![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#162 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
|
![]() Citaat:
Ik weet niet wat een limburger spreekt...dat kan best Frans of Chinees zijn. Ik weet wel dat Limburgs als aparte minderheidstaal wordt gezien Zoek maar op En welke een Antwerpenaar van de 400 000 bedoelt u ?
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans) Geef nooit een boomerang aan idioten Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 29 september 2022 om 15:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wel, doe het dan!!! Schrijf voortaan al uw postings in het “Vlaams” en niet meer in het Nederlands dat voor u, naar u beweert, een vreemde taal is. Wees verdomme consequent en hou dan op met zeveren.
![]() |
#165 | |
|
![]() Citaat:
Of aan de kolonisator die de Engelse taal daat ingevoerd heeft ? Idem voor uw Spaanse voorbeelden.
![]() |
![]() |
#166 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Spreekt die dezelfde taal als een West-Vlaming? Ook al staat het Antwerps taalkundig veel dichter bij het dialect dat men in Noord-Brabants spreekt? Citaat:
Wat met Antwerps? Bijvoorbeeld hetgeen dat Peter Van Den Begin spreekt. Is dat Vlaams? Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 29 september 2022 om 16:00. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ---
Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 29 september 2022 om 16:01. |
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
|
![]() Citaat:
Maar wat een gedraai om toch maar de schaamte niet te moeten ondergaan toe te geven dat het Vlaams de moedertaal is van het grootste deel van de autochtone Vlaming. U doet maar...voor mij zit deze erop. Ik heb veel bijgeleerd over de zogenaamde echte Vlamingen.
Wie boter op zijn hoofd heeft, moet niet in de zon gaan staan (Joost Eerdmans) Geef nooit een boomerang aan idioten Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 29 september 2022 om 16:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
|
![]() Citaat:
Hoog-Duits en de Oostenrijkse variant Maar zoals de Vlaming (velen toch) het Standaard Nederland beheerst, beheersen vele Oostenrijkers het Hoog-Duits.
![]() |
![]() |
#172 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]()
![]() |
#173 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Logisch, in het begin van de 20e eeuw sprak wellicht 99% van de westvleuteraars exclusief west-vlams behalve wat pastoors en enkele onderwijzers die hun best deden. (hulde daarvoor, trouwens). De economische elite 'klapte liever fransch'. Iets dat men tot heel lang heeft kunnen zien in bijvoorbeeld Kortryck waar de economische bovenlaag ook het frans verkoos voor hun sociale contacten. Citaat:
Nee quercus, dit is gewoon een spielerei. (die hier al doorgaat van sinds de begindagen van het forum trouwens). De grote massa kijkt naar zichzelf en die zeggen in 'spreektaal' dat ze Vlaams spreken. Mag het nog even ? Het laatste wat men dan wil is dat gepensioneerde onderwijzers/leraars dan vanop de kansel gaan sermoenen uitdelen dat wij 'geen Vlaams' spreken, maar wel 'Nederlands'. Er bestaat nog zoiets als cultuur... En voor de overgrote meerderheid der burgers spreken wij 'Vlaams'. Is dat nu écht ZO erg ? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
|
![]() Citaat:
Wie daarnaast een Wieringa, Grunberg, Koch leest merkt onmiddellijk een totaal andere taalcultuur bij deze in het Nederlands schrijvende auteurs. Ik kan er niet aan doen dat enkele rechtsen niet de taalfinesse hebben dat onderscheid te maken en uit taalschaamte hun Vlaamse moedertaal gaan verloochenen. Hiermee natuurlijk een groot deel van de Vlaamse cultuur misprijzen. Ook de Vlaamse volksaard is een deel gevormd door de Vlaamse taal. En omgekeerd, de Vlaamse volksaard heeft het Vlaams zeer sterk beïnvloed. Wie het Vlaams als expressie van de Vlaamse volksaard weigert als zijn moedertaal, die ontkent dus het bestaan van een eigen Vlaamse volksaard. Het hangt allemaal samen met de eigen taal. En dat is niet het standaard Nederlands die vele Vlamingen ook machtig zijn. Kijk maar naar TV programma's in die standaardtaal. Die zijn zielloos houterig.
![]() |
![]() |
#176 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Natuurlijk is dat Amerikaans Engels van Friends ook Engels. Net zoals het Vlaams Nederlands van FC de Kampioenen ook Nederlands is. Laatst gewijzigd door Witte Kaproen : 29 september 2022 om 21:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat mij persoonlijk betreft, mijn taal is het Nederlands. Punt. Vlaams reserveer ik als een containerbegrip voor de waaier aan dialecten die men in Vlaanderen aantreft maar die stilletjesaan hun dominantie verliezen. Wanneer ik in West-Vlaanderen een winkel binnenstap en Nederlands spreek dan veroorzaakt dat volstrekt geen ophef. Meer nog, ik krijg een keurig antwoord in het Nederlands. O ja, nog een “inconvenient truth” voor onze Bokrijk-belgicisten: in een tekst waarvoor jullie spontaan de rechterhand op het hart leggen, met name de Belgische (grendel)grondwet wordt onze taal Nederlands genoemd. N’en déplaise aux belgicistes.
Weet nu dan dat uw stem door niemand wordt aanhoord Zolang gij stamelend bidt of bedelt bij de poort. Laatst gewijzigd door quercus : 29 september 2022 om 22:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() "Le Belge possède quelque chose de particulière qu'il le distingue de son frère français, le flamand."
"Allez moat, we zen toch gen Hollanders zekers. Vloems nondedoeme." Laatst gewijzigd door Weyland : 30 september 2022 om 01:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
|
![]() Erg niet. Maar het lijkt me simpelweg onwaar. Misschien klopt uw stelling in Ronse of in de kringen waarin u zich begeeft, maar ik kan aan het even wie van mijn vrienden hier (en die komen uit alle Vlaamse provincies) vragen wat voor taal ze spreken. Het antwoord zal "Nederlands" zijn op ergens een onverwachte uitzondering na.
Laatst gewijzigd door Bach : 30 september 2022 om 07:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Bach : 30 september 2022 om 07:17. |
|
![]() |
![]() |