Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 april 2017, 21:10   #161
Tavek
Banneling

Standaard

En je meet uiteraard op constante snelheden. Je rijdt 50 per uur, constant, meet, trekt op tot 60, houdt constant meet, trekt op....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2017, 21:41   #162
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Voor de Tesla S is de luchtvering een optie, kronkel irrelevant again.
Het getest model had de luchtveringsoptie.

Citaat:
Is toch logisch men kan de luchtvering manueel in de laagste of ook hoogste stand zetten, naargelang de aard weg. Op biljartvlakke wegen onafhankelijk van de snelheid zal ik die altijd in de laagste stand zetten. Of je zet hem in auto= standaard, wat is jouw probleem?
De test meette drag wanneer de vering altijd in de laagste stand staat. Men wil toch lab-testen die een reflectie zijn van werkelijke omstandigheden ?
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2017, 21:52   #163
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ben jij van plan om te gaan vliegen met je Tesla ?
Nee... onder normale klimatologische omstandigheden kan luchtdichtheid al snel 10 % variëren (op zee-niveau). Een afwijking op de berekende Cd-waarde van 10%... is toch te veel van het goede.

Citaat:
De efficientie van die teslamotor is gekend hoor, en zit waarschijnlijk ingebouwd in de software. Anders is het een kwestie van vermenigvuldigen.
Lastig, efficiëntie van een frequentiegestuurde inductiemotor is variabel. Veel makkelijker het mechanisch vermogen te meten met een koppelsensor op de aandrijfas.
Oud 11 april 2017, 22:10   #164
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Nee... onder normale klimatologische omstandigheden kan luchtdichtheid al snel 10 % variëren (op zee-niveau). Een afwijking op de berekende Cd-waarde van 10%... is toch te veel van het goede.
Ja ?

Haal de ideale gaswet er eens bij en denk eens na over de implicaties van uw uitspraak. Denk jij dat je die verschillen gaat tegengekomen op pakweg een uurtje tijd op een weg ergens in Belgie ?

Citaat:
Lastig, efficiëntie van een frequentiegestuurde inductiemotor is variabel. Veel makkelijker het mechanisch vermogen te meten met een koppelsensor op de aandrijfas.
Curve is gekend:

https://www.flickr.com/photos/nickjhowe/14847852239/

Laatst gewijzigd door Tavek : 11 april 2017 om 22:12.
Oud 11 april 2017, 22:24   #165
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het getest model had de luchtveringsoptie.
Idd, en in de low stand getest, want de vlotte auto- en snelwegen zijn in de regel in goede toestand dus rijdt men ook vooral low. En?

Kun jij aantonen dat een Tesla S met normale vering de (afgeronde) 0,24 niet gaat halen? Probeer eens.

De automatische gril van een Mercedes CLA EU-versie en de verschillen met de US-versie met vaste grilopeningen, laten wel een verschil van 0,02 vermoeden. Je hebt de claimed links zelf geciteerd.

Citaat:
De test meette drag wanneer de vering altijd in de laagste stand staat. Men wil toch lab-testen die een reflectie zijn van werkelijke omstandigheden ?
En waarom zou de automatische stand -of meestal low- geen werkelijke omstandigheden kunnen zijn? Wie verbiedt het een Tesla rijder altijd in de low stand te rijden -manueel ingeschakeld - ongeacht de snelheid of aard vaste weg (asfalt/beton)?.

Er zijn mensen die hun normale wagen tunen door hem dieper te laten leggen door kortere veren, alleen voor de optiek al, comfort onbelangrijk, dan rijden ze maar wat trager op slechte wegen.

Een intelligente vering vind ik trouwens een overweging waard zeker op Belgische secundaire wegen aan te raden, ook wegens de vele drempels en plateaus. Gewoon in automatische stand laten staan, de Gps location merkt zich ook evemtuele instellingen die je evtl verandert hebt op bepaalde stukjes onderweg.

