![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
En dat zijn verre van de enige dieren met complex gedrag. Kauwen voeren 's avonds met grote zwermen speelvluchten uit zonder schijnbaar doel, vele soorten snappen het onderscheid tussen hun eigen spiegelbeeld en een ander dier, olifanten rouwen om hun doden, Afrikaanse wilde honden (politiek incorrect: hyenahonden) verzorgen hun gewonden intensief (en dragen met het likken aan wonden ziektes over waardoor ze dreigen uit te sterven, het is geen perfect systeem). Duiven met hun kleine kopjes vallen op veel vlakken onder de stomste der vogels, maar zijn visueel briljant en kunnen het onderscheid tussen werken van verschillende kunstenaars maken, beter dan menselijke kunststudenten. Kraaiachtigen kennen vaak tientallen manieren om eten te verzamelen, schemes waarbij bijvoorbeeld een kraai de deksel van een vuilnisbak optilt en de ander er zoveel mogelijk troep uitgooit. Ze rekenen erop dat ze weggejaagd gaan worden én dat de eigenaar van de bak daarna te lui is om alles er terug in te stoppen, waarna ze terug kunnen komen en tussen het gevallen afval hun eten kunnen oprapen. En dat soort tactieken passen ze aan aan de hand van hun lokale ervaringen. Een Amerikaans dorp dat met een kraaienplaag zat besloot op een dag om ze massaal te gaan afschieten. Ze trokken allemaal naar buiten met hun geweren en begonnen. De oogst? Één dode kraai, dat is alles wat er voor nodig was om de hele kolonie te leren voorlopig afstand te houden van de jagers. Zelfs een konijn kan de ene dag ervoor kiezen braaf terug haar hok in te huppelen terwijl ze op dag twee liever lekker buiten blijft rondlopen. Mijn punt is: ik zie niet zo goed in waarom je menselijk gedrag aan vrije wil zou toeschrijven maar al die dingen niet. Wat ik zelf lastig vind is me voorstellen of dieren een bewustzijn hebben. Voor mij persoonlijk in ieder geval is het bewustzijn een heel gesproken tekst gebaseerd iets, en ik vermoed dat dat voor veel mensen zo is, want tekst is geschikt voor formele logica (als dit dan dat) en daar is veel van onze bewuste argumentatie op gebaseerd, zie deze paragraaf als voorbeeld. En dat terwijl de onderliggende architectuur van onze hersenen hier niet heel erg op gebouwd is. Een enkele dierlijke (inclusief mensen) hersencel kan tientallen factoren samen nemen. Een deel telt positief mee (polarisatie van het celmembraan, een deel negatief (depolarisatie), en ze hebben allemaal hun eigen weging (verschillende groottes en aantallen aansluitingen). Daaruit komt vervolgens een analoog ongetrapt quantitatief live fluctuerend oordeel (een vuurfrequentie van de cel richting alle cellen waar deze weer op aangesloten zit). Zoals je uit het aantal moeilijke woorden in die uitleg kan halen gaat het om een briljant systeem dat berekeningen kan uitvoeren waar je op zijn minst een heel schakelbord vol logische poorten voor nodig zou hebben, en dat is een enkele cel. Ik kan me enkel proberen voor te stellen dat dieren meer daarmee denken. Dat gevoel dat meteen opkomst zodra je over een nieuwe politieke situatie gehoord hebt, dat voor, tegen of "het is complex" waar je daarna argumenten bij gaat zoeken om het te verantwoorden? Dat is een doorrekening van je onderbewuste. Het is lastig te volgen, vandaar dat ons bewustzijn zo'n waardevolle feedbackloop is, maar het is niet per se minder slim, en over het algemeen een stuk sneller. Het gaat om duizenden neuronen (je hebt er tientallen miljarden, dus duizenden is op zich geen heel groot proces) die allemaal individueel de capaciteiten uit de vorige paragraaf bezitten en die tegelijkertijd verschillende afwegingen maken en dat allemaal weer bij elkaar invoeren. De complexiteit van de afwegingen is op een bewust niveau haast onvoorstelbaar. De meeste dieren zullen vooral daar op af gaan, denk ik dan, omdat ik vermoed dat zij veel van het mentale gereedschap missen om in formele logica te denken, dat wil zeggen, een vorm van taal. Dolfijnen zouden heel goed een uitzondering kunnen zijn en misschien nog een paar groepen soorten, maar voor veel dieren zal het zo zijn. Maar ik zou niet zo ver gaan als dat beschrijven als "geen vrije wil". Alleen als "geen of zeer beperkt bewustzijn", waarbij bewustzijn betekent de capaciteit tot formele logica die gebruikt kan worden in een feedback loop die inzicht kan geven in de eigen beslissingen. Ik weet überhaupt niet of ik vrije wil een heel bruikbaar begrip vind. Wat is het? Is het onvoorspelbaarheid? Dat ik elke keer anders reageer op schijnbaar dezelfde input? Dat kan een random number generator ook. Is het juist voorspelbaarheid? Persoonlijkheid? Dat ik juist hetzelfde reageer onder dezelfde omstandigheden? Dat kan een simpele logica schakeling ook, en als je het niet te nauw neemt valt het gedrag van een baksteen daar ook onder. Ik denk dat als je er al een zinnige definitie aan wilt geven dat je in de hoek moet gaan zoeken van "de omgeving beïnvloeden aan de hand van interne processen", ik heb een beslissing gemaakt omdat mijn brein impulsen verwerkt heeft tot actie. En dat kunnen dieren prima. Maar goed, dat is eigenlijk weer een hele andere discussie.
