Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Is de verfransing van België een feit?
Ja 9 39,13%
Nee 14 60,87%
Aantal stemmers: 23. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 10 november 2019, 13:56   #161
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Iedereen die in Vlaanderen komt wonen is Vlaming.
Britten zouden hierop laconisch antwoorden: “Well... sort off”
quercus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 14:07   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Van waar haal jij dat ik Nederlands zou haten ? De feiten zijn wat ze zijn. I don't like them anymore than you do. Toen er amper 5 zenders waren met Nederlandstalige TV keek ik nog naar Nederlandse TV. De generaties na mij niet meer. Kijk naar het succes van de Luizenmoeder. Het haalt hier in Vlaanderen Nederlandse versie niet eens de top 20 terwijl het in Nederland op een nummer 1 plaats scoorde ( uitgesteld kijken). Wegens groot succes is er een VTM versie van gemaakt met Vlaamse acteurs. De Vlamingen verstonden geen jota van de originele versie.
Dat zijn niet de feiten. Uw bewering was dat er voor de oprichting van de Taalunie geen Nederlands zou bestaan hebben in Vlaanderen. Daarom - zo stelt u - had de Belgische staat het morele gelijk om naar het Frans te grijpen voor administratie, leger en onderwijs.

Onzin, er is geenszins enig probleem met de wederzijdse begrijpbaarheid van het Vlaams- en Nederlands-Nederlands. De verschillen zijn trouwens vrij miniem als je dat vergelijkt met de kloof die er bestaat tussen Standaard-Duits in Oostenrijk en dat in Duitsland.

U heeft het over series. Wel, de TROS zond tien jaar geleden de Vlaamse serie Spoed uit, een serie waar niet onmiddellijk Standaard-Nederlands wordt gesproken. Toch wist die serie het Nederlands publiek te bekoren, wat resulteerde in hoge kijkcijfers (meer dan een miljoen!). Studio100 heeft al lang de Nederlandse markt ontdekt en brengt de Vlaamse productie ook daar aan de markt. Met succes. Enzovoort.

Opmerkelijk dat u afkomt met "De Luizenmoeder". De Nederlandse serie is prima met Vlaamse oren te volgen.

Vertel mij anders maar eventjes wat u in de onderstaande aflevering niet begrijpt. Ik ben nu echt wel heel benieuwd...

https://www.dailymotion.com/video/x6em1zu
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 14:09   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik baseer me op de kijkcijfers. Dat deze anti-Vlaams zouden gepercipieerd worden door jou is voor mij een ongemakkelijke gegeven. Waarop baseer jij je denkbeeld ?
Het verdwijnen van de Nederlandse zenders uit het Vlaamse wereldbeeld heeft niets met taal te maken. Ik gaf het al aan:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
En dat uitgangspunt is fout. Toen we in Vlaanderen nog de Nederlandse commerciële zenders konden bekijken, waren de programma's op de TROS bijvoorbeeld heel populair in Vlaanderen. Iedereen kende Ron Brandsteder, Mies Bouwman, Henny Huisman, Joost Prinsen, enzovoort. En dat was toen nog de jaren tachtig-negentig toen de dialecten nog veel sterker stonden in Vlaanderen dan vandaag de dag.