Citaat:
Intelligente luchtvering

Rust uw Model S uit met de mogelijkheid om de voertuighoogte aan te passen. Zo profiteert u
van een beter rijgedrag, een hogere mate van efficiëntie en meer comfort. Via het touchscreen
verlaagt of verhoogt u Model S als u bijvoorbeeld op een steile oprit, of door de sneeuw rijdt,
of als u passagiers laat uitstappen, of uw bagage uitpakt. Dankzij locatiebepaling via GPS
onthoudt Model S waar u het voertuig heeft verhoogd of verlaagd en past Model S dezelfde
handmatige instellingen automatisch weer toe.
€ 2.900

Laatst gewijzigd door Micele : 11 april 2017 om 22:25.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 april 2017, 22:30   #166
Tavek
Banneling

Standaard

Micele,

De impact van de hoogte van de wagen is dankzij de wielen fors.

Oud 11 april 2017, 22:37   #167
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Micele,

De impact van de hoogte van de wagen is dankzij de wielen fors.

En hoe hoog ligt de Tesla S boven de grond in zijn laagste stand tijdens het rijden? En hoe laag bij de standaardvering?

Er is ook een wettelijke minimum hoogte door de wetgever voorzien. Die allerlaagste tekening zal dus niet lukken...

Edit: het verschil tussen bovenste en derde is 7,3%... tussen bovenste en tweede maar 2,7 %, afgerond tot 2 na de komma kan dat dezelfde waarde zijn... zeker bij 0,24 waardes...

Laatst gewijzigd door Micele : 11 april 2017 om 22:59.
Oud 11 april 2017, 22:42   #168
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
En hoe hoog ligt de Tesla S boven de grond in zijn laagste stand tijdens het rijden?

Er is ook een wettelijke minimum hoogte door de wetgever voorzien. Die allerlaagste tekening zal dus niet lukken...
Een verschil van 0.2 vind ik toch wel relevant.

Want die mercedes had 0.23 en Model 3 0.21....
Oud 11 april 2017, 22:49   #169
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een verschil van 0.2 vind ik toch wel relevant.

Want die mercedes had 0.23 en Model 3 0.21....
Je meent 0,02 minder.
Dat is idd 8,7 % minder en al significant.

Merk op dat bij jouw Porsche-tekening van 0,367 naar 0,34 maar 7,3 % minder is, nochtans een verschil van 0,027.
Oud 11 april 2017, 23:22   #170
Tavek
Banneling

Standaard

Correct, mijn excuses.
Oud 12 april 2017, 09:19   #171
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Correct, mijn excuses.
Was niet nodig.
Jouw Porsche tekening toont ook een brandstofwagen, daar zal een verlaging van het koetswerk ook een groter Cd-effect teweegbrengen dan bij een electrische wagen.
Want een effen wagenbodem die zeer aerodynamisch is gaat men veel gemakkelijk kunnen toepassen op een E-wagen, die geen emissiedelen heeft, en ook geen cardanas, en natuurlijk ook geen brandstofmotor, maar die kan met wel afdekken, ook de versnellingsbak of automaat is veel groter bij een fossiele motor, en die laat men meestal ook open, ook wegens onderhoudsgemakkelijkheid. De luchtstroom onder de wagen zal dus bij een fossiele wagen meer verwerveld worden wat nadelig is voor de Cd, alles wat men dan kan omleiden romd of boven de wagen is meer winst.

