Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 4 april 2022, 13:15   #161
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Als je je niet wakker kan houden, dan is er iets mis.
Daar is meestal weinig mis aan. Is gewoon menselijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Microslaap

Laatst gewijzigd door Micele : 4 april 2022 om 13:16.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2022, 13:16   #162
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Tussen de vrachtwagens ? Man man.....blijf daar weg. Ontelbare zijn daar al tot moes tussen geplet . Echt ik meen het...het is de gevaarlijkste strook om op te rijden.
Niet zelden vallen vrachtwagen bestuurders in slaap of kijken ze een film tijdens het rijden.
Veel veiliger, die houden tenminste afstand. Op het linker rijvak is het meestal file. Rechts heb je ruimte.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2022, 13:20   #163
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Daar is meestal weinig mis aan. Is gewoon menselijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Microslaap
Even een stukje uit de tekst geknipt.

"Microslaap doet zich vaak voor tijdens monotone activiteiten"

En als je weet dat ik me pas echt goed voel aan +160 km/uur dan is 136 km/uur al een
ferme toegeving.
Oud 4 april 2022, 13:21   #164
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Veel veiliger, die houden tenminste afstand. Op het linker rijvak is het meestal file. Rechts heb je ruimte.
Waar (of wanneer) rij jij ergens rond?
Oud 4 april 2022, 13:21   #165
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Redelijk recente vrachtwagens hebben verplicht AEB, vanaf november 2017 remt een vrachtwagen automatisch met 30 kmh af.

Citaat:
https://www.carblogger.nl/spectacula...%2030%20km%2Fu

AEB

Nu meer en meer auto’s worden uitgerust met automatische remsystemen, kunnen vrachtwagens en bussen natuurlijk niet achter blijven. Sterker nog, zij vormen door hun enorme gewicht een groter gevaar als ze te laat remmen. Dus wordt AEB (Autonomous Emergency Braking) vanaf november 2015 verplicht gesteld op nieuwe exemplaren van deze rollende zwaargewichten, wat natuurlijk een goede zaak is.

Momenteel hoeft een dergelijk systeem de truck slechts minimaal 10 km/u af te remmen. Vanaf november 2017 wordt dit opgeschroefd naar 30 km/u. Veel te weinig natuurlijk, maar de vrachtwagenfabrikanten maken gelukkig nu al systemen die veel veiliger zijn.

Wil je weten hoe dat er uit ziet, een 44-ton zware Volvo FH die automatisch remt vanaf 80 km/u? Bekijk dan de onderstaande video. Spectaculair!
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2022, 15:56   #166
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ok doet U maar.

"Vrachtwagens houden niet genoeg afstand"

Uit een onderzoek van automobilistenvereniging VAB blijkt dat maar twee op de tien vrachtwagens de veilige tussenafstand van vijftig meter respecteren. De VAB vraagt meer controles. De VAB heeft 2054 vrachtwagens geobserveerd op een risicozone op de E17, bij vlot verkeer. Daaruit bleek dat ze veel te weinig afstand hielden. Volgens Maarten Matienko van de VAB zijn de resultaten onrustwekkend.

https://nl.metrotime.be/nieuws/zeven...weinig-afstand

Zeven van de tien truckbestuurders rijden te dicht op voorliggers. Bijna de helft van de chauffeurs geeft ook toe een bericht of e-mail te hebben verzonden van achter het stuur.

https://topgear.nl/autonieuws/tussen...n-slecht-idee/
Tussen vrachtwagens rijden: slecht idee

Het Duitse veiligheidsinstituut Dekra laat in een crashtest de desastreuze gevolgen zien als jij tussen twee vrachtwagens geplet wordt. Al bij 43 km/u is de kans groot dat je het niet kunt navertellen. De Skoda Octavia verdwijnt gewoon in de aanrijding en komt verkreukeld weer tevoorschijn.

Heeft U enig idee betreffende het verschil in remafstand tussen een 30 tonnen vrachtwagen en een 1200 kg lichte auto ? Neen waarcshijnlijk

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 april 2022 om 16:03.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2022, 16:22   #167
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ja. Het ontbreken van snelheid.
Nu, aan alles kan je gewoon worden daar niet van maar volgens mij is er wat mis als je je niet meer kan permitteren om 120 km/uur te rijden.
100 km/uur rijden is inderdaad goedkoper aan brandstof en als je tijd echt niks waard is dan steek je iets in je zak.
Voor alle anderen is de economische schade een veelvoud van wat je met wat minder verbruik in je zak steekt.

Blijft het nog de vraag of 100 km/uur de benedengrens is ... aan 80 km/uur verbruik je nog minder .... aan 60 km/uur doe je het
nog beter ... en als je toch niks beter te doen hebt... tja ...
Dat betwist ik allemaal niet.
Ik stel alleen dat als je als volwassene een autorit van x uren, zelfs al is het een tragere rit, niet aankan zonder in slaap te vallen, er iets mis is.
Je misbruikt een argument, met andere woorden.

