Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 27 september 2021, 17:55   #161
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Wat De Wever binnenhaalde was zeer verregaand hoor. Het was een volledige functionele opsplitsing van alle plaatsgevonden bevoegdheden (werk, veiligheid, arbeidsmarkt, enz.) en een volledige verklaring tot herziening van de Grondwet. Bovendien waren er mechanismen in het akkoord voorzien waardoor het federale niveau ondergeschikt zou worden aan het beleid van de deelstaten. De normering en de uitvoering van de gezondheidszorgen (een zeer groot deel van de sociale zekerheid) zou ook opgesplitst worden enz. De benaming "groot akkoord" vind ik absoluut geen retorische overtreding van de N-VA. Dat de liberalen het hier onmogelijk mee eens konden zijn, spreekt vanzelf.
Daarom vindt jij het dus onbegrijpelijk dat Magnette niet de ratificatie van het Minderhedenverdrag, de uitbreiding van Brussel, een aanpassing van de financieringswet in het voordeel van het zuiden, enz. eiste.

In het akkoord N-VA-PS stond wel de mogelijkheid in de faciliteitengemeenten om nog op Brusselse lijsten te stemmen zou verdwijnen, en dat de gerechtelijke kieskring BHV volledig gesplitst zou worden.
Wat erg, hé?

Je geeft je met je stellingnames nogal bloot, nietwaar abonnee van Le Soir?

Ik snap dus héééééél goed dat de "liberalen" paars-geel plots in hun hol staken. Oeps! Ze staken niet paars-geel in hun hol maar GEEL.
En Magnette zag dat het goed was.
Hij sloeg meerdere vliegen in één klap:
1/ Hij had niet alleen De Wever een loer gedraaid.

2/ Hij werd de schaduwpremier van een dweil. De Grote Leider van Vivaldi.

3/ Hij kreeg niet alleen Franstalig politiek België opnieuw op zijn hand door NIET met de gehate N-VA in zee te gaan, maar vooral zijn kiesvee. DAT verzekert de PS namelijk van haar electorale macht.

Intussen was datgene waarmee De Croo chanteerbaar was uitgeklaard, zeker?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 27 september 2021 om 17:55.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 17:55   #162
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zonder de juridische splitsing ervan. Dat kon trouwens ook niet, omdat de drie traditionele families, zelfs met de N-VA erbij geen 2/3de meerderheid haalden. Maar de ministeries en hun budgetten zouden, naar het voorbeeld van Onderwijs in 1970, wel opgesplitst worden.
Hoe meer Dermagne splitst hoe beter !
Juridische spitsvondigheden zijn NIET nodig.

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 17:59   #163
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dit is een cruciale passage:

Magnette kon niet voor meer voor De Wever kiezen, eens het duidelijk was dat Open VLD niet mee wilde.
We zijn er!
Al de rest is praat voor de vaak.
Oud 27 september 2021, 18:06   #164
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Daarom vindt jij het dus onbegrijpelijk dat Magnette niet de ratificatie van het Minderhedenverdrag, de uitbreiding van Brussel, een aanpassing van de financieringswet in het voordeel van het zuiden, enz. eiste.

In het akkoord N-VA-PS stond wel de mogelijkheid in de faciliteitengemeenten om nog op Brusselse lijsten te stemmen zou verdwijnen, en dat de gerechtelijke kieskring BHV volledig gesplitst zou worden.
Wat erg, hé?

Ik snap dus héééééél goed dat de "liberalen" paars-geel plots in hun hol staken. Oeps! Ze staken niet paars-geel in hun hol maar GEEL.
En Magnette zag dat het goed was. Hij sloeg meerdere vliegen in één klap:

3/ Hij kreeg niet alleen Franstalig politiek België opnieuw op zijn hand door NIET met de gehate N-VA in zee te gaan, maar vooral zijn kiesvee. DAT verzekert de PS namelijk van haar electorale macht.

DIT
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
WYSIWYG is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 19:34   #165
Yarisken
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

De enige die een loer gedraaid is zijn de traditionele partijen die nog 1 keer een regering kunnen / mogen vormen en dan is het gedaan ermee.
Wat zou de Wever "nu" zoveel toegeven terwijl binnen 5 - 10 jaar de Franstaligen gaan smeken , wat ze nu al beginnen te doen, om geld.
De komende jaren worden een hel voor de trado's .
Het geld is nu echt helemaal op. We starten nu met de begroting en dan moeten de pensioenen nog komen ... popcorn iemand .
Yarisken is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 20:06   #166
BWarrior
Perm. Vertegenwoordiger VN

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Wat erg, hé?

