Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 oktober 2020, 19:41   #161
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy Bekijk bericht
Le mariage de mlle Beulemans is natuurlijk een geslaagde satire van would-be verfranste Vlamingen. Vroeger had men ook in de Pourquoi Pas (een verdwenen weekmagazine) een paar pagina's met sappige dialogen van Vlaamse Brusseleirs die frans proberen te spreken.
Ik ben opgegroeid met Franse cultuur dus is het onvermijdelijk een liefde verhouding. Ik heb honderden Franse boeken gelezen en geen enkel Nederlands. Iedereen heeft een ander leven en verschillende ervaringen. Ik haal zelfs regelmatig fouten uit Le Monde of Le Figaro en vooral uit mijn emails met Franse klanten. Cultuur takelt overal af helaas en de Twitter generatie zal dat niet verbeteren.
De Franse overheid die aan potentiële expats naar België de varianten van het Frans in ons land uitlegt.

https://be.ambafrance.org/Le-francai...elgique-et-les

Citaat:
Bien entendu, le caractère régional de ces parlers français de Belgique est plus ou moins prononcé. C’est souvent, actuellement, une question de générations. Les vieilles générations qui n’usent du français que lorsque les circonstances l’exigent (et s’expriment en wallon tout le reste du temps) parlent des variétés beaucoup plus "dialectales" pleines de "régionalismes" aussi bien sur le plan de la prononciation que du lexique ou de la syntaxe. Il est parfois difficile de les comprendre. Le sommet a été atteint ?* Bruxelles qui représente une zone de contact privilégiée et qui a donné naissance ?* un idiome mixte, sorte de créole franco-flamand appelé "marollien", du nom du quartier populaire de Marolles (qui a été en grande partie détruit ?* l’occasion de l’édification du Palais de Justice), et parfaitement incompréhensible aux francophones.
Oud 10 oktober 2020, 19:41   #162
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Frans spreken is een minimum aan cultuur.
Men moet inderdaad achterlijk zijn om dat te geloven...
marie daenen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2020, 19:46   #163
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Raar dat ge de rollen omkeert, dat is in de grond wat die Aalsterse burgemeester zegt. Dat geeft echt een slechte smaak in de mond. In geval van rampen situatie, waar men toch ook de corona mag toe rekenen is het de gewoonte dat de hospitalen hun bedden verdelen. Maar voor dit provenciaals boertje gelden er andere regels. Politiek scoren op basis van wij eerst. Dat heerschap zal de eerste zijn als er ooit in Aalst een rampenscenario uitbreekt om te schoppen naar andere klinieken die niet in Aalst liggen.
La Belgique die al vanaf zijn geboorte de francofonie heeft vooruitgeschoven, dat heeft u nooit gestoord en nu zou je ineens moreel verontwaardigd zijn...
Wat een toneelspeler...
Waarom heeft Bruxelles, in tegenstelling met Antwerpen en Limburg niet tijdig gehandeld om het tij te keren...
Oei, preventie moeten ze zelf betalen, terwijl de ziekenhuisbedden door de federale regering, lees Vlaanderen betaald worden...

Over het Belgische profitariaat gesproken...
Oud 10 oktober 2020, 19:49   #164
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door pajoske Bekijk bericht
Tiens.

Factcheck:

bron: https://www.standaard.be/cnt/dmf20201008_97626531

Ge hebt lullers, en ge hebt mensen die mededelingen checken op correctheid.

Besluit: Die burgemeester van Aalst doet er verstandig aan zich eerst héél goed te informeren alvorens stommiteiten uit te kramen.
Wat wil je, ook in Aalst wonen er veel franstaligen...
Vlamingen verkiezen gasthuisberg in Leuven boven Bruxelles francofones dat weigert hen in het Nederlands behulpzaam te zijn...
Oud 10 oktober 2020, 20:05   #165
Gipsy
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
La Belgique die al vanaf zijn geboorte de francofonie heeft vooruitgeschoven, dat heeft u nooit gestoord en nu zou je ineens moreel verontwaardigd zijn...
Wat een toneelspeler...
Waarom heeft Bruxelles, in tegenstelling met Antwerpen en Limburg niet tijdig gehandeld om het tij te keren...
Oei, preventie moeten ze zelf betalen, terwijl de ziekenhuisbedden door de federale regering, lees Vlaanderen betaald worden...

Over het Belgische profitariaat gesproken...
Om mij moreel te verontwaardigen moet ge al van ver komen en zeker niet voor een voorkeur van een bepaalde taal die een eigen keuze is wat niet belet dat ik een zo goed mogelijk Nederlands gebruik op dit forum. Helaas soms met dt fouten en incorrecte zinsbouw. Bovendien is het storend dat u steeds Belgique en Bruxelles gebruikt, het maakt de interesse om uw bijdragen te lezen er niet beter op.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2020, 22:31   #166
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Vooruit en ik die dacht dat het in Aalst krioelde van de allochtonen ? Is dat nu dan toch eigen volk ?
In Brussel, Gent & A'pen krioelt het ook.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 oktober 2020, 22:35   #167
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Noem het hoe je wil maar het is wat op papier staat dat telt. En dat papier is hetzelfde dan dat van iedere andere Belg.
Iemand vertelde hier dat hij "op papier" dood was.
De rechter zei: hij is NIET dood: hij staat hier voor mij.
De papierschuiver werd 100 % in het ongelijk gesteld.

ZULKE rechters hebben we nodig, overal !
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2020, 09:08   #168
marie daenen
Banneling

Standaard

Citaat:
Om mij moreel te verontwaardigen moet ge al van ver komen en zeker niet voor een voorkeur van een bepaalde taal die een eigen keuze is wat niet belet dat ik een zo goed mogelijk Nederlands gebruik op dit forum. Helaas soms met dt fouten en incorrecte zinsbouw. Bovendien is het storend dat u steeds Belgique en Bruxelles gebruikt, het maakt de interesse om uw bijdragen te lezen er niet beter op.
Waarheid kwetst...
Je hebt gelijk, het Nederlands is net zoals het Frans slechts een taal... alleen de franstaligen weten dat nog niet...
Oud 11 oktober 2020, 09:47   #169
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Er is geen preventie tegen corona he, enkel uitstel.

Ik zou zeggen: het is een goeie zaak dat de Brusselaars nu in grote getallen ziek worden. Zodat ze de overkapaciteit die er nu is, tenminste nuttig gebruiken, en niet allemaal gaan afkomen op hetzelfde moment dat d Aalstenaren beslissen van na hun uitstel, ziek te worden.
Elke medische preventie is gericht op uitstel van het finale: sterven.

Er is geen overcapaciteit in Vlaamse of Brusselse ziekenhuizen.

Het enige waar overschot van is, is gezond verstand. Iedereen meent dat hij daarvan voldoende verkregen heeft bij zijn conceptie en geboorte.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be