Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Bekijk resultaten enquête: Hoe viert U onze nationale feestdag 2022 ?
1. Ik bezat me met Belgische Carapils. 2 7,14%
2. Ik bezat me met duurdere alcohol, Vlaamse Leeuw of ga eens goed eten. 5 17,86%
3. Ik hak - in gedachten - handen af van Congolezen. 2 7,14%
4. Ik vier Koning Filip. 4 14,29%
5. Ik vier Koning Albert II. 2 7,14%
6. Ik herdenk vooral Boudewijn. 3 10,71%
7. Ik hang mijn Vlaamse Leeuw drapeau uit. 5 17,86%
8. Ik hang mijn tricolore uit. 3 10,71%
9. Ik hang een andere vlag uit en hou één minuut stilte, zoals bij grote rampen. 3 10,71%
10. Ik ga in afzondering in een Hollands frituur. 2 7,14%
11. Ik trek naar Brussel voor de parade. 2 7,14%
12. Niet anders dan een andere zomerse donderdag. 12 42,86%
13. Ik geef een drink en Frankrijk voor mijn Franse vrienden. 2 7,14%
14. Ik verbrand de tricolore, pis erop, of dweil er mijn keuken mee op. 2 7,14%
15. Een dag van vasten ter meerder eer en glorie van Onze Lieve Heer. 2 7,14%
16. Ik wens een Drache Nationale, ik hoop dat regent 21/7. 2 7,14%
17. Ik ga werken, werk thuis of in mijn hof. 7 25,00%
18. Ik ga bij buren, familie, kennissen of Waals rampgebied werken. 1 3,57%
19. Ik verbrand mijn Belgische identiteitskaart. 2 7,14%
20. Prins Laurent for president. 8 28,57%
Meerdere antwoorden per stemmer mogelijk. Aantal stemmers: 28. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2023, 07:31   #161
MORPHEUS
Minister-President

MORPHEUS's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een feit dat historisch niet betwist wordt is dat de Franstaligen in 1830 er ondubbelzinnig voor uit kwamen dat ze het gebied dat nu Vlaanderen is zo snel en zo grondig mogelijk wilden verfransen. Eerste stap was de onmiddellijke verfransing van het universitair en het secundair onderwijs. De Gentse Universiteit is pas in 1930 helemaal vernederlandst.
Men is nog altijd bezig

Bijgevolg
Iemand die hier op dit fora tegen de Vlamingen is en voor België
Eigenlijk als een soort propaganda machine hier de Franstalige dominantie promoot

Mogen we die dan beschouwen als een collaborateur met de Franstalige bezetting van Vlaanderen onder de vlag van België

Een degene die hier opkomen voor Vlaanderen
Mogen we die dan beschouwen als verzetsstrijders
Oud 15 juli 2023, 07:52   #162
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS Bekijk bericht
Iemand die hier op dit fora tegen de Vlamingen is en voor België.
In al die jaren heb ik op dit forum niemand tegengekomen die tegen de Vlamingen is.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2023, 08:26   #163
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Nationale Feestdag 'vieren?'

In bed blijven liggen 'al verkerende' in leuk gezelschap lijkt mij de betere optie?

Gesprek tusszen de twee 'bedliggers': Hij: "Schat gaan wij de liefde nog een keer bedrijven?"

Zij: "Doe maar in drie keer en denk dat je de Vliegende Ollander bent (het spookschip)"

Dat zal aan het waterbed liggen denk ik????

Een goed etentje na de actie...

Nationale Feestdag dat is toch gewoon gieren????

Toch met enig respect aan die mensen die er hun medewerking nog aan verlenen.

Laatst gewijzigd door Universalia : 15 juli 2023 om 08:32.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2023, 08:29   #164
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Nationale Feestdag 'vieren?'

In bed blijven liggen 'al verkerende' in leuk gezelschap lijkt mij de betere optie?

Een goed etentje...

Nationale Feestdag dat is toch gewoon gieren????