Ik weet ook wel dat langdurige menselijke activiteit tussen een onder- en een bovengrens van spanning moet zitten.
Onder die grens is het te monotoon en dreig je aandacht te verliezen of zelfs in slaap te vallen.
Boven die grens (vb. bij te snel rijden), vreet je aan je fitheid en wordt het gevaarlijk.

En daarnaast is er nog het verschil in snelheid tussen de deelnemers van het verkeer. Auto's aan 140 en sommige camions aan 85 ... 't zal niet altijd veilig lukken ...

Tot slot: misschien dat jij en 79 procent anderen dat wel aankunnen. Maar die 20 procent ... daar moeten jij en ik ook rekening mee houden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 4 april 2022 om 16:25.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2022, 16:40   #168
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Dat gevoel waar je het over hebt is een optimaal compromis tussen opschieten en risico.

Wil je daar meer over lezen dan kan ik je het boek "Target Risk" van Gerald JS Wilde sterk aanraden. Wilde was prof aan een Canadese universiteit en van oorsprong Nederlander. Het boek gaat over risico homeostase en was voor mij een echte eye-opener.

Ik kan geen free download meer vinden, spijtig genoeg. Was altijd te vinden. Misschien omdat Gerald Wilde ondertussen begin 2019 overleden is?
Ik heb een soft-kopie en kan je die doorsturen als je dat zou willen.
Ik heb nu wel een free download gevonden op deze site: http://riskhomeostasis.org/ dan zie je links iets naar beneden "targetrisk3_1.pdf"
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2022, 16:48   #169
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Je gebruikte die dingen dan ook op de verkeerde plaats/op de verkeerde manier.
Hoe bedoel je?
Oud 4 april 2022, 17:26   #170
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
(...)
Blijft het nog de vraag of 100 km/uur de benedengrens is ... aan 80 km/uur verbruik je nog minder .... aan 60 km/uur doe je het
nog beter ... en als je toch niks beter te doen hebt... tja ...
Die 100 zal zeker niet de benedengrens zijn. Je ervaart op de gewone wegen en in bebouwde kommen wat de benedengrens is voor een aantal van die lobbygroepen: alsmaar trager en trager en nog trager. 0 is de gewenste benedengrens.
Oud 4 april 2022, 17:29   #171
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Tussen de vrachtwagens ? Man man.....blijf daar weg. Ontelbare zijn daar al tot moes tussen geplet . Echt ik meen het...het is de gevaarlijkste strook om op te rijden.
Niet zelden vallen vrachtwagen bestuurders in slaap of kijken ze een film tijdens het rijden.
Zeker niet verstandig, inderdaad. Maar als je dan toch 100 wil rijden, val daar de anderen niet mee lastig en blijf op de rechterrijstrook. Ga dan direct voor 90, dan ben je nog zuiniger.
Oud 4 april 2022, 18:30   #172
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok doet U maar.

"Vrachtwagens houden niet genoeg afstand"

Uit een onderzoek van automobilistenvereniging VAB blijkt dat maar twee op de tien vrachtwagens de veilige tussenafstand van vijftig meter respecteren. De VAB vraagt meer controles. De VAB heeft 2054 vrachtwagens geobserveerd op een risicozone op de E17, bij vlot verkeer. Daaruit bleek dat ze veel te weinig afstand hielden. Volgens Maarten Matienko van de VAB zijn de resultaten onrustwekkend.

https://nl.metrotime.be/nieuws/zeven...weinig-afstand

Zeven van de tien truckbestuurders rijden te dicht op voorliggers. Bijna de helft van de chauffeurs geeft ook toe een bericht of e-mail te hebben verzonden van achter het stuur.

https://topgear.nl/autonieuws/tussen...n-slecht-idee/
Tussen vrachtwagens rijden: slecht idee

Het Duitse veiligheidsinstituut Dekra laat in een crashtest de desastreuze gevolgen zien als jij tussen twee vrachtwagens geplet wordt. Al bij 43 km/u is de kans groot dat je het niet kunt navertellen. De Skoda Octavia verdwijnt gewoon in de aanrijding en komt verkreukeld weer tevoorschijn.

Heeft U enig idee betreffende het verschil in remafstand tussen een 30 tonnen vrachtwagen en een 1200 kg lichte auto ? Neen waarcshijnlijk
Ik heb het over ‘grote afstanden’, niet over rijden tijdens de spitsuren. Dus als er normaal verkeer is. De rechterrijstrook is dan meestal dunbevolkt in tegenstelling tot de linkerrijstrook. En als er een vrachtwagen tegen 90 per uur niet kan remmen dan zit je zowel links als rechts in een sardinedoos. Rechts kan je dan tenminste (misschien) nog naar de pechstrook uitwijken’ links is er een vangrail.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 4 april 2022 om 18:31.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2022, 19:53   #173
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hoe bedoel je?
vb. je moet je cruise control maar opzetten als je zeker bent van toch een leuk aantal km ongehinderd jouw gekozen snelheid te rijden.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 4 april 2022, 19:56   #174
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Mijn rijgedrag is ook anders op een "auto-autosnelweg" (als vb. E40 tussen bxl en gent) en een "camion-autosnelweg" (vb E17 tussen a'pen en gent).

(en natuurlijk zie je mij niet zo vaak tijdens spitsuren te rijden)

Oud 4 april 2022, 21:00   #175
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Uit een onderzoek van automobilistenvereniging VAB blijkt dat maar twee op de tien vrachtwagens de veilige tussenafstand van vijftig meter respecteren.
Nu even normaal doen hé. Wat willen ze? Met een vrachtwagen mag je, tenzij anders aangegeven, een tragere vrachtwagen inhalen.
Als de VAB wenst dat vrachtwagens, eens binnen de afstand van 50 meter reeds op het tweede baanvak gaan rijden dan moeten ze dat ook echt zeggen.
Of ze mogen me eens uitleggen hoe ze zo'n inhaalmanoeuvre dan graag uitgevoerd zien worden.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 4 april 2022 om 21:01.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 april 2022, 21:09   #176
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Onder die grens is het te monotoon en dreig je aandacht te verliezen of zelfs in slaap te vallen.
Boven die grens (vb. bij te snel rijden), vreet je aan je fitheid en wordt het gevaarlijk.
En die twee snelheden zijn voor elke mens anders. Iedereen kan die voor zichzelf best zelf ondervinden. Zelfde verhaal met rij en rusttijden.
In het zuiden van Frankrijk in de namiddag de nodige 'nachtrust' doorworstelen omdat je door de wet verplicht bent om net dan te 'slapen' - je mag het eens proberen.

Heb jij door al die ingrepen de ongevallen sterk zien teruglopen?

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 4 april 2022 om 21:10.
Oud 4 april 2022, 21:16   #177
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Die 100 zal zeker niet de benedengrens zijn. Je ervaart op de gewone wegen en in bebouwde kommen wat de benedengrens is voor een aantal van die lobbygroepen: alsmaar trager en trager en nog trager. 0 is de gewenste benedengrens.
De benedengrens zal 45 km/uur zijn. Dan kunnen ze ook onmiddellijk het rijbewijs afschaffen. Iedereen met de brommobiel
op weg. Liefst ééntje op batterijen.
Om iedereen veilig naar zijn verdienplaats te krijgen ... tijdens de spitsuren ook 45 km/uur op autosnelwegen. Kostprijs van de verzekeringen
zullen halveren .... niks dan voordelen.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 4 april 2022 om 21:16.
Oud 4 april 2022, 21:38   #178
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb het over ‘grote afstanden’, niet over rijden tijdens de spitsuren. Dus als er normaal verkeer is. De rechterrijstrook is dan meestal dunbevolkt in tegenstelling tot de linkerrijstrook. En als er een vrachtwagen tegen 90 per uur niet kan remmen dan zit je zowel links als rechts in een sardinedoos. Rechts kan je dan tenminste (misschien) nog naar de pechstrook uitwijken’ links is er een vangrail.
Mij niet gelaten beste. Het blijft me wel een raadsel waarom (sommige) mensen absoluut tussen die vrachtwagens willen rijden.

En wat betreft spitsuren ...Het is nu de ganse dag spitsuur. Vooral sinds er zo vele thuis ''werken''

Er gaat geen maand voorbij of je ziet wat de gevolgen kunnen zijn.

https://www.hln.be/borgerhout/auto-g...wond~a9247426/
https://www.gva.be/cnt/dmf20211103_95353524
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/04...ntwerpse-ring/
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210125_96085562
https://www.ad.nl/amersfoort/heftig-...d-br~ad6964b2/
.
.
.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 april 2022 om 22:06.
Oud 5 april 2022, 16:00   #179
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nu even normaal doen hé. Wat willen ze? Met een vrachtwagen mag je, tenzij anders aangegeven, een tragere vrachtwagen inhalen.
Als de VAB wenst dat vrachtwagens, eens binnen de afstand van 50 meter reeds op het tweede baanvak gaan rijden dan moeten ze dat ook echt zeggen.
Of ze mogen me eens uitleggen hoe ze zo'n inhaalmanoeuvre dan graag uitgevoerd zien worden.
In welk land was het ook weer dat zelfs camions pas een inhaalmaneuver mogen doen, als ze dat kunnen afmaken op x tijd (? 1 of 2 minuten, wat nog lang is, maar swat)?

Oud 5 april 2022, 16:34   #180
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In welk land was het ook weer dat zelfs camions pas een inhaalmaneuver mogen doen, als ze dat kunnen afmaken op x tijd (? 1 of 2 minuten, wat nog lang is, maar swat)?
Oeganda of Kameroen ? Alleszins 1 van de 2.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 5 april 2022 om 16:35.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be