Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 augustus 2016, 09:49   #161
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Scorpio Bekijk bericht
Met 1207 zijn voorstel gaat het antwoord 'neen' zijn.
Of een dyslecticus mij behandelt of een aap met een hoed maakt mij echt niet uit, het moet correct gebeuren.
Of het de droom van de dyslecticus was of niet om tandarts te worden? Laat me als klant redelijk koud om eerlijk te zijn.
jouw vraag is dus irrelevant want je vertrekt verkeerd. Niet de wens vh kind primeert, de wens vd tandartsklant staat voorop en die wil een correcte behandeling.

Een onderwijsinstelling die de lat lager legt om psychologische redenen, om mensen met beperkingen te bevoordelen, om benadeelde groepen kansen te geven? Da's een probleem

basisfouten als gevolg van een slechte opleiding in de onderwijsinstelling? Een loodgieter die ik 3x moet laten terugkomen of een tandarts, die als gevolg van z'n dyslexie, verkeerde tanden trekt?
Hoe relevant is het dat er aan deins muur een diploma hangt denk je?

Het is ook de taak vh onderwijs om niet gewoon te roepen:" alles kan" en" als je maar hard genoeg wil kun je alles bereiken". Af en toe een realitycheck en een richting kiezen volgens de mogelijkheden van een kind is geen slecht idee.
Beperkingen zorgen er nu eenmaal voor dat je op sommige vlakken beperkt bent en daar moet je rekening mee houden.
Naar jezelf als naar je potentiële klanten toe, maakt niet uit wat je studeert.
Men zou inderdaad vaker tegen kinderen moeten zeggen:" begin er niet aan" ipv iemand onnodig te laten sukkelen.

Laatst gewijzigd door 1207 : 24 augustus 2016 om 09:53.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2016, 09:51   #162
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
een tandarts, die als gevolg van z'n dyslexie, verkeerde tanden trekt?
Què?
Scorpio is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2016, 09:57   #163
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Què?
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=154

Citaat:
Naast deze kenmerken kunnen personen met dyslexie ook nog andere, bijkomende problemen ervaren. Zo hebben ze soms ook moeite met het aanleren van cijferbeelden of het aanleren van het verschil tussen links en rechts.
hier heb je blijkbaar overgelezen

nu ja, een meteorologe heeft bij het kmi natuurlijk ook geen kans als ze namen van steden niet juist kan schrijven, ongeacht hoeveel diploma's ze kan voorleggen

Laatst gewijzigd door 1207 : 24 augustus 2016 om 09:58.
Oud 24 augustus 2016, 09:57   #164
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Dyscalculie?
Lol, over rekenen wil ik het dan nog niets eens hebben (maar ook op dat vlak kan je bezwaarlijk zeggen dat de huidige jeugd met de nieuwe systematieken beter opgeleid wordt dan vroeger)
Drosamadaris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2016, 10:00   #165
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=154

hier heb je blijkbaar overgelezen

nu ja, een meteorologe heeft bij het kmi natuurlijk ook geen kans als ze namen van steden niet juist kan schrijven, ongeacht hoeveel diploma's ze kan voorleggen
Nee, ik denk eerder dat jij over mijn reactie hierop heen gelezen hebt.

Mijn tandarts is dyslectisch trouwens.

Laatst gewijzigd door Scorpio : 24 augustus 2016 om 10:01.
Oud 24 augustus 2016, 10:00   #166
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Drosamadaris Bekijk bericht
Lol, over rekenen wil ik het dan nog niets eens hebben (maar ook op dat vlak kan je bezwaarlijk zeggen dat de huidige jeugd met de nieuwe systematieken beter opgeleid wordt dan vroeger)
Whoosh! Over your head...
Oud 24 augustus 2016, 10:07   #167
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Whoosh! Over your head...
Tot zover onze expert "nieuwe onderwijs-systematieken"