Ik ben geen voorstander van de uitbreiding van het Brussels gewest. Ik ben zelfs geen voorstander van het bestaan ( ! ) van het Brussels gewest.

Noch van de twee andere gewesten.

Voorts ben ik niet geabonneerd op eender welk dagblad. Wel neem ik af en toe (indien mogelijk) dagkaarten, indien dat mogelijk is tenminste.

Het punt dat ik wou maken, is dat Magnette tegenover Vlaams-nationalistische eisen geen enkele francofoon-nationalistische eis stelde (waarvan ik enkele voorbeelden gaf). Daarvan heb ik enkel gezegd dat me dat verbaasde, gelet op het feit dat de N-VA wel erg veel binnenhaalde.

Citaat:

Hier volg ik niet. Wat bedoel je?

Citaat:
En Magnette zag dat het goed was.
Citaat:
Hij sloeg meerdere vliegen in één klap:

- Magnette heeft De Wever geen loer gedraaid. Hij had geen andere keuze: er wou geen zesde partij mee in het N-VA-PS verhaal.

- De PS heeft de departementen Defensie en Pensioenen waar niet zoveel manoeuvreerruimte op zit en je electoraal ook niet echt scoort. Werk kon de partij wel binnenhalen, alsook nog een staatssecretaris. Zo geweldig is dat nu ook weer niet. Wel is het zo dat de PS mathematisch noodzakelijk is voor het overleven van de coalitie. Maar: dat geldt ook voor OPEN VLD, voor de MR, voor Ecolo en voor CD&V...

- De PS heeft op geen enkel moment haar electorale macht kunnen bestendigen. In 2010 had de partij nog 26 zetels in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. In 2014, nog 23 zetels. In 2019, nog 20 zetels. Van 900.000 stemmen naar 650.000 stemmen. Dat is een verlies van bijna 30% van hun electoraat. En het wordt er niet echt beter op. Want, volgens de laatste peiling, haalt de partij nog maar 16 zetels. Als de PS op nog geen 15 jaar 40% van haar kiezers zou kwijtraken, wat blijft er dan nog van die electorale macht over?
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 20:07   #167
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Hoe meer Dermagne splitst hoe beter !
Juridische spitsvondigheden zijn NIET nodig.

Hoe ga je een bevoegdheid splitsen zonder een 2/3de meerderheid en een meerderheid per taalgroep in Kamer en Senaat?
Oud 27 september 2021, 20:43   #168
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe ga je een bevoegdheid splitsen zonder een 2/3de meerderheid en een meerderheid per taalgroep in Kamer en Senaat?
n
Met andere woorden: Dermagne heeft niks in de pap te brokkelen.

Vergeet toch maar de compromissen op zijn Belgisch niet.

Wat Magnette betreft, die wist héééééél goed dat de VLD niet zou meewillen met hetgeen hij met De Wever bedisselde. Hij wilde het zélf niet eens, anders had hij zijn been wel wat langer stijf gehouden.

Ik had begrepen dat jij niet begreep dat Magnette geen enkele francofoon-nationalistische eis stelde, hoor. Dat is inderdaad ON-GE-ZIEN. Ongezien én totaal ongeloofwaardig.

Wat de N-VA betreft, die heeft NIETS binnengehaald. Wat ook de bedoeling was. Magnette heeft niet alleen De Wever bedonderd. De dweil zit nu met twee vechtende Franstalige coalitiepartijen die geen van beiden een vin toegeven.

Dat de liberalen paars-geel in hun hol staken heb je zélf toegegeven. Mijn punt is dat ze alleen geel in hun hol staken. De rooien en de blauwen maken wél deel uit van Vivaldi. Zowel de "Vlaamse" als de Franstalige. Plus de twee groenen, en de "Vlaamse" tsjeven.
Oud 27 september 2021, 21:03   #169
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
n

Wat Magnette betreft, die wist héééééél goed dat de VLD niet zou meewillen met hetgeen hij met De Wever bedisselde. Hij wilde het zélf niet eens, anders had hij zijn been wel wat langer stijf gehouden.

Ik had begrepen dat jij niet begreep dat Magnette geen enkele francofoon-nationalistische eis stelde, hoor. Dat is inderdaad ON-GE-ZIEN. Ongezien én totaal ongeloofwaardig.

Wat de N-VA betreft, die heeft NIETS binnengehaald. Wat ook de bedoeling was. Magnette heeft niet alleen De Wever bedonderd. De dweil zit nu met twee vechtende Franstalige coalitiepartijen die geen van beiden een vin toegeven.

Dat de liberalen paars-geel in hun hol staken heb je zélf toegegeven. Mijn punt is dat ze alleen geel in hun hol staken. De rooien en de blauwen maken wél deel uit van Vivaldi. Zowel de "Vlaamse" als de Franstalige. Plus de twee groenen, en de "Vlaamse" tsjeven.
Vivaldi is een puur Belgisch-nationalistische reflex, meer niet. Een laatste kans voor de meeste van de zeven dwergen om nog wat van hun fetisjen binnen te halen.
Solidariteit is de basis van een mooie samenleving, maar als men de rollen gaat perverteren en de bediener van de bedelnap zijn eisen gaat dicteren aan de rest v/d maatschappij die zijn situatie financiert dan denk ik dat we een probleem hebben.
Oud 27 september 2021, 21:43   #170
BWarrior

Standaard

Citaat:
n

Je moet ook wel in aanmerking nemen dat er geen 2/3 was om francofoon-nationalistische eisen te stellen. Maar hij had inderdaad de N-VA tot verbintenissen op dat vlak kunnen proberen te bewegen.

Dat de liberalen paarsgeel totaal niet wouden, is ook niet waar. Er was in juni en juli een poging om een regering te vormen met de N-VA, de SP.A, CDH, CD&V, VLD en MR.

Ik ben het niet eens met het feit dat Magnette De Wever bedonderd heeft. VLD en MR wilden alleen samen de vijf andere partijen vervoegen. En dan nog wilden ze niets weten van het communautaire akkoord. De PS noch de N-VA wilden met de MR regeren. Eind juli 2020 haalde De Wever op televisie zwaar uit naar de VLD en de MR…

Laten we even aannemen dat Magnette het akkoord met de N-VA niet wou doen mislukken. (Ik weet dat je dat anders ziet). Wat had hij in dat geval moeten doen?
Oud 27 september 2021, 21:54   #171
WYSIWYG
Minister-President

Standaard

Citaat:
Je moet ook wel in aanmerking nemen dat er geen 2/3 was om francofoon-nationalistische eisen te stellen. Maar hij had inderdaad de N-VA tot verbintenissen op dat vlak kunnen proberen te bewegen.

Dat de liberalen paarsgeel totaal niet wouden, is ook niet waar. Er was in juni en juli een poging om een regering te vormen met de N-VA, de SP.A, CDH, CD&V, VLD en MR.

Ik ben het niet eens met het feit dat Magnette De Wever bedonderd heeft. VLD en MR wilden alleen samen de vijf andere partijen vervoegen. En dan nog wilden ze niets weten van het communautaire akkoord. De PS noch de N-VA wilden met de MR regeren. Eind juli 2020 haalde De Wever op televisie zwaar uit naar de VLD en de MR…

Laten we even aannemen dat Magnette het akkoord met de N-VA niet wou doen mislukken. (Ik weet dat je dat anders ziet). Wat had hij in dat geval moeten doen?
Het op nieuwe verkiezingen laten uitdraaien.
Democratie, weet u wel?
Oud 27 september 2021, 21:57   #172
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Wat de PS ALTIJD doet, hé Bruno. NIET PLOOIEN!!!
Je weet maar nooit wie dan een Deweverke doet om het Belziekske te redden.
Oud 27 september 2021, 21:58   #173
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Democratie, weet u wel?
Ze hebben beduidend schrik van de kiezer ....

Bij elke peiling doen de traditio's het in hun broek...

En die angst houdt momenteel het hele zaakje bijeen...

En ondertussen rollen ze bijna dagelijks al vechtend over de straat...

Laat die zware dossiers nu maar komen ,spektakel verzekerd...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 22:02   #174
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan zal een van die tradionele partijtjes de eerstvolgende peiling wel een serieuze boost moeten gaan krijgen om zulks te gaan proberen ....

