Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 april 2022, 20:55   #161
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Een verdrag? Ondertekend? Waar en op welk document kunnen wij de handtekeningen bezichtigen? Bij mijn weten is het cordon sanitaire hooguit een resolutie met een waarde van niet meer dan een gentlemen's agreement.
Reeds twee maal werd die schutkring-constructie in een document vastgelegd en aan de partijen ter ondertekening voorgelegd.
Oud 24 april 2022, 22:00   #162
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Reeds twee maal werd die schutkring-constructie in een document vastgelegd en aan de partijen ter ondertekening voorgelegd.
Zijn die documenten van enige juridische waarde?
Oud 25 april 2022, 05:35   #163
Karel Martel B
Perm. Vertegenwoordiger VN

Karel Martel B's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wanneer hebben de vlaamsnationalisten zich verontschuldigd voor hun voorvaderen ?
Wanneer heeft de Belgische staat zich geëxcuseerd voor Abbevile?
Oud 25 april 2022, 06:37   #164
DeZeeuw
Provinciaal Gedeputeerde

DeZeeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
2.
Het economisch sterkere Wallonië heeft lang genoeg neergekeken op het agrarische boerkes in Vlaanderen die een dialect spraken.
Ondertussen is de toestand anders, ondanks de sterkere economische toestand van Vlaanderen. Erkenning van het Nederlands, taalgrenzen, taalgemeenschappen, gewesten ..
Een gesprek op een terras in Goes in Zeeland. Ik dacht dat ze van Oostende waren. Neen, ze spreken mijn dialect, hun dialect.
Soit.
Zeker. Met dank aan de Vlaamse beweging. Had het aan de Belgische wetgevende macht gelegen dan was het Nederlands in Vlaanderen verworden tot een alleen nog door een enkele grijsaard gesproken streekdialect.

P.s. niets zo mooi als de dialecten van onder de grote rivieren
DeZeeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2022, 08:07   #165
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
In Ninove had VB nog 650 stemmen nodig voor een absolute meerderheid.....

Indien dergelijke partij zo goed scoort is er fundamenteel iets mis met de samenleving.
Begrijp ik uw stelling goed? Bedoelt u dat als een partij als het VB een goede score haalt, er iets fundamenteel mis met zijn met de samenleving?
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2022, 08:09   #166
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Begrijp ik uw stelling goed? Bedoelt u dat als een partij als het VB een goede score haalt, er iets fundamenteel mis met zijn met de samenleving?
Als een samenleving voor een partij gaat stemmen die racistisch en fascistisch is gaat die ballon wel op vind ik.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2022, 08:15   #167
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Als een samenleving voor een partij gaat stemmen die racistisch en fascistisch is gaat die ballon wel op vind ik.
Ja, maar zo'n opmerking verwacht je toch niet uit de mond van een VB-er hé. Hij geeft dus zelf toe dat het eigenlijk niet normaal is om op zo'n partij te stemmen en dat in een goed functionerende maatschappij, er geen plaats kan zijn voor extreemrechts.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 25 april 2022 om 08:16.
Oud 25 april 2022, 08:22   #168
Schelfie
Minister-President

Schelfie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Wij, de Belgae dus, hebben geen historische lessen te krijgen van Batavieren of andere tegenstanders.
De Belgae zijn allemaal (of zo goed als) uitgemoord of verspreid over het Romeinse Rijk (slavernij) door Caesar en zijn troepen, romeinse kolonisatie en de Germaanse occupatie achteraf.

Wij zijn totaal geen Belgae. Eerder een mix van Franken en Friesen.

