![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum! |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een forfait of fix is inderdaad makkelijker (en wat betreft de kost om deze te innen: veel simpeler en lager).
Maar we willen meer. We willen een intelligent systeem dat de vraag/aanbod iets beter stuurt. Dat is rekening rijden. Als je het op voorhand wilt afschieten met de reden dat jij in een glazen bol kan voorspellen dat het voor x aantal mensen zoveel duurder zou gaan worden, dan doe jij dat maar. Ik rij nu al een paar jaren met een diesel 2200 cc. Dat is een zeer dure vogel voor de jaarlijkse taks. (en was enorm duur voor de inverkeersstellingstaks ..) Gaat men dat ook duurder houden bij de bepaling van de parameters die zullen gelden bij het rekening rijden? Wel, dan zal ik betalen, zoals ik nu ook al betaal. Gaat men dat minder duur maken voor wie met een 1100 cc benzine rijdt? Goed voor hen. Zoveel andere parameters zijn mogelijk. Per auto, per baan, per tijdstip ... Al de rest vind ik maar bla bla.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Op dit moment is dat zelfs geen optie. Openbaar vervoer is quasi onbruikbaar voor velen, taxis's veel te duur (je betaald niet alleen het vervoer, maar ook de loonkost van de chauffeur) en deelauto's, tja, het geraakt niet goed van grond. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat ik wil of wat jij wilt, is kut. Wat de meerderheid wil, heeft wat meer invloed dan wij.
Boemboem in de vroemvroem: da's lang geleden.
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er IS al een automatische marktwerking: files. Hoe meer vraag/gebruik, hoe meer files, en hoe onaantrekkelijker het aanbod wordt. Files zijn de natuurlijke "marktregelaar" van vraag en aanbod. Het aanbod van infrastructuur is constant, maar het aanbod van comfort daalt (de prijs stijgt in verloren tijd) als de vraag stijgt (als meer mensen hun auto nemen). Maw, dat regelt zichzelf. De lengte van de file bepaalt de marginale prijs die de gebruiker wil bepalen. Citaat:
Citaat:
Toch poepsimpel. Uw jaarlijks "wegenticket". Een beetje zoals het Zwitserse vignet. Trouwens, dat is misschien zelfs nog beter. Dan kan je het ook aan buitenlanders vragen. Laatst gewijzigd door patrickve : 2 april 2019 om 18:13. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De "meerderheid" wordt ook bepaald door de domme fratsen die men vertelt. Het is natuurlijk mogelijk dat een dom systeem door de meerderheid verkozen wordt ; maar dat is nog geen reden om het goed te praten: het blijft een dom systeem.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nee, die accijnzen, dat was een oud systeem dat nu nog enig nut heeft om de duw van fossiel naar elektrisch helpen te maken. En voor de rest is voor mij de simpelste oplossing: een forfaitair ticket om op de weg mogen te rijden. Men heeft destijds toch ook geen kijk-en-luistergeld ingevoerd in functie van uw kijken naar de TV he en de afmetingen van uw TV en het ogenblik waarop ge TV keek. Je betaalde een forfaitair bedrag en dat financierde de openbare omroep (die destijds de enige bron van TV was). De meeste mobile abonnementen zijn ook forfaitair. Uw treinabonnement is forfaitair. Heeft niks met uw schoenmaat te maken, of met uw lichaamsmaten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik vind inderdaad jouw mening in deze problematiek een domme frats. Net zoals jij die van mij zo vindt.
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Meestal is forfait dom. Herhaling: een voordeel van forfait is vaak wel dat het eenvoudig is. Een ander voordeel dat het commercieel aantrekkelijk kan zijn, vb. een ruim forfait aan je telefoon of gsm- abonnement.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Europees Commissaris
|
![]() Ja mensen gaan 300 km van hun werk wonen omdat het daar goedkoper is en dan gaan ze janken dat ze in de file staan. Belgen zijn zowat de enige mensen die niet in de buurt van hun job gaan wonen maar in de buurt van hun sociale privé netwerk. Hier is een shifting nodig in mentaliteit. Het is beter om een goede verbinding met je werk te hebben en dat je in je vrije tijd dan maar wat verder moet rijden.
Als je zegt "ik ben niet akkoord met het uitroeien van een heel volk" dan ben je antisemiet. Als je zegt "ik ben niet akkoord met tereuraanslagen in Europa" dan ben je een racist. Als je slechts met 1 van beide stellingen akkoord bent, ben je hypocriet. Laatst gewijzigd door IJsboer : 3 april 2019 om 10:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het volk begrijpen plaveit de weg naar leiderschap begrijpen (oude stelregel van het geslacht Atreides) Disce Quasi Semper Victurus, Vive Quasi Cras Moriturus I saw that I could put an end to your outrages by pronouncing a single word in my mind. I pronounced it. The word was ‘No.’ Support the country you live in or live in the country you support. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het zit hem meer in de richting van "mensen moeten uit de file gekloot worden", gecombineerd met "de vervuiler/verslijter betaalt".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat ons eens over de grens kijken. Hoe is de cultuur op dit vlak in Frankrijk? Ik heb er geen cijfers van, maar mijn ervaring wijst in de richting dat Fransen vaker overnachten in de buurt van hun werk, als dat verder van hun woonplaats gelegen is. Vertegenwoordigers die een grotere toer doen doorheen meerdere deparementen, verder afgelegen werven ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Het is intelligent bij een quasi-constante kost van de infrastructuur, zoals telefonie of TV kijken of zo. Bij zo een systeem is lineair verrekenen gewoon meestal aftroggelen. Zoals telefonie toen het nog een staatsmonopolie was. De koperdraad kostte niet meer of je nu aan het bellen was erover of niet. Citaat:
Waarom ? Stel dat mensen plots 10 keer minder gaan rijden. Dat verandert bijna niks aan de kost om het wegennet te onderhouden. Met 10 keer minder geld gaat de weg van Brussel naar Oostende ongeveer evenveel kosten voor die keren dat mensen die willen gebruiken, dan als mensen die veel meer gebruiken. Als een weg 10 keer minder gebruikt wordt, kost die niet 10 keer minder. Dat is anders met 10 keer minder water verbruiken, of 10 keer minder stroom verbruiken. Maar met een wegennet is dat zo niet. De weg van Brussel naar Oostende wordt geen 10 keer korter of smaller als er 10 keer minder mensen op rijden. Het enige wat ge kunt doen is om geen weg meer van Brussel naar Oostende te hebben. Maar dan hebt ge dus de aangeboden dienstverlening verandert. Er is dus niet echt een relatie tussen HOEVEEL ge die wegen gebruikt, en de kost. Het is dus eerder logisch om een forfait te hebben, want of je nu veel of weinig die wegen gebruikt, de gebruikte infrastructuur kost evenveel. De normale manier van doen zou zijn van elke weggebruiker een forfait te laten betalen: het is logisch, eenvoudig, komt overeen met de kostenstructuur van het geheel. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 april 2019 om 12:47. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nee, jij bent verplicht van mijn mening dom te vinden, omdat ik argumenten aandraag die tegen uw partijstandpunt ingaan. Gij moogt daar dus niet over nadenken, en dus moet gij dat dom vinden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maar Frankrijk is twee dingen: er is Parijs, en dan is er de rest van Frankrijk. Parijs heeft een "banlieu" die bijna 50 km van het centrum uitreikt. Maar Parijs is niet te doen met de auto. Die mensen zijn dus op trein en tram aangewezen. De provinciale streken, zoals waar ik woon, zijn meestal verdeeld: het stadscentrum is heel sjiek en heel duur, en gewone mensen kunnen daar moeilijk wonen, je hebt de wat meer gore buurten waar je wel goed kan wonen (mijn geval) maar je zit wel tussen de kopvodden, en dan heb je veel mensen die verkiezen van op het platteland te wonen in kleinere dorpjes, en die pendelen. Maar buiten Parijs en Lyon zijn er niet zoveel file problemen. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 3 april 2019 om 12:44. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U mag zich onthouden van dergelijke individuele misplaatste commentaar.
