Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 januari 2021, 15:22   #161
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Dat de Waalse arbeiders (maar ook de Vlaamse) amok maakten bij en na de terugkeer van Leopold III is begrijpelijk. Leopold hield herhaaldelijk denderende feesten in zijn paleis tijdens de oorlog. Feesten waaraan niets ontbrak wat ontspanning en voedsel en drank betrof, terwijl de gewone man en zeker de mijnwerkers en andere arbeiders honger leden.

Zo meldt de Geheime Feldpolizei in 1941 in een rapport:
"In België. (…) blijft het moreel van de bevolking dalen. De oorzaak hiervan moet gezocht worden in de toenemende schaarste aan eetwaren zoals brood, aardappelen, vlees en vetstoffen. Deze schaarste laat zich het meest voelen in de mijnstreken en heeft herhaaldelijk aanleiding gegeven tot werkstakingen waarvan trouwens reeds sprake was in vorige rapporten."

Ook brak er een grote staking uit bij FN in Luik. Er waren arbeiders die moesten gaan werken met als enig voedsel voor de werkdag: een bundel worteltjes. Stakingen wegens grote voedseltekorten bij Cockerill en de Borinage tijdens de oorlog sloegen over naar de Limburgse mijnstreken . Voedseltekorten die bleven bestaan tijdens de oorlog omdat de Duitsers ons land vakmatig bleven plunderen gedurende de hele oorlog.

Nogal begrijpelijk dat deze arbeiders niet(s) wilden weten van een terugkeer van een uiterst dubieuze en eertijds in de oorlog lustig feestvierende Leopold III.
Je schijnt met zoveel woorden het democratisch principe, "meerderheid beslist," niet helemaal te begrijpen.
Oud 28 januari 2021, 15:29   #162
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Ik woon in Vlaams-Brabant en ga regelmatig winkelen in Maastricht (zonder meer de gezelligste stad van Nederland), maar dat belgicisten (Tavek) het ook doen, verheugt me eigenlijk wel.
Ik winkel ook wel eens in Maastricht.

Veruit de gezelligste stad van Nederland.
Ik zou zelfs zeggen: De enige gezellige stad in Nederland.

Bank vooruit Zipper.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 15:29   #163
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Je schijnt met zoveel woorden het democratisch principe, "meerderheid beslist," niet helemaal te begrijpen.
Welke meerderheid Xeno ?
Oud 28 januari 2021, 15:40   #164
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ammehoela!

Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 16:12   #165
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Maar neen...
Als u het werkelijk zo erg vindt dat het Gewest waar we allebei toehoren de naam “Vlaanderen” heeft gekregen, wel stel dan aan de politici voor er een andere naam aan te geven. Bijvoorbeeld Zuidelijke Nederlanden. Dat is dan nog historisch correct ook. Of eigenlijk niet helemaal, want ook Wallonië hoorde er bij. Maar die zouden daar niet willen bijhoren gezien hun fascinatie voor La France.
Belgie is synoniem aan de zuidelijke nederlanden
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 16:27   #166
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar neen...
Als u het werkelijk zo erg vindt dat het Gewest waar we allebei toehoren de naam “Vlaanderen” heeft gekregen, wel stel dan aan de politici voor er een andere naam aan te geven. Bijvoorbeeld Zuidelijke Nederlanden. Dat is dan nog historisch correct ook. Of eigenlijk niet helemaal, want ook Wallonië hoorde er bij. Maar die zouden daar niet willen bijhoren gezien hun fascinatie voor La France.
Erger nog is vlaanderen terugschenken aan de voormalige bezetter en dictator Nederland.

Als ik me niet vergis bent u daar zelf voorstander van ?
Oud 28 januari 2021, 16:30   #167
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Erger nog is vlaanderen terugschenken aan de voormalige bezetter en dictator Nederland.

Als ik me niet vergis bent u daar zelf voorstander van ?
15 jaar mannen, na een deal om Frankrijk op te delen....zo lang zijn we "Hollands" geweest. Nog nooit is een Belg uit vrije wil Hollander geweest. Van zodra we konden zijn we het afgetrapt.

Nota: Al 35 jaar eerder zijn we nog eens in opstand gekomen, met minder succes.
Oud 28 januari 2021, 16:36   #168
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Daarover verschillen we van mening he? De wenselijkheid van de Belgische Omwenteling.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 16:37   #169
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek Bekijk bericht
15 jaar mannen, na een deal om Frankrijk op te delen....zo lang zijn we "Hollands" geweest. Nog nooit is een Belg uit vrije wil Hollander geweest. Van zodra we konden zijn we het afgetrapt.

We zijn nooit Hollands geweest.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 16:48   #170
Tavek
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
We zijn nooit Hollands geweest.
Noord-Nederland had de touwtjes stevig in handen toen.

Den Haag.

Amsterdam.

