misschien?

En mag ik geen reden hebben om mij verschrikkelijk kwaad te maken als ik zie welke immens grote verantwoordelijkheid de westerse leiders hebben in de problemen van het Midden-Oosten?

Zeker rekening houdend met het immense aantal mensenlevens dat dit al gekost heeft en het feit dat dit als een boemerang in ons gezicht kan terug komen?

Laatst gewijzigd door Aarchzstvwqmrmbtvnpq : 28 mei 2015 om 16:40.
Oud 28 mei 2015, 16:44   #172
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ooit door een Vlaming in je gat gebeten?

En denk eens niet zo zwart/wit: er zijn zes miljoen Vlamingen. Die zijn inderdaad niet allemaal leuk of sympathiek, maar echt ook niet allemaal zo onsympathiek als het beeld dat jij je voorhoudt!
Kijk eens aan: een emotionele Vlaming.
Oud 28 mei 2015, 16:45   #173
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ahja? het is niet alsof het westen een verleden heeft van kolonisatie en nog steeds doet aan imperialistisch geweld...
Oud 28 mei 2015, 17:55   #174
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wanneer niet Duitsland maar Tsjechoslovakije als agressor WOII was ingegaan en Tsjechoslovakije bijgevolg zonder enige reden die gebieden had geannexeerd, dan zou Duitsland nog steeds valabele argumenten hebben om dat gebied op te eisen ja!
1) Sudetenland was van 1919 tot oktober 1938 al deel van Tsjecho-Slowakije. Daarom is jouw focus verkeerd. Mijn vergelijking gaat puur om het feit op zichzelf.
2) Jouw redenatie leidt tot oorlogen. Volgens jou kan bijvoorbeeld Griekenland West-Turkije opeisen, hoewel daar nauwelijks meer Grieken wonen.
3) Als jij denkt dat de Joden de agressors zijn in dit conflict, heb je simpelweg te weinig verstand ervan. Elke partij (Joden, Palestijnen, Arabische buurlanden en de Britten) hebben hun aandeel.

Citaat:
Ik leg de focus helemaal NIET verkeerd. Wat jij probeert is appelen (een land dat grondgebied moet afstaan als gevolg van een bewust uitgelokte oorlog en genocide), te vergelijken met peren (een volk dat zonder meer het SLACHTOFFER is van oorlog en soortgelijke agressie), en dat gaat niet.
1) Jij legt de focus wel verkeerd. Het gaat om het feit op zich, te meer omdat de verschillen tussen beide situaties te groot zijn. Zo heeft er bijvoorbeeld nooit een Palestijnse staat bestaan en was het gebied Brits.
2) De terminologie slachtoffer/dader is slecht toe te passen op het Israëlisch-Palestijns conflict. Daarvoor is het te gecompliceerd. Vooralsnog zie ik jou het Palestijnse aandeel minimaliseren, terwijl het opkomende Pan-arabisme en antisemitisme van zowel de Palestijnen als de Arabische buurlanden van Israël een zeer belangrijke rol hebben gespeeld in de uiteindelijke tot-stand-koning van Israël.

Citaat:
Bij landen die bewust oorlogen uitlokken is het niet uitzonderlijk in de geschiedenis dat zij gedwongen worden om grondgebied af te staan. Bij volkeren die het slachtoffer zijn van soortgelijke agressie is dat helemaal niet de normale gang van zaken.
De Palestijnen/Arabieren zijn hoofdzakelijk het slachtoffer van hun verkeerde keuzes. Ook heeft er nooit een Palestijnse staat bestaan.

Citaat:
Maar okee, je hebt één punt: Sudetenland ligt inderdaad in Tsjechië niet in Polen, dus daar had ik het fout.
Nee, ik leg de focus helemaal niet verkeerd. Je vergelijkt soortgelijke zaken met soortgelijke zaken en geen zaken die niet te vergelijken zijn. (Of daar vermeldt je dan op zijn minst dat de vergelijking slechts deels op gaat.)
Als ik jouw posts zie, had ik beter de Grieken uit Turkije of de Turken uit Griekenland kunnen noemen. Te meer, omdat jij ook het Palestijnse aandeel in dit conflict minimaliseert, maar ik de Palestijnen ook niet met de nazi's wil vergelijken.