Bij een Tesla zit de 1-versnellingsbak compact aan de motor, differentiaal, omvormer ... ook:
http://tesla3.de/bilder/besonderheit...or_Battery.jpg
http://www.huzern.de/bildspeicher/gr...f3P1450507.jpg

Om een idee te geven hoe aero de wagenbodem van een Tesla S kan uitgevoerd worden, de middenplaat is van titanium om de accu te beschermen bij obstakels die onder de auto komen :

http://insideevs.com/tesla-model-s-a...shields-video/
video air suspension en foto vlakke wagenbodem

Video moest er eens een obstakel onder de titaniumplaat komen:
https://www.gizmodo.com.au/2014/03/c...tesla-model-s/

Fossiele constructeurs zitten natuurlijk ook niet stil en kunnen dus bij het bekleden van de wagenbodem en designoptimalisatie nog significant wat winnen: (natuurlijk verhoogt dat de prijs en het gewicht van de wagen, en bij bepaald onderhoud de werktijd...)
bvb Mercedes:
http://blog.mercedes-benz-passion.co...allen-klassen/

Men ziet dat men niet alles kan dichtkleden, de volledige uitlaat al niet, daarbij moet de (hete) uitlaat altijd een bepaalde afstand aanhouden tov de andere delen.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 april 2017 om 09:49.
Oud 12 april 2017, 10:37   #172
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

vervolg, ik heb nog eens de wagenbodemhoogte bij een Tesla S opgezocht, ook de dynamische luchtvering, ook automatisch naargelang overschrijding snelheden:

Citaat:
https://teslamotorsclub.com/tmc/thre...uestions.7338/

Dynamics on how the active air suspense will handle when corning is to be announced, but I can expand upon the height levels. Manual Adjustments are as follows:

Normal height = 6”

High Level 1 = 0.90” taller; When the vehicle accelerates above 19 mph, the clearance adjusts back to Normal height.

High level 2 = 1.3” above Standard and can be used for ascending a steep driveway or fording deep snow. Clearance reverts to High Level 1 above 10 mph.

Low Level = 0.79” under Standard;

Active Air Suspension will automatically lower the vehicle for highway driving to improve aerodynamics. Low Level is also accessible from the touchscreen for loading/unloading of passengers. When the vehicle begins driving the clearance adjusts back to Normal height.
The suspension will also self-level the car. For example if you load a lot of weight in the trunk the vehicle will remain level.
Of latere software updates die waardes verandert hebben, heb ik niet ggld.

Omgerekend:
Normaal/standard: 15,24 cm
Hoog level 1: 17,53 cm
Hoog level 2: 18,54 cm
Low level : 13,23 cm of 2 cm onder normaal.

Ook onze wettelijke bepalingen veerweg en minimumhoogte:
Citaat:
http://www.wegcode.be/wetteksten/sec.../1146-bijlage1
19 MAART 2004. - Omzendbrief betreffende de verlaagde voertuigen.
(B.S. 19.03.2004)

7. Nazicht van de bodemvrijheid bij een verhoogde inveerweg

Na de verlaging kan het voertuig in bedrijfsklare toestand met chauffeur een drempel met een breedte van 800 mm en een hoogte van 110 mm zonder aanraking overrijden. De eventuele aanraking van carrosserieonderdelen in elastische stof wordt hierbij niet in rekening gebracht.
...
15. Borgingssysteem voor regelbare systemen

Indien de verlaging regelbaar uitgevoerd wordt, is een borgingssysteem aanwezig zodanig dat men niet lager kan gaan dan de goedgekeurde waarde (punt 7 van 3.3.3.).
Ook nagemeten aan mijn (vaste serie-vering) BMW-roadster bj 1989, en die relatief hard afgeveerd is: hoogte laagste delen zoals motorverkleding en spoilerlip = ca. 12 cm.

Laatst gewijzigd door Micele : 12 april 2017 om 10:50.
Oud 12 april 2017, 11:04   #173
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Ja ?

Haal de ideale gaswet er eens bij en denk eens na over de implicaties van uw uitspraak. Denk jij dat je die verschillen gaat tegengekomen op pakweg een uurtje tijd op een weg ergens in Belgie ?
Luchtvochtigheid heeft ook een impact op de dichtheid van lucht, naast temperatuur...

Citaat:
Worst case efficiency ? Dus er zit spreiding op, hoe groot dan, kwestie van te weten hoe groot de fout zich zal propageren in de berekening van Cd ?