Holland.
Oud 28 januari 2021, 17:06   #171
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

De geesten waren minder rijp wellicht, maar Noord-Brabant is mooi kunnen groeien de laatste twee eeuwen. Ik vind het een gefnuikte kans op een invloedrijke en diverse staat in Europa. Een gemiste kans op een hereniging der Nederlanden na het schisma gecreëerd door de Tachtigjarige Oorlog, en de littekens van dat schisma waren toen nog diep. Voorts kan ik me moeilijk vinden in een staat met een Franstalig-gedomineerde elite en een oppermachtige katholieke kerk. Verder beschouw ik Nederland nu als het verlengde van mijn land en kom ik er graag. Ooit emigreer ik er zelfs, vermoed ik. Daarom beschouw ik mijn thuisland nog niet als vreemd. Dus ja, aan mij zal je altijd wel een Groot-Nederlander hebben.

In zeker opzicht waren (katholieke) Noord-Brabanders tot diep in de 20ste eeuw ook ietwat wantrouwig jegens protestanten en Hollanders. En begrijpbaar allemaal. Ook al waren ze op papier gelijk aan iedere andere Nederlander sinds de late 18de eeuw, de geesten rijpen trager dan een staatsbestel. Noord-Brabanders waren echter meer gewend te leven in een dergelijke staat.

Veel Hollanders gooiden ook Belgen op één hoop en sommigen doen het nog, zelfs hier op het forum. Nuchtere Nederlanders kunnen vaak wild om zich heen slaan. Ik noem het 'valse nuchterheid' zoals wij een 'valse bescheidenheid' hebben. Dat gebeurde ook na 1830. Maar 1830 is geen 2021.

Economisch en cultureel was de Belgische Revolutie ook niet bepaald gunstig voor Nederlandstaligen, vind ik. Zeker niet voor Antwerpen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 januari 2021 om 17:21.
Oud 28 januari 2021, 17:07   #172
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik winkel ook wel eens in Maastricht.

Veruit de gezelligste stad van Nederland.
Ik zou zelfs zeggen: De enige gezellige stad in Nederland.

Bank vooruit Zipper.
gelieve mijn woorden niet te verdraaien

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 17:56   #173
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Noord-Nederland had de touwtjes stevig in handen toen.

Den Haag.

Amsterdam.

Holland.

Wees daar maar zeker van. En in het toenmalige Hollandse leger ook. Zelden kreeg een zuiderling hoge militaire functies in het leger van Willem I. Men vertrouwde de (katholieke) Zuiderlingen niet.

En misschien terecht ook nog. Vele militairen uit het Zuiden liepen bij de omwenteling van 1830 over naar de Belgische opstandelingen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2021 om 17:58.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 januari 2021, 17:56   #174
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Tja, en op die 15 jaar (= een minuscule voetnoot in de geschiedenis) baseren de orangisten als onderstroming van de Vlaemsche Vendeliers zich om ons terug te gaan onderwerpen aan de vroegere bezetter...

Slavenmentaliteit is iets dat blijkbaar heeel lang blijft doorleven.
Oud 28 januari 2021, 18:03   #175
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Tja, en op die 15 jaar (= een minuscule voetnoot in de geschiedenis) baseren de orangisten als onderstroming van de Vlaemsche Vendeliers zich om ons terug te gaan onderwerpen aan de vroegere bezetter...

Saai hoor.
Oud 28 januari 2021, 18:06   #176
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht

Alleen beseft die onderstroom van deze Vlaamse Vendeliers niet dat de toenmalige orangisten Frans spraken en hun eigen Franstalige gazetten uitgaven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2021 om 18:21.
Oud 28 januari 2021, 18:07   #177
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Kunnen jullie echt nooit normaal discussiëren?
Oud 28 januari 2021, 18:10   #178
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
gelieve mijn woorden niet te verdraaien
Maastricht was gewoon een tweeherenstad. Een gedeelte ressorteerde onder Luik en een ander onder Brabant. Nu nog op marktdag, hoort men in Maastricht meer dan eens Frans praten. Luik ligt dan ook heel kortbij.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2021 om 18:14.
Oud 28 januari 2021, 18:24   #179
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alleen beseft die onderstroom van deze Vlaamse Vendeliers niet dat de toenmalige organisten Frans spraken en hun eigen Franstalige gazetten uitgaven.
Juist.
Dat is één van de meest miskende aspecten over de Vlaemsche Bourgeoisie : tot ver voorbij WO II wentelden die mensen zich zeeeer graag in de francofone cultuur. De hele textiel elite van Gent en Kortrijk was quasi uniform franstalig in zijn directiecomité's en binnen de controlerende aandeelhoudersfamilies. Ook in de haven van Antwerpen was frans de lingua franca in de bedrijfsleiding.

Dat was géén imperialisme door franstaligen, het was de eigen sociale elite die er actief voor heeft gekozen.

En ja, ook in Nederland was er een elite die zich graag in de franstalige cultuur en leefwereld wentelde.

Wie denkt dat Nederland een 'dam' vormde tegenover franstalig imperialisme, dwaalt. De idolatrie voor de francofone cultuur was een bestaande toestand. Ook bij onze buren van over de moerdijk. Helemaal tot aan het hof en de adel toe.
Het lijkt voor ons Belgen niet te bevatten, maar ook in de hollandse elite van het regime was frans
Oud 28 januari 2021, 18:24   #180
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Welke meerderheid Xeno ?
De meerderheid die bij het referendum/koningskwestie geteld werd.

Zoek het anders eens op, dan leer je iets bij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be