Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2022, 18:39   #161
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Ja, maar je wil toch weten wat je net aan het vieren bent?
45 jaar wat is dat eigenlijk? Ebbenhout?

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 19 oktober 2022 om 18:40.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2022, 18:59   #162
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, maar je wil toch weten wat je net aan het vieren bent?
Voor mij is elke reden om te feesten goed.
Oud 19 oktober 2022, 19:27   #163
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
45 jaar wat is dat eigenlijk? Ebbenhout?
Op dat feest mag Ebony and Ivory zeker niet ontbreken.
Oud 19 oktober 2022, 19:57   #164
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht

1) De Islam als argument aanhalen is zich verschuilen achter een verouderde invulling van de term racisme. Er zijn meer dan genoeg extreemrechtse amoeben te vinden die gul met de term 'bruinen' smijten wanneer ze hun meest primaire dierlijke driften niet in toom kunnen houden.

2) Bij minderbegaafden ontspringen allerlei fobieën (racisten, xenofoben, islamofoben,...) in het reptielen-gedeelte van de hersenen.

3) Hoog tijd om het begrip racisme uit te breiden.

1) Nochtans is het voor onze samenleving (die van u én van mij en van de anderen die erin rondlopen) noodzakelijk een ernstige politieke discussie te kunnen houden over de al dan niet gezonde invloed die religies kunnen & mogen uitoefenen in & op de publieke ruimte, zonder dat de discussie vervuild wordt door beschuldigingen dat men 'racisme' en/of andere primaire driften wenst te verdoezelen.

2) Het is best mogelijk dat mijn angst voor/onbehagen bij (massa-)godsdiensten, ideologieën, religies, utopieën, ... uit het reptielen-gedeelte van m'n hersenen ontsproten is, maar het is wél zo dat m'n neo-cortex ten eerste die angst/dat onbehagen goed begrijpt, en ten tweede het reptiel in mij wenst te helpen.

3) Lopen we dan niet het risico dat de term uiteindelijk zodanig véél gaat betekenen, dat het nog steeds zeer reëel bestaande (en uiterst domme) 'pure racisme' niet meer benoemd geraakt (tenzij er een nieuw woord voor wordt bedacht)?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2022, 20:36   #165
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
1) Nochtans is het voor onze samenleving (die van u én van mij en van de anderen die erin rondlopen) noodzakelijk een ernstige politieke discussie te kunnen houden over de al dan niet gezonde invloed die religies kunnen & mogen uitoefenen in & op de publieke ruimte, zonder dat de discussie vervuild wordt door beschuldigingen dat men 'racisme' en/of andere primaire driften wenst te verdoezelen.

2) Het is best mogelijk dat mijn angst voor/onbehagen bij (massa-)godsdiensten, ideologieën, religies, utopieën, ... uit het reptielen-gedeelte van m'n hersenen ontsproten is, maar het is wél zo dat m'n neo-cortex ten eerste die angst/dat onbehagen goed begrijpt, en ten tweede het reptiel in mij wenst te helpen.

3) Lopen we dan niet het risico dat de term uiteindelijk zodanig véél gaat betekenen, dat het nog steeds zeer reëel bestaande (en uiterst domme) 'pure racisme' niet meer benoemd geraakt (tenzij er een nieuw woord voor wordt bedacht)?

1) Als het van het VB komt dan is die islamofobie geïnspireerd door racisme. Daar twijfel ik niet aan. Hun kritiek beperkt zich tot moskeeën sluiten, deporteren, verboden, enz... Daar is geen discussie mogelijk want dan verliezen ze hun kiezers/amoeben.
Laten we mezelf als voorbeeld nemen op dit forum. Ik heb mij hier nooit als moslim of een geloof belijdend persoon geprofileerd. Integendeel, hier geboren en getogen vind ik zuipen en varkensvlees eten geen probleem en dat heb ik ook op dit forum geschreven. Toch word ik door de extreme elementen, waarvan we hier een aardig aantal hebben, op dit forum zonder meer geklasseerd als moslim(enkel omdat mijn ouders afkomstig zijn van buiten België) waarbij sommigen er zelfs niet voor terugdeinzen mij te zeggen dat ik het moet afbollen.
Voor dit soort volk heeft het nougabollen te maken met islam maar met afkomst en dan zitten we heel dicht bij racisme.

2) Uw neo-cortex doet dat. Uw vermogen tot redeneren is in staat om die primaire driften in toom te houden. Maar vele(teveel) anderen zijn daar niet genoeg ontwikkeld voor.

3) Voor mijn part bedenkt men een nieuw woord. Zolang het fenomeen maar dezelfde afkeuring en behandeling als racisme krijgt want het is een keiharde realiteit.
Oud 19 oktober 2022, 21:39   #166
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
"We kunnen gerust discussiëren, maar wel binnen mijn narratief en volgens mijn persoonlijke definities"

