Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 december 2015, 11:03   #161
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door AnarchoChristophe Bekijk bericht
Atheïsten die gif spuwen als ze de woorden god of religie nog maar in context zien. Atheïsten wiens anti-religiositeit vrijwel hun zingeving en bestaansreden (religie?) is.
Meestal veel meer uitgesproken tegen het christendom, omdat dat veel veiliger is om te bekritiseren en geen echte bedreiging vormt, dan religiën die een veel grotere bedreiging voor vrijheid en vooruitgang vormen.
Origineerde in de VS, en vooral vrij dwaas bij nieuw-atheïsten in West-Europa, die zich gedwongen voelen als Don Quichotte vooral tegen de invloed van evangelistische christendom ten strijde te trekken, een invloed die zeer reëel is in de VS, maar onbestaande hier. Valt te verklaren door het feit dat hun opkomst gepaard ging met die van het Internet en ze nu zitten te ragen achter hun computer om beslissingen die één of ander zevende knoopsgat in een redneck staat in de VS doorvoert doch geen enkele weerslag hebben op ons leven.

Beperken zich vaak tot het bekampen van de literalistische windmolen met memes van black science guy, en hebben maar weinig genuanceerde kritiek op religie. Ik denk niet dat ik voorbeelden van dit forum bij naam hoef te noemen om te weten over wie het zo al gaat.

Ik zeg ook niet dat jij een atheïst bent.
Islam?

Zo ja: in hoeverre vormt de shia-islam een bedreiging voor onze vrijheid en vooruitgangsvormen?
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2015, 12:51   #162
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Peche Bekijk bericht
Och komaan Schoofzak.
Meeste religioten zijn slimmere mensen dan een doorsnee Belg.
Dat jullie je zo optrekken aan anderen trekt nergens op!
Als jullie geen religioten hadden om jezelf aan op te trekken zou jullie zielig bestaan juist geen rotte kl... voorstellen.
Als we eens vakkundig al die vingerwijzers zouden ontleden, wat zouden we vinden?
Wat maakt jullie leven zo zielig telkenmale bij anderen te kijken?
Wat komt ge tekort?
Ik komt just niks tekort; integendeel, ik heb iets teveel.
Ik heb teveel medelijden met al die mensen die opgelicht worden door religie-aanhangers.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2015, 14:13   #163
Peche
Banneling

Standaard

Had het niet zo bot bedoeld.
Verkeerde been uit bed gestapt.
Peche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2015, 16:30   #164
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
De mening en de situatie van de moeder die zulks moet beslissen, interesseert me in hoge mate.
Alle mogelijke alternatieven moeten haar kenbaar gemaakt worden, en laagdrempelig ter beschikking gesteld. Toch mag ze zelf kiezen.

Je liegt bijgevolg en beschuldigt me zwaar.
Dat irriteert me enorm, maar je gaat er mij niet boos om krijgen.
Wel meer gebeten om nog meer de kaloten (en andere godsdienstfanatici) te bestrijden.

.
Ui respect voor die determinatie van jou mag je gerust mijn vlammenwerper eens lenen voor die kaloten en andere godsdienstfanatici te behandelen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2015, 16:41   #165
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ui respect voor die determinatie van jou mag je gerust mijn vlammenwerper eens lenen voor die kaloten en andere godsdienstfanatici te behandelen.
Dank je.
Ik kan natuurlijk niet garanderen dat ik er niet eens mee langs Laeken passeer.

.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2015, 17:05   #166
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Dank je.
Ik kan natuurlijk niet garanderen dat ik er niet eens mee langs Laeken passeer.

.
Die bewoners zijn inderdaad ook pilaarbijters, dus waarom niet ?
Oud 3 december 2015, 17:50   #167
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Draai aangeven? Ik daagde u al uit om een passage uit het NT te halen, uit het voorbeeld van Jezus waarmee we religieus geweld tegen andersdenkenden zouden kunnen legitimeren.

