Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 september 2017, 09:09   #161
pajoske
Perm. Vertegenwoordiger VN

pajoske's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Anna List Bekijk bericht
principieel is dat terecht natuurlijk.

in praktijk denk ik toch weer dat dit een zeeeer marginaal fenomeen zal zijn, dat veeleer gebruikt wordt voor de politieke reclame dan dat het op de begroting invloed zal hebben...

zulke zaken moeten er uiteraard uit, maar verkoop dat niet als grote structurele verwezenlijking hé ... dat blijven druppels op een hete plaat.

we houden dit en ook volgend jaar gewoon nog een begrotingstekort, en telkens het daarover gaat, gaat het debat meteen over belastingverhogingen, ook in een regering zonder PS blijkbaar.
Hoeveel van die doppers zouden een meer dan behoorlijk inkomen hebben via hun partner?
Vindt gij het normaal dat ge bij koppels binnenstapt en steevast een rondleiding krijgt om te laten zien welke nieuwe vloer, nieuw aangelegde tuin enz... zij hebben. Vooral te danken aan het feit dat naast het meer dan behoorlijk inkomen van de man, dit jarenlang aangevuld werd met dopgeld van madam van bijna 1.000 euro maandelijks. En dat is geen uitzondering.
pajoske is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 09:11   #162
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Nog nooit gehoord van jonge mensen die in het buitenland hun diploma te gelde maken? In het verleden hebben o.a. veel kinesisten en verpleegsters die stap gemaakt.
euhm en dan moet BE die academische opleiding van artsen voor heel de wereld maar financieren???
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 09:12   #163
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Hoeveel van die doppers zouden een meer dan behoorlijk inkomen hebben via hun partner?
Vindt gij het normaal dat ge bij koppels binnenstapt en steevast een rondleiding krijgt om te laten zien welke nieuwe vloer, nieuw aangelegde tuin enz... zij hebben. Vooral te danken aan het feit dat naast het meer dan behoorlijk inkomen van de man, dit jarenlang aangevuld werd met dopgeld van madam van bijna 1.000 euro maandelijks. En dat is geen uitzondering.
ik moet toegeven dat ik alleen koppels ken die tweeverdieners zijn.

bij nader inzien, ken ik eigenlijk helemaal geen doppers.
Oud 20 september 2017, 09:15   #164
pajoske

Standaard

Citaat:
euhm en dan moet BE die academische opleiding van artsen voor heel de wereld maar financieren???
Dat doen ze toch ook met andere opleidingen. Toen ik hier enkele jaren geleden in avondschool een opleiding computer volgde waren we met 2 belgen in een klas van 10. De andere 8 waren Nederlanders.
Oud 20 september 2017, 09:21   #165
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat doen ze toch ook met andere opleidingen. Toen ik hier enkele jaren geleden in avondschool een opleiding computer volgde waren we met 2 belgen in een klas van 10. De andere 8 waren Nederlanders.
ah dan is het ok, als dat in een avondopleiding IT gebeurt van enkele weken, is het gewoon logisch dat we dat ook doen voor de duurste en langstdurende opleiding die er bestaat ook.

excuus dat ik dat niet inzag!
Oud 20 september 2017, 09:23   #166
pajoske

Standaard

Citaat:
ik moet toegeven dat ik alleen koppels ken die tweeverdieners zijn.

bij nader inzien, ken ik eigenlijk helemaal geen doppers.
Dat is best mogelijk. Maar ik leef in een streek waar nogal wat werkloosheid is/was. Daarnaast kom ikzelf, en ook mijn echtgenote via hobby, maar vooral beroepsmatig in contact met alle lagen van de bevolking (en hun inkomen).
Als 60+er kan ik zeggen dat er nog weinig leeftijdsgenoten actief zijn, en dat daarvan een groot deel nog niet op pensioen is.
Oud 20 september 2017, 09:25   #167
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is best mogelijk. Maar ik leef in een streek waar nogal wat werkloosheid is/was. Daarnaast kom ikzelf, en ook mijn echtgenote via hobby, maar vooral beroepsmatig in contact met alle lagen van de bevolking (en hun inkomen).
Als 60+er kan ik zeggen dat er nog weinig leeftijdsgenoten actief zijn, en dat daarvan een groot deel nog niet op pensioen is.
het moet zijn omdat ik in Antwerpen stad woon, dat ik geen doppers ken.
Oud 20 september 2017, 10:02   #168
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
bwa ...

