Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2017, 22:42   #161
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Bij nader inzien blijkt dat er nogal wat overhaaste conclusies worden rondgestrooid. Denk maar aan de recent gevonden plaatjes waarover al met veel tromgeroffel van alles werd verkondigd. Bij verder kijken bevestigt de archeologie nu eenmaal de bijbel.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aton Bekijk bericht

Leerrijke video in dit verband. De moeite waard.

http://zaplog.nl/zaplog/article/de_bijbel_in_zijn_hemd
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 23:04   #162
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

[quote=geertvdb;8375419]
Citaat:
"Mijn god, wat een verschrikkelijk waterachtige tekst!"
Uw wat??? Ge moet maar durven!

Citaat:
Gij gelooft nl. als naochiet dat Noach echt bestaan heeft. En zijn boot etc etc
Ja ja... men zegge het voort! Quercus bidt elke avond tot de heilige Noach en zijn boot...
Luister eens, kleine jongen: vooraleer jij over het Noachisme "ook eens iets zou willen zeggen" moet je heel goed weten waarover je wilt praten. Spijtig voor jou, maar jij weet daaromtrent gewoon niets. Dat blijkt duidelijk uit de onzin die je daarover (en tegelijkertijd over mij) uitkraamt. Wees de uitspraak van de duitse filosoof Wittgenstein indachtig: wovon man nicht reden kann, darüber muß man schweigen. ....

Citaat:
De koran heeft het namelijk afgeschreven van uw heilig boek.
Ik wist niet dat jij een Koran-geleerde was. De wonderen zijn de wereld niet uit.

O, en "by the way" Geertje, raadpleeg eens de Van Dale wat er over dat "afschrijven" wordt vermeld. Jouw taalgebruik kan er allen maar door verbeteren.

Laatst gewijzigd door quercus : 11 februari 2017 om 23:05.
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2017, 23:22   #163
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
'Zondvloed' moet men hier wel verstaan als een 'grote overstroming'.
Een overstrming is niet wereldwijd.
Geen enkele noodzaak om een ark te bouwen.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 08:13   #164
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ja ja... men zegge het voort! Quercus bidt elke avond tot de heilige Noach en zijn boot...
Luister eens, kleine jongen: vooraleer jij over het Noachisme "ook eens iets zou willen zeggen" moet je heel goed weten waarover je wilt praten. Spijtig voor jou, maar jij weet daaromtrent gewoon niets. Dat blijkt duidelijk uit de onzin die je daarover (en tegelijkertijd over mij) uitkraamt.
Wist je dan ook dat Noach en zijn boot een herwerkte versie is van dit epos ?:
http://www.livius.org/sources/conten...ion_of_the_Ark

Laatst gewijzigd door Aton : 12 februari 2017 om 08:14.
Aton is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 10:38   #165
Another Jack
Banneling

Standaard

[quote=quercus;8375666]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht

Luister eens, kleine jongen: vooraleer jij over het Noachisme "ook eens iets zou willen zeggen" moet je heel goed weten waarover je wilt praten. Spijtig voor jou, maar jij weet daaromtrent gewoon niets. Dat blijkt duidelijk uit de onzin die je daarover (en tegelijkertijd over mij) uitkraamt. Wees de uitspraak van de duitse filosoof Wittgenstein indachtig: wovon man nicht reden kann, darüber muß man schweigen. ....

Ik wist niet dat jij een Koran-geleerde was. De wonderen zijn de wereld niet uit.

O, en "by the way" Geertje, raadpleeg eens de Van Dale wat er over dat "afschrijven" wordt vermeld. Jouw taalgebruik kan er allen maar door verbeteren.
Wittgenstein bedoelde eigenlijk iets anders: wanneer er een zeker niveau van esthetiek en ethiek bereikt is, schieten woorden tekort.
Another Jack is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 10:38   #166
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wist je dan ook dat Noach en zijn boot een herwerkte versie is van dit epos ?:
http://www.livius.org/sources/conten...ion_of_the_Ark
Zou het kunnen dat het Atrahasis-verhaal in feite hetzelfde is als dat van Gilgamesh?
Het is in ieder geval merkwaardig dat er in het collectief geheugen van de bevolking uit die regio een herinnering is blijven hangen rond een vreselijk cataclysme. Sommigen hebben daar het ontstaan van de Zwarte Zee aan vastgeknoopt. Volgens sommige geologen zou dat lange tijd een reusachtig, veel lager gelegen zoetwater-meer zijn geweest dat lange tijd was afgesloten van de Middellandse Zee. Tot op een gegeven ogenblik (ingevolge een aardbeving???) die geologische afsluiting het begaf en er een enorme massa zeewater binnenstroomde.
Oud 12 februari 2017, 10:39   #167
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Another Jack;8375793]
Citaat:
[b]

