![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Minister-President
|
![]() Hé, wat is er gebeurd met Louis Ferdinand zijn fotootje?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Minister-President
|
![]() Om eerlijk te zijn, ik heb nog niets van hem gelezen, behalve artikels dan, welk boek raad je mij aan? Reis naar het einde van de nacht?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 |
Minister-President
|
![]() 'Reis naar het einde van de nacht' is inderdaad heel goed, net als 'Dood op krediet' (die is nog iets cynischer). Eigenlijk lees ze je het best in het Frans, want in de Nederlandse vertaling gaat er vaak heel wat van de typische stijl van Céline verloren. Die 'spreektaal' vertaalt zich namelijk niet zo heel goed naar het Nederlands zonder wat gekunsteld over te komen, tenminste in de vertaling van 'Mort �* crédit' die ik eens gelezen heb.
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Minister-President
|
![]() Mmm, mijn Frans is niet echt vlot. Boeken zoals L´étranger van Camus of Le Petit Prince van Saint-Exupery kon ik aan, maar onlangs toen ik Platform van Michel Houellebecq in het Frans probeerde te lezen, heb ik toch moeten overschakelen naar het Nederlands. Wat natuurlijk jammer is...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() ![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 17 december 2004 om 13:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Minister-President
|
![]() Ik wist dat dit vroeg of laat zou opduiken in deze omstandigheden. Het is inderdaad waar dat Céline een viertal antisemitische pamfletten heeft geschreven en na de oorlog bij verstek is veroordeeld wegens collaboratie met het Vichy-regime (omwille van die pamfletten); hijzelf zat toen in Duitsland en in Denemarken. In zijn romans is echter van dit antisemitisme niets terug te vinden, al doet dat natuurlijk niets af van de verwerpelijkheid van deze standpunten.
Enfin, als je de boeken van Céline leest (heb jij dat al gedaan, filosoof?) dan merk je vanzelf dat de man een heel eigen, 'volkse' stijl van schrijven heeft, een soort spreektaal (vaagweg te vergelijken met Boon, om een idee te geven) die heel moeilijk te vertalen is, nogmaals, zonder gekunsteld over te komen. Wat dan die insinuatie betreft dat ik Céline zou appreciëren omwille van diens antisemitistisch kantje, dat vind ik meer dan een stoot onder de gordel, bijzonder laag. De man is verantwoordelijk voor een aantal geniale romans 'et puis c'est tout'. Bekrompen, iemand?
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
WIE zou weten dat Leo Peeters in de politiek is, zonder zijn fameuze "omzendbrieven"??Voorbeelden genoeg.. België heeft véél troeven, en de vlaamse meertaligheid is er één van. Sinds ettellijke jaren merk ik een ernstige inspanning in die richting ook bij Walen en Brusselaars.. Als je het eens anders wil ervaren, néém dan je telefoon en bel een engelse, italiaanse, spaanse of portugese bank ter plaatse, buiten een toerisisch oord en chronometreer hoelang het duurt voor men iemand vindt die er een tweede taal spreekt (In Duitsland heb je nog het meeste kans, maar in duitstalig Zwitserland kan het zelfs soms gebeuren dat je moeite hebt om iemand te vinden die Hoogduits spreekt ipv "Schwitzerdutsch") Communautaire problemen worden hier steeds weer opnieuw opgewekt of aangewakkerd door één of ander krantenartikel, interpellatie of politieke stoere taal van mensen die daarmee eens in de aandacht willen geraken of blijven...zielig, kleinzielig (en dat geldt ook voor sommige franstaligen, maar NL-taligen zijn al wel enkele tientallen jaren "in de aanval"). Als die mannen genoeg lawaai maken worden de steenezels aan beide kanten wel eens wakker (en ik ben al méér vlaamse dan brusselse steenezels tegengekomen... ) Dat je in Matongé of dgl. weinig NL zal horen is waar... In Antwerpen in de Vanwezenbekestraat ook... Laatst gewijzigd door filosoof : 17 december 2004 om 14:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Denk je overigens, om eens naar je opmerking over die meertaligheid te keren, daar een hekel aan heb, dat ik kennis van andere talen verwerpelijk vind, dat ik vind dat alles en iedereen in Brussel of Vlaanderen Nederlands moet spreken, dat ik iets tegen de inwoners van Matongé heb?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door filosoof : 17 december 2004 om 14:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 17 december 2004 om 14:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Alsof anti-semitisme rechts is
