Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 maart 2019, 12:12   #161
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht

Als het moet staan er genoeg Oost-Europeanen klaar om uw plaats in te nemen. Wees gerust.
Moet je zorgen dat je dingen kunt die Oost-Europanen niet kunnen he.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2019, 12:29   #162
Hypochonder
Secretaris-Generaal VN

Hypochonder's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Moet je zorgen dat je dingen kunt die Oost-Europanen niet kunnen he.
Er is weinig dat ze hier in België kunnen wat ze elders in de wereld niet zouden kunnen hoor en meestal kunnen ze het elders dan nog (veel) goedkoper ook.
Hypochonder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2019, 12:32   #163
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Ik heb niet lang op dat antwoord moeten wachten

Daar wringt dus het schoentje, de ondernemer gaat méér willen.
In casu Bekaert maakt wel degelijk winst, enkel vinden ze dat het beter kan, maar het gaat ALTIJD beter kunnen, zelfs daar in Tsjechië.

Op een gegeven moment heeft een werkgever dus een reeks overeenkomsten aangegaan die niet alleen als garantie dienen voor zijn onderneming, maar mee vergroeid zitten in het maatschappelijk weefsel.
Deze overeenkomsten zorgen ervoor dat andere ondernemingen met vertrouwen kijken naar degene met wie ze afgesloten zijn.
Banken bijvoorbeeld zullen geneigd zijn een hypothecairelening te verstrekken aan iemand die zich inspant om te werken. Ze stellen hierbij ook eisen aan inkomsten uiteraard. De 1/3e regel is algemeen gekend.
Dit verstrekt ook zuurstof aan de bouwnijverheid die op zijn beurt dan weer veel grondstoffen nodig heeft.
De kinderen van al deze mensen zullen ook scholing nodig hebben, meestal in het belang van de werkgever dan nog.
Het is een stevig weefsel.
Puur uit eigenbelang uw overeenkomst met de maatschappij opzeggen is met andere woorden onethisch.
Ondernemen is ook een sociale aangelegenheid!
De wereld bekijken vanuit een louter economische bril zoals (neo)liberalen doen getuigt van een asociale instelling.
Dat is linkse praat en vakbondspraat. Volgens het TV journaal maakt Bekaert globaal over alle landen gezien verlies. Ik heb dat niet nagetrokken maar en dan. Bedrijven zijn er niet om werk te geven maar om in de eerste plaats winst te maken. Bedrijven kunnen tot een zekere limiet zich sociaal profileren omdat een tevreden werknemer beter presteert maar een bedrijf is geen sociale instelling en moet harde winst maken.

Wat banken betreft die voor een bedrijf kredieten toekent die hebben een grote glimlach van oor tot oor als er personeel ontslagen wordt. Dat zie je trouwens ook aan de beurskoersen van zulk een bedrijf die ineens een steile jump maken. Ontslagen betekent dat het bedrijf zich aan het herstructureren is en niet zoals een Titanic wacht tot het te laat is. Hoe groter het bedrijf trouwens hoe eerder maatregelen moeten getroffen worden en niet wachten tot er zware verliezen zijn.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2019, 12:38   #164
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Je spreekt over hooggeschoold personeel.

Om even wat duidelijk te maken voor de meeste hier, gaan we naar de scheepvaart.
Op de Belgische koopvaardijschepen werken enkel Europeanen als officieren, doch het dekpersoneel bestaat uit ongeschoolde Aziaten.
Om een verfborstel vast te houden en een touw vast te binden heeft men immers geen hoge scholing nodig.
De vraag is dus; waarom zou ik met ongeschoold personeel dat mij 4000€ per maand per werknemer kost werken, als ik meer werk gedaan kan krijgen door met personeel te werken dat mij slechts 4000€ per jaar kost per werknemer.
Waarom zou ik iemand inhuren die mij 12 maal zoveel kost en dezelfde werk levert?

