Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2020, 22:13   #161
kojak
Secretaris-Generaal VN

kojak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht
Met poogt de vastgoedprijzen te drukken door de woonbonus af te schaffen. Hoe zijn de vastgoedprijzen in Brussel geëvolueerd na het afschaffen van de woonbonus?

In werkelijkheid is dit een pure belastingverhoging, en door de manier waarop is het gewon een pure hold-up. De enige juiste compensatie voor het afschaffen van de woonbonus was het verdwijnen van de registratierechten op de aankoop van uw eerste woning.

Ik heb trouwens zelfs een woning gekocht in oktober, waardoor mijn appartement verkocht moet worden. Wel ondanks het gegeven dat mijn vraagprijs correct is, krijg ik het voorlopig niet verkocht. Ik krijg soms telefonisch smeekbedes ook van makelaars die volgens mij geen werk meer hebben. Er is in gans de maand januari welgeteld één appartement verkocht in mijn gemeente, terwijl er 25 te koop staan(!)

Ik zal niet meer voor de N-VA stemmen.
Dat is momenteel wel wat normaal te noemen hoor.
De laatste maanden van verleden jaar zijn de prijzen abnormaal gestegen, en er wordt algemeen verwacht dat ze in het begin van dit jaar weer zouden dalen.
Kandidaat kopers, die kijken nu eerst nog eventjes de kat uit de boom alvorens iets te kopen.
Oud 12 februari 2020, 12:34   #162
Sneaky
Minister-President

Sneaky's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
Maar je weet dat dat niet gaat gebeuren.

Dit is een platte belastingverhoging op jonge mensen die hun eigendom wensen te verwerven.

Een transfer van jong naar oud.
Neen, ook ouderen genieten van de woonbonus. Het is een belastingverhoging voor iedereen die een huis kan kopen. Dit is dus ten voordele van de armeren onder ons.
Oud 12 februari 2020, 12:36   #163
Sneaky
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Wijnkelder niet meegerekend.
Oef!
Oud 12 februari 2020, 12:43   #164
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het even uitgerekend voor mezelf. Het scheelt zich tussen de 60 en 70k euro over de gehele loopduur van mijn hypotheek.

Leuke belastingverhoging voor jongeren.
Welk huis heeft u gekocht?
Of is het iets langer geleden?
De aftrek is sinds jaren heel sterk beperkt.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 12:44   #165
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Sneaky Bekijk bericht
Ja maar dat is net het punt. Ook de mensen die geen huis kunnen kopen betalen mee aan jouw huis. En dat van de andere begoede burgers.

Ik blijf erbij dat de staatskas geen eigendom moet belonen. Ze zouden beter de jobkorting nog eens invoeren met het gespaarde geld.
Terwijl je het één kan aftrekken, betaal je wel kadastraal inkomen, een huurder niet!
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 13:22   #166
Sneaky
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Welk huis heeft u gekocht?
Of is het iets langer geleden?
De aftrek is sinds jaren heel sterk beperkt.
De woonbonus op 25 jaar is 40k€. Als je lening langer loopt kan dat bedrag nog hoger zijn. Maar om tot 60-70k€ te komen lijkt me straf aangezien een woonbonus maximal voor 40 jaar geldig is.

Het bedrag van de woning doet niet zo veel terzake omdat er een maximum aan verbonden is. Vanaf de lening ongeveer 150k€ waard is zit je aan dat maximum.

Dus tenzij Tavek een lening van 40 jaar heft gekregen van de bank (wat onwaarschijnlijk is) klopt zijn berekening waarschijnlijk niet. Goed opgemerkt.
Oud 12 februari 2020, 13:23   #167
Sneaky
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Terwijl je het één kan aftrekken, betaal je wel kadastraal inkomen, een huurder niet!
Huren is geld in een bodemloze put smijten, kopen is investeren.

Ofte, huren is Wallonië en kopen is Vlaanderen
Oud 12 februari 2020, 14:06   #168
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
De woonbonus op 25 jaar is 40k€. Als je lening langer loopt kan dat bedrag nog hoger zijn. Maar om tot 60-70k€ te komen lijkt me straf aangezien een woonbonus maximal voor 40 jaar geldig is.