Toch met enig respect aan die mensen die er hun medewerking nog aan verlenen.
Zo een gastoptreden van de belgische kadetten geleid door nen boefer wiens hoogste verdienste het is om er voor te zorgen dat de frigo's van de mess altijd vol bier zitten is natuurlijk niet te versmaden.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2023, 08:31   #165
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-Vb Bekijk bericht
ik luister naar de "stomme van Portici"
Wat had die allemaal te vertellen ?
Oud 15 juli 2023, 08:33   #166
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Zo een gastoptreden van de belgische kadetten geleid door nen boefer wiens hoogste verdienste het is om er voor te zorgen dat de frigo's van de mess altijd vol bier zitten is natuurlijk niet te versmaden.

Ik heb bij mijn tekst nog wat leuks bijgezet.
Oud 15 juli 2023, 08:34   #167
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zouden er schuinmarcheerders zijn die opvallen?

Laatst gewijzigd door Universalia : 15 juli 2023 om 08:35.
Universalia is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2023, 08:43   #168
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Zouden er schuinmarcheerders zijn die opvallen?
https://www.youtube.com/watch?v=QwUM-Dtuf-M

ik zou zeggen geniet er nog eens van,...

onze glorierijke belze troepen.
Oud 15 juli 2023, 08:59   #169
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
https://www.youtube.com/watch?v=QwUM-Dtuf-M

ik zou zeggen geniet er nog eens van,...

onze glorierijke belze troepen.
Je kan daar blijven naar kijken

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2023, 11:37   #170
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik herinner me ooit een hilarisch videoke gezien te hebben van zo'n dikke vent met wat volgelingen, paraderend met een 'out-of-sinc' tred, op de kasseikes voor 't paleis. (Denk ik.)

Ik kan het spijtig genoeg niet terugvinden op het www...
Oud 15 juli 2023, 12:03   #171
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Een feit dat historisch niet betwist wordt is dat de Franstaligen in 1830 er ondubbelzinnig voor uit kwamen dat ze het gebied dat nu Vlaanderen is zo snel en zo grondig mogelijk wilden verfransen. Eerste stap was de onmiddellijke verfransing van het universitair en het secundair onderwijs. De Gentse Universiteit is pas in 1930 helemaal vernederlandst.
Alleen vergeet u fijntjes te vermelden dat onder deze Franstaligen veel Vlamingen waren die het Frans beschouwden als een cultureel meer hoogstaande taal dan het Vlaams (hetgeen natuurlijk betwistbaar was, maar het was wel een idee-fixe in die tijd). Net zoals men vaak vergeet dat de Orangisten in het zuiden van het VKN (óók in Antwerpen en Gent) Frans spraken en zo goed als louter Franstalige kranten hadden.

Kortom en om een lang verhaal kort te maken: de poging tot verfransing van België was evenzeer het werk van Vlamingen als van Walen.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juli 2023 om 12:04.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2023, 12:28   #172
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Alleen vergeet u fijntjes te vermelden dat onder deze Franstaligen veel Vlamingen waren die het Frans beschouwden als een cultureel meer hoogstaande taal dan het Vlaams (hetgeen natuurlijk betwistbaar was, maar het was wel een idee-fixe in die tijd). Net zoals men vaak vergeet dat de Orangisten in het zuiden van het VKN (óók in Antwerpen en Gent) Frans spraken en zo goed als louter Franstalige kranten hadden.

Kortom en om een lang verhaal kort te maken: de poging tot verfransing van België was evenzeer het werk van Vlamingen als van Walen.
Natuurlijk was dat zo. Niet zozeer de bestuurlijke maar vooral de economische elite in de grote Vlaamse steden was francofoon. De hele textielwereld van Gent bv was franstalig. De grote import-export bedrijven in de Antwerpse haven waren franstalig in de bedrijfsleiding. De aandeelhouders families leefden in hun eentalig franse bubbel in Vlaanderen.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2023, 12:30   #173
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat kennen we. De feiten zo verdraaien dat de oorzakelijke fout (ook) bij de anderen ligt.
Dader wordt slachtoffer, je bent in goed gezelschap. Man toch.
Oud 15 juli 2023, 12:47   #174
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Dat kennen we. De feiten zo verdraaien dat de oorzakelijke fout (ook) bij de anderen ligt.
Dader wordt slachtoffer, je bent in goed gezelschap. Man toch.
Ken uw geschiedenis. Ik zeg maar wat historisch is.

