![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Veruit de gezelligste stad van Nederland. Ik zou zelfs zeggen: De enige gezellige stad in Nederland. Bank vooruit Zipper. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik me niet vergis bent u daar zelf voorstander van ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Nota: Al 35 jaar eerder zijn we nog eens in opstand gekomen, met minder succes. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Daarover verschillen we van mening he? De wenselijkheid van de Belgische Omwenteling.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() De geesten waren minder rijp wellicht, maar Noord-Brabant is mooi kunnen groeien de laatste twee eeuwen. Ik vind het een gefnuikte kans op een invloedrijke en diverse staat in Europa. Een gemiste kans op een hereniging der Nederlanden na het schisma gecreëerd door de Tachtigjarige Oorlog, en de littekens van dat schisma waren toen nog diep. Voorts kan ik me moeilijk vinden in een staat met een Franstalig-gedomineerde elite en een oppermachtige katholieke kerk. Verder beschouw ik Nederland nu als het verlengde van mijn land en kom ik er graag. Ooit emigreer ik er zelfs, vermoed ik. Daarom beschouw ik mijn thuisland nog niet als vreemd. Dus ja, aan mij zal je altijd wel een Groot-Nederlander hebben.
In zeker opzicht waren (katholieke) Noord-Brabanders tot diep in de 20ste eeuw ook ietwat wantrouwig jegens protestanten en Hollanders. En begrijpbaar allemaal. Ook al waren ze op papier gelijk aan iedere andere Nederlander sinds de late 18de eeuw, de geesten rijpen trager dan een staatsbestel. Noord-Brabanders waren echter meer gewend te leven in een dergelijke staat. Veel Hollanders gooiden ook Belgen op één hoop en sommigen doen het nog, zelfs hier op het forum. Nuchtere Nederlanders kunnen vaak wild om zich heen slaan. Ik noem het 'valse nuchterheid' zoals wij een 'valse bescheidenheid' hebben. Dat gebeurde ook na 1830. Maar 1830 is geen 2021. Economisch en cultureel was de Belgische Revolutie ook niet bepaald gunstig voor Nederlandstaligen, vind ik. Zeker niet voor Antwerpen. Laatst gewijzigd door Weyland : 28 januari 2021 om 17:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() gelieve mijn woorden niet te verdraaien
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wees daar maar zeker van. En in het toenmalige Hollandse leger ook. Zelden kreeg een zuiderling hoge militaire functies in het leger van Willem I. Men vertrouwde de (katholieke) Zuiderlingen niet. En misschien terecht ook nog. Vele militairen uit het Zuiden liepen bij de omwenteling van 1830 over naar de Belgische opstandelingen. Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2021 om 17:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tja, en op die 15 jaar (= een minuscule voetnoot in de geschiedenis) baseren de orangisten als onderstroming van de Vlaemsche Vendeliers zich om ons terug te gaan onderwerpen aan de vroegere bezetter... Slavenmentaliteit is iets dat blijkbaar heeel lang blijft doorleven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2021 om 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Kunnen jullie echt nooit normaal discussiëren?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Maastricht was gewoon een tweeherenstad. Een gedeelte ressorteerde onder Luik en een ander onder Brabant. Nu nog op marktdag, hoort men in Maastricht meer dan eens Frans praten. Luik ligt dan ook heel kortbij.
Laatst gewijzigd door Het Oosten : 28 januari 2021 om 18:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is één van de meest miskende aspecten over de Vlaemsche Bourgeoisie : tot ver voorbij WO II wentelden die mensen zich zeeeer graag in de francofone cultuur. De hele textiel elite van Gent en Kortrijk was quasi uniform franstalig in zijn directiecomité's en binnen de controlerende aandeelhoudersfamilies. Ook in de haven van Antwerpen was frans de lingua franca in de bedrijfsleiding. Dat was géén imperialisme door franstaligen, het was de eigen sociale elite die er actief voor heeft gekozen. En ja, ook in Nederland was er een elite die zich graag in de franstalige cultuur en leefwereld wentelde. Wie denkt dat Nederland een 'dam' vormde tegenover franstalig imperialisme, dwaalt. De idolatrie voor de francofone cultuur was een bestaande toestand. Ook bij onze buren van over de moerdijk. Helemaal tot aan het hof en de adel toe. Het lijkt voor ons Belgen niet te bevatten, maar ook in de hollandse elite van het regime was frans |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De meerderheid die bij het referendum/koningskwestie geteld werd.
Zoek het anders eens op, dan leer je iets bij.
![]() |
![]() |