Het bedrag van de woning doet niet zo veel terzake omdat er een maximum aan verbonden is. Vanaf de lening ongeveer 150k€ waard is zit je aan dat maximum.

Dus tenzij Tavek een lening van 40 jaar heft gekregen van de bank (wat onwaarschijnlijk is) klopt zijn berekening waarschijnlijk niet. Goed opgemerkt.
De eerste 10 jaar 1560*2 (we zijn een koppel) en dan 15 jaar 1140*2 (netto bedragen, hoogste belastingschijf 50 %) = 31200 + 34200 = 65400 euro netto.

En dat is met een lening op 25 jaar, je kan dat tot 30 jaar laten gelden dacht ik. Dan ga je vlotjes over die 70k heen....
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 14:14   #169
Tavek
Banneling

Standaard

Google "federale woonbonus van 2005-2014" maar eens....
Oud 12 februari 2020, 14:21   #170
Sneaky
Minister-President

Standaard

Citaat:
De eerste 10 jaar 1560*2 (we zijn een koppel) en dan 15 jaar 1140*2 (netto bedragen, hoogste belastingschijf 50 %) = 31200 + 34200 = 65400 euro netto.

En dat is met een lening op 25 jaar, je kan dat tot 30 jaar laten gelden dacht ik. Dan ga je vlotjes over die 70k heen....
Tot 40 jaar, maar veel geluk om een bank te vinden die dat toelaat.

Ik heb het eens nagekeken en je cijfers zijn inderdaad correct. Man, dan heb net voor nieuwjaar een smak geld verdiend, meer als ik dacht

Maar dat sterkt enkel mijn argumenten he. Vind je nu echt dat huurders mee moeten betalen voor anderen hun woning?

En wat vind je van het argument dat het tegenovergesteld van herverdelend werkt. Zelfs al kan een arbeider een woning kopen, dan gaat hij nog minder netto krijgen omdat het een belastingvoordeel is en dus procentueel op het loon werkt.
Oud 12 februari 2020, 14:24   #171
Sneaky
Minister-President

Standaard

Citaat:
Google "federale woonbonus van 2005-2014" maar eens....
Ja, ik heb er ook zo 1tje van toen. Heb die lening verlengd zodat ze terug op 25 jaar staat nu. Je kan namelijk tot 40 jaar in totaal gaan per lening. De verlenging moest wel vorig jaar nog binnen, dus niets in je hoofd halen...
Oud 12 februari 2020, 15:11   #172
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:

Ik heb het eens nagekeken en je cijfers zijn inderdaad correct. Man, dan heb net voor nieuwjaar een smak geld verdiend, meer als ik dacht

Maar dat sterkt enkel mijn argumenten he. Vind je nu echt dat huurders mee moeten betalen voor anderen hun woning?

En wat vind je van het argument dat het tegenovergesteld van herverdelend werkt. Zelfs al kan een arbeider een woning kopen, dan gaat hij nog minder netto krijgen omdat het een belastingvoordeel is en dus procentueel op het loon werkt.
Vind je het normaal dat iemand die bouwt 21 % btw betaalt en 10 % schrijfgeld op de grond ? En ik 10 % op mijn woning ?

De woonbonus was een perfecte manier om (voornamelijk) jonge gezinnen een belastingvoordeel te geven, terwijl deze mensen zowat de zwaarst belaste categorie zijn (samen met de singles) in onze maatschappij. De werkende tweeverdiener.

En men stimuleert iets dat zeer wenselijk was: verwerven van eigendom. Is een van de beste pensioenbuffers die er zijn.

Indien met het schrijfgeld had afgeschaft, had ik er mee kunnen leven. Maar die 2 % is peanuts ivg met de woonbonus, en het is dus een doffe belastingverhoging voor de jongeren de dag van vandaag.

Wat we zelf doen....

En ik verwacht geen correcties in de vastgoed markt.
Oud 12 februari 2020, 15:33   #173
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Het is een aanmoediging om te 'sparen' in de vorm van een huis. Met een eigen huis ga je eens op pensioenleeftijd:
1. niet huur moeten betalen van je pensioen
2. een spaarpotje hebben in de vorm van onroerend goed
En je betaalt natuurlijk zelf een smak meer.

