Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 augustus 2015, 13:52   #161
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tandem Bekijk bericht
Het gaat vandaag al niet meer over menselijkheid, enkel nog over geld en perverse effecten. Psychologen roepen depressie uit tot DE ziekte van de 21ste eeuw, het gezond verstand is bij sommigen dan ook totaal zoek.
En dan zijn er nog die een depressie ook als ingebeelde ziekte zien....

Het is spijtig maar de obscene drang naar geld is van alle tijden.
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Maori is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2015, 13:55   #162
Paddenstoel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Het woord "ziek" wordt niet gedefinieerd.

Gaat het hier om iemand die psychisch of fysiek erdoor zit?
Om iemand die bed moet houden of niet?
Mensen die overstressed zijn door allerhande psychosociale of professionele omstandigheden?

Gevaarlijk spelletje!

Ik kan me inleven in wat Gipsy stelt en ik heb bovendien veel respect voor mensen die in België willen ondernemen en zo jobs en een meerwaarde creëren èn de sociale zekerheid recht houden. Waarom mensen die in theorie zijn werknemers kunnen zijn op hem afgeven, is me een raadsel. Jaloezie?
Maar de "ergste" voor het bedrijfsleven zijn mensen die nooit op de ziekenkas komen maar er af en toe een snipperdagje, weken of enkele weekjes tussenuit blijven.
Als werkgever moet je deze mensen blijven betalen, want ze zorgen ervoor dat ze nooit aan een aaneensluitende maand ziekenverlof komen. Dan verliezen ze namelijk loon. Thuisblijven betaald als een koning is veel toffer.
Dat zijn rotte appels die je er bijna niet uit kan halen want ze komen nooit in arbeidsongeschiktheidsstatistieken, hooguit in de absenteïsmecijfers.
Paddenstoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2015, 13:58   #163
Paddenstoel
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maori Bekijk bericht
En dan zijn er nog die een depressie ook als ingebeelde ziekte zien....

Het is spijtig maar de obscene drang naar geld is van alle tijden.
Ik wil degenen die verklaren depressief te zijn maar eigenlijk een attitudeprobleem hebben de kost niet geven.

Omgekeerd wil ik ook de ècht depressieven /uitgemelkten de kost niet geven en eerlijk is eerlijk: liever willen we hen ook niet tegenkomen.

Nu de drang om allerhande excuses te zoeken om niet actief te moeten zijn is iets dat vooral voorkomt bij mensen zonder scholing.
Het verschil tussen uitkering en loon obv werk is bij hun te klein om interessant te zijn. Daar knelt het schoentje.
Maak werken terug interessant en mensen kiezen vanzelf daarvoor, al hebben ze ergens een pijntje.

Indien dat niet het geval is, hebben ze ergens een melkkoe bv huurappartementen, een rijke partner, erfenis, zwart werk, ...
Paddenstoel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2015, 13:59   #164
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Paddenstoel Bekijk bericht
Het woord "ziek" wordt niet gedefinieerd.

Gaat het hier om iemand die psychisch of fysiek erdoor zit?
Om iemand die bed moet houden of niet?
Mensen die overstressed zijn door allerhande psychosociale of professionele omstandigheden?

Gevaarlijk spelletje!

Ik kan me inleven in wat Gipsy stelt en ik heb bovendien veel respect voor mensen die in België willen ondernemen en zo jobs en een meerwaarde creëren èn de sociale zekerheid recht houden. Waarom mensen die in theorie zijn werknemers kunnen zijn op hem afgeven, is me een raadsel. Jaloezie?
Maar de "ergste" voor het bedrijfsleven zijn mensen die nooit op de ziekenkas komen maar er af en toe een snipperdagje, weken of enkele weekjes tussenuit blijven.
Als werkgever moet je deze mensen blijven betalen, want ze zorgen ervoor dat ze nooit aan een aaneensluitende maand ziekenverlof komen. Dan verliezen ze namelijk loon. Thuisblijven betaald als een koning is veel toffer.
Dat zijn rotte appels die je er bijna niet uit kan halen want ze komen nooit in arbeidsongeschiktheidsstatistieken, hooguit in de absenteïsmecijfers.
Ik geef je 100% gelijk als je zegt dat de rotte appels er bijna niet uit te halen zijn maar om een hele groep echt zieken te straffen met deze maatregel, dat vind ik onaanvaardbaar.