U zou beter eens enkele historische lessen volgen ipv hoog van de toren te blazen.
Oud 25 april 2022, 08:24   #169
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Wanneer heeft het francofiele krapuul zich geëxcuseerd bij de Vlamingen voor de brutale staatsgreep van 1830.
De uitbuiting van "Vlaamse boerekes" tijdens de hongersnood in de 19de eeuw, de uitbuiting van Vlaanderen sinds 1830, het ontkennen van grondwettelijke rechten (door geen grondwet in het Nederlands te hebben of zelfs justitie in eigen volkstaal), ...
Oud 25 april 2022, 08:26   #170
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DeZeeuw Bekijk bericht
Vergeet vooral de schandelijke taal- en cultuurassimilatie en onderdrukking niet. Niets om trots op te zijn als u het mij vraagt.
Krij my net begon.
It is tiid dat wy kinne gean op ús eigen kursus.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2022, 08:27   #171
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, dat heeft u goed begrepen.
Oud 25 april 2022, 08:28   #172
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Neen Panda, je zou er best aan doen om jouw stalinistische drang naar ideologische zuivering niet te gaan botvieren op de N-VAers van dit forum. Die N-VAers (ikzelf inbegrepen) zijn geen "crypto-blokkers". Ze zijn er wel van overtuigd dat in een parlementaire meerpartijen-democratie het democratisch spel zuiver hoort gespeeld te worden. Dit impliceert dat een coalitie steeds moet steunen op een vrijwillige toetreding van de betrokken partijen. Artificiële constructies zoals een schutkring zijn daarmee strijdig. Het is geen toeval dat je zoiets niet aantreft in de andere Europese landen, ook al hebben ze bijna allemaal ergens een extreem rechtse partij.
Laat de democratie gewoon zijn vrije loop. Wint het VB maak er een regering mee. Ik ben geen VB'er en helemaal niet akkoord met leeuwendeel van hun standpunten, maar als zij winnen dan moet er rekeing met hen gehouden worden.

Ik zie echt het probleem niet. Geef hen een kans om mee te regeren. Voor hetzelfde geld falen ze en duiken ze onder de kiesdrempel. Vermoed dat het ook zo is gebeurd in Oostenrijk enkele jaren geleden met die ene partij (weet de naam niet meer).
Oud 25 april 2022, 08:30   #173
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar zo'n opmerking verwacht je toch niet uit de mond van een VB-er hé. Hij geeft dus zelf toe dat het eigenlijk niet normaal is om op zo'n partij te stemmen en dat in een goed functionerende maatschappij, er geen plaats kan zijn voor extreemrechts.
Daar wringt net het schoentje. Of het al dan niet normaal is om voor dergelijke partij te stemmen laat ik in het midden. Dat het niet nodig zou moeten zijn om voor dergelijke partij te stemmen zou echter WEL wenselijk zijn.
Dat er geen plaats is voor een extreme partij binnen de maatschappij ontken ik ook. Er is plaats voor elke partij en elke stroming. Dat een vierde of meer van de bevolking dat als de enige oplossing ziet is echter wel alarmerend. Dat zegt HEEL veel over de andere partijen en hun gevoerde politiek.

Voor alle duidelijkheid, ik ben geen lid van VB

Laatst gewijzigd door Skobelev : 25 april 2022 om 08:33.
Skobelev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2022, 08:43   #174
jogo
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Schelfie Bekijk bericht
Laat de democratie gewoon zijn vrije loop. Wint het VB maak er een regering mee. Ik ben geen VB'er en helemaal niet akkoord met leeuwendeel van hun standpunten, maar als zij winnen dan moet er rekeing met hen gehouden worden.

Ik zie echt het probleem niet. Geef hen een kans om mee te regeren. Voor hetzelfde geld falen ze en duiken ze onder de kiesdrempel. Vermoed dat het ook zo is gebeurd in Oostenrijk enkele jaren geleden met die ene partij (weet de naam niet meer).
Geen enkele partij wil dat , ze kotsen van het idee alleen al.
Dus als gij die helemaal niet akkoord gaat met hun standpunten, kan het geen probleem zijn.
jogo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 april 2022, 09:50   #175
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jogo Bekijk bericht
Geen enkele partij wil dat , ze kotsen van het idee alleen al.
Dus als gij die helemaal niet akkoord gaat met hun standpunten, kan het geen probleem zijn.
Mijn probleem is dat ik walg van zulke ondemocratische gebruiken.