Wittgenstein bedoelde eigenlijk iets anders: wanneer er een zeker niveau van esthetiek en ethiek bereikt is, schieten woorden tekort.
Dat ga ik niet betwisten. Dergelijke uitspraak kan in een verschillende context geformuleerd worden.
Oud 12 februari 2017, 10:44   #168
Another Jack
Banneling

Standaard

[quote=quercus;8375795]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Dat ga ik niet betwisten. Dergelijke uitspraak kan in een verschillende context geformuleerd worden.
Ja, je kan die uitspraak in de juiste of in de foute context formuleren.
Jij hebt de uitspraak in de foute context geformuleerd.
Oud 12 februari 2017, 10:52   #169
Another Jack
Banneling

Standaard

Mag ik "God" zeggen, quercus?
Oud 12 februari 2017, 10:53   #170
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Het is in ieder geval merkwaardig dat er in het collectief geheugen van de bevolking uit die regio een herinnering is blijven hangen rond een vreselijk cataclysme.
Dit ' collectief geheugen ' stond wel geschreven op kleitabletten, de oudste exemplaren tot nu toe gevonden. En je moet het niet zo ver zoeken. Een overstroming van de lagere gebieden van de Eufraat en de Tigris is meer plausibel. Bij opgravingen heeft men in dit gebied een sliblaag gevonden wat ongeveer overeen stemt met deze periode. De Judeeërs in ballingschap hebben deze verhalen meegenomen bij hun vrijlating onder Cyrus de Grote en aangepast aan hun religie.
Hier je oorspronkelijke Noach :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oetnapisjtim

Laatst gewijzigd door Aton : 12 februari 2017 om 10:55.
Oud 12 februari 2017, 10:53   #171
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Echt geïnteresseerden vinden op die site hun gading. Heel goed uitgewerkt. Neemt u gerust uw tijd.
Armzalige manier van argumenteren...

"zoek het zelf maar op, het staat daar ergens..."
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 11:53   #172
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Another Jack;8375800]
Citaat:

Ja, je kan die uitspraak in de juiste of in de foute context formuleren.
Jij hebt de uitspraak in de foute context geformuleerd.
Ik heb die uitspraak reeds in de meest uiteenlopende omstandigheden weten gebruikt worden. Het komt er op neer dat je beter je mond houdt wanneer je over iets niets weet. Wat het geval is met onze kleine Geert. Je moet niet pogen mij in de "foute" hoek te drummen.
Oud 12 februari 2017, 11:55   #173
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Mag ik "God" zeggen, quercus?
Ja, wanneer je wat intelligentere praat uitkraamt dan de kleine.
Oud 12 februari 2017, 11:58   #174
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit ' collectief geheugen ' stond wel geschreven op kleitabletten, de oudste exemplaren tot nu toe gevonden. En je moet het niet zo ver zoeken. Een overstroming van de lagere gebieden van de Eufraat en de Tigris is meer plausibel. Bij opgravingen heeft men in dit gebied een sliblaag gevonden wat ongeveer overeen stemt met deze periode. De Judeeërs in ballingschap hebben deze verhalen meegenomen bij hun vrijlating onder Cyrus de Grote en aangepast aan hun religie.
Hier je oorspronkelijke Noach :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Oetnapisjtim
Hmm...Ik vrees dat u mogelijk in een verkeerde vijver vist. Het verhaal van een zondvloed vinden we terug in verschillende culturen. Zoals in de overleveringen van de indianen

"De meeste indianenstammen van Noord-, Midden- en Zuid-Amerika bezitten ook overleveringen over een wereldwijde watervloed. De Azteken vertellen dat hun hoogste god Tezcatlopica het mensenpaar Nata en Nena waarschuwde voor een op handen zijnde watervloed. Hij droeg hen op een schip te bouwen. Ze waren uiteindelijk de enige overlevenden van de ramp. In het British museum in Londen ligt een oud Maya-geschrift genaamd het "Troano-manuscript."

De tekst van dit manuscript zou opmerkelijk veel gelijkenissen bevatten met het Bijbelverhaal. Deze 'indiaanse' zondvloed zou ook hier veroorzaakt zijn door overvloedige regenval (dus niet door een plotse natuurramp) en ook in dit verhaal geeft God de eerste mensen de opdracht een schip te bouwen om te overleven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2017 om 12:01.
Oud 12 februari 2017, 12:01   #175
Aton
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Hmm...Ik vrees dat u mogelijk in een verkeerde vijver vist. Het verhaal van een zondvloed vinden we terug in verschillende culturen. Zoals in de overleveringen van de indianen

De meeste indianenstammen van Noord-, Midden- en Zuid-Amerika bezitten ook overleveringen over een wereldwijde watervloed. De Azteken vertellen dat hun hoogste god Tezcatlopica het mensenpaar Nata en Nena waarschuwde voor een op handen zijnde watervloed. Hij droeg hen op een schip te bouwen. Ze waren uiteindelijk de enige overlevenden van de ramp. In het British museum in Londen ligt een oud Maya-geschrift genaamd het "Troano-manuscript".