Destijds is het stekkerman De Croo ook niet goed bekomen hé , en sindsdien gaan ze gestaag "holderdebolder" de berg af...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 september 2021, 22:08   #175
BWarrior

Standaard

Citaat:
Het was dus de bedoeling van De Wever om België te redden?

Maar, laten we inderdaad aannemen dat de PS niet zou geplooid hebben. Wie ging er dan bij die vijf partijen aansluiten? De groenen? Om alle kerncentrales te sluiten ? De PVDA? ( ) ? Het VB, misschien? Dan toch de VLD? Of, Bouchez? Ah nee, die mocht er niet bij …

Laatst gewijzigd door BWarrior : 27 september 2021 om 22:09.
Oud 27 september 2021, 22:12   #176
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door WYSIWYG Bekijk bericht
Democratie, weet u wel?
Als de PS nieuwe verkiezingen wou, dan waren er ook 76 zetels nodig. Maar die waren er niet.
Oud 27 september 2021, 22:17   #177
BWarrior

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht
Dan zal een van die tradionele partijtjes de eerstvolgende peiling wel een serieuze boost moeten gaan krijgen om zulks te gaan proberen ....

Destijds is het stekkerman De Croo ook niet goed bekomen hé , en sindsdien gaan ze gestaag "holderdebolder" de berg af...
Volgens de laatste peiling haalt deze coalitie nog altijd 84 zetels (vandaag: 87 zetels). Van de oppositiepartijen gaan enkel het VB en de PVDA er echt op vooruit. Maar dat zijn verloren zetels.
Oud 27 september 2021, 22:26   #178
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Grappenmaker. Volgens jou is er zelfs geen 2/3de meerderheid om het arbeidsmarkt beleid te splitsen. Magnette wist maar al te goed dat zijn akkoord met De Wever ook geen kans maakte.

Citaat:
Lachaert won er zelfs de voorzittersverkiezingen mee! En jij en panda juichten de "poging" van de liberalen om een paars-gele regering te vormen toe.

En plots draaiden zowel Lachaert als De Croo hun paars-gele jas en kozen ze voor een zeven-partijen-regering van verliezers. De twee grootste Vlaamse partijen werden uitgesloten, en de premier werd "verkozen" uit een partijtje dat twee zetels verloor, en federaal 8,54% van de stemmen behaalde.

Niets om zich zorgen over te maken, hoor. Of juist wel? In heel Europa speelt zich een gelijkaardig scenario af, en gerust zijn de Europese machthebbers niet bepaald. Maar ach, als het kleine Belziekse er in slaagt om met zeven partijen te regeren zal het grote moffenland daar ook wel in slagen met vier ipv twee partijen, zeker?

Het probleem is dat er teveel partijen zijn. De versnippering van het politieke landschap werd dat ten tijden van de grote liberale vernieuwer genoemd. En hij voerde de kiesdrempel is....
De liberale president van Europa zal daar wel een nieuw paar mouwen aan passen, zeker?
Oud 27 september 2021, 22:36   #179
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens de laatste peiling haalt deze coalitie nog altijd 84 zetels (vandaag: 87 zetels). Van de oppositiepartijen gaan enkel het VB en de PVDA er echt op vooruit. Maar dat zijn verloren zetels.
Hitler dacht ook dat hij de oorlog ging winnen....

Het zou er nog aan mankeren dat zeven partijen samen niet eens 84 zetels behalen.

De partij van de premier behaalde er maar liefst 12 op haar eentje! Evenveel (of even weinig) als de communisten.
Oud 27 september 2021, 22:57   #180
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Svennies Bekijk bericht

Dat klopt. De stekkerman mag dan volgens de peilingen de populairste politicus zijn. De verkiezingen van 2019 leverden de VLD 2 zetels minder op dan in 2014.
De MR verloor er liefst 6.
De CD&V verloor er eveneens 6.
De PS verloor 3 zetels.
De SP.a 4.

Alleen Ecolo en Groen gingen vooruit. Ecolo behaalde 13 zetels. Groen 8. Het stemmenaantal van beide partijen was nochtans nagenoeg gelijk.

De N-VA verloor 8 zetels en hield er slechts 25 over.
Het Vlaams Belang ging er op vooruit met een luttele 15 zetels.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 27 september 2021 om 22:59.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be