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb geen enkel beredeneerd argument gezien voor dat rekeningrijden. Ik heb er U verschillende gegeven die steek houden, of ten minste voldoende goed zijn opgebouwd opdat een argument zou moeten gegeven worden waarom ze niet geldig zijn. Dat doe je niet. En dat kan je niet doen. Behalve het Big Brother gehalte (dat een wens kan zijn voor sommigen) en het verkeerde "file" argument dat ik uiteen heb gerafeld, kan er geen enkele goeie reden bedacht worden voor rekeningrijden. En er wordt er ook geen gegeven. De enige reden die je dus hebt, is dat dat "moet verdedigd worden". Ik vind uw onbestaande argumenten dus niet dom. Ik vind wel het standpunt van rekeningrijden goed te vinden, dom, omdat er juist geen goeie argumenten voor zijn die opwegen tegen de nadelen - behalve het argument dat het nu eenmaal bedacht werd door een partij en dus moet gesteund worden om louter die reden. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 april 2019 om 15:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De vervuiler betaalt, dat zijn accijnzen op benzine. Immers, de vervuiling is RECHT EVENREDIG met het verbruik. Hoeveel gij rijdt heeft geen belang, het is hoeveel gij verbruikt. En dat systeem IS ER AL. Ik neem aan dat rekeningrijden ook voor elektrische voertuigen geldt. Dus is het argument van "vervuiling" al belachelijk. In tegendeel. Het sterke vermoeden is dat het de accijnzen, die gaan verminderen naarmate men meer en meer elektrisch rijdt, moeten overnemen. Maw, het is een belasting op proper rijden. Maar soit. Vooral het "file" argument is fout. De file is enkel maar een probleem voor mensen in de file. Die HEBBEN DUS AL hun "prijs". Er is totaal geen probleem van file voor, zeg maar, treinreizigers of fietsers he. Die lachen daarmee. Dus: files zijn enkel maar een probleem voor mensen die in de file staan. Als zij dat DOEN, wil dat zeggen dat ze die prijs van in de file te staan, willen betalen. De enige reden om geen file te willen, is dat je zelf in de file staat, en eigenlijk liever 30% van de ANDERE filerijders weg zou hebben. Maw, je wil een "luxe weg" waar enkel maar mensen met veel geld een file-vrije weg kunnen kopen, en de 30% die dat niet kan, moet nu maar sukkelen, zolang die maar geen files veroorzaken voor de kapitaalskrachtigen die dat gepeupel niet op de weg willen. Maw, er is geen enkele reden om files weg te willen, behalve als je genoeg geld hebt om wegen duur genoeg te maken, en dus het gepeupel van de baan te houden tegen betaling om zelf een vrije weg te hebben. Mensen die in de file staan, gaan belasten opdat sommigen onder hen zouden kapituleren, zodat anderen dan een vrije weg krijgen, is een rare manier van doen. De redenering is dus eerder: kapitaalszwakken moeten uit de file gekloot worden, zodat kapitaalskrachtigen niet in de file moeten staan. Laten we dus even de voordelen opsommen van rekeningrijden: - het kan proper rijden belasten - het kan kapitaalszwakken uit de file flikkeren zodat kapitaalskrachtigen niet meer in de file moeten staan en vlot kunnen rijden - het is technologisch nogal ingewikkeld te doen - het is nogal intrusief in de privacy en moet U kunnen tracken waar en wanneer ge gaat. - het financieringsschema, evenredig met rijden, komt niet overeen met de constante kostenstructuur van het wegenonderhoud Waaw. Het is wel voordelig voor mensen die hun auto maar heel weinig gebruiken en dus veel laten staan. Het stimuleert volop een groot park van stilstaande wagens. Vooral elektrische wagens. Laatst gewijzigd door patrickve : 3 april 2019 om 15:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er zou nu een "Vlaams voorstel" op tafel liggen schrijven de kranten.
Citaat:
Laatst gewijzigd door Micele : 5 april 2019 om 10:03. |
|
![]() |
![]() |