![]()
![]() |
#176 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() Bij grote taalgemeenschappen speelt een intellectueel comfort en intellectuele luiheid: Binnen die éne taal vindt men daar alles wat men wil, gewoon door schaalvergroting. Moet Vlaanderen d�*t imiteren, juist nu er een kentering komt in de houding van heel wat franstaligen? Ik vrees dat daarvoor de NL-talige gemeenschap te klein is... Ik citeer je: <<Oorspronkelijk bericht door ossaert 'Reis naar het einde van de nacht' is inderdaad heel goed, net als 'Dood op krediet' (die is nog iets cynischer). Eigenlijk lees ze je het best in het Frans, want in de Nederlandse vertaling gaat er vaak heel wat van de typische stijl van Céline verloren. Die 'spreektaal' vertaalt zich namelijk niet zo heel goed naar het Nederlands zonder wat gekunsteld over te komen, tenminste in de vertaling van 'Mort �* crédit' die ik eens gelezen heb.>> Als je genoeg contact hebt met de FR-talige gemeenschap, dan wéét je hoe mager hun gedubte films en vertaalde boeken zijn.... Ik hoop dus voor jou dat je geen eentalig leven zoekt te leiden, lijden!) Ik hoop ook dat je anderen dan ook niet aanmoedigt dit te doen.... en d�*t is juist het irriterende van die ("klokkenluiders", noem je ze nu, maar je term carrieristen was beter): die spelen in op intellectuele luiheid van de mensen, onafgezien welke problemen dat veroorzaakt.... Laatst gewijzigd door filosoof : 17 december 2004 om 16:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
2. Die ![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 17 december 2004 om 16:52. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() JIJ hebt misschien geen ambitie, een ééntalig leven te leven, maar helaas zijn er in de twee taalgemeenschappen steenezels die daar wél van dromen (waarschijnliijk omdat het beter bij hun IQ past), onder impuls van die beroepstaalpolitici en journalisten, van die carrieristen dus.... een oplossing in het kader van de Benelux? Ik denk niet dat de NL politieke ethiek en de Belgische nog kunnen samenpassen, sinds PF PS bij Gaia is er Michel Vandenbosch die carriere probeert te maken via dierenrechten Laatst gewijzigd door filosoof : 18 december 2004 om 14:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
2. De Benelux, waarom niet? Als we zien hoezeer Vlaanderen en Nederland zich op vele gebieden op elkaar beginnen te richten, hoe een pragmatische, geleidelijke aanpak wel veelbelovende perspectieven biedt, dan ben ik optimistisch, vooral nu de EU zich vrolijk aan het klemrijden is. Zeker, ik zal de dag waarschijnlijk niet meer meemaken, maar mijn kinderen misschien wel. En Wallonië en Luxemburg? Als ze willen, mogen ze meespelen -graag zelfs-, maar we kunnen ook kaarten zonder hen. Citaat:
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of de EU zich heeft klemgereden door de te snelle uitbreiding naar het oosten (onder druk van de USA, die toch liever een verdeelde EU zien), zullen we pas binnen een aantal jaren zien: als er d�*n wordt teruggeplooid of blok gevormd, zal de Benelux opnieuw nauw aanleunen bij de as Parijs-Berlijn, en verandert er niets. Wordt er niet teruggeplooid, zullen er tijdelijke strategische allianties zijn, per onderwerp, eerder dan de hertekening van staatsgrenzen waar jij schijnbaar van droomt Laatst gewijzigd door filosoof : 20 december 2004 om 22:26. |
|
![]() |
![]() |