![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Is de verfransing van België een feit? | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
9 | 39,13% |
Nee |
![]() ![]() ![]() |
14 | 60,87% |
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onzin, er is geenszins enig probleem met de wederzijdse begrijpbaarheid van het Vlaams- en Nederlands-Nederlands. De verschillen zijn trouwens vrij miniem als je dat vergelijkt met de kloof die er bestaat tussen Standaard-Duits in Oostenrijk en dat in Duitsland. U heeft het over series. Wel, de TROS zond tien jaar geleden de Vlaamse serie Spoed uit, een serie waar niet onmiddellijk Standaard-Nederlands wordt gesproken. Toch wist die serie het Nederlands publiek te bekoren, wat resulteerde in hoge kijkcijfers (meer dan een miljoen!). Studio100 heeft al lang de Nederlandse markt ontdekt en brengt de Vlaamse productie ook daar aan de markt. Met succes. Enzovoort. Opmerkelijk dat u afkomt met "De Luizenmoeder". De Nederlandse serie is prima met Vlaamse oren te volgen. Vertel mij anders maar eventjes wat u in de onderstaande aflevering niet begrijpt. Ik ben nu echt wel heel benieuwd... https://www.dailymotion.com/video/x6em1zu |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En... steeds zonder ondertitels. Alleen: volgens u is de taal van al die mensen onbegrijpbaar en heeft de doorsnee "Vlaming geen zin om nog moeite te doen om hun Nederlands trachten te verstaan". De werkelijkheid laat toch iets anders zien... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar heeft het inderdaad niets mee te maken. Wel met rechten, overeenkomsten en reclameopbrengsten. Zo mag TV Vlaanderen geen abonnement aanbieden met de Nederlandse commerciële zenders aan in België gedomicilieerden. Tussen haakjes: TV Vlaanderen maakt deel uit van een Brits bedrijf dat ook in Nederland satelliet-TV aanbiedt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#168 |
|
![]() Neem gewoon uw naamkeuze.
![]() |
#169 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En hiermee doe ik feitelijk nog zoveel andere Nederlanders onrecht aan die door ons Vlamingen evenzeer graag bekeken en beluisterd worden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
|
![]() Waalse collega's, die soms naar Frankrijk moesten, klaagden vaak over de slechte verstaanbaarheid van de Fransen omwille van hun tongval...
Al die idiote argumenten van de Franstaligen over het Nederlands herleidt zich zo tot een irrelevante muggenzifterij in functie van hun droom van het ééntalig Franse Belgique.
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vóór WO II was Belgie bijna verfranst alhoewel...
Nu is er alleen nog wat verfransing aan onze Vlaamse kust. |
![]() |
![]() |
![]() |
#173 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Altijd over televisie praten. Alsof we in levende lijve nooit met Nederlanders praten of met Hollanders van over de rivieren wat dat betreft. Deze discussie hoort niet eens gevoerd te worden, want het is een vanzelfsprekendheid. Zulke onzin sterkt me enkel in mijn Groot-Nederlandse sympathieën. Die trouwens al eeuwen bestaan.
Laatst gewijzigd door Weyland : 10 november 2019 om 18:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Nederlandse artiesten als Rob de Nijs, Stef Bos, Frans Halsema, Boudewijn de Groot, Bram Vermeulen en nog zovele andere waren/zijn razend populair in Vlaanderen. Dan zwijg ik nog over André Hazes die hier in Vlaanderen op een trouw publiek kon rekenen. En toch niet onmiddellijk in het AN zong...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Tot in het jaar 1900 werd er trouwens in Leiden nog een West-Vlaams dialect gesproken in de oude zeventiende eeuwse huizen die er nog stonden, maar later opgegaan in het Hollands. In hun (thans Hollands) dialect zitten nog West-Vlaamse (eigenlijk Frans-Vlaamse) woorden die door de ouderen nog worden gebezigd. En begrijp me niet verkeerd. Ik vind Frankrijk ook een prachtig land, maar het blijft me een vreemde cultuur. Eén waarvan we weliswaar van kunnen leren, maar vanop een afstand liever wat me betreft. Maar goed, ik ben ik en jij bent jij. Laatst gewijzigd door Weyland : 10 november 2019 om 20:41. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |