Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 augustus 2019, 23:22   #161
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Wil jij een onafhankelijk Limburg binnen Vlaanderen of een groot_limburg of hoe zie je de zaken juist?
Ik wil geen Vlaamse natievorming, en een versterking van de provincies binnen Belgische context.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 23:23   #162
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door geertvdb Bekijk bericht
Inderdaad!
Maar er is wel een brabantse geschiedenis! Al sinds de 7e eeuw, toen een Frankische stam met een apart dialect zich in het moerassig land alhier vestigde. Ook hier is het dat de eerste grondwet op het Europese vasteland is uitgevaardigd! Reeds in de 14e eeuw.
"wel een Brabantse geschiedenis".. In tegenstelling tot wat?
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 23:24   #163
Tavek
Banneling

Standaard

De provincie Limburg omheltst trouwens wel een historisch gebied (Loon) dat een traditie heeft van zelfbestuur binnen de context van het Heilige Roomse rijk.

Het argument dat Napoleon wat lijntjes heeft getekend gaat niet op voor ons.
Oud 12 augustus 2019, 23:24   #164
Mindset
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Ik wil geen Vlaamse natievorming, en een versterking van de provincies binnen Belgische context.
Voor je het weet is jouw provincie verfranst in zo n context.
De invoering van provincies door Napoleon was bedoeld om ons te verzwakken tegenover Frankrijk.
Noem Vlaanderen Limburg als u wil. Maakt mij niet uit.

Laatst gewijzigd door Mindset : 12 augustus 2019 om 23:26.
Mindset is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 augustus 2019, 23:28   #165
fcal
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mindset Bekijk bericht
Wil jij een onafhankelijk Limburg binnen Vlaanderen of een groot_limburg of hoe zie je de zaken juist?
Het Hertogdom Limburg ligt ten Oosten van de Maas en de belangrijkste stad is er Aken. Gross Limburg binnen het raam van Gross-Deutschland is het nobele streven.
Oud 12 augustus 2019, 23:33   #166
Tavek
Banneling

Standaard

Als ge een Vlaamse Canon wilt maken moet ge er wel bij vertellen dat de Limburgers toen zijn gaan lopen en nooit mee hebben gestreden omdat ze er niet in geloofden....

Wilt ge dit soort volk wel in uw Vlaams rijk ?
Oud 13 augustus 2019, 05:16   #167
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
Het klopt dat de nota nogal op zijn Trumps is geschreven, maar dat is belangrijk voor de romantische Vlaams-nationalist. Die krijgt daar een stijve van.

Ik vind dat persoonlijk niet erg, en kijk liever naar de concrete voorstellen die in de nota staan.
Wat er in zulke oogverblindende nota's staat is misschien lyrisch mooi maar wat komt er van terecht als men de kiezers zelf al voor aap zet?
Niet dat ik ben gaan stemmen daar zie ik het nut niet van in en dat blijkt maar weer eens, de loosers verdelen de pot en de kiezer is er aan voor de moeite.
Het land zal verder moeten ploeteren zonder uitzicht op oplossingen voor de staatsschuld die loodzwaar boven onze hoofden hangt.
De junta heeft weer maar eens gewonnen ..... en waar vind ik die luid geroepen "democratie" terug?
Oud 13 augustus 2019, 05:44   #168
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Al dat gesplits gaat hem om de postjes maar dat de Walen een beetje in de pot moeten ka.... zoals als wij is evident en moet er door geduwd worden.
Ik zie Vlaanderen onafhankelijk niet sterker worden dan moesten ze in de richting van een unitair België toe werken en 4 regeringen naar huis sturen.
Vijf regeringen dat werkt niet en dat op zich zijn al "zotte kosten", uitgevonden voor de vele vele lucratieve postjes.
Met 5 kapiteins op de brug die elk hun eigen koers willen varen kom je nooit op je bestemming, of zeker veel later.
Dat zelfs bij totaal andere verkiezingsuitslagen steeds dezelfde mafia aan het bakje blijft zal ook al niet helpen.
Oud 13 augustus 2019, 06:00   #169
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
België moet een sterke regering krijgen, ook als die moet geboren worden vanuit een klassiek politiek compromis tussen rechts en liberaal, en links. Maar liever niet met tsjeven die 5 jaar lang de boel saboteren.
Waarom moet Belgie een sterke regering krijgen ?