Misschien wat bijscholen in plaats van de decennialang voorgekauwde flamingante verhaaltjes klakkeloos en zonder enige kritiek te blijven geloven.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juli 2023 om 12:49.
Oud 15 juli 2023, 12:58   #175
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Natuurlijk was dat zo. Niet zozeer de bestuurlijke maar vooral de economische elite in de grote Vlaamse steden was francofoon. De hele textielwereld van Gent bv was franstalig. De grote import-export bedrijven in de Antwerpse haven waren franstalig in de bedrijfsleiding. De aandeelhouders families leefden in hun eentalig franse bubbel in Vlaanderen.
Af en toe had men een Vlaamsgezind bedrijf tussen de bedrijven in Vlaanderen. Zoals Gevaert (alhoewel het bedrijf zich onthield van partijpolitiek). Maar dat was de uitzondering.
Oud 15 juli 2023, 13:00   #176
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Misschien wat bijscholen in plaats van de decennialang voorgekauwde flamingante verhaaltjes klakkeloos en zonder enige kritiek te blijven geloven.
De meeste historische ignoramusen begrijpen niet eens dat de culturele ontvoogding van Vlaanderen vooral gericht was tegen haar eigen economische elite die actief ééntalig frans was, en veel minder tegenover de walen die ze nu graag als vijandbeeld gebruiken.

Een jonge ingenieur die bv bij UCO in Gent wou carrière maken zonder perfect franstalig te zijn kon het beter vergeten, wegens totaal kansloos.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2023, 13:16   #177
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Ik herinner me ooit een hilarisch videoke gezien te hebben van zo'n dikke vent met wat volgelingen, paraderend met een 'out-of-sinc' tred, op de kasseikes voor 't paleis. (Denk ik.)

Ik kan het spijtig genoeg niet terugvinden op het www...
zie post 168 daar staat het linkske bij.

Toen heeft de hele wereld onze fantastische krijgsmacht mogen aanschouwen, ...

Als ge wilt weten waarom de russen dachten Oekraiene te kunnen binnen vallen wel dan ziet ge daar wat ze van ons wel niet moeten denken.
Oud 15 juli 2023, 13:23   #178
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ik ken mijn geschiedenis goed genoeg om te zien hoe je de zaken een draai geeft.
En voor wat je mij verwijt: Ik neem nooit iets 'klakkeloos' en kritiekloos over, niet van links, dat laat ik aan u over; maar ook niet van rechts.
Oud 15 juli 2023, 13:24   #179
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
De meeste historische ignoramusen begrijpen niet eens dat de culturele ontvoogding van Vlaanderen vooral gericht was tegen haar eigen economische elite die actief ééntalig frans was, en veel minder tegenover de walen die ze nu graag als vijandbeeld gebruiken.

Een jonge ingenieur die bv bij UCO in Gent wou carrière maken zonder perfect franstalig te zijn kon het beter vergeten, wegens totaal kansloos.
Zo is het maar net. Maar u weet het:

Superare tenebras per scientiam historicam.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 15 juli 2023 om 13:25.
Oud 15 juli 2023, 13:38   #180
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat is inderdaad een hele tijd zo geweest. De bourgeoisie in de grotere Vlaamse steden was stevig verfranst. Dat is overigens nog lang blijven hangen in bepaalde steden, ook al spraken sommigen Frans van een eerder bedenkelijk niveau. Gent was zo een geval. Toen ik nog aan de Gentse univ studeerde heb ik dikwijls “tram conversaties” in het Frans kunnen beluisteren van Gèènsche madammen. Soms hoorde je er grappige dingen. Zoals die ene keer toen mevrouw A. tegen mevrouw B. zei: ”Ce midi j’ai mangé deux petits copains”. Uit de uitleg die erop volgde kon ik opmaken dat het om maatjes-haring ging.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be