Citaat:
Ook uw uitleg "ook de Palestijnen hebben aan etnische zuivering gedaan" wringt en als dat al gebeurt is, is dat slechts op heel beperkte schaal gebeurt, en niet op grote, systematische manier zoals de zionisten dat deden.
Dit is grote onzin. Beide kampen hebben op relatief kleine schaal aan etnische zuivering gedaan.

Citaat:
Idem voor uw uitleg met de Groot-moefti van Jeruzalem: ook hier in Vlaanderen hebben bepaalde leiders gecollaboreerd, ook in Wallonië, Frankrijk, Nederland,... zelfs de zionistische leiders waren niet vies van samenwerking met de nazi's. Het siert u niet dit te gebruiken om nog maar eens een heel volk te bekladden.
Over appels en peren met elkaar vergelijken gesproken. De clan van de groot-moefti was zeer invloedrijk.

Citaat:
Of sleur je het er maar bij omdat je beseft dat uw vergelijking Sudeten-Duitsers/Palestijnen iets té veel bij het haar getrokken is misschien?
In dit geval om jouw minimalisatie van het Palestijnse aandeel tegen te gaan.
Oud 28 mei 2015, 18:03   #175
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Het is niet de eerste keer dat zionisten en andere Israël-fans het nodig denken te vinden, om op een smakeloze manier de Sudeten-Duitsers vlak na de val van Nazi-Duitsland denken te moeten vergelijken met de Palestijnen.

En ik zie niet al te veel verdedigers van de Palestijnse rechten die het bestaansrecht van de staat Israël ontkennen. Ik zie wél veel Israëlfans die voortdurend soortgelijke insinuaties uiten om te verdoezelen dat zijzélf de rechten van het Palestijnse volk in eigen land ontkennen.
Ik ben noch Israël-fan, noch zionist. Ik ben voor een tweestatenoplossing en tegen het nederzettingenbeleid. Ik reageer op mensen die het bestaansrecht van Israël ontkennen. Van den Berghe is daar één van. Dat jij mijn vergelijking niet wilt snappen, is jouw probleem.
Oud 28 mei 2015, 18:10   #176
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben noch Israël-fan, noch zionist. Ik ben voor een tweestatenoplossing en tegen het nederzettingenbeleid. Ik reageer op mensen die het bestaansrecht van Israël ontkennen. Van den Berghe is daar één van. Dat jij mijn vergelijking niet wilt snappen, is jouw probleem.
Waar is Jan het bestaansrecht van Israël aan het ontkennen?
Oud 28 mei 2015, 19:01   #177
LiberaalNL
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Waar is Jan het bestaansrecht van Israël aan het ontkennen?
Onder meer hier en in het verleden heeft hij dat ook ruiterlijk toegegeven.
http://forum.politics.be/showpost.ph...3&postcount=79
http://ns29032.ovh.net/showpost.php?...6&postcount=46
http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=76
Oud 28 mei 2015, 19:04   #178
Drukazz
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Bijzonder vreemd voor een katholiek:

Ezekiel 37:21
Then say to them, Thus says the Lord God: Behold, I will take the people of Israel from the nations among which they have gone, and will gather them from all around, and bring them to their own land.

Genesis 12:3
I will bless those who bless you, and him who dishonors you I will curse, and in you all the families of the earth shall be blessed.

Beide bijbelverzen gaan over Israël.
Drukazz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2015, 19:10   #179
atmosphere
Secretaris-Generaal VN

atmosphere's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom zijn ze in het Midden-Oosten niet instaat om fatsoenlijk met elkaar te leven?
1 van de redenen:
Omdat we daar 's werelds grootste energie voorraden vinden "the greatest
material price om earth" zoals een US president het ooit noemde.

En verder is men daar nog niet zo ver ontwikkelt als hier en zien we
de wreedheden en conflicten zoals die er hier in Europa eerst ook waren.

Laatst gewijzigd door atmosphere : 28 mei 2015 om 19:16.
atmosphere is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 mei 2015, 19:15   #180
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hij heeft het daar toch gewoon over de historie?

Het bestaansrecht van Israël anno nu ontkennen is behoorlijk debiel, want het land bestaat gewoon.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be