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het lijkt meer op een programma van de natuur omdat een dier geen besef heeft dat het op een dag gaat sterven. Het dierlijk denken situeert zich in het moment en kan geen projecties maken over verleden en toekomst en op zich heeft een dier geen verlangens het lijkt meer op een programma of de "natuur" als ik het zo bestudeer. Ik heb nog geen enkel beest gezien met een kluis vol geld ofzoiets om dan "voorbereid" te zijn voor de toekomst of een beest dat zich verveelt of lacht. Daarom spreek ik misschien in een denigrerende toon over "reptielenbrein", maar op zich zijn beesten precies meer in "tune" met de realiteit dan mensen die zich met van alles anders bezighouden. Het is primitiever; zonder een negatieve connotatie aan vast te plakken.
![]() |
![]() |
#163 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
eigenschap is wat ons echt onderscheidt van de dieren (zelfbeeld, empathie etc) wordt die eigenschap wel weer ergens in het dierenrijk aangetoond. Ons brein is indrukwekkend, absoluut, maar dat hoeft niet te betekenen dat het alternatief absoluut niet indrukwekkend kan zijn.
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Even uit je mooie post geplukt. Zichzelf erkennen ( zoals met dolfijnen ) van hun eigen spiegelbeeld is een bewijs van bewustzijn.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Voor zelfbewustzijn is "de spiegeltest" inderdaad een goede. De test wordt bij elk dier weer anders uitgevoerd, maar het idee is om aan te tonen dat een dier begrijpt dat hun spiegelbeeld niet een willekeurig ander dier is. Een olifant of een aap krijgt met viltstift een stip op hun kop gezet. Als ze in de spiegel kijken en naar hun eigen hoofd grijpen zijn ze geslaagd, ze snappen dat die stip op hun hoofd staat en dat die daar niet hoort, ze hebben een zelfbeeld. De Engelstalige wikipedia heeft een aardige lijst met geslaagde soorten. Veruit de opvallendste, die ik ook niet wist, zijn mieren (!). Ze zien in de spiegel een mier met een blauwe stip en ze grijpen naar waar de stip op hun lichaam zit. Ze grijpen niet naar de mier in de spiegel, zelfs niet om dat eerst te proberen, en ze zitten niet al aan de stip voordat ze voor de spiegel komen omdat ze hem voelen. Een vorm van zelfbewustzijn is misschien dus wel veel wijdverspreider dan we dachten.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 29 april 2018 om 12:46. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De mens kon domineren door het gebruik van gereedschappen en ons brein. En dan heb je nog de notie zelfbewustzijn. Zaak is dat als je de natuur haar gang laat gaan, alles in haar plooi valt zoals een programma; een harmonie; een cirkel des levens. (de tao zo je wilt.). Je hebt de grote roofdieren bovenaan dan de kleine en dan de nog kleinere prooidieren. De mens zorgt precies nogal veel voor onbalans en artificiële ingrepen. Wij houden ons bezig met geld, macht, kennis of wat dan ook vergaren. Een beest doet dat niet echt. Ze nemen niet meer dan nodig is volgens hun programma. Als beesten nu iets konden bouwen of creëren; kan je er nog iets van zeggen. Ja, je hebt een aap die een beetje op een doek kan kliederen. Derderangs kunst of muziek. De eerste aap die zoiets als "Bach" kan moeten ze nog uitvinden, ze.