De tekst van dit manuscript ZOU opmerkelijk veel gelijkenissen bevatten met het Bijbelverhaal. Deze 'indiaanse' zondvloed zou ook hier veroorzaakt zijn door overvloedige regenval (dus niet door een plotse natuurramp) en ook in dit verhaal geeft God de eerste mensen de opdracht een schip te bouwen om te overleven.
De joden hebben het vermoedelijk niet van de Azteken, maar eerder van Babylon waar ze een tijdje verbleven. Ik zit er geen vijver naast, maar jij een hele oceaan.

Laatst gewijzigd door Aton : 12 februari 2017 om 12:02.
Oud 12 februari 2017, 12:09   #176
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De joden hebben het vermoedelijk niet van de Azteken, maar eerder van Babylon waar ze een tijdje verbleven. Ik zit er geen vijver naast, maar jij een hele oceaan.
Indien de watervloed wereldwijd was, heeft een oceaan maar weinig belang. U blijft maar vissen in de Gilgamesj-vijver . Maar misschien was er nog een andere vijver waar de vislijn moet worden uitgegooid. Wellicht steunen de Gilgamesj-verhalen op veel oudere (orale) overleveringen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 februari 2017 om 12:21.
Oud 12 februari 2017, 12:21   #177
Another Jack
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja, wanneer je wat intelligentere praat uitkraamt dan de kleine.
Zit de kleine hier nog?
Oud 12 februari 2017, 12:41   #178
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

"De meeste indianenstammen van Noord-, Midden- en Zuid-Amerika bezitten ook overleveringen over een wereldwijde watervloed. De Azteken vertellen dat hun hoogste god Tezcatlopica het mensenpaar Nata en Nena waarschuwde voor een op handen zijnde watervloed. Hij droeg hen op een schip te bouwen. Ze waren uiteindelijk de enige overlevenden van de ramp. In het British museum in Londen ligt een oud Maya-geschrift genaamd het "Troano-manuscript."

De tekst van dit manuscript zou opmerkelijk veel gelijkenissen bevatten met het Bijbelverhaal. Deze 'indiaanse' zondvloed zou ook hier veroorzaakt zijn door overvloedige regenval (dus niet door een plotse natuurramp) en ook in dit verhaal geeft God de eerste mensen de opdracht een schip te bouwen om te overleven.
En eigenaardig genoeg vertelde God telkens dezelfde leugen nl.
Gij zijt mijn uitverkorene en gij alleen gaat het overleven.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 14:48   #179
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien de watervloed wereldwijd was, heeft een oceaan maar weinig belang. U blijft maar vissen in de Gilgamesj-vijver . Maar misschien was er nog een andere vijver waar de vislijn moet worden uitgegooid. Wellicht steunen de Gilgamesj-verhalen op veel oudere (orale) overleveringen.
Maar daar stopt het, jammer genoeg. De gilgamesj tabletten zijn de oudste bron die beschikbaar is. Oudere bronnen hebben we (nog ? ) niet. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de schrijvers niet zijn terug kunnen vallen op oudere bronnen die mogelijk schriftelijk waren maar nu niet meer beschikbaar zijn, of op orale overlevering. Dat weten we gewoon niet.
Maar als ik zie wat er in pakweg 30 jaar allemaal ontdekt is via archeologie en doorgedreven onderzoek van tekstbronnen vind ik toch dat we een mooi beeld beginnen te krijgen van de origine van de woestijngodsdiensten en vanuit welke tradities die hun basis zijn gaan halen.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2017, 18:09   #180
geertvdb
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

[quote=quercus;8375666]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht

'Mijn god' is een uitdrukking. Zoals 'oh my god', of, 'in godsnaam'. Ik als atheist gebruik dat, en dat betekent enkel: 'verbazing'. En dat weet gij GOED GENOEG!
Citaat:

Laat me niet lachen! Het is helemaal niet moeilijk om over uw archaisch geloof iets te weten.
Van u zal ik geen info krijgen omdat ge bang zijt om geridiculiseerd te worden op dit forum.
Maar wat ge dan zeker niet moogt doen is andere religies aanvallen, en het katholicisme van Jvdb uitlachen. Want voor zulk gedrag hebben ze 1 woord:
Het begint met hypo en het eindigt op criet.

Citaat:

Inderdaad, ik weet meer van de koran dan de gemiddelde moslim, en zeker meer dan de gemiddelde noachiet.
Lees zelf de koran. De profeet die er het meest in voorkomt is niet mohammed of jezus, maar mozes. En noach komt er ook in voor.

Ze noemen dat: afschrijven. Allah had namelijk geen respect voor auteurs recht.

De god van uw heilig boek is een wreedaardige en wraakzuchtige god, met een laag zelfbeeld want hij wil permanent aanbeden worden door de menselijke diersoort. Net zoals allah uit de koran.
geertvdb is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be