De reden waarom we in Vlaanderen minder Nederlandse TV kijken, is van een heel andere oorzaak en heeft niets met taalafstand te maken.
Vertel mij anders eventjes: wat is er dan wel zo ingrijpend veranderd aan het Nederlands in Nederland dat iedereen in het Vlaanderen van de jaren zeventig-negentig wel naar Nederlandse zenders keek en nu niet meer. Volgens u is de oorzaak taalgebonden. Wat is er dan wel op taalvlak gebeurd?
Oud 10 november 2019, 14:15   #164
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De is een goede weergave van de feiten. Dat de Nederlandse commerciële zenders niet meer in het Vlaamse kabelaanbod zitten is een gevolg en minder een oorzaak. De oorzaak is dat de Vlaming geen zin had om nog moeite te doen om het Nederlands van de Nederlandse acteurs en vedetten trachten te verstaan.
Weer onzin. Niemand heeft in Vlaanderen problemen met Nederlanders die bijvoorbeeld op Vlaamse zenders opduiken. Boskamp is een bijzonder geliefde persoon bij Vlamingen en dook tot voor kort heel vaak op in Vlaamse sportprogramma's. Net zo met Jan Mulder die bijna ononderbroken te zien is in Vlaanderen. Op politiek vlak werd Derk Jan Eppink heel vaak opgevoerd op de VRT. En zegt de naam Michiel Vos u iets? Hij komt altijd op de VRT in beeld zodra er iets in de VS aan de hand is.

En... steeds zonder ondertitels.

Alleen: volgens u is de taal van al die mensen onbegrijpbaar en heeft de doorsnee "Vlaming geen zin om nog moeite te doen om hun Nederlands trachten te verstaan". De werkelijkheid laat toch iets anders zien...
Oud 10 november 2019, 14:18   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik betreur het beeld dat jij hebt van mijn activiteiten hier op dit forum. Kan jij één voorbeeld geven waar ik actief "Nederlandstaligen" zou provoceren ?
Moeiteloos. Ik doe er zelfs eentje bovenop!

Citaat:
Daarom juist dat de alfabetisering in Vlaanderen in eerste instantie in het Frans verliep.

De taalunie is een flop. Holywood cartoons worden door Vlaamse en Nederlandse acteurs ingesproken naargelang de markt. De grote VRT productie waar geen dialect, tussentaal maar enkel Nederlands mocht gesproken worden door de Vlaamse acteurs heeft een remake gekregen met Nederlandse acteurs.

Niemand draagt zo mooi en zo wereldwijd de Vlaamse cultuur uit als de Vlaams-Brusselse Jacques Brel.
Citaat:
Onzin. In Nederland was en is Frans de cultuurtaal. Het Nederlands dat in Nederland wordt gesproken is voor een doorsnee Vlaming onverstaanbaar.
Oud 10 november 2019, 14:30   #166
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Totale onzin, voortgesproten uit haat tegen het Nederlands.
Daar heeft het inderdaad niets mee te maken. Wel met rechten, overeenkomsten en reclameopbrengsten. Zo mag TV Vlaanderen geen abonnement aanbieden met de Nederlandse commerciële zenders aan in België gedomicilieerden. Tussen haakjes: TV Vlaanderen maakt deel uit van een Brits bedrijf dat ook in Nederland satelliet-TV aanbiedt.
Oud 10 november 2019, 14:39   #167
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar heeft het inderdaad niets mee te maken. Wel met rechten, overeenkomsten en reclameopbrengsten. Zo mag TV Vlaanderen geen abonnement aanbieden met de Nederlandse commerciële zenders aan in België gedomicilieerden. Tussen haakjes: TV Vlaanderen maakt deel uit van een Brits bedrijf dat ook in Nederland satelliet-TV aanbiedt.
Dus een zuiver commerciële zaak.
Oud 10 november 2019, 14:40   #168
DewareJakob

Standaard

Citaat:
Ik betreur het beeld dat jij hebt van mijn activiteiten hier op dit forum. Kan jij één voorbeeld geven waar ik actief "Nederlandstaligen" zou provoceren ?
Neem gewoon uw naamkeuze.
Oud 10 november 2019, 14:54   #169
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zijn niet de feiten. Uw bewering was dat er voor de oprichting van de Taalunie geen Nederlands zou bestaan hebben in Vlaanderen. Daarom - zo stelt u - had de Belgische staat het morele gelijk om naar het Frans te grijpen voor administratie, leger en onderwijs.
U hebt helemaal gelijk. Vlaamse nederlandstalige kranten bestonden reeds vele decennia vooraleer de Taalunie met Nederland werd opgericht. Het was wel zo dat in het toenmalige Vlaanderen bij veel mensen zowel het gesproken als geschreven Nederlands nogal houterig en stroef was en het dialect erin soms erg doordrong. Dat is met de oprichting van de Taalunie en ook met de sterke uitbreiding van het medium televisie merkelijk verbeterd. Vooral het aanvankelijk grote succes van de Nederlandse TV in Vlaanderen heeft hierin een rol gespeeld. Jammer genoeg was de komst van VTM hiervoor nefast.

