Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 december 2021, 06:33   #161
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
In de IC afdeling zijn er boven de 200 niet-gevaccineerden op iets meer dan 800 . Dat cijfer ligt ontzettend hoog vermits er beduidend of substantieel minder niet-gevaccineerden zijn.
Dat is een heel ander verhaal. Dat heeft te maken met de efficientie van het vaccin tegen zware ziekte, en gelukkig is dat er nog. Maar dat zegt niks over besmettelijkheid.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 06:33   #162
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik versta onder 'het milderen van de epidemie' het minder ziek maken van de mensen. Vaneiges.
Oud 16 december 2021, 06:34   #163
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb altijd beweerd dat gevaccinneerden anderen konden besmetten. Maar, voor de zoveelste keer, gevaccineerden zijn vlugger het virus kwijt en besmetten niet zo 'grondig'.
Oud 16 december 2021, 07:38   #164
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat zijn de bevindingen van The Lancet. En indien ik moet kiezen tussen uw bevindingen en deze van The Lancet, dan verkies ik de laatste.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 08:16   #165
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zijn de bevindingen van The Lancet. En indien ik moet kiezen tussen uw bevindingen en deze van The Lancet, dan verkies ik de laatste.
Dat is raar - maar voor U niet verwonderlijk - want ondertussen zijn de feiten daar he. Hoe hoger de vaccinatie graad in een gemeente in Belgie, hoe harder het virus daar propageert. De Lancet of gelijk wie heeft mooi te zeggen dat het LIKELY zo niet is, we stellen vast dat het zo is.

Ik ben er zeker van dat dat artikel dateert van voor november.
Oud 16 december 2021, 09:50   #166
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Als er dan doorgeredeneerd wordt, zou de viruscirculatie het hoogst moeten zijn in Brussel? Of gaan die kinderen daar niet naar school of zo?
Dat was ook zo... maar eerder in de tijdslijn.

Intussen zijn er in Brussel al veel meer mensen immuun dan in andere provincides -> lagere viruscirculatie.

Men heeft dit de afgelopen anderhalf jaar toch vaak gezien? Provincies die eerst rood waren, waren vaak na enkele weken minder rood dan de andere provincies (die de golf later kregen).
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 09:50   #167
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik weet niet of dat "puur zakelijk" is, maar een afweging op basis van individuele elementen. Als het "puur zakelijk" zou zijn, moet men er toch een ernstige afweging bij nemen van de medische voordelen van een medische handeling.

Daarnaast kan men het morele vraagstuk opwerpen of een overheid wel de juiste weg bewandelt wanneer ze sociale dwangmiddelen inzet om een medische handeling door te drukken.
Waarom zet u "puur zakelijk" tussen aanhalingstekens? Ik heb dat toch nergens zo gezegd?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 09:53   #168
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan is de leeftijd van de West-Vlaamse bevolking niet van tel om de oorzaak van de hoge besmetting te duiden.
Als je de zaken met een open geest bekijkt kom je inderdaad tot de vaststelling dat de leeftijd rond besmetting een onbelangrijke factor is.

Scholen, WZC's, steden en kustgemeentes hebben echter enkele belangrijke gemeenschappelijke factoren.
Iedereen zit er zeer kort op elkaar.
Ze hebben openruimtes die beschouwd kunnen worden als windtunnels.
De mensen verblijven er op elkaar gestampeld in hoogbouw.
Bij de bejaarden en de scholieren/studenten heb je nog eens de factor dat ze regelmatig in groep opgesloten zitten in beperkte besloten omgevingen.

Bij bejaarden en kinderen heb je ook de factor dat ze regelmatig tot het uiterste van hun krachten gaan (Bejaarden door hun lichamelijke achteruitgang wegens ouderdom, kinderen door hun hoge activiteit in hun spel) en daarna zwaar naar lucht moeten happen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 10:14   #169
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb altijd beweerd dat gevaccinneerden anderen konden besmetten. Maar, voor de zoveelste keer, gevaccineerden zijn vlugger het virus kwijt en besmetten niet zo 'grondig'.
Juist ja, je hebt Sam Brokken altijd gelijk gegeven en je vindt Pierre Vandamme al altijd een leugenaar.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 10:24   #170
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

onze taktiek (iedereen zo snel als mogelijk boosteren) gaat opnieuw verkeerd uitpakken

De enige bevolkingsgroep die geboosterd moet worden zijn de risicopatienten.

De aanwijzingen die we nu hebben:

Een overwegend mild ziekteverloop bij gevaccineerden en al geinfecteerden
een boostershot dat de bescherming slechts beperkt verbetert, en zinloos is voor niet-risicopatienten
een uitstekende replicatie van het virus in de bovenste luchtwegen, en een heel slechte replicatie in de onderste luchtwegen, wat deels de snelle verspreiding en de mildheid mogelijk verklaart

maakt het virus een uitstekende natuurlijke booster van bestaande immuniteit. We weten dat natuurlijke immuniteit een bredere en langdurigere bescherming geeft dan vaccins alleen.