hier toch wat bedenkingen ...

hoe democratisch is de EU voor jou?
hoe democratisch is Griekenland?
en hoe zit het met de verplichte maatregelen die de EU aan Griekenland oplegt als voorwaarde voor de door de EU geboden economische steun?

moet de BE staat niet gewoon verplicht economische maatregelen en aanpassingen aan Wallonië opleggen? (om t niet op de spits te drijven en te schrijven : 'moet Vlaanderen geen verplicht te volgen voorwaarden opleggen aan de verkrijgende entiteiten in ruil voor de communautaire transfers?' ) ...
Ik zou een paginalange post kunnen opbouwen om op uw vraag te antwoorden, maar ik vrees dat niemand daar vragende partij voor zou zijn.
Ik ga het dus kort (en onvolledig) houden:

De EU is geen staat, maar een internationale organisatie. Het democratisch gehalte ervan is dus wat de lidstaten ervan maken.
Nu is het zo dat de lidstaten de EU via internationale verdragen bepaalde bevoegdheden geven. Het is binnen het Kader van die bevoegdheden dat de EU handelt en het "recht" heeft om tussen te komen in pakweg Griekenland.
Bovendien, wie geld leent, heeft uiteraard eveneens het recht om bepaalde Eisen te koppelen aan het vrijgeven van de financiële middelen.

Wallonie is geen internationale organisatie, maar een deelstaat. Dit binnen een Belgisch Kader waar er géén hiërarchie der normen bestaat, en waar de federale staat dus niet de bevoegdheid heeft om desnoods tussen te komen.
De transfers zijn bovendien per wet geregeled, en die bepalen niet dat er bepaalde voorwaarden gekoppeld worden "voor de transfers".
Oud 20 september 2017, 10:11   #169
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
En toch zijn de belgische nationalisten er niet gerust in....
Eindelijk eens goed nieuws.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 10:13   #170
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik ken de cijfers niet in detail ... maar ik neem toch aan dat het leefloon ook leefbaar moet zijn, en niet tot doel heeft mensen in extreme armoede te duwen ... ik kan me dan ook niet voorstellen dat tussen leefloon en dopgeld een giga grote eco besparing kan gerealiseerd worden, dus ja, voor mij blijft die discussie tussen tijdelijk en niet tijdelijk ... vooral semantiek, en amper structurele economische impact.

als signaal is het makkelijk natuurlijk ... je mag niet je hele leven blijven doppen als je kan werken.
maar in praktijk ? ... ik zou denken dat je meer vat houdt op, meer invloed hebt op werkzoekenden, dan op leefloners.

is dat links? is dat rechts? ... ik denk toch dat we t er allemaal over eens zijn dat we eigenlijk niemand compleet uit de boot willen laten vallen.
De cijfers zijn, voor een alleenwonende:

- leefloon: 884 EURO/maand
- minimum werkloosheidsuitkering: 1031 EURO/maand

Verschil: zo'n 150 EURO per maand, oftewel 1800 EURO per jaar per persoon.
Nu zijn er in Vlaanderen zo'n 125.000 leefloners. Uiteraard zitten daar mensen tussen die niet uit de werkloosheid vallen (zoals de vluchtelingen), maar dat geeft toch een idee; 125.000 leefloners x 1800 is gelijk aan : een verschil van 225.000.000 EURO per jaar...

De cijfers zijn uiteraard vrij onbetrouwebaar, maar het geeft een beeld van de economische impact. Ik zou dat niet "een semantische discussie" durven noemen...

Laatst gewijzigd door Bad Attila : 20 september 2017 om 10:16.
Bad Attila is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 10:18   #171
Sukkelaar

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Ik veeg niets onder de mat. En de sociale zekerheid zorgt ervoor dat ik als belastingbetaler bijdraag voor de antwerpse steuntrekker zowel als voor de steuntrekker uit charleroi. Daar is overigens niets mis mee.

Toch wel, maar hierover gaan we het toch niet weer opnieuw hebben. Elk van ons blijft toch op zijn standpunt.
Sukkelaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 september 2017, 10:27   #172
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
De cijfers zijn, voor een alleenwonende:

- leefloon: 884 EURO/maand
- minimum werkloosheidsuitkering: 1031 EURO/maand

Verschil: zo'n 150 EURO per maand, oftewel 1800 EURO per jaar per persoon.
Nu zijn er in Vlaanderen zo'n 125.000 leefloners. Uiteraard zitten daar mensen tussen die niet uit de werkloosheid vallen (zoals de vluchtelingen), maar dat geeft toch een idee; 125.000 leefloners x 1800 is gelijk aan : een verschil van 225.000.000 EURO per jaar...