Beeld je in dat je te horen krijgt dat je kanker hebt, weet dat je een vreselijke behandeling van een paar maanden tot zelfs meer voor de boeg hebt...mag je daar bovenop nog eens stressen over het feit of je al dan niet zult ontslagen worden...
“How dreadful are the curses which Mohammedanism (Islam) lays on its votaries! Besides the fanatical frenzy, which is as dangerous in a man as hydrophobia in a dog, there is this fearful fatalistic apathy.”
Oud 17 augustus 2015, 14:12   #165
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
En dan zijn er nog die een depressie ook als ingebeelde ziekte zien.... Het is spijtig maar de obscene drang naar geld is van alle tijden.
Obsceen inderdaad, het is alsof sommigen letterlijk blind zijn geworden, aan alternatieven geen gebrek maar er wordt niets mee gedaan. En dan krijg je logischerwijs van die absurde (ziekelijke) toestanden.
Citaat:
In het moderne leven onderdrukken we het kind meestal, want kinderlijkheid is een belediging voor het soort ego dat we bewonderen. We geven de voorkeur aan de welopgevoede, beheerste, aangepaste en nogal uniforme mens die heeft geleerd dat hij moet passen in de doelstellingen van onze maatschappij, die grotendeels vorm hebben gekregen door ons geloof in het Kapitalisme. We definiëren rijpheid in die termen en steunen een opvoedingssysteem dat die filosofie schraagt. Ons gebrek aan wellevendheid is grotendeels te wijten aan het onderdrukte kind dat ingaat tegen de harde eisen die door de maatschappij aan hem worden gesteld. Mensen zijn boos en gedeprimeerd om het vreugdeloze leven dat ze gedwongen worden te leiden en luchten hun frustratie door verwerpelijke manieren van asociaal gedrag, als waren ze kinderen die niet hebben geleerd wat het is om sociaal te zijn. Onze huidige maatschappelijk ‘donkere nacht’ is deels te wijten aan de onderdrukking van het kind in ons.

http://www.bol.com/nl/p/de-donkere-n...1004002095437/

Laatst gewijzigd door tandem : 17 augustus 2015 om 14:13.
tandem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2015, 14:18   #166
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Obsceen inderdaad, het is alsof sommigen letterlijk blind zijn geworden, aan alternatieven geen gebrek maar er wordt niets mee gedaan. En dan krijg je logischerwijs van die absurde (ziekelijke) toestanden.
Zoiets lezen stemt een mens niet gelukkig.....
Oud 17 augustus 2015, 14:23   #167
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Zoiets lezen stemt een mens niet gelukkig.....
Het is de realiteit waarin we leven, mensen ontkennen het liever waardoor het natuurlijk nog erger wordt, niet beter.
Oud 17 augustus 2015, 14:27   #168
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is de realiteit waarin we leven, mensen ontkennen het liever waardoor het natuurlijk nog erger wordt, niet beter.
Ik ben het kind in mezelf nog altijd niet verloren....indien dat me tot een randfiguur maakt, ben ik met fierheid een marginale figuur!
Oud 17 augustus 2015, 14:36   #169
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik ben het kind in mezelf nog altijd niet verloren....indien dat me tot een randfiguur maakt, ben ik met fierheid een marginale figuur!
Gelukkig maar, de sprekende fossielen zullen daar wel anders over denken.
Oud 17 augustus 2015, 14:38   #170
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ik veronderstel dat hij wil zeggen dat een aantal zeer succesvolle muzikanten amper of geen noot kunnen lezen. Dat zij gewoon op het gehoor spelen. Laat staan dat ze de toonaard of het akkoord kennen dat ze spelen.

Dat klopt met de realiteit.

Muziek spelen geen werk? En uw installatie opbouwen en afbreken? Nog nooit mentaal kapot geweest na een concert vanwege de concentratie? Nog nooit onder zware spots of een gloeiend hete zon gespeeld zodat uw kleren achteraf doornat waren van het zweet?

Vreemd.

PS ge weet toch dat elk betaald optreden door de fiscus aanzien wordt als werken? Dat er beperkingen zijn voor muzikanten die een uitkering genieten?
Mensen die niet weten in welke toon ze spelen? Je bent aan het zwanzen zeker? Hoe ga je ooit in toon spelen als je niet weet in welke toonaard er gespeeld wordt? Hoe ga je ooit een solo goed laten klinken als je niet weet welke noten er in een bepaalde toonladder zitten?

Dat zijn allemaal van die fantasieën zoals de grote muzikanten die nooit oefenen op hun instrument...

En dat muziek spelen zwaar kan zijn dat bestrijd ik niet, ik zeg dat het spelen, het optreden, het gemakkelijkste gedeelte is.
Oud 17 augustus 2015, 14:41   #171
Maori
Minister-President

Maori's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Gelukkig maar, de sprekende fossielen zullen daar wel anders over denken.
I don't give two hoots
Oud 17 augustus 2015, 14:45   #172
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het draait allemaal om geld.
Werknemer of gever is bijkomstig.

Dus de focus moet liggen op geld.
Hoe kan men ziek zijn zonder iemand te benadelen?
Oud 17 augustus 2015, 14:47   #173
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
I don't give two hoots
Misschien volstaat het om een paar worden in het onderstaande te vervangen en je komt tot hetzelfde.
Citaat:
Individual Moslems may show splendid qualities, but the influence of the religion paralyzes the social development of those who follow it. No stronger retrograde force exists in the world (W. Churchill)
Oud 17 augustus 2015, 14:48   #174
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Het draait allemaal om geld. Werknemer of gever is bijkomstig. Dus de focus moet liggen op geld. Hoe kan men ziek zijn zonder iemand te benadelen?
We zouden eerst allemaal ziek moeten zijn dan, gezond verstand uitschakelen is niet meer nodig.
Oud 17 augustus 2015, 14:49   #175
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Mensen die niet weten in welke toon ze spelen? Je bent aan het zwanzen zeker? Hoe ga je ooit in toon spelen als je niet weet in welke toonaard er gespeeld wordt? Hoe ga je ooit een solo goed laten klinken als je niet weet welke noten er in een bepaalde toonladder zitten?
Er zijn nu eenmaal talenten die dat kunnen zonder enige (klassieke) opleiding.
Als ze u een partij geven, en ge kunt noten lezen, hoeft ge toch maar de noot te spelen die er staat (met de nodige kruisen en mollen). Idd. voor een solo.

Een solist die improviseert, met begeleiding, zal natuurlijk moeten weten in welk akkoord hij moet spelen. Maar op de meest partijen die vrije improvisatie toelaten staan de noten van het akkoord meestal geschreven.

Bij vele moderne concertwerken staat er zelfs dikwijls niks meer aan de sleutel, maar staat het kruis of de mol voor de te spelen noot.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2015, 14:52   #176
tandem
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Er zijn nu eenmaal talenten die dat kunnen zonder enige (klassieke) opleiding. Als ze u een partij geven, en ge kunt noten lezen, hoeft ge toch maar de noot te spelen die er staat (met de nodige kruisen en mollen). Idd. voor een solo. Een solist die improviseert, met begeleiding, zal natuurlijk moeten weten in welk akkoord hij moet spelen. Maar op de meest partijen die vrije improvisatie toelaten staan de noten van het akkoord meestal geschreven. Bij vele moderne concertwerken staat er zelfs dikwijls niks meer aan de sleutel, maar staat het kruis of de mol voor de te spelen noot.
Zieke werknemers, opgelet!
Oud 17 augustus 2015, 14:54   #177
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zieke werknemers, opgelet!
Vooral zieke werknemers die een bijverdienste als muzikant hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2015, 16:08   #178
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Voor forumleden die me niet uitschelden voor onbenul, me niet graag zouden failliet zien gaan. Wat voor een KMO altijd een drama is want niet zelden zijn hun privé eigendommen verpand. Of niet erg ziek zouden zien worden zoals me toegewenst werd.

Ik heb in eerste instantie "zieken" tussen haakjes gezet. Omdat het in vele bedrijven een plaag is. Steeds dezelfden die absoluut niet ziek zijn maar toch een doktersbriefje binnenbrengen. Om hun vakantie te verlengen of te vervroegen. Om hun huis op te knappen of doodgewoon omdat ze geen goesting hebben te gaan werken, of omdat het zonnig weer is. Meestal zijn ze dan nog zeer dom want dat vertellen ze aan hun werkgenoten die soms komen werken als ze ziek zijn en die daar ook absoluut niet content met zijn. Zij moeten niet zelden harder werken om de "zieke" te vervangen. En dat komt dan aan de oren van de personeel verantwoordelijke of de baas.

Eén keer, twee keer en veelvuldige keren. Dat weegt zéér zwaar op de financien van een KMO. In 2013 dus heb ik er zo 5 ontslagen omdat vanaf 2014 de eenheidswet kwam met zéér lange en dure ontslagvergoedingen. Ik had het reeds veel eerder moeten doen maar dit was het breekpunt om het te doen.

Vakbonden beseffen zelf niet dat zij de doodgravers van de werkgelegenheid zijn. Elke maatregel die een werknemer duurder of minder flexibel maken heeft zijn gevolgen voor aanwervingen en ontslagen.
Controlearts sturen, kost 150 euro dacht ik (heb dat nog gedaan met een laborant die de kantjes er af was aan het lopen, toen ik leidinggevende functie had).

Dan kan je hem zijn gewaarborgd loon weigeren en heb je mijn insziens wel een betere basis om hem nadien ontslag te geven.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2015, 16:15   #179
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Controlearts sturen, kost 150 euro dacht ik (heb dat nog gedaan met een laborant die de kantjes er af was aan het lopen, toen ik leidinggevende functie had).

Dan kan je hem zijn gewaarborgd loon weigeren en heb je mijn insziens wel een betere basis om hem nadien ontslag te geven.
Ik heb in mijn ganse leven nooit geweten dat een controlearts een medisch attest heeft betwist.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 augustus 2015, 16:18   #180
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik heb in mijn ganse leven nooit geweten dat een controlearts een medisch attest heeft betwist.
Daar draait het niet om. Het feit dat ge een controlearts stuurt, is al genoeg om binnen de firma de "wil" om vals ziek te vieren doet afnemen.

Die man komt dan terug werken en vertelt dat uiteraard dat hij bezoek heeft gehad, of op bezoek is moeten gaan bij de controlearts. En meestal pakken ze die valse ziektedagen niet om thuis te blijven of bij een arts ergens te gaan zitten in de wachtkamer...maar Gipsy zei: om eerder op verlof te vertrekken bvb.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be