![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
misschien ben ik fout, maar ik denk van niet, en dit heeft niks te maken met het niet willen toegeven van mijn "ongelijk"
![]() |
![]() |
#162 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar. In België bevindt momenteel de hele bevolking zich, wat invloed op het politieke gebeuren betreft, in de situatie waarin de Zwitserse vrouwen zich bevonden tot de jaren 70. Want stemrecht bij representatieve verkiezingen is virtueel betekenisloos. Hoe de macht in België realiter werkt, is door prof.em. Dewachter in enkele boeken nauwkeurig beschreven: het is een kluwen van besluitvormingsprocessen binnen de heersende klasse zelf, waarbij de burger consequent aan het kortste eind trekt. leuk interviewtje: http://www.veto.student.kuleuven.ac....3/dewacht.html Het bindend referendum op volksinitiatief is een noodzakelijke voorwaarde, wil je überhaupt over democratie kunnen spreken. In een particratie kan je als burger hoogstens bedelen, via betogingen of petities. Regeringsprogramma's worden opgesteld zonder dat de kiezer enig beroep kan aantekenen; verkiezingsbeloftes worden gebroken zonder dat hij kan ingrijpen; wetten die tegen de meerderheidswil ingaan worden gestemd zonder dat de burgers vernietiging ervan kunnen bekomen. In een particratie wordt de bevolking bevoogd; en ze wordt ook nog eens bedrogen, want aan de burgers wordt wijsgemaakt dat ze in een zogezegde 'representatieve democratie'' wel soeverein zouden zijn. Aan dat bedrog werden de vrouwen, in België tot 1948, in Zwitserland nog een dikke 20 jaar langer , tenminste niet blootgesteld. Jazeker: wiij leven hier, his et nunc, anno 2004, in een systeem waarin een handvol beroepspolitici alle mogelijke besluiten kunnen nemen, voor de gevolgen waarvan de burgers wel mogen opdraaien, maar over de invoering waarvan zij niets te zeggen hebben. Dat is de rauwe werkelijkheid, dat is het centrale, reële en elementaire feit: onze 'elementaire rechten' (om jouw term te gebruiken) als mens en als burger worden geschonden, want wij mogen niet in enige reële zin meebeslissen over onze samenleving. Dit ontkennen is voor de pc-adepten uiteraard van levensbelang. Dit ontkennen is de hoeksteen, het fundament, de crux van hun hele leugengebouw.
![]() |
![]() |
#163 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
je hebt over mijn mening gezegd: "Deze mening op zich mag wat mij betreft geüit worden. Dit forum staat toch al bol van fascistoïede en nazistische zooi. Een elitair-autoritaire dictatoriale bestuursvisie kan er dus nog bovenop." verder zijn de woorden dwaas, dictatoriaal en elitair vaak gevallen
Toen de Antwerpenaar Hendrik Conscience in de negentiende eeuw zijn beklag maakte over ‘vreemdelingen’, bedoelde hij daarmee West-Vlaanderen. Laatst gewijzigd door gm10 : 21 oktober 2004 om 21:29. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik schrijf meermaals dat jij jouw systeem mag verdedigen, prefereren en beargumenteren. Citaat:
Dat vooral het laatste flagrante onzin is, behoeft geen tekening. Meer inspraak van de burger is uiteraard democratischer. Voor het overige mag jij zonder probleem je voorkeur aanhouden.
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je mening neigt naar het autoritaire, dictatoriale en elitaire. Die mag ik probleemloos aldus betitelen. Jouw persoon komt daarbij niet in het gedrang. Of vereenzelvig jij je volledig met je opinie?
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
En dat vond ik wel straf: "Aan dat bedrog werden de vrouwen, in België tot 1948, in Zwitserland nog een dikke 20 jaar langer , tenminste niet blootgesteld." Ik heb nog geen enkele vrouw (degenen die er moeten over oordelen) ontmoet die er zo over dacht. Als men in Turkijke nu een referendum houdt of de vrouw slaan kan en iedereen hierover laat stemmen, zal men dit wellicht zelfs goedkeuren. Godzijdank zijn de Turkse politici iets verlichtere geesten dan hun "slaafse" volgers. denk ik dan.
![]() |
![]() |
#167 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#168 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#169 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook als die burgermeerderheid (tijdelijk) dingen wenst die jou als individu niet bevallen. Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#171 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Geen enkele opinie hoeft onlosmakelijk met je persoon verbonden te zijn. De grootste smeerlap kan de meest hoogstaande ideeën verkondigen, een ware heilige kan daarentegen baarlijke nonsens ventileren. Als je niet kan leven met kritiek op je mening wil dat zeggen dat de kritiek je stoort. Als je de negatieve appreciatie kon weerleggen, dan zou die stoornis verdwijnen. Ook als je de aan jouw mening toegedichte epitheta niet kan weerleggen, hoeft de negatieve afstraling je persoon niet te raken: je kan je distanciëren van een mening waar je je om één of andere reden niet (meer) goed bij voelt.
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
bovendien wordt de uitvoerende macht aan bepaalde voorwaaden gehouden, denken we maar aan de drugswet maar kan 50% van de kiezers de andere 50% het stemmen verbieden? neen hoor, dat ligt vast in de grondwet je kan natuurlijk wel de grondwet veranderen, maar hiervoor moet een voorstel ingediend VOOR de verkiezingen pas NA democratische verkiezingen waarin de burger kon kiezen voor deze constitutionele veandering, kan ze effectief doorgevoerd worden
![]() |
![]() |
#174 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Als je de negatieve appreciatie kon weerleggen, dan zou die stoornis verdwijnen. Ook als je de aan jouw mening toegedichte epitheta niet kan weerleggen, hoeft de negatieve afstraling je persoon niet te raken: je kan je distanciëren van een mening waar je je om één of andere reden niet (meer) goed bij voelt.[/quote] allez in mijn geval geef ik je graag mee dat ik geen zaken ga verkondigen die mijn persoon niet kenmerken
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik begrijp hoe langer hoe beter waarom de particratie in dit land democratie geen kans geeft. Niet alleen de tsevenarrogantie scheert hoge toppen.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 22 oktober 2004 om 07:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Intussen kan ik enkel de ideeën die je naar voor schuift aanvallen of toejuichen, of iets ertussenin. Neem dus vooral niks persoonlijks. Op een forum word je enkel met een mening geconfronteerd. Ik zie niet in waarom ik uit om het even welke mening automatisch een congruent persoonsbeeld zou proberen afleiden. Wat mij betreft kan een genie baarlijke nonsens uitkramen, of kan een malloot uiterst verstandige praat (desnoods van elders gesnaaid) hier straffeloos neerpoten. Voorbeelden genoeg te bedenken van mensen die irl totaal anders denken en zijn, dan ze op internetmedia zoals forum of chat laten uitschijnen. Ook wat betreft de het ware democratische gehalte van iemands persoon kan je niet steeds een waar beeld vormen uit diens standpunten. In onze maatschappij worden onze geesten immers ondergesneeuwd middels een politiek discours vanwege zelfverklaard democratische machthebbers, die uiteraard het voor hen voordelige systeem onder die vlag proberen te slijten. Door haast mantrische herhaling (o.a. in de medeplichtige media) gaan zelfs goedmenende mensen met oorspronkelijk democratische feel deze onzin geloven, en bauwen ze feilloos na wat hen constant ingepompt wordt.