En als je redeneert van: dat is een selektief voordeel, niet voor iedereen. OK, maar dan moet je de rest ook afschaffen: kindergeld, dienstcheques, salariswagens,...
Oud 12 februari 2020, 15:37   #174
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Het is een aanmoediging om te 'sparen' in de vorm van een huis. Met een eigen huis ga je eens op pensioenleeftijd:

En als je redeneert van: dat is een selektief voordeel, niet voor iedereen. OK, maar dan moet je de rest ook afschaffen: kindergeld, dienstcheques, salariswagens,...
Ik kan met afschaffen van alles leven.

Als het maar gecompenseerd wordt door algemene belastingverlagingen.

Quod non.
Oud 12 februari 2020, 15:44   #175
Sneaky
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht

Als je de pensioenen omhoog wil doen, doe dat dan op de logische manier: trek de minimumpensioenen op. Nu, dat staat op de agenda bij elke partij, maar zelfs daarover kan NVA en PS geen compromis maken. Ze zullen er weer een gedrocht van maken...
Oud 12 februari 2020, 17:34   #176
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als je de pensioenen omhoog wil doen, doe dat dan op de logische manier: trek de minimumpensioenen op. Nu, dat staat op de agenda bij elke partij, maar zelfs daarover kan NVA en PS geen compromis maken. Ze zullen er weer een gedrocht van maken...
PS & Ecolo willen DUIDELIJK niet met NVA in zee gaan.
Waarom al dat gelul ?
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 18:27   #177
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vind je het normaal dat iemand die bouwt 21 % btw betaalt en 10 % schrijfgeld op de grond ? En ik 10 % op mijn woning ?

De woonbonus was een perfecte manier om (voornamelijk) jonge gezinnen een belastingvoordeel te geven, terwijl deze mensen zowat de zwaarst belaste categorie zijn (samen met de singles) in onze maatschappij. De werkende tweeverdiener.

En men stimuleert iets dat zeer wenselijk was: verwerven van eigendom. Is een van de beste pensioenbuffers die er zijn.

Indien met het schrijfgeld had afgeschaft, had ik er mee kunnen leven. Maar die 2 % is peanuts ivg met de woonbonus, en het is dus een doffe belastingverhoging voor de jongeren de dag van vandaag.

Wat we zelf doen....

En ik verwacht geen correcties in de vastgoed markt.
Niet mee eens.

Men geniet van de voordelen van de woonbonus over de gehele looptijd van de lening, 20-25 jaar dus. Een 45-jarige geniet evenzeer van de belastingaftrek als een 25-jarige.

Het is dus niet echt een voordeel dat zich hoofdzakelijk laat voelen bij de aankoop van de woning. In de eerste jaren gaat men nog maar een zeer klein deel van het voordeel van de woonbonus genoten hebben.

Als men het doet om jonge gezinnen te steunen, dan moet men een voordeel hebben dat zich vooral focust op de periode van de aankoop.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2020, 19:15   #178
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn 3 pensioenpijlers. Een eigen huis zou je bij de derde pijler kunnen rekenen.
Oud 12 februari 2020, 19:28   #179
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dpg Bekijk bericht
Je hebt zeker niet meegekregen dat je met achterstallig kindergeld een huis kunt kopen ?
Oud 12 februari 2020, 19:32   #180
Rahowa
Europees Commissaris

Rahowa's schermafbeelding

Locatie: Toekomstig bewoner van de geboortegrond van Cyriel Verschaeve
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DebianFox Bekijk bericht

Ik heb trouwens zelfs een woning gekocht in oktober, waardoor mijn appartement verkocht moet worden. Wel ondanks het gegeven dat mijn vraagprijs correct is, krijg ik het voorlopig niet verkocht. Ik krijg soms telefonisch smeekbedes ook van makelaars die volgens mij geen werk meer hebben. Er is in gans de maand januari welgeteld één appartement verkocht in mijn gemeente, terwijl er 25 te koop staan(!)

Ik zal niet meer voor de N-VA stemmen.
De markt van de appartementen is in sommige regio's verzadigt,wanneer ik zie hoeveel er in mijn buurt gebouwd zijn en hoeveel er te koop staan dan weet je dat de prijzen zullen dalen(en dat zijn ze al).

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be