Als ik met de fiets op een vlak stuk weg rijd, redelijk constante snelheid en constante cadans, dan krijg ik ook geen constant vermogen en constant koppel opgemeten.
Oud 12 april 2017, 14:13   #174
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Luchtvochtigheid heeft ook een impact op de dichtheid van lucht, naast temperatuur...
En die zou opeens tijdens de test plots veranderen ?

Stel je dan voor dat we niet meer kunnen spreken van incompressible inviscid flow ?

Ik spreek uit ervaring als ik zeg dat mijn manier van rekenen zeer goede resultaten geeft voor lage snelheidsobjecten zoals autos.

Citaat:
Worst case efficiency ? Dus er zit spreiding op, hoe groot dan, kwestie van te weten hoe groot de fout zich zal propageren in de berekening van Cd ?

Als ik met de fiets op een vlak stuk weg rijd, redelijk constante snelheid en constante cadans, dan krijg ik ook geen constant vermogen en constant koppel opgemeten.
Je bent aan het muggenziften. Die vermogensmetingen zijn belangrijk, ook voor andere systemen, dus die zal wel goed werken en gecalibreerd zijn.
Oud 12 april 2017, 17:56   #175
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
En die zou opeens tijdens de test plots veranderen ?
Ja... als ik een rijtest afleg, bijvoorbeeld vorige zondag van 8u00 (T = 4°C, RH = 93%, rho = 1.271 kg/m³) tot 9u00 (T = 9°C, RH = 81%, rho = 1.246 kg/m³) zit ik met een afwijking van meer dan 2%. Duurt de rijtest 2 u, stijgt de afwijking tot meer dan 3%. Over de ganse dag heen fluctueerde de dichtheid van de lucht met 6.8%.

Citaat:
Stel je dan voor dat we niet meer kunnen spreken van incompressible inviscid flow ?
Wat is me dat nu voor opmerking ? De dichtheid van de lucht verandert in de tijd, maar blijft constant binnen het flow domain (zijnde de stroming rond het voertuig) - er is dus geen sprake van significante samendrukbaarheid van de lucht binnen het flow domein zelf (we blijven onder de grens van Mach-getal 0.3).

Citaat:
Je bent aan het muggenziften. Die vermogensmetingen zijn belangrijk, ook voor andere systemen, dus die zal wel goed werken en gecalibreerd zijn.
Hmm,... er zijn gewoon te veel factoren die een invloed hebben op de efficiëntie. Kleine invloed allemaal, maar de afwijking op de berekende Cd waarde neemt toe.
Oud 12 april 2017, 19:15   #176
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Ja... als ik een rijtest afleg, bijvoorbeeld vorige zondag van 8u00 (T = 4°C, RH = 93%, rho = 1.271 kg/m³) tot 9u00 (T = 9°C, RH = 81%, rho = 1.246 kg/m³) zit ik met een afwijking van meer dan 2%. Duurt de rijtest 2 u, stijgt de afwijking tot meer dan 3%. Over de ganse dag heen fluctueerde de dichtheid van de lucht met 6.8%.
Ik heb in mijn labo een arduino bordje die constant de temperatuur en luchtvochtigheid opmeet. Kostprijs: enkele tientallen euros.

Zitten we hier nu echt te lullen over een rho ? Als je een rijtest doet van pakweg een half uur tot een uur in een namiddag gaat die rho nauwelijks varieren.

Je zoekt echt spijkers op laag water.

Citaat:
Wat is me dat nu voor opmerking ? De dichtheid van de lucht verandert in de tijd, maar blijft constant binnen het flow domain (zijnde de stroming rond het voertuig) - er is dus geen sprake van significante samendrukbaarheid van de lucht binnen het flow domein zelf (we blijven onder de grens van Mach-getal 0.3).
Dat heb je goed gegoogled.