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 22 oktober 2004 om 12:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#179 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() Aangezien de opinie van 'gm10' blijkbaar vrijwel zonder verdere commentaar als gezagsargument behoort aanvaard te worden, maakte ik een lijstje van 'gezaghebbenden' uit een breed politiek spectrum die op hun beurt mijn visie onderschrijven: Sven Gatz (Spirit) in De Morgen van 26 juni 2004: "Ik vind ook dat we weer iets meer aandacht moeten hebben voor de ideeën die de VLD groot hebben gemaakt. Waarom wordt er niet gesproken over de invoering van referenda? Waarom is de rechtstreekse verkiezing van de burgemeester nog altijd niet geregeld? Die voorstellen zijn de afgelopen jaren te veel onder de mat geveegd." VU-congres, 29 oktober 1997: "Vandaag vellen wij een hard oordeel: noch België, noch Vlaanderen is een parlementaire democratie" Louis Tobback (SP-a): "Ongeveer alle opmerkingen die tegen het referendum worden geuit, behouden ook hun belang tegen een representatief stelsel". "Minstens theoretisch kan de kiezer binnen (het representatief) systeem nog veel minder nuances leggen dan bij een referendum". Marc Verwilghen (VLD) in De Standaard Magazine 29 augustus 1997: "Dat we in een democratie leven is een illusie. We leven in een particratie". Herman Lauwers (VU) in 'De Toekomst', 2e jaargang, nummer 8, sept.97: "De parlementaire democratie is niet meer, de burger is monddood gemaakt" Johan Van Hecke (CVP) Humo 9 sept.1997: " Als ik zou blijven zitten waar ik nu zit, in het Belgisch parlement, dan zou ik pas het gevoel hebben dat ik belastingsgeld verkwist (...)In het parlement zat ik soms op mijn bank te sterven. Ik had doorlopend het gevoel van: het enige wat ik hier kan doen is op mijn knopje drukken, en zelfs dat is in de meeste gevallen voorgeprogrammeerd (...) Ik had kunnen blijven zitten; ik had mijn parlementaire wedde kunnen blijven opstrijken. Geen kunst: te gelegener tijd op het juiste knopje drukken, en bij de volgende verkiezingen zouden ze mij wel weer de eerste plaats op de lijst Gent-Eeklo geven. En ik zou waarschijnlijk meer dan genoeg stemmen kunnen sprokkelen voor een gegarandeerde nieuwe legislatuur in het parlement... Maar ondertussen zou ik zoveel beslissingen moeten nemen of moeten toedekken waar ik niet achtersta, maar waar ik wel mee verantwoordelijk voor zou zijn (...) Als een regeringscrisis in de lucht hangt zouden de meeste parlementsleden werkelijk alles doen om de partij en haar leiders te behagen. De partij en haar nevenorganisaties bepalen namelijk of ze nog een plaats krijgen op de lijst, en zo ja, welke plaats. Dan is de drang naar zelfbehoud zo groot" Jaak Gabriels (VLD) in De Morgen 01/04/97: "We moeten dringend stroomopwaarts roeien om een kwalitatief hoogstaande democratie uit te bouwen....; het permanent betrekken van de burger bij belangrijke beslissingen via door hem bepaalde en bindende referenda;... Mark Eyskens (CVP) in De Standaard 31/12/96: "Vormen van meer rechtsreekse democratie zijn onvermijdelijk en ook wenselijk in de informatiemaatschappij". Guy verhofstadt (VLD): In elk geval moet het uitgangspunt van deze politieke hervormingen zijn dat de macht van de burger op het besluitvormingsproces vergroot (...) Door het invoeren van bindende referenda op alle niveaus krijgen de mensen een rechtstreekse stem in het beleid en tevens het laatste woord". Peter De Ridder, Dirk Van Der Maelen en Eric Pinoie (SP) in De Standaard (27/2/1997): "De SP'ers die lid zijn van de werkgroep 'referendum' van de overleggroep Langendries pleiten voor een bindend referendum met opkomstplicht. Indien tien procent van de geregistreerde kiezers een referendum wil, moet de overheid er een organiseren, vinden ze. Objectiviteit gebiedt mij om ook een tegengeluid te laten horen: gm10 (?) op http://forum.politics.be/showthread....064#post727064 : "Je hebt geen gelijk."
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 22 oktober 2004 om 17:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |