Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 30 december 2016, 14:59   #161
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Als u het over grenzen heb van de gewesten: nee, daar staan geen borden, ook niet bij de grote gewestwegen en snelwegen. Wegens divergerend verkeersbeleid in de verschillende gewesten zal het nodig zijn dergelijke maatregelen aan de gewestgrenzen aan te kondigen (anders is dit bewust desinformatie) - en dan heb ik het niet over grenzen bij plattelandswegen, maar wel over de grotere verkeersassen.
En dan komen we weer bij de idiotie van de regionalisering van bepaalde bevoegdheden.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2016, 15:01   #162
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat win je er mee om 90 dan wel 70 te rijden op een stukje van vijf kilometer?
Voor de mensen en bedrijven in de Westhoek, die niet ontsloten is dmv. snelwegen en dus enkel 90 km/u gewestwegen, scheelt dit meer dan een luttele 5 km. En dit 400 km gewestweg die in West-Vlaanderen wordt omgeschakeld naar 70 km/u ? Een groot deel daarvan ligt in de Westhoek...
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2016, 15:03   #163
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Voor de mensen en bedrijven in de Westhoek, die niet ontsloten is dmv. snelwegen en dus enkel 90 km/u gewestwegen, scheelt dit meer dan een luttele 5 km. En dit 400 km gewestweg die in West-Vlaanderen wordt omgeschakeld naar 70 km/u ? Een groot deel daarvan ligt in de Westhoek...
Is de verkeersdensiteit daar dan zo laag dat je effectief 90 kan rijden?
Oud 30 december 2016, 15:06   #164
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Vaak zetten te lage snelheidsbeperkingen aan tot minder alert zijn, afwezigheid, sms- of gsm-gedrag, bumperkleven, roekeloos inhalen, enz.

Uit Denemarken die (toen) op bepaalde wegen hun algemene 80-limiet naar 90 kmh verhoogt heeft met succes.
Te lage snelheidslimieten en te stricte naleving ervan geven aanleiding tot een verlaagde detectie van objecten (medeweggebruikers, obstakels) in het perifeer gezichtsveld van automobilisten - recente wetenschappelijke studie:

http://www.sciencedirect.com/science...01457516303591
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2016, 15:09   #165
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Is de verkeersdensiteit daar dan zo laag dat je effectief 90 kan rijden?
Een snelheidslimiet geldt in alle omstandigheden.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2016, 15:13   #166
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Te lage snelheidslimieten en te stricte naleving ervan geven aanleiding tot een verlaagde detectie van objecten (medeweggebruikers, obstakels) in het perifeer gezichtsveld van automobilisten - recente wetenschappelijke studie:

http://www.sciencedirect.com/science...01457516303591
Ik vind dat 70 een positief effect heeft op het rijgedrag. Sinds het hier op de gewestwegen 70 is wordt er minder nerveus en opgefokt gereden. Iedereen rijdt 70 en er is geen reden tot frustratie.

Bij 90 gaan er altijd zijn die 70 of 80 rijden. Daar hangen dan de gefrustreerden achter die perse 90 willen rijden en dan gaan inhalen op tweebaanswegen.

70 is veel relaxer.
Oud 30 december 2016, 15:17   #167
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vaak zetten te lage snelheidsbeperkingen aan tot minder alert zijn, afwezigheid, sms- of gsm-gedrag, bumperkleven, roekeloos inhalen, enz.

Uit Denemarken die (toen) op bepaalde wegen hun algemene 80-limiet naar 90 kmh verhoogt heeft met succes.
In Denemarken is er dan ook hopen open ruimte tussen de verschillende dorpen. Bij ons hebben we te maken met enorm verspreide bewoning en nog een lintbebouwing er boven op.

Daarom al alleen valt er geen parallel te trekken tussen Vlaanderen en Denemarken.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2016, 15:18   #168
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u het over grenzen heb van de gewesten: nee, daar staan geen borden, ook niet bij de grote gewestwegen en snelwegen.
En nu komen die er dus wel.

Probleem opgelost.
Oud 30 december 2016, 15:19   #169
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat win je er mee om 90 dan wel 70 te rijden op een stukje van vijf kilometer?
Ongeveer 10 jaar geleden moest ik regelmatig een van mijn kinderen in een dorp 25km ver gaan halen.
Dat is samen 50 km per keer. Daarvan was toen ongeveer 30km aan 90km/u. Die nu allemaal 70/u zullen zijn Als ik dat uitreken maakt dit een verschil van 6 minuten.
Maar in de praktijk blijft het niet bij die 6 minuten. Want als er een langzamer voertuig voor je rijdt aan 55/60/65 km/u is het bijna onmogelijk om veilig voorbij te steken.