Citaat:
Hmm,... er zijn gewoon te veel factoren die een invloed hebben op de efficiëntie. Kleine invloed allemaal, maar de afwijking op de berekende Cd waarde neemt toe.
Nochtans krijg je enkel op deze manier een realistische Cd waarde. Je kan een Tesla uitrusten met correctere vermogenssensors, T en RH sensoren. En dat is nog steeds beter dan een windtunneltest. Kostprijs: enkele tientallen euros.
Oud 12 april 2017, 21:03   #177
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Dat heb je goed gegoogled.
Met alle respect... maar neen. Voor uw terminologie heb ik geen google nodig. CFD-modelering van (al dan niet reactieve) meerfasige stromingen is/was nu eenmaal één van mijn werk-gerelateerde bezigheden.

Natuurlijke convectie in afgesloten ruimtes ten gevolge van temperatuur- en luchtvochtigheidsgradienten was ook nog ooit een studie-object voor het modeleren van binnenklimaat. Metingen met thermokoppels, RH-sensoren, pitot en hot wire anemometers roepen oude herinneringen op. Dus ja, veel succes met uw Arduino...
Oud 12 april 2017, 21:45   #178
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Nu terug meer on topic:

De Tesla S verkoopt tweedehands ook beter dan fossiele wagens in zijn klasse, besluit een US-studie.
Ze verkochten sneller en voor een hogere prijs.

Stats autolist.com, die de studie deed:
https://www.autolist.com/tesla-model...&longitude=5.3

ook samengevat: http://www.marketwatch.com/story/use...ays-2017-04-12

Tesla Model S sells faster as used car — and for more money — than peers do, study finds

Published: Apr 12, 2017

Used Tesla Inc. Model S sedans sell faster than luxury-car competitors do, and faster than other top-selling used vehicles from Ford Motor Co. and General Motors Co.

That’s according to a survey by the car-shopping platform Autolist.com, which compared the Model S, the first car to be entirely built and designed by Tesla TSLA with a peer group that included luxury sedans from car makers such as Volkswagen AG’s VW, Audi, Toyota Motor Co.’s, Lexus, and Daimler AG’s, Mercedes-Benz, as well as popular vehicles from GM and Ford.

Used Model S sedans had the briefest time on the market of all vehicles included in the survey, taking, on average, 87 days to sell. That was about 5% quicker than the average for vehicles in the model’s peer group, which included the Audi A7, the Porsche Panamera, the BMW 6 Series, the Mercedes-Benz CLS and the Lexus LS 460.

The listing prices of used Tesla Model S sedans were between 3% and 5% above their peer-group average for the past year, after controlling for price differences among the models, Autolist.com said.

“We would expect top-performing vehicles in a peer group to have prices [about] 2% above our adjusted expectations for the segment. But 3% to 5% above, and maintaining that level of performance over the past year? That’s surprising,” Alex Klein, Autolist.com’s vice president of data science, said in emailed comments.

- - - - - -

Hoe zou dat komen?

Laatst gewijzigd door Micele : 12 april 2017 om 21:54.
Oud 12 april 2017, 21:49   #179
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Met alle respect... maar neen. Voor uw terminologie heb ik geen google nodig. CFD-modelering van (al dan niet reactieve) meerfasige stromingen is/was nu eenmaal één van mijn werk-gerelateerde bezigheden.

Natuurlijke convectie in afgesloten ruimtes ten gevolge van temperatuur- en luchtvochtigheidsgradienten was ook nog ooit een studie-object voor het modeleren van binnenklimaat. Metingen met thermokoppels, RH-sensoren, pitot en hot wire anemometers roepen oude herinneringen op. Dus ja, veel succes met uw Arduino...
Tja dan zijn we met twee. Ik ben dr. ir. aeronautical engineering.

En ik vind nog steeds dat u spijkers op laag water bent aan het zoeken en de dingen veel complexer maakt dan ze zijn, puur omdat u niet kunt toegeven dat u eens verkeerd zat.
Oud 13 april 2017, 18:11   #180
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Micele, kun je misschien ook reageren op het feit dat ik stelde dat batterijen een stokoude technologie is ?
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be