Om nog verder te gaan; waarom zou ik nog schepen in west Europa laten bouwen, terwijl ik hetzelfde schip voor 1/10 van de prijs in Aziê kan laten bouwen?
Want buiten de loonkost, draai ik ook op voor de energiekost.
Buiten de energiekost en loonkost, draai ik ook op voor de vele milieuregels waar bedrijven moeten aan voldoen.
Maar daar houden de kosten nog niet op.
Ik mag immers ook nog opdraaien voor de kosten van de vakbondsafgevaardigden binnen op de scheepswerf, terwijl die geen productie levert.
En het ergste van al is, het werk word voor 4/5 uitgevoerd door niet West Europees personeel, want de bedrijven vinden geen personeel voor dat werk in west Europa.
Ik denk niet dat er nog koopvaardijschepen varen met Belgische vlag. Doorgaans varen die onder een offshore systeem of de vlag van een land waar de taxen en werkomstandigheden laag zijn.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 29 maart 2019 om 12:38.
Oud 29 maart 2019, 12:42   #165
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je bevestigt enkel mijn punt he ?
Inderdaad, maar de scholingen in de andere landen zijn enorm aan het verbeteren, waardoor ook de hooggeschoolden binnen afzienbare tijd hun jobs gaan zien verdwijnen.
De enige echte bescherming dat die nu hebben, zijn de monopolies en patenten die sommige bedrijven nog hebben, maar eens die doorbroken zijn, is het ook voor de hooggeschoolden einde verhaal.

Bedrijven hebben nu eenmaal de macht en mogelijkheden uit te wijken naar gebieden waar ze minder belast worden en waar ze minder moeten opdraaien voor gelukszoekers die op kost van derde willen leven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2019, 12:47   #166
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik denk niet dat er nog koopvaardijschepen varen met Belgische vlag. Doorgaans varen die onder een offshore systeem of de vlag van een land waar de taxen en werkomstandigheden laag zijn.
CMB vaart nog steeds onder Belgische vlag met haar tankers.
DEME vaart onder Belgische vlag met zijn baggerschepen, bergingsschepen en werkplatformen.
De NUL vaart nog steeds onder Belgische vlag met bagger en bergingschepen.
En er zijn nog enkele kustvaarders die onder Belgische vlag varen.
Oud 29 maart 2019, 12:54   #167
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
CMB vaart nog steeds onder Belgische vlag met haar tankers.
DEME vaart onder Belgische vlag met zijn baggerschepen, bergingsschepen en werkplatformen.
De NUL vaart nog steeds onder Belgische vlag met bagger en bergingschepen.
En er zijn nog enkele kustvaarders die onder Belgische vlag varen.
Deme en De Nul zijn hebben geen koopvaardijschepen.

Laatst gewijzigd door Gipsy : 29 maart 2019 om 12:56.
Oud 29 maart 2019, 12:55   #168
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hypochonder Bekijk bericht
Er is weinig dat ze hier in België kunnen wat ze elders in de wereld niet zouden kunnen hoor en meestal kunnen ze het elders dan nog (veel) goedkoper ook.
Ik ben actief bezig met reshoren voor mijn klanten.

Productie van China en Oost Europa terug naar hier halen.

Maar dat is dan inderdaad allemaal high tech, kleine series, hoogwaardige producten waar de klant grote flexibiliteit eist, hoge kwaliteit.

En tis inderdaad zo dat een van de bedrijven die ik heb begeleid 12 man heeft buitengesmeten in Polen en heeft vervangen door 2 personen hier en een intelligente assemblagelijn met robotten.
Oud 29 maart 2019, 13:06   #169
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Maar dat is dan inderdaad allemaal high tech, kleine series, hoogwaardige producten waar de klant grote flexibiliteit eist, hoge kwaliteit.

En tis inderdaad zo dat een van de bedrijven die ik heb begeleid 12 man heeft buitengesmeten in Polen en heeft vervangen door 2 personen hier en een intelligente assemblagelijn met robotten.
Tja .

Iedere sector staat onder druk, ook de uwe.
Wat jij denkt als voorsprong te hebben zijn anderen u inmiddels al bezig met te doorgronden, uw financiële info aan het uitpluizen en uw klanten aan het benaderen.

Niet dat ze het aan uw neus hangen.

En afbollen?
Het is daar dat het probleem zit.
In Tsjechië doet Bekaert verder aan 10€ wat ze hier aan 40€ doen.
Tsjechië wint en wij verliezen...alweer.
Daar staan ze dan met diplomas. Ze kunnen er hun gat mee afkuisen.

Laatst gewijzigd door Mambo : 29 maart 2019 om 13:19.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2019, 14:18   #170
The Paulus Experience
Secretaris-Generaal VN

The Paulus Experience's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Dat is linkse praat en vakbondspraat. Volgens het TV journaal maakt Bekaert globaal over alle landen gezien verlies. Ik heb dat niet nagetrokken maar en dan. Bedrijven zijn er niet om werk te geven maar om in de eerste plaats winst te maken. Bedrijven kunnen tot een zekere limiet zich sociaal profileren omdat een tevreden werknemer beter presteert maar een bedrijf is geen sociale instelling en moet harde winst maken.

Wat banken betreft die voor een bedrijf kredieten toekent die hebben een grote glimlach van oor tot oor als er personeel ontslagen wordt. Dat zie je trouwens ook aan de beurskoersen van zulk een bedrijf die ineens een steile jump maken. Ontslagen betekent dat het bedrijf zich aan het herstructureren is en niet zoals een Titanic wacht tot het te laat is. Hoe groter het bedrijf trouwens hoe eerder maatregelen moeten getroffen worden en niet wachten tot er zware verliezen zijn.
Wel dat is neoliberale prietpraat die alleen klopt in het neoliberale geloof op voorwaarde dat je abstractie maakt van alle menselijke eigenschappen behalve hebzucht.
Het is met andere woorden een compleet verzonnen en verwrongen maatschappij visie die start vanuit hebzucht en geen enkel antwoord kan bieden aan alle andere menselijke eigenschappen.
Het hoort in de vuilbak der geschiedenis.
Een maatschappij geeft kansen aan ondernemers.
Bekaert is HIER groot geworden hoor, dankzij onze boeren en tuintjes.
Veel ondernemers denken uiteraard dat ze Gods geschenk aan de mensheid zijn, maar dat is niet zo. Ook zij zijn vervangbaar.
Het meest perverse aan het neoliberalisme of kapitalisme is nog het kunstmatig bedacht systeem om zonder toegevoegde waarde geld te accumuleren via het beurs systeem.

Een dag niet gelachen is een dag dichter bij uw N-VA lidmaatschap.

De motivatie van een N-VA kiezer: https://forum.politics.be/showpost.p...7&postcount=54

Laatst gewijzigd door The Paulus Experience : 29 maart 2019 om 14:38.
The Paulus Experience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2019, 14:21   #171
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Inderdaad, maar de scholingen in de andere landen zijn enorm aan het verbeteren, waardoor ook de hooggeschoolden binnen afzienbare tijd hun jobs gaan zien verdwijnen.
De enige echte bescherming dat die nu hebben, zijn de monopolies en patenten die sommige bedrijven nog hebben, maar eens die doorbroken zijn, is het ook voor de hooggeschoolden einde verhaal.

Bedrijven hebben nu eenmaal de macht en mogelijkheden uit te wijken naar gebieden waar ze minder belast worden en waar ze minder moeten opdraaien voor gelukszoekers die op kost van derde willen leven.
Dan doen wij geen scheepvaart meer he.

Allez ja...wat is het probleem ?
Oud 29 maart 2019, 14:55   #172
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik heb drie klanten die in scheepvaart zit.
De eerste staat onder schuldbemiddeling en zit zonder zijn techniekers ingenieurs.
De tweede heeft iedereen afgedankt en verkoopt nog wat verf en zo.
De derde verkoopt kookpotten in plaats nog iets aan boten te doen.

We zijn hier goed bezig.
Oud 29 maart 2019, 14:59   #173
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
De eerste staat onder schuldbemiddeling en zit zonder zijn techniekers ingenieurs.

We zijn hier goed bezig.
ge kunt in de scheepvaart massas geld verdienen.

Maar niet met containerschepen. Luxeyachten.
Oud 29 maart 2019, 15:29   #174
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik had vroeger zo een klant.
Maar die is ook weg inmiddels.
Oud 29 maart 2019, 16:12   #175
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In de wilde vaart met general cargo schepen is inderdaad nog geld te verdienen, maar niet onder Europese vlaggen.
Loonlast en ander taksen liggen veel te hoog.
Oud 29 maart 2019, 16:16   #176
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht

We zijn hier goed bezig.
Inderdaad, in 1980 hadden we nog 15.000 zeevarenden in België, vandaag zlefs geen 800 meer.
In 1980 hadden we nog 3 grote belangrijke scheepswerven en enkele kleine pleziervaartwerven, vandaag hebben we zelfs geen grote herstellingswerven meer.
Van de 10.000 jobs die in de scheepbouw waren schiet er enkel nog wat onderwerpers over.
En ook die zijn naar Azie aan het verhuizen.
Oud 29 maart 2019, 16:23   #177
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Inderdaad, in 1980 hadden we nog 15.000 zeevarenden in België, vandaag zlefs geen 800 meer.
In 1980 hadden we nog 3 grote belangrijke scheepswerven en enkele kleine pleziervaartwerven, vandaag hebben we zelfs geen grote herstellingswerven meer.
Van de 10.000 jobs die in de scheepbouw waren schiet er enkel nog wat onderwerpers over.
En ook die zijn naar Azie aan het verhuizen.

Het is wel erg.

En in de andere sectoren loopt ook alles maar verder leeg.
Jonge mensen zien dat niet. Nooit anders geweten.
Oud 29 maart 2019, 16:24   #178
bembem
Secretaris-Generaal VN

bembem's schermafbeelding

Standaard

Belgen hebben dan ook geen kaas gegeten v handel.
bembem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2019, 16:26   #179
Demper
Secretaris-Generaal VN

Demper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De man die de wereld wil verbeteren.

Demper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 maart 2019, 16:43   #180
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The Paulus Experience Bekijk bericht
Wel dat is neoliberale prietpraat die alleen klopt in het neoliberale geloof op voorwaarde dat je abstractie maakt van alle menselijke eigenschappen behalve hebzucht.
Het is met andere woorden een compleet verzonnen en verwrongen maatschappij visie die start vanuit hebzucht en geen enkel antwoord kan bieden aan alle andere menselijke eigenschappen.
Het hoort in de vuilbak der geschiedenis.
Een maatschappij geeft kansen aan ondernemers.
Bekaert is HIER groot geworden hoor, dankzij onze boeren en tuintjes.
Veel ondernemers denken uiteraard dat ze Gods geschenk aan de mensheid zijn, maar dat is niet zo. Ook zij zijn vervangbaar.
Het meest perverse aan het neoliberalisme of kapitalisme is nog het kunstmatig bedacht systeem om zonder toegevoegde waarde geld te accumuleren via het beurs systeem.
Wereldvreemde stellingen. Een ondernemer krijgt geen kansen, een ondernemer grijpt kansen. Hier of eender waar elders in de wereld. Desnoods met de ellebogen.

Natuurlijk dat iedereen vervangbaar is, met gradaties wel te verstaan, een rekkenvuller of een bandwerker kun je vervangen zoals een vuile onderbroek.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be