Citaat:
Ik zie met veel tevredenheid dat de Grote Leider (perfect volgens voorspelling) na een paar weken show uiteindelijk het cordon sanitaire gewoon voortzet samen met de andere partijen. Hij is en blijft dus een democraat.
Hij heeft dus ook een cordon rond groen gelegd. Dat is positief.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 06:03   #170
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het is te laat om je daar tegen te verzetten, want de kogel is door de kerk.

Behalve één bezorgdheid van jou: het "Limburg" wordt niet afgeschaft, maar enkel het 'politieke Limburg'.
De gouverneur, de deputatie, de arrondissementscommissarissen en de provincieraad.
Limburg wordt dan iets zoals de Kempen, het Hageland, het Meetjesland, Bachten de Kupe, de Vlaamse Ardennen, Pajottenland ... of bij de zuiderburen de Condroz, de Ardennen, le pays des collines ...
Inderdaad dient men altijd het onderscheid te maken tussen de natie, en een administratief bestuurlijk territorium. Die twee hebben a priori niks met elkaar te maken. Een boer kan zowel kippen als koeien bezitten, maar dat wil niet zeggen dat die kippen en die koeien "een natie" vormen. Maar de eigenaar, en de veehouder, is wel een en dezelfde boer.
Oud 13 augustus 2019, 06:08   #171
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het doel van BDW is alles wat niet Vlaams is, kwa cultuur, kwa identiteit, uit te roeien.

Of het nu Belgisch is, of Limburgs, of Brussels.

Want alleen zo kan er een Vlaamse natie komen.
Een beetje zoals men geprobeerd heeft van Belgie te maken he.
Oud 13 augustus 2019, 06:08   #172
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Waarom moet Belgie een sterke regering krijgen ?

Hij heeft dus ook een cordon rond groen gelegd. Dat is positief.
Ik denk vooral dat hij kleur bekend heeft maar er zijn eigen ruiten met uitslaat bij de volgende verkiezingen.
Het blijft wel een opportunist; binnen 5 jaar zien we wel weer en ondertussen zit "ik" safe .....
En de boer? Hij ploegde verder ......
Oud 13 augustus 2019, 06:14   #173
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Sinardet denkt dat BDW en zijn NVA nul komma nul interesse hebben in Federale deelname.

Ze gaan blokkeren vanuit Vlaanderen.

CD&V en VLD gaan onder druk gezet worden. De VLD zal kraken, want ze hebben bijzonder goede banden met de MR.

Bereid u dus maar voor op jaren van politieke chaos. Het is een gedurfde zet van BDW. Het kan ook resulteren in een pandoering van jewelste bij vervroegde verkiezingen.....
Als dat juist is, bravo voor BDW. Ik vond het eerder gewaagd om een Vlareg te vormen zonder te weten wat hij geserveerd zal krijgen op federaal niveau. Maar als de reden voor de nota een hint is, zou hij er inderdaad kunnen van uit gaan dat het federale jaren gaat aanslepen. Hopelijk, zou ik zeggen. Maar ik ben er eerlijk gezegd niet gerust in. O-VLD en CD&V zijn niet echt te vertrouwen. Ik vind het eigenaardig dat BDW hen al een plaatsje wil geven voor hij zeker is dat ze niet in de federale stappen.

Aan de andere kant, door klinkende munt te betalen, kan hij misschien meer zekerheid scheppen dat zij weten dat ze erbij zijn, en niet met de twijfel zitten dat BDW uiteindelijk de SP.A gaat opnemen.

Het is in elk geval groot gokwerk. De schrik blijft toch bestaan dat er een federale komt over niet te lange tijd.
Oud 13 augustus 2019, 06:19   #174
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
Ik denk vooral dat hij kleur bekend heeft maar er zijn eigen ruiten met uitslaat bij de volgende verkiezingen.
Nee, wat duidelijk is, is dat hij het principe van een cordon (waar hij nooit formeel aan deelgenomen heeft) heeft opgeblazen aan zijn kant. Wat hij gewoon zegt is dat de andere partijen er wel aan vast houden, en dat hij DUS geen regering kon vormen met VB, doodgewoon omdat er geen enkele meerderheid te vinden was waar VB in zat.