Daarom zouden we een omgekeerde lockdown moeten toepassen op risico-patienten, en het laten waaien in de niet-risicopatienten. De omicronspeficieke vaccins die er aan komen tegen maart volgend jaar, als alles goed gaat, gaan veel te laat komen, omdat de omicrongolf dan al achter de rug is tegen dan
Oud 16 december 2021, 10:42   #171
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Juist ja, je hebt Sam Brokken altijd gelijk gegeven en je vindt Pierre Vandamme al altijd een leugenaar.
De kwader trouw druipt er nogal af he
Oud 16 december 2021, 11:15   #172
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

We gaan het snel weten. De tekenen uit Zuid-Afrika zijn bemoedigend. Wij gaan met enkele weken vertraging het scenario van het VK volgen. Ze hebben een min of meer vergelijkbare verdeling van leeftijden en van mensen met onderliggende aandoeningen of overgewicht, ze hebben een min of meer vergelijkbaar vaccinatiebeeld.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 14:46   #173
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
We gaan het snel weten. De tekenen uit Zuid-Afrika zijn bemoedigend. Wij gaan met enkele weken vertraging het scenario van het VK volgen. Ze hebben een min of meer vergelijkbare verdeling van leeftijden en van mensen met onderliggende aandoeningen of overgewicht, ze hebben een min of meer vergelijkbaar vaccinatiebeeld.
Volgens de "experten" hier mogen we ZA niet vergelijken met Belgie. Die hebben immers veel meer natuurlijke immuniteit uit vorige golven. Wij hebben die niet door al het gemaatregel van diezelfde "experten".
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 15:31   #174
JVDP
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Volgens de "experten" hier mogen we ZA niet vergelijken met Belgie. Die hebben immers veel meer natuurlijke immuniteit uit vorige golven. Wij hebben die niet door al het gemaatregel van diezelfde "experten".
Ik stel me een vraag bij die conclusie (En ik woon in ZA, by the way). Als wij een hogere immuniteit hebben gekregen bij een vorige golf, dan was dat dus de "Delta" golf. Een variant aanzien als "zeer ziekmakend/dodelijk". Maar hoe komt het dan dat de zorgsector ook in die golf niet is overspoeld? En dit ondanks het feit dat er geen beperkende maatregelen zijn genomen, zoals tijdens de eerste golf.
JVDP is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 15:55   #175
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door JVDP Bekijk bericht
hoe komt het dan dat de zorgsector ook in die golf niet is overspoeld?
Ivermectine, misschien??
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:05   #176
Yolanda
Schepen

Standaard

Citaat:
Ik stel me een vraag bij die conclusie (En ik woon in ZA, by the way). Als wij een hogere immuniteit hebben gekregen bij een vorige golf, dan was dat dus de "Delta" golf. Een variant aanzien als "zeer ziekmakend/dodelijk". Maar hoe komt het dan dat de zorgsector ook in die golf niet is overspoeld? En dit ondanks het feit dat er geen beperkende maatregelen zijn genomen, zoals tijdens de eerste golf.
Veel minder bejaarden daar wschl ?

Het blijven immers bejaarden die de zorg overspoelen.
Yolanda is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:24   #177
Svennies
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De oudsten en zwaksten werden in de eerste golf al overboord geblazen ...

Feit blijft wel dat alle overlijdens in WZC 's werden toegeschreven aan COVID...

De vraag blijft echter ,hoeveel zijn er daar daadwerkelijk aan COVID overleden ,en hoeveel zijn er daar weggekwijnd uit pure eenzaamheid...
Svennies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:25   #178
parcifal
Banneling

parcifal's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Relatief weinig Zuid Afrikanen zijn ouder dan 65

Belgie daarentegen :

Laatst gewijzigd door parcifal : 16 december 2021 om 16:27.
parcifal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:29   #179
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht

Belgie daarentegen :

Dat argument mogen jullie niet gebruiken. Wij zeggen hier al heel de tijd dat het een oud peekes ziekte is.
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 december 2021, 16:43   #180
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door parcifal Bekijk bericht

Belgie daarentegen :

Goed. Nog 30 corona golven en onze bevolkingspiramide ziet er ook zo uit

Dat gezegd, als je hun CFR vergelijkt met hier, dan gaat het toch niet zo heel goed met corona in het algemeen ginder. De CFR is echter heel gevoelig aan de test politiek, en eigenlijk geeft die eerder aan hoeveel gevallen we missen, eerder dan hoe "erg" de ziekte is, tenminste zolang we binnen 1 variant zitten.

En het lijkt er toch wel op dat omicron veel beter verdragen wordt dan de andere versies.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  coronavirus-data-explorer(34).png‎
Bekeken: 674
Grootte:  394,2 KB
ID: 115428  

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 december 2021 om 16:50.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be