Een christen toetst toch zijn handelen aan, o ja, hoe verwonderlijk (!)... Jezus Christus!

En een moslim kan dat toetsen aan Mohammed. En dan valt het heel gemakkelijk uit het leven van Mohammed en uit de koran oproepen tot geweld te vinden.

Maar bij Jezus...?

Jan, is er de laatste 1000 jaar iets herschreven in het NT ? Of is dat nog steeds hetzelfde boek waar ze toen hun inspiratie uit haalden en nu nog steeds ?
Want ik kan het aantal miljoenen slachtoffers niet tellen die vielen in de 80 jarige oorlog, de 30 jarige oorlog, de franse religieuze oorlogen, de libanese burgeroorlog, de sudanese burgeroorlogen, de nigeriaanse burgeroorlog enz vielen, en de systematisch doorgevoerde uitroeing van de katharen. (om je te plezieren laat ik het klassieke voorbeeld van de kruistochten weg).

Als men honderden jaren lang motivatie kon vinden in dat (volgens mij) ongewijzigde NT, om er oorlogen tot zelfs genocides voor te plegen lijkt mij de vraag naar verzen die dat zouden legitimeren tamelijk futiel.
Oud 3 december 2015, 17:57   #168
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Zo ja: in hoeverre vormt de shia-islam een bedreiging voor onze vrijheid en vooruitgangsvormen?
Dan speelt het element numerieke sterkte natuurlijk een rol. Daar moslims in Europa hoofdzakelijk uit Marokko, Algerije, Turkije, sommige Zwart-Afrikaanse landen komen, gaat het bijna steeds om soennieten. En de "vluchtelingen" uit Syrië behoren meestal ook tot die strekking.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2015, 17:58   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jan, is er de laatste 1000 jaar iets herschreven in het NT ? Of is dat nog steeds hetzelfde boek waar ze toen hun inspiratie uit haalden en nu nog steeds ?
Want ik kan het aantal miljoenen slachtoffers niet tellen die vielen in de 80 jarige oorlog, de 30 jarige oorlog, de franse religieuze oorlogen, de libanese burgeroorlog, de sudanese burgeroorlogen, de nigeriaanse burgeroorlog enz vielen, en de systematisch doorgevoerde uitroeing van de katharen. (om je te plezieren laat ik het klassieke voorbeeld van de kruistochten weg).
Dan blijf ik de uitdaging herhalen: waar in het NT vindt u ook maar enige legitimatie om religieus geweld te duiden?

Iemand?
Oud 3 december 2015, 18:04   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als men honderden jaren lang motivatie kon vinden in dat (volgens mij) ongewijzigde NT, om er oorlogen tot zelfs genocides voor te plegen lijkt mij de vraag naar verzen die dat zouden legitimeren tamelijk futiel.
Als er niets van die aard in het NT staat, kan men moeilijk beweren dat de inspiratie daar gevonden kan worden.
Oud 3 december 2015, 18:45   #171
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Dan blijf ik de uitdaging herhalen: waar in het NT vindt u ook maar enige legitimatie om religieus geweld te duiden?

Iemand?
"Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard" (Mattheus 10:34).
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2015, 20:05   #172
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:

Iemand?
Enkel omdat ge bijft aandringen hoor:
Citaat:
Meent gij, dat Ik gekomen ben, om vrede te geven op de aarde? Neen, zeg Ik u, maar veeleer verdeeldheid.
Want van nu aan zullen er vijf in een huis verdeeld zijn, drie tegen twee, en twee tegen drie.
De vader zal tegen den zoon verdeeld zijn, en de zoon tegen den vader; de moeder tegen de dochter; en de dochter tegen de moeder; de schoonmoeder tegen haar schoondochter, en de schoondochter tegen haar schoonmoeder.
O, en vergeet die passage niet waar Jezus opdracht geeft om sica's te kopen, twee per persoon . ( deze kromme lange messen werden altijd per twee gebruikt indien je dit niet zou weten )
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2015, 20:07   #173
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
"Ik ben niet gekomen om vrede te brengen, maar het zwaard" (Mattheus 10:34).
Oja, die ook nog. Jan zal zich zoals gewoonlijk er vanaf maken met de belachelijke smoes dat je dit figuurlijk moet zien.