De cijfers zijn uiteraard vrij onbetrouwebaar, maar het geeft een beeld van de economische impact. Ik zou dat niet "een semantische discussie" durven noemen...
ik wel, het gaat exact over 2 promille van de door BE geinde belastingen. 109.427.000.000 EURO/j
(zonder die fout van de leefloners die niet uit werkloosheid vallen te corrigeren)

Laatst gewijzigd door Anna List : 20 september 2017 om 10:27.
Oud 20 september 2017, 10:30   #173
pajoske

Standaard

Citaat:
het moet zijn omdat ik in Antwerpen stad woon, dat ik geen doppers ken.
Typisch stad. Men kent (het leven van) zijn buren niet, maar enkel de eigen vrienden en familie uit dezelfde sociale klasse.
Ik heb ook gemerkt dat er in Antwerpen, en met uitbreiding de ganse Vlaamse ruit er veel minder contact is tussen de verschillenden sociale klassen/standen dan in Limburg.
Oud 20 september 2017, 10:36   #174
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Typisch stad. Men kent (het leven van) zijn buren niet, maar enkel de eigen vrienden en familie uit dezelfde sociale klasse.
Ik heb ook gemerkt dat er in Antwerpen, en met uitbreiding de ganse Vlaamse ruit er veel minder contact is tussen de verschillenden sociale klassen/standen dan in Limburg.
nee, dat is het niet, want ik ken werknemers, ondernemers, zelfstandigen, ambtenaren en gepensioneerden. zelfs de allochtonen die ik ken behoren tot één van die categoriën ... ik blijk alleen geen doppers of leefloners te kennen.

Laatst gewijzigd door Anna List : 20 september 2017 om 10:38.
Oud 20 september 2017, 10:44   #175
pajoske

Standaard

Citaat:
nee, dat is het niet, want ik ken werknemers, ondernemers, zelfstandigen, ambtenaren en gepensioneerden. zelfs de allochtonen die ik ken behoren tot één van die categoriën ... ik blijk alleen geen doppers of leefloners te kennen.
Vreemd, als ge in een stad leeft met 34.925 niet-werkende werkzoekenden waarvan de helft al meer dan 1 jaar dopt.
bron: https://arvastat.vdab.be/arvastat_wi...html?geo=11002

Dwz dat ge met meer dan 15% van de bevolking nog nooit contact gehad hebt.

Laatst gewijzigd door pajoske : 20 september 2017 om 10:45.
Oud 20 september 2017, 10:46   #176
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Vreemd, als ge in een stad leeft met 34.925 niet-werkende werkzoekenden waarvan de helft al meer dan 1 jaar dopt.
bron: https://arvastat.vdab.be/arvastat_wi...html?geo=11002

Dwz dat ge met meer dan 15% van de bevolking nog nooit contact gehad hebt.
ja dat is idd vreemd, ik kan alleen maar een feitelijke doorgedreven vorm van apartheid vermoeden als oorzaak.
Oud 20 september 2017, 11:06   #177
pajoske

Standaard

Citaat:
ja dat is idd vreemd, ik kan alleen maar een feitelijke doorgedreven vorm van apartheid vermoeden als oorzaak.
Eigenlijk vind ik dat niet zo vreemd. Ik heb jarenlang in Brussel geleefd en gewerkt. Ik weet hoe asociaal een stad is. Hoe meer volk rond je loopt des te minder persoonlijk contact er is tussen die mensen.
Oud 20 september 2017, 11:55   #178
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik wel, het gaat exact over 2 promille van de door BE geinde belastingen. 109.427.000.000 EURO/j
(zonder die fout van de leefloners die niet uit werkloosheid vallen te corrigeren)
Dan kunnen we ALLE socio-economische discussies stopzetten, hé. Geen enkel bedrag zal immers voldoende groot zijn om "waardevol over te klappen".
Oud 20 september 2017, 11:56   #179
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb vroeger wel eens gedopt.
Oud 20 september 2017, 11:56   #180
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb vroeger wel eens gedopt.

Edit: ik klik sneller dan mijn schaduw.

Laatst gewijzigd door Xenophon : 20 september 2017 om 11:57.
Xenophon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be