Als mensen mij verslijten voor racist omdat ik de Islam hier buiten wil, dan klopt het helemaal wat je zegt. Dan wordt er inderdaad enkel gediscussieerd binnen dat lachwekkend narratief. Een narratief waar jij je continu van bedient met betrekking tot het VB
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2022, 21:42   #167
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Als het van het VB komt dan is die islamofobie geïnspireerd door racisme. Daar twijfel ik niet aan. Hun kritiek beperkt zich tot moskeeën sluiten, deporteren, verboden, enz... Daar is geen discussie mogelijk want dan verliezen ze hun kiezers/amoeben.
Laten we mezelf als voorbeeld nemen op dit forum. Ik heb mij hier nooit als moslim of een geloof belijdend persoon geprofileerd. Integendeel, hier geboren en getogen vind ik zuipen en varkensvlees eten geen probleem en dat heb ik ook op dit forum geschreven. Toch word ik door de extreme elementen, waarvan we hier een aardig aantal hebben, op dit forum zonder meer geklasseerd als moslim(enkel omdat mijn ouders afkomstig zijn van buiten België) waarbij sommigen er zelfs niet voor terugdeinzen mij te zeggen dat ik het moet afbollen.
Voor dit soort volk heeft het nougabollen te maken met islam maar met afkomst en dan zitten we heel dicht bij racisme.

2) Uw neo-cortex doet dat. Uw vermogen tot redeneren is in staat om die primaire driften in toom te houden. Maar vele(teveel) anderen zijn daar niet genoeg ontwikkeld voor.

3) Voor mijn part bedenkt men een nieuw woord. Zolang het fenomeen maar dezelfde afkeuring en behandeling als racisme krijgt want het is een keiharde realiteit.
Moest elke 2e generatie moslim in dit land seculier worden dan zaten we nu niet met het probleem van non integratie. Dan zaten we nu niet met ghettos, segregatie en non participatie aan de arbeidsmarkt. Maar geloof voor mijn part gerust verder dat het om racisme gaat. In mijn bedrijf is het heel simpel. Een vrouw met een hoofddoek komt er niet in en voor de rest interesseert een kleurtje mij geen zier.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 19 oktober 2022, 22:15   #168
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Waarmee u racisme en islamofobie handig in 1 en hetzelfde tonnetje tracht te gooien. Dat werkt natuurlijk niet zo. Dat we de Islam met alle mogelijke middelen moeten bestrijden is compleet normaal. Het gaat hier immers om een fascistische totalitaire ideologie zonder enig respect voor de rechten van de mens. Dat heeft niets maar dan ook niets met racisme te maken. Integendeel. Het bestrijden van zo een ideologie moet toegejuicht worden.

ALs u het echt over racisme wenst te hebben, by all means, maar laat de Islam er maar buiten jongen.
De nagel op de kop !
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2022, 22:20   #169
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) Als het van het VB komt dan is die islamofobie geïnspireerd door racisme.
.
Islamofobie is niet verboden en is ook niet verbonden met afkomst, iedereen kan moslim worden.
Van racisme is dus totaal geen sprake.
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 08:41   #170
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Of ze beschouwen zich TOCH als pure verderzetting van het Vlaams Blok.
Zelfs dan klopt het niet want het Vlaams Blok als kartellijst was 44 jaar geleden, en als partij, 43 jaar.

Ze zien zich misschien wel als de uiteindelijke voortzetting van de VVP en de VNP.

DAT is 45 jaar geleden dat die beide zijn opgericht, als afscheuring van de VU.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 08:42   #171
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, samen de regie verder mee bepalen van de gezamenlijk bewaakte schutkring.
Helemaal niet want het gaat uit van een dreiging.
Oud 20 oktober 2022, 08:43   #172
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wees er ook al op, maar de fanbase blijft in ontkenningsmodus. Zij weten het blijkbaar beter dan de partijvoorzitter zelf.
Het Vlaams Blok als kartellijst werd 44 jaar geleden gebruikt. Het Vlaams Blok als partij werd 43 jaar geleden opgericht.
Oud 20 oktober 2022, 08:45   #173
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De Islam als argument aanhalen is zich verschuilen achter een verouderde invulling van de term racisme. Er zijn meer dan genoeg extreemrechtse amoeben te vinden die gul met de term 'bruinen' smijten wanneer ze hun meest primaire dierlijke driften niet in toom kunnen houden. Bij minderbegaafden ontspringen allerlei fobieën(racisten, xenofoben, islamofoben,...) in het reptielengedeelte van de hersenen. Hoog tijd om het begrip racisme uit te breiden.
De vraag is gewoon waarom er een reflex is dat dat 'verkeerd' zou zijn.

Als er al een racistische reflex is, dan is die misschien goed, he.

Kortom, iets van racisme taxeren, is niet noodzakelijk een afkeuring ervan. Racisme kan best goed zijn. Het heeft dus geen belang of iets nu als racisme bestempeld wordt of niet, maar het zou wel goed zijn om woorden een duidelijke betekenis te geven.

We moeten van de islamieten af. Dat is wat ik het makakkenprobleem noem. HOE we dat moeten doen, daar kunnen we over praten. Als men voorstellen om van islamieten af te geraken, "racisme" noemt, dan is racisme dus iets om na te streven.
Oud 20 oktober 2022, 08:52   #174
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Voor mij is elke reden om te feesten goed.
Maar hier is de reden zelfs niet gekend.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 09:24   #175
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar hier is de reden zelfs niet gekend.
Dat zijn gewoonlijk de beste feesten.
Oud 20 oktober 2022, 09:36   #176
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarmee u racisme en islamofobie handig in 1 en hetzelfde tonnetje tracht te gooien.
Maar "echt" racisme is soms een pragmatische manier om "islamofobie" in de praktijk te brengen. Zoals een bekende