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Straks komen ze er nog achter dat vee-dieren ook een mate van (zelf)bewustzijn hebben. Dan moet ik nog vegetariër worden ook..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
|
![]() Citaat:
En een zeeolifant die maanden lang zonder eten of drinken en met nauwelijks slaap tientallen vrouwtjes bewaakt tegen iedere andere concurrent die wat te seksen zoekt lijkt me toch ook een redelijke powerplay. Als dat geen macht is, wat dan wel? Leuk detail bij die mieren spiegelstudie trouwens: Ze hebben het ook geprobeerd bij mieren van pas een paar dagen oud, en die slaagden niet. Ook bij hen zit er kennelijk een soort van mentale ontwikkeling in, ergens tussen geboorte en volwassenheid.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 29 april 2018 om 13:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat zijn enkele voorbeelden van de boeiende dierenwereld. Als je een foetus van een mens in de baarmoeder bekijkt lijkt dat ook in het begin op een vis en dan een vis die wat op het droge spartelt dan een soort van zoogdier en dan uiteindelijk een mens. In de baarmoeder gebeurt de hele evolutie van vis tot mens in 9 maanden. Dus ik denk dat we kunnen spreken van een grotere geavanceerd bij een mens dan bij een vis. Kunnen we daar over eens zijn? En die huiskat? Ja, dat zijn huisdieren die zijn gewend om met mensen om te; die zat niet in haar normale habitat. Als je die vrijlaat in de natuurlijke habitat waar zo'n beest normaal leeft was er niets aan het handje. Ik kan ook een rat in een lab allerlei kunstjes laten doen als ik een lobotomie doe en dergelijke meer. Wat shampoo in zijn ogen spuiten e.d. meer.
![]() |
![]() |
#173 | |
|
![]() Citaat:
Moet ik nog betogen dat dieren een geheugen hebben? Dat ze leren en dat hun sensieve ervaringen, positief of negatief, hun toekomstig gedrag beïnvloeden? Dat dieren afwegingen maken en beslissjngen nemen? Ons brein is een dierenbrein. Als ik tegen de hond zei: "gaan we uit?" Dan sprong hij op en ging hij naar de deur terwijl hij mij vol verwachting aankeek. Hij maakte zich een voorstelling van de toekomst. Laatst gewijzigd door Piero : 29 april 2018 om 13:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() En toch blijken mensen cultuur te ontwikkelen, zijn in staat allerlei aspecten als technologie... op te bouwen, daar waar dieren daar geen weg toe vinden. Blijkbaar gaat ons brein toch flink wat verder dan enkel die aspecten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
|
![]() Weet je het wel zeker, Jan? Is het niet onze ziel die flink wat verder gaat dan het brein van het dier dat geen ziel heeft?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
|
![]() Citaat:
En veel evolutionaire afstand afgelegd is ook niet hetzelfde als complexiteit. Kikkers bijvoorbeeld zijn echt supermaf. Ze hebben compleet andere aantallen rugwervels dan alle andere tetrapoda (amfibiën en amniota) en dergelijke. Hun lichaamsbouw is, kan je best stellen, meer veranderd dan die van ons of dolfijnen of vogels. En ook in complexiteit staan wij niet direct aan kop. Vogels en tot op zekere hoogte krokodillen zelfs hebben een aantal werkelijke briljante aanpassingen, zoals longen waar constant verse lucht doorheen kan stromen, terwijl wij de helft van de tijd bezig zijn met enkel oude lucht eruit persen. Ook hun hersenen lijken per kg meer denkvermogen te hebben dan die van zoogdieren. Krokodillen zouden volgens de verhoudingen van hun brein tot hun lichaam stomme beesten moeten zijn, maar ze blijken best goed trainbaar. En weet je hoe ze bij zoogdieren vaak aanwijzen hoe gerimpelder het brein is hoe groter de neocortex is, waar veel van de "hogere" functies zitten? Vogels hebben geen neocortex, zij hebben dezelfde functies op een andere plaats ontwikkeld, en er lijkt geen beperking te zijn op de groei van dat deel die tot een gerimpeld brein leidt. Glad, compact, efficient. En dan is er ook nog het onderscheidt tussen complex en efficient. In onze ogen liggen de zenuwen voor het netvlies langs. In ander woorden: De bedrading ligt over het lichtgevoelig oppervlak heen. Bij octopussen en co is het andersom ontstaan, met de bedrading aan de achterkant, dat werkt veel beter. Van mensen tot arenden en gieren, we lopen allemaal met verkeerd om aangesloten ogen rond omdat het ooit zo ontstaan is, en een oog is beter dan geen oog. Dus nee, ik zou ook niet per se vasthouden aan evolutie als een kerstboom met een vaste rangorde van lagere en hogere soorten en de mens bovenop.
Dit onderschrift is pretentieus en kan (soms) bekend overkomen! Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 29 april 2018 om 13:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Oh,maar dat wist ik allang hoor.
Maar of jij het snapt, dat is de vraag. De hemel is de alles omvattende werkelijkheid in gelukzaligheid. Maar het kan tot de hel verkeren als het een en al ellende is. Dat is wat de mensheid te wachten staat. Amen
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ook de dieren hebben een ziel en hebben elkander lief. Maar wat de mens echt tot mens maakt, is niet zijn ziel, maar de geest van het denken en begrijpen.
![]() |