Neem er anders effe een verklarende woordenlijst bij.
Oud 24 augustus 2016, 10:16   #168
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Tot zover onze expert "nieuwe onderwijs-systematieken"

Neem er anders effe een verklarende woordenlijst bij.
Die uitdrukking heb je duidelijk ook niet begrepen...
Oud 24 augustus 2016, 10:18   #169
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
PS: Zoals in de andere draad aangegeven: wij zijn ook niet vrij van fouten. Multiple Choice examens zijn een pest in het hoger onderwijs en toetsen onvoldoende de kennis van een vak. Er wordt op grote schaal gefoeteld met afstudeerscripties. Soms worden kantjes afgelopen en studenten vlot doorgelaten.

En de oorzaak is hetzelfde: in een effort om het hoger onderwijs te democratiseren heeft men financiering geregeld op basis van # diplomas ipv # studenten. Als je als departement geld wilt hebben, laat je zoveel mogelijk volk door. En proffen zijn sowieso vooral geinteresseerd in hun onderzoek (en dus doctorandi).

Met als gevolg dat je als excellente studenten een MBA, MaNaMa, BaNaBa of PhD wenst te hebben om je nog te onderscheiden.
Een applausje voor Frank Vandenbroucke! Ik heb dat schandaal hier al jaren geleden aangekaart, maar Frank is toch zo een intelligente kerel die weet wat hij doet. Juist ja.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2016, 10:33   #170
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, ik denk eerder dat jij over mijn reactie hierop heen gelezen hebt.
Mijn tandarts is dyslectisch trouwens.
je snapt het niet hé
of iemand dyslectisch is of niet doet er niet toe, kan ze de job of niet.
als een school zegt dat iemand een richting kan terwijl je er niet meer op kan rekenen dat dit klopt, da's een probleem.

Leerlingen helpen en ondersteunen om de dodentocht af te leggen is ok,
de meet van 100 naar 80 trekken is niet ok, en dat is wat het onderwijs vandaag doet onder de noemer van pedagogie en democratisering.

we kunnen blijven discussiëren of gewoon naar de arbeidsmarkt kijken.
vroeger zocht een bedrijf een secretaresse en volstond secretariaat-talen. Vandaag wil dat bedrijf een master meertalige communicatie

jij zult wel 101 excuses verzinnen tot aan de dikke nek vd manager toe.
Ik hou het er op dat iemand uit tso secretariaat-talen vandaag een pak minder kan/kent als iemand die 15j geleden uit die richting is afgestudeerd.
Dan moet je kijken hoe dit komt.

die evolutie zie je in talloze jobs. Vroeger volstond middelbaar en vandaag moet je master zijn.

Dat jij in dit topic ook meer en meer op de man begint te spelen, geen goed teken voor iemand die in het onderwijs staat.
Oud 24 augustus 2016, 10:45   #171
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Die uitdrukking heb je duidelijk ook niet begrepen...
Toch wel
Neem de raad even ter hart en onderricht jezelf eens even over Dyscalculie

Laatst gewijzigd door Drosamadaris : 24 augustus 2016 om 10:45.
Oud 24 augustus 2016, 10:51   #172
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
je snapt het niet hé
of iemand dyslectisch is of niet doet er niet toe, kan ze de job of niet.
Nee, ik denk dat jij het niet snapt. Jij wil leerlingen die 'om welke reden dan ook' (jouw woorden) iets niet kunnen (zonder fouten schrijven voor een dyslecticus bijvoorbeeld) niet laten doorgaan.

Dat wil zeggen dat een dyslecticus waarschijnlijk nooit zal slagen in het ASO, en dus nooit aan die studies tandarts zal kunnen beginnen, onafhankelijk van of hij of zij die job kan of niet.
Oud 24 augustus 2016, 10:54   #173
Scorpio
Minister-President

Standaard

Citaat:
Toch wel
Neem de raad even ter hart en onderricht jezelf eens even over Dyscalculie
Neen, je hebt het nog steeds niet begrepen...