Citaat:
Onzin, er is geenszins enig probleem met de wederzijdse begrijpbaarheid van het Vlaams- en Nederlands-Nederlands. De verschillen zijn trouwens vrij miniem als je dat vergelijkt met de kloof die er bestaat tussen Standaard-Duits in Oostenrijk en dat in Duitsland.
Dat wordt door sommigen sterk overdreven. Het gaat eigenlijk een beetje hand in hand met de spreekwoordelijke "Ollanderhaat" die een aantal gefrustreerde Vlamingen tentoon spreiden. Er is natuurlijk bij sommige Nederlanders een sterk Hollands accent te horen. Maar het Nederlands van veel Vlamingen heeft evenzeer een min of meer uitgesproken Vlaams accent.
Oud 10 november 2019, 15:11   #170
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De is een goede weergave van de feiten. Dat de Nederlandse commerciële zenders niet meer in het Vlaamse kabelaanbod zitten is een gevolg en minder een oorzaak. De oorzaak is dat de Vlaming geen zin had om nog moeite te doen om het Nederlands van de Nederlandse acteurs en vedetten trachten te verstaan.
Komaan zeg! Ik neem nog maar twee Nederlandse (helaas reeds overleden) figuren uit de Nederlandse show-wereld die ook in Vlaanderen gretig werden bekeken: Wim Sonneveldt en Toon Hermans. De dictie van Wim Sonneveldt was echt genieten. Nog steeds hoor ik doodgraag zijn wondermooi gebracht lied Het tuinpad van mijn vader. Ik was nog een "tiener" toen ik Wim Sonneveldt de eerste maal hoorde. Dat was toen nog op de radio met "De bonte Dinsdagavondshow" waarin die man ook optrad. Weet je Vive dat mijn vader, die nochtans een weinig geschoolde en dialect pratende man was, wel die luisterde er doodgraag naar.

En hiermee doe ik feitelijk nog zoveel andere Nederlanders onrecht aan die door ons Vlamingen evenzeer graag bekeken en beluisterd worden.
Oud 10 november 2019, 15:21   #171
DewareJakob