+ In hun voortzetting van Cordons krijgen we misbaksels als die bende incompetenten van alle losers van afgelopen verkiezingen, beter bekent als Vivaldi. Dat er intussen voor zorgen dat ik amper nog rondkom per maand.

Ik zeg niet dat een regering met VB geen problemen zou geven, maar ze waren wel overduidelijk een winner, en ja: NVA ging hier ook de mist in, imo.
Oud 25 april 2022, 09:57   #176
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mijn probleem is dat ik walg van zulke ondemocratische gebruiken.

+ In hun voortzetting van Cordons krijgen we misbaksels als die bende incompetenten van alle losers van afgelopen verkiezingen, beter bekent als Vivaldi. Dat er intussen voor zorgen dat ik amper nog rondkom per maand.

Ik zeg niet dat een regering met VB geen problemen zou geven, maar ze waren wel overduidelijk een winner, en ja: NVA ging hier ook de mist in, imo.
Een winnaar is 50+1. Geen enkele partij voldoet hieraan. Coalities zijn dus hoe dan ook een noodzaak. Het ware best dat wij ons allemaal aan de gangbare wiskunde houden en rechtse logica laten varen.
Oud 25 april 2022, 10:04   #177
Schelfie
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een winnaar is 50+1. Geen enkele partij voldoet hieraan. Coalities zijn dus hoe dan ook een noodzaak. Het ware best dat wij ons allemaal aan de gangbare wiskunde houden en rechtse logica laten varen.
Je weet best wat ik bedoel met winnaar van de verkiezingen.

Je ka inderdaad een regering op de maag splitsen door alle partijen bij elkaar te rapen om aldus 49% van de kiezers een hak te zetten. Maar je kan dit in andere landen maar moeilijk verdedigen denk ik. Enkel in dit land vinden sommigen dit precies maar de normaalste gang van zaken.
Oud 25 april 2022, 10:32   #178
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Je weet best wat ik bedoel met winnaar van de verkiezingen.

Je ka inderdaad een regering op de maag splitsen door alle partijen bij elkaar te rapen om aldus 49% van de kiezers een hak te zetten. Maar je kan dit in andere landen maar moeilijk verdedigen denk ik. Enkel in dit land vinden sommigen dit precies maar de normaalste gang van zaken.
Federaal had het VB 11% en de N-VA 16%. Dat zijn niet bepaald overtuigende cijfers om dwingende eisen te stellen.
In Vlaanderen kwam het VB aan 18% en de N-VA aan 24%. Deze cijfers zijn nog altijd niet overweldigend maar de N-VA leidt wel de Vlaamse regering in een coalitie.
Zowel nationaal als regionaal blijft het VB te klein om ook maar iets af te dwingen. Het is niet omdat ze plots ietsjes meer stemmen hebben gekregen dat ze een winnaar zijn.
Oud 25 april 2022, 10:59   #179
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Federaal had het VB 11% en de N-VA 16%. Dat zijn niet bepaald overtuigende cijfers om dwingende eisen te stellen.
In Vlaanderen kwam het VB aan 18% en de N-VA aan 24%. Deze cijfers zijn nog altijd niet overweldigend maar de N-VA leidt wel de Vlaamse regering in een coalitie.
Zowel nationaal als regionaal blijft het VB te klein om ook maar iets af te dwingen. Het is niet omdat ze plots ietsjes meer stemmen hebben gekregen dat ze een winnaar zijn.
Dan heeft geen enkele partij cijfers om eisen te stellen.

U moet trouwens naar zetels kijken in plaats van naar % van de stemmen, want het zijn de zetels die tellen.

In Vlaanderen heeft N-VA 28% van de zetels (35 van de 124).

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 25 april 2022 om 11:01.
Oud 25 april 2022, 11:03   #180
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
In Ninove had VB nog 650 stemmen nodig voor een absolute meerderheid.....

Indien dergelijke partij zo goed scoort is er fundamenteel iets mis met de samenleving.
Je mist precisie in je vaststelling.

Er is niets mis met de samenleving.
Er is des te meer iets mis met het politieke beleid in de samenleving.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be