Maar kom, ik spoel even terug. Leg mij eens uit wat hier allemaal zo verschrikkelijk slecht aan is:

Citaat:
Taal bouwt op. Woordenschat uit vorige hoofdstukken wordt als gekend beschouwd, en dus als dusdanig gebruikt in de ondervraging van nieuwe hoofdstukken. De nieuwe woordenschat of grammatica is wat meestal wordt geëvalueerd, maar zonder je woordenschat of grammatica uit vorige hoofdstukken te kennen of begrijpen is de kans groot dat je de oefening maar half gaat verstaan. Woordenschat wordt vaak in een andere context ondervraagd dan degene waarin hij gezien is. Bij schrijfoefeningen (en die vormen het leeuwendeel van ondervragingen) ga je niet geslaagd zijn als je enkel het 'nieuwe' grammaticaonderdeel of de nieuwe woordenschat correct gebruikt en voor de rest je tijden allemaal door mekaar slaat, je werkwoorden fout vervoegt en je bedient van een woordenschat op het niveau van twee jaar voordien. Voor zo'n schrijfoefening creëer je bijvoorbeeld een context waarin een stuk grammatica dat je wil evalueren gebruikt dient te worden, zonder daarom te benoemen welk onderdeel gebruikt moet worden; die 'klik' moet de ll zelf maken.
Oud 24 augustus 2016, 11:22   #174
Tavek
Banneling

Standaard

Ik zie niet in hoe iemand die capabel is om het beroep van tandarts uit te voeren, niet door zijn middelbaar onderwijs zou komen.

Allez je, je moet realistisch zijn: als er problemen zijn met de vrij eenvoudige leerstof op het middelbaar, dan gaat de 3 eerste jaren van arts een hel zijn....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2016, 11:30   #175
Tavek
Banneling

Standaard

Anyway, ik heb ook wat geleerd, dankzij Scorpio. Er is wel een duidelijke visie op het onderwijs. Maar niet alle leerkrachten en scholen onderschrijven die en/of passen die toe, waardoor er dingen fout gaan.
Oud 24 augustus 2016, 11:50   #176
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Neen, je hebt het nog steeds niet begrepen...

Maar kom, ik spoel even terug. Leg mij eens uit wat hier allemaal zo verschrikkelijk slecht aan is:
As said, je antwoordt op vragen met tegenvragen; zolang je dat blijft doen, moet je niet verwachten dat ik je nog meer tegemoet kom dan ik eerder al deed. Je mag al blij zijn dat ik je eerste suggesties deed op je tegenvraag (waarop jouw post hierboven een reactie is).
Oud 24 augustus 2016, 11:56   #177
Drosamadaris
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik zie niet in hoe iemand die capabel is om het beroep van tandarts uit te voeren, niet door zijn middelbaar onderwijs zou komen.
Tuurlijk is dat geen issue.

Het hele dyslexie-verhaal is dan ook weinig meer dan een stropop om het actief lager leggen van de lat goed te praten. De facto valt de redenering te reduceren tot "je mag van leerlingen niet verwachten dat ze correct schrijven en spellen, ook buiten de les Nederlands, want dan breng je de dyslectici in de problemen". De uitzondering wordt dus aangegrepen om de massa te excuseren. De lat op hetzelfde niveau laten liggen (of beter nog, hoger leggen), en de uitzonderingen "apart" behandelen, is te moeilijk uiteraard.
Oud 24 augustus 2016, 12:12   #178
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Nee, ik denk dat jij het niet snapt. Jij wil leerlingen die 'om welke reden dan ook' (jouw woorden) iets niet kunnen (zonder fouten schrijven voor een dyslecticus bijvoorbeeld) niet laten doorgaan.
vervang iets door leerstof en je bent er
wie na het 1e leerjaar onvoldoende kan lezen,schrijven, ... wat je zoals moet kunnen na het 1e, heeft in het 2e leerjaar niets verloren.
Dat lijkt me redelijk evident

Het waarom is een andere discussie en misschien kun je er mits hulp en begeleiding iets aan doen, maar je moet ook accepteren dat je er misschien niets aan kunt doen. Het niveau verlagen zou je alleszins nooit mogen overwegen.

Citaat:
Dat wil zeggen dat een dyslecticus waarschijnlijk nooit zal slagen in het ASO, en dus nooit aan die studies tandarts zal kunnen beginnen, onafhankelijk van of hij of zij die job kan of niet.
als de beperking te zwaar doorweegt waardoor hij de leerstof niet aankan, klopt.
Als onderwijsinstellingen natuurlijk op het idee komen om spelling dan maar af te schaffen en Lwaare goed te keuren. Da's niet alleen diploma-inflatie en niveauverlaging, daarmee verschuif je het probleem voor die leerling alleen maar vooruit.
Er komt ALTIJD ooit een realitycheck

bij een 12j kun je corrigeren, bij een 22-25j wordt dat al iets lastiger
Oud 24 augustus 2016, 12:31   #179
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
vervang iets door leerstof en je bent er
wie na het 1e leerjaar onvoldoende kan lezen,schrijven, ... wat je zoals moet kunnen na het 1e, heeft in het 2e leerjaar niets verloren.
Dat lijkt me redelijk evident

Het waarom is een andere discussie en misschien kun je er mits hulp en begeleiding iets aan doen, maar je moet ook accepteren dat je er misschien niets aan kunt doen. Het niveau verlagen zou je alleszins nooit mogen overwegen.

als de beperking te zwaar doorweegt waardoor hij de leerstof niet aankan, klopt.
Als onderwijsinstellingen natuurlijk op het idee komen om spelling dan maar af te schaffen en Lwaare goed te keuren. Da's niet alleen diploma-inflatie en niveauverlaging, daarmee verschuif je het probleem voor die leerling alleen maar vooruit.
Er komt ALTIJD ooit een realitycheck

bij een 12j kun je corrigeren, bij een 22-25j wordt dat al iets lastiger
Pedagogen en leerkrachten hebben het hier moeilijk mee. Ook door hun beperkte ervaring (ze zijn zelf vaak vanaf 22-23 jaar al leerkracht) vermoed ik dat ze dat onvoldoende inzien.

In de industrie wordt er verwacht dat men wel correct spelt, correct kan rekenen. Het is niet zo dat je in een boekhoudkundig verslag spelfouten kan schrijven omdat het geen roman is....

Als men steeds de lat verlaagt voor kinderen met een beperking verlaat je gewoon de botsing met de werkelijkheid en schuif je de problemen voor je uit. En sorry, dat vind ik echt ongepast. Want hoe vroeger de correcte keuzes gemaakt kunnen worden, hoe gelukkiger het kind zal zijn. Stel u voor dat die een keuze maakt om voor ASO te gaan. Door aangepaste lessen en dergelijke haalt hij zijn diploma. Maar daarna is het gedaan, hoger onderwijs gaaat moeilijk tot niet, werk vinden is moeilijk...

Had dat kind dat niet beter een beroep geleerd ? Was het dan niet beter geweest om hem gewoon eerlijk te zeggen dat niet alles kan indien je x of y beperking hebt....
Oud 24 augustus 2016, 14:19   #180
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Stel dat ik het wel kan betalen (kan ik ook gemakkelijk), maar ik vind dat dit verspild geld is omdat ik de educatieve waarde van een skireis niet inzie.
Mijn kind wordt dan scheef bekeken door de andere kinderen.
Ik wil dit mijn kind niet aandoen, dus geef ik, zeer tegen mijn zin, toe aan de druk van buitenaf.

Misschien zouden de scholen hier eens over moeten nadenken.
Mijn ouders hebben mij altijd de vrije keuze gegeven om mee te gaan, maar ik ben nooit meegegaan. Ik zou zo zeggen : biedt uw kind een alternatief aan, moest het twijfelen. Twee weken langer opblijven ofzo
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be