Laatst gewijzigd door Aton : 3 december 2015 om 20:09.
Oud 3 december 2015, 20:08   #174
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Als er niets van die aard in het NT staat, kan men moeilijk beweren dat de inspiratie daar gevonden kan worden.
Je zou je prentenboek toch beter moeten kennen als je 't mij vraagt.
Oud 3 december 2015, 20:53   #175
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Iemand?
Dat is ook een kunst : mordicus dezelfde maar foute vraag blijven stellen om zo evidenties te proberen omzeilen.

Miljoenen uitgeroeide mensen, over een tijdspanne van pakweg 1500 jaar maar JVDB wil op zoek gaan naar de theologische grondslag van die exterminaties.

Bv de katharen zullen ongetwijfeld vanuit hun graf bijzonder gelukkig zijn dat er dixit Jan niks in het NT staat dat hun uitroeing op last van paus gregorius nummer 9 legitimeerde. Als geruststelling kan dat tellen.
Oud 3 december 2015, 20:55   #176
Nietzsche
Secretaris-Generaal VN

Nietzsche's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan speelt het element numerieke sterkte natuurlijk een rol. Daar moslims in Europa hoofdzakelijk uit Marokko, Algerije, Turkije, sommige Zwart-Afrikaanse landen komen, gaat het bijna steeds om soennieten. En de "vluchtelingen" uit Syrië behoren meestal ook tot die strekking.
Het gewelddadig salafisme is het probleem en teveel soennieten steunen hen.

Dat weten de sjiieten als de beste.
Nietzsche is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2015, 20:58   #177
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kruistochten, de genocide op de katharen, allemaal door pausen in gang gezet maar omdat het marsorder niet in het NT staat is het niet christelijk geïnspireerd ? De inquisitie ?
Oud 3 december 2015, 21:32   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
Oja, die ook nog. Jan zal zich zoals gewoonlijk er vanaf maken met de belachelijke smoes dat je dit figuurlijk moet zien.
Als je het leven van Jezus bekijkt, zie je dat dit ook niet letterlijk moet worden begrepen. Hij heeft het zwaard niet opgenomen. Geen enkele keer. En als Petrus dat doet, geeft Jezus hem een ferme berisping.

Als je de samenhang van dat vers bekijkt, zie je onmiddellijk dat dit geen oproep tot geweld is. Wel is het ingebed in een redevoering van Jezus waarin Hij het heeft over de vervolging die Hem en Zijn leerlingen te wachten staat.

Tegelijkertijd stemt Hij de violen: Jezus verwerpt het wereldse idee dat bij de toenmalige Joden leefde. De Messias zou een langdurige periode van vrede brengen, nadat die de bezetter had verjaagd. Jezus verwerpt heel duidelijk deze wereldse invulling van het heilandschap en stelt onmiskenbaar scherp dat Hij geen uiterlijke vrede komt brengen. Hij brengt de ultieme openbaring, maar de Joden zullen die niet aanvaarden en dan ook verwerpen, terwijl anderen het wel zullen aanvaarden.
Oud 3 december 2015, 21:32   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De kruistochten, de genocide op de katharen, allemaal door pausen in gang gezet maar omdat het marsorder niet in het NT staat is het niet christelijk geïnspireerd ? De inquisitie ?
Er zijn inderdaad fouten gemaakt die een christen onwaardig waren.
Oud 3 december 2015, 21:44   #180
AnarchoChristophe
Europees Commissaris

AnarchoChristophe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht
deze kromme lange messen werden altijd per twee gebruikt indien je dit niet zou weten
Het enige voorbeeld van het gebruik van dat Thrasische wapen per twee, is door gladiatoren. Soms.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be