Je mag dat gerust afronden op 8 minuten gemiddeld.

Ik moest dat wekelijks één keer doen. Dat zijn dus 416 minuten. Als ik dat nu zou doen zou ik ong. 7 uren (is 1 werkdag) per jaar verliezen. Als de ambtenaren één dag in het jaar minder verlof krijgen is het kot te klein en wordt het land lamgelegd.
Hoeveel is dat voor iemand die deze afstand dagelijks moet doen voor zijn werk? 8*230 dagen=1840 minuten=30 uren.

Een peulschil? Zoals ik al eerder schreef: Voor mensen die niks zinvols te doen hebben.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2016, 15:24   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als u het over grenzen heb van de gewesten: nee, daar staan geen borden, ook niet bij de grote gewestwegen en snelwegen.
En nu komen die er dus wel.

Probleem opgelost.
Oud 30 december 2016, 15:26   #171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Ongeveer 10 jaar geleden moest ik regelmatig een van mijn kinderen in een dorp 25km ver gaan halen.
Dat is samen 50 km per keer. Daarvan was toen ongeveer 30km aan 90km/u. Die nu allemaal 70/u zullen zijn Als ik dat uitreken maakt dit een verschil van 6 minuten.
Maar in de praktijk blijft het niet bij die 6 minuten. Want als er een langzamer voertuig voor je rijdt aan 55/60/65 km/u is het bijna onmogelijk om veilig voorbij te steken.

Je mag dat gerust afronden op 8 minuten gemiddeld.

Ik moest dat wekelijks één keer doen. Dat zijn dus 416 minuten. Als ik dat nu zou doen zou ik ong. 7 uren (is 1 werkdag) per jaar verliezen. Als de ambtenaren één dag in het jaar minder verlof krijgen is het kot te klein en wordt het land lamgelegd.
Hoeveel is dat voor iemand die deze afstand dagelijks moet doen voor zijn werk? 8*230 dagen=1840 minuten=30 uren.

Een peulschil? Zoals ik al eerder schreef: Voor mensen die niks zinvols te doen hebben.
Natuurlijk een peulschil. En door minder opgefokt in uw wagen te zitten, is de kans groter dat u langer leeft. Minder stress is nu goed voor de gezondheid.

Hoeveel tijd besteedt u trouwens ook alweer wekelijks aan het onderhoud en schoonmaken van uw wagen?
Oud 30 december 2016, 16:06   #172
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Natuurlijk een peulschil. En door minder opgefokt in uw wagen te zitten, is de kans groter dat u langer leeft. Minder stress is nu goed voor de gezondheid.

Hoeveel tijd besteedt u trouwens ook alweer wekelijks aan het onderhoud en schoonmaken van uw wagen?
Voor de kerst nog eens de buitenkant gepoetst (lees: afgeveegd met water). Was al weer een paar maanden geleden. Ik heb wel wat beters te doen dan die wekelijks te poetsen.

Onze wagen is voor ons een gebruiksvoorwerp en geen statussymbool.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2016, 16:33   #173
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In Denemarken is er dan ook hopen open ruimte tussen de verschillende dorpen. Bij ons hebben we te maken met enorm verspreide bewoning en nog een lintbebouwing er boven op.

Daarom al alleen valt er geen parallel te trekken tussen Vlaanderen en Denemarken.
En daar ben je weer met je dwaze fabel lintbebouwing, de 90 kmh die nu naar 70 kmh gaan gaat NIET over die linbebouwde wegen want die hebben al JARENLANG hun 50 en 70 in Vlaanderen. West-Vlaanderen lijkt daar een seriueze achterstand te hebben want daar worden zelfs 400 km wegen van 90 naar 70 kmh gebracht, in het iets minderdichtbevolkte Limburg zelfs maar een goede 80 km als ik de bronnen van DS en Belga mag geloven. Dat de meeste Brabanders niet gaan klagen over die 70 kmh is maar normaal want buiten één enkele weg verandert er daar NIETS, bron reeds gepost uit De Standaard, dus Branbant heeft al overal 70 kmh beperkte wegen buiten bebouwde kom. Snappie tekening nodig? Zie kaartjes en tekst de Standaard en ook tekst Belga: http://nl.metrotime.be/2016/12/29/ne...ng-tot-70-kmu/

Scheelt er iets aan jouw hersens dat je dat telkens weer vergeet?

Als info de bevolkingsdichtheid van de Vlaamse Provincies die had ik ergens nog c/p liggen:
Citaat:
Provincie : inwoners/km²
1. Antwerpen: 629 inw/km² (vooral door grootstad Antwerpen)
2. Vlaams-Brabant: 526 inw/km²
3. Oost-Vlaanderen: 488 inw/km²
4. West-Vlaanderen: 374 inw/km²
5. Limburg: 353 inw/km²

Laatst gewijzigd door Micele : 30 december 2016 om 16:49.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2016, 16:35   #174
de vuile muilekoek
Banneling

Standaard

Citaat:
Neem eens in Kortrijk de bus. U zult zich gerust in Antwerpen wanen.
Ja en rijd naar Menen dwars door Wevelgem dan denk je ben ik Afrika

Tamelijk verwarrend de laatste jaren...

Laatst gewijzigd door de vuile muilekoek : 30 december 2016 om 16:37.
de vuile muilekoek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2016, 17:07   #175
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

dat we hier zo les moeten krijgen over snelheid van een notoir fietser... hij heeft zelfs geen electro assist, laat staan dat hij 400Watt onder zijn kont zitten heeft; Hij rijdt dus nooit harder dan 30...
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2016, 17:09   #176
brother paul
Secretaris-Generaal VN

brother paul's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de vuile muilekoek Bekijk bericht
Ja en rijd naar Menen dwars door Wevelgem dan denk je ben ik Afrika

Tamelijk verwarrend de laatste jaren...
je moet gewoon eens van ieper naar veurne rijden, en je gaat weten hoe de westhoek moet rijden. Ze hebben daar jaren aan een stuk geholpen uiteraard door het gezellig bezuinigingsgedreven ambtenarenkorps, een snelweg van ieper naar veurne tegengehouden... En nu zitten ze te lullen dat ze maar 70 gaan mogen tuffen... die baan loopt heel recht, is een oude oorlogsbaan, en heeft jawel een zo'n fantastische betonplaten die eenkadansje geven. Heb er een luchtvering voor gekocht om die baan wat aangenamer te maken...

Laatst gewijzigd door brother paul : 30 december 2016 om 17:10.
brother paul is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2016, 20:54   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Voor de kerst nog eens de buitenkant gepoetst (lees: afgeveegd met water). Was al weer een paar maanden geleden. Ik heb wel wat beters te doen dan die wekelijks te poetsen.

Onze wagen is voor ons een gebruiksvoorwerp en geen statussymbool.
U onderhoudt uw gebruiksvoorwerpen niet? U wast uw borden, bestek... niet grondig af, onder het mom "het is maar een gebruiksvoorwerp en geen statussymbool"?
Oud 30 december 2016, 20:55   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En daar ben je weer met je dwaze fabel lintbebouwing, de 90 kmh die nu naar 70 kmh gaan gaat NIET over die linbebouwde wegen want die hebben al JARENLANG hun 50 en 70 in Vlaanderen.
Jawel, het gaat ook om die wegen. De reden wordt ook gegeven, nl. op die manier kunnen we een oerwoud aan borden laten verdwijnen. Dit gegeven kwam trouwens al veel eerder aan bod.
Oud 30 december 2016, 20:57   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
West-Vlaanderen lijkt daar een seriueze achterstand te hebben want daar worden zelfs 400 km wegen van 90 naar 70 kmh gebracht, in het iets minderdichtbevolkte Limburg zelfs maar een goede 80 km als ik de bronnen van DS en Belga mag geloven. Dat de meeste Brabanders niet gaan klagen over die 70 kmh is maar normaal want buiten één enkele weg verandert er daar NIETS, bron reeds gepost uit De Standaard, dus Branbant heeft al overal 70 kmh beperkte wegen buiten bebouwde kom. Snappie tekening nodig? Zie kaartjes en tekst de Standaard en ook tekst Belga: http://nl.metrotime.be/2016/12/29/ne...ng-tot-70-kmu/

Scheelt er iets aan jouw hersens dat je dat telkens weer vergeet?
U zit er natuurlijk weer eens flink naast. De kaartjes geven immers alleen de gewestwegen weer. Alleen vallen onder de nieuwe regel alle wegen buiten de bebouwde kom. Dus ook gemeentewegen.
Oud 30 december 2016, 20:58   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door brother paul Bekijk bericht
dat we hier zo les moeten krijgen over snelheid van een notoir fietser... hij heeft zelfs geen electro assist, laat staan dat hij 400Watt onder zijn kont zitten heeft; Hij rijdt dus nooit harder dan 30...
Met een ligfiets kan je gerust sneller.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:29.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be