Standaard

Waalse collega's, die soms naar Frankrijk moesten, klaagden vaak over de slechte verstaanbaarheid van de Fransen omwille van hun tongval...
Al die idiote argumenten van de Franstaligen over het Nederlands herleidt zich zo tot een irrelevante muggenzifterij in functie van hun droom van het ééntalig Franse Belgique.
Oud 10 november 2019, 18:16   #172
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Vóór WO II was Belgie bijna verfranst alhoewel...
Nu is er alleen nog wat verfransing aan onze Vlaamse kust.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 18:37   #173
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Altijd over televisie praten. Alsof we in levende lijve nooit met Nederlanders praten of met Hollanders van over de rivieren wat dat betreft. Deze discussie hoort niet eens gevoerd te worden, want het is een vanzelfsprekendheid. Zulke onzin sterkt me enkel in mijn Groot-Nederlandse sympathieën. Die trouwens al eeuwen bestaan.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 november 2019 om 18:47.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 19:28   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
En hiermee doe ik feitelijk nog zoveel andere Nederlanders onrecht aan die door ons Vlamingen evenzeer graag bekeken en beluisterd worden.
Nederlandse artiesten als Rob de Nijs, Stef Bos, Frans Halsema, Boudewijn de Groot, Bram Vermeulen en nog zovele andere waren/zijn razend populair in Vlaanderen. Dan zwijg ik nog over André Hazes die hier in Vlaanderen op een trouw publiek kon rekenen. En toch niet onmiddellijk in het AN zong...
Oud 10 november 2019, 19:30   #175
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Altijd over televisie praten. Alsof we in levende lijve nooit met Nederlanders praten of met Hollanders van over de rivieren wat dat betreft. Deze discussie hoort niet eens gevoerd te worden, want het is een vanzelfsprekendheid. Zulke onzin sterkt me enkel in mijn Groot-Nederlandse sympathieën. Die trouwens al eeuwen bestaan.
Inderdaad. Enkele dagen vakantie op de Veluwe, Zeeland, Waddeneilanden... en je weet dat er geen jota van waar is als Vive hier doodleuk beweert dat Nederlanders een voor Vlamingen onbegrijpbare taal spreken.
Oud 10 november 2019, 19:50   #176
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb weinig contact met Hollanders, moet bijna altijd twee keer vragen wat ze gezegd hebben. Nederland trekt me ook weinig aan. Liever Frankrijk en andere Europese Latijnse landen, heb daar veel meer voeling mee.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 19:55   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Ik heb weinig contact met Hollanders, moet bijna altijd twee keer vragen wat ze gezegd hebben.
Al eens langs geweest bij Lapperre?
Oud 10 november 2019, 19:56   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nederland trekt me ook weinig aan. Liever Frankrijk en andere Europese Latijnse landen, heb daar veel meer voeling mee.
Op welke manier?
Oud 10 november 2019, 20:24   #179
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Ik heb weinig contact met Hollanders, moet bijna altijd twee keer vragen wat ze gezegd hebben. Nederland trekt me ook weinig aan. Liever Frankrijk en andere Europese Latijnse landen, heb daar veel meer voeling mee.
We zijn allemaal anders. Toch vind ik het jammer dat ons land zo verworden is door Francofilie op het zelfverloochen af. Dat maakt ons land zo in de knoop met zichzelf. Zelfs tijdens de Tachtigjarige Oorlog gingen Antwerpenaren, zij die hier bleven naar Holland om in de leer te gaan. Jacob Jordaens (een calvinist die gedoogd werd door de Spanjaarden omwille van zijn hoge status nota bene) en Adriaen Brouwers (een katholiek) bijvoorbeeld.
Tot in het jaar 1900 werd er trouwens in Leiden nog een West-Vlaams dialect gesproken in de oude zeventiende eeuwse huizen die er nog stonden, maar later opgegaan in het Hollands. In hun (thans Hollands) dialect zitten nog West-Vlaamse (eigenlijk Frans-Vlaamse) woorden die door de ouderen nog worden gebezigd.

En begrijp me niet verkeerd. Ik vind Frankrijk ook een prachtig land, maar het blijft me een vreemde cultuur. Eén waarvan we weliswaar van kunnen leren, maar vanop een afstand liever wat me betreft.

Maar goed, ik ben ik en jij bent jij.

Laatst gewijzigd door Weyland : 10 november 2019 om 20:41.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 november 2019, 20:42   #180
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We zijn allemaal anders. Toch vind ik het jammer dat ons land zo verworden is door Francofilie op het zelfverloochen af. Dat maakt ons land zo in de knoop met zichzelf.
En begrijp me niet verkeerd. Ik vind Frankrijk ook een prachtig land, maar het blijft me een vreemde cultuur. Eén waarvan we weliswaar van kunnen leren, maar vanop een afstand liever wat me betreft.
Het is een andere cultuur die me meer ligt omdat ik er in opgevoed ben. Des te meer dat het nog een periode was dat er geen TV was laat staan internet. Dan lees je boeken enorm veel boeken die je hoe dan ook van die cultuur doen houden.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be