Maw, zowel O-VLD als CD&V als SP.A als Groen hebben geweigerd om met N-VA en VB een coalitie te vormen. Er was dus geen enkele coalitie voorhanden waarin het VB zat.
Oud 13 augustus 2019, 06:22   #175
Bad Attila
Secretaris-Generaal VN

Bad Attila's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Tja, als Brusselaartje kun jij dat natuurlijk niet begrijpen hè...

In 't kort: iemand die niet de reflex vertoont de belangen van Vlaanderen altijd maar opnieuw ondergeschikt te maken aan die van Belgie/Belgique.
En wat is dan iemand die ervan overtuigd is dat wat goed is voor Vlaanderen, ook goed is voor België, en wat goed is voor België, ook goed is voor Vlaanderen?
Oud 13 augustus 2019, 06:22   #176
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Eyjafjallajökull Bekijk bericht
Een duur, overbodig beleidsniveau.

Afschaffen dus.
2% overhead, de rest is werking en zal dus verschoven moeten worden. zoveel is daarmee niet te halen.
en het centralisme in Vlaanderen is al te groot.

die strijd van NVA tegen de provincies was een oude dada van Bourgeois, die deze strijd inzette als reactie op een voorstel van de Couwenberg groep die ooit de provincies inzette als belgicistisch alternatief tegen federalisme met twee.

maw het is een strijd en een middel uit een vorige oorlog.
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 augustus 2019, 06:28   #177
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De volks natie bestaat niet.

Men wilt die creeren.
En dat is natuurlijk fout, want het is een werk van lange adem. Het duurt generaties, en men moet met ijzeren hand alle referenties naar andere natie-vorming onderdrukken, uit de geschiedenis verwijderen en sterk bestraffen. Dat was te doen onder het ancien regime, maar nu niet meer.

Vergeet dus het indoctrineren van een groep mensen om er een "natie" van te maken, dat is onwerkbaar. De juiste manier van doen is uitroeien. In plaats van volk met "verkeerde natie gevoelens" op uw territorium trachten te bekeren tot uw natie, moet ge ze gewoon afmaken. Dat is een veel en veel effficienter natie vorming. Ge hebt dan gewoon een groter, en leeggemaakt, territorium, dat ge aan uw echte kleinere natie kunt geven. We hadden dat met onze kolonies ook moeten doen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 augustus 2019 om 06:30.
Oud 13 augustus 2019, 06:28   #178
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ik kan de meerwaarde van een tussenniveau inzien, maar ik denk dat de provincies daar zelfs nog te groot voor zijn.

In Antwerpen heb je bijvoorbeeld drie duidelijke regio's: Antwerpen, Mechelen en Turnhout/Kempen.
in mijn vorige job was ik verantwoordelijk voor de activiteiten van de agenten in Italie, Engeland en Ierland.
Als de taken ongeveer dezelfde zijn lukt dat wel ze.
Oud 13 augustus 2019, 06:29   #179
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bad Attila Bekijk bericht
En wat is dan iemand die ervan overtuigd is dat wat goed is voor Vlaanderen, ook goed is voor België, en wat goed is voor België, ook goed is voor Vlaanderen?
Een naieveling
Oud 13 augustus 2019, 06:30   #180
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Natuurlijk niet. 'Vlamingen' is een kunstmatig gegeven. Er is geen Vlaamse identiteit omdat er geen gemeenschappelijke geschiedenis is.
Daarom wil BDW belastinggeld investeren in een indoctrinatie van de bevolking. Ze wijsmaken dat er een Vlaams volk is, met een gemeenschappelijke cultuur en verleden. Ik veronderstel dat in het onderwijs een roman, 'De Vlaamse Leeuw" verplichtte lectuur zal zijn. Maar dan zonder er bij te vertellen dat deze roman een loopje neemt met de geschiedenis.
idd inzetten op een heel-Nederlandse canon zou veel logischer zijn.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be