![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat vind ik ook. Vlaanderen is een opportuniteit.
![]() ![]() ![]()
![]() |
#163 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
60% protestant, en een protestantse vorst en een godsdienstoorlog aan de basis, mag toch eindigen in de stelling "Nederland, overwegend protestant in 1830"? De anti-katholieke houding van de Nederlanders wordt ook als één van de aanleidingen genoemd van de Belgische revolutie. Dat die protestante houding de Vlaamse burgerij ten goede kwam, hoeft niet te verbazen: protestantisme en kapitalisme zijn immers nauw met elkaar verbonden. Ook nu wordt flamingantisme in de eerste plaats economisch geïnspireerd. De Belgische revolutie zou dan ook niet voor niets geïnspireerd zijn door de onlusten in Parijs in 1830. Een opstand tegen onderdrukking, daarna gerecupereerd, eigenlijk een beetje zoals de Franse revolutie. Met een jarenlang sluimerend separatisme, heeft dit niets te zien.
![]() |
![]() |
#164 |
Minister-President
|
![]()
![]() |
#165 |
Minister-President
|
![]() De Duitse eenmaking kwam pas eind negentiende eeuw, en dat de twintigste een woelige periode voor Duitsland geweest is, zal iedereen wel weten. Het is te vroeg om daaruit gelijk welke besluiten te trekken.
![]() |
#166 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Lees het hier
![]() |
![]() |
#167 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "we"? U bedoelt waarschijnlijk uw massabeweging
![]() Laatst gewijzigd door Zeno! : 25 mei 2006 om 21:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
"Nog vóór de veldslag in Waterloo in 1815 had Groot-Brittannië, dat de eigen veiligheid gewaarborgd wist door een machtsevenwicht op het Europese vasteland, op het Congres van Wenen de andere grootmachten Oostenrijk, Pruisen en Rusland ervan kunnen overtuigen de Zuidelijke Nederlanden en de Verenigde Provinciën samen te voegen om aldus een dam op te werpen tegen Frankrijk. Hierbij moet overigens vermeld worden dat de Zuidelijke Nederlanden niet alleen het huidige België omvatten, maar ook de huidige Nederlands provincie Limburg en het huidige Groothertogdom Luxemburg. Met het verstandshuwelijk tussen de Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden konden de Britten meteen hun inname van de Hollandse Kaapkolonie enigszins vergoeden." Een politiek opportunistisch spelletje van de Britten dus. Gelukkig rechtgezet in 1830.
"Ahimsa is een eigenschap van moedige mensen" (Mahatma Gandhi) Laatst gewijzigd door Black Cat : 25 mei 2006 om 21:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En toen maakte Luik nog geen deel uit van de Zuidelijke Nederlanden... Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 25 mei 2006 om 21:38. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De erkenning van de Belgische afscheuring was juist een politiek opportunistisch spelletje van de Britten. Vrijwel onmiddellijk stelden ze zich garant op voorwaarde dat België een neutrale staat zou worden. Aldus rekenenden ze af met twee gevaren: de steeds toenemende economische invloed van het VK der Nederlanden enerzijds en het gevaar dat Frankrijk haar klauw zou zetten op de zuidelijke Nederlanden anderzijds.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Met dank voor de correctie. Maar eigenlijk slaat zijn opmerking op niets. Immers, vroeger is bosbeheer een tijdje de bevoegdheid geweest van de provincies. Daar er al twee provincies waren, resulteerde dit ook in twee toeziende organen. En dat zal wel altijd het geval zijn wanneer een of ander natuurgebied zich uitstrekt over de grens. In Zwitserland gaat men ook de kantongrenzen niet verleggen omdat er een of ander natuurgebied de grens overschrijdt en er dus twee of meer bevoegde instanties elk hun deel van het gebied onderhouden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Het is juist de Belgische Revolutie die door heel wat gekonkel uiteindelijk uitmondde in de Belgische staat. Niemand wilde in 1830 onafhankelijkheid. Ook dat was een compromis tussen Frankrijk, Groot-Brittannië en de andere grootmachten, niet tussen België en Nederland.
![]() |
![]() |
#175 |
Minister-President
|
![]() Welke afscheuring? In 1815 stond België onder bewind van de Fransen.
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tegelijkertijd - en nu wordt het voor u interessant, misschien leert u iets bij - zond de leider van het nieuw bewind, Van der Noot, een delegatie naar de noordelijke Nederlanden om (a) militaire bijstand te verzoeken en - lees nu goed - (b) DE MOGELIJKHEDEN VAN EEN VERENIGING TUSSEN DE VERENIGDE NEDERLANDSE STATEN EN DE NEDERLANDSE REPUBLIEK TE BESPREKEN. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Willem besefte wel dat in zijn Groot Nederland de katholieke in de meerderheid waren, en daarom wou hij een katholieke opvolging mogelijk maken. Dat is blijkbaar ook het enige. Het is niet het geschikte ogenblik om de Belgische revolutie na te spelen. Waar het om gaat, is dat geen separatisme was, maar een correctie na 15 jaar.
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik haal mijn informatie niet uit Wiki (dat trouwens geen enkele authoriteit heeft, daar samengesteld door zowat iedereen en alleman). Ik haal mijn informatie uit de twaalfdelige "Algemene Geschiedenis der Nederlanden". Een academisch werk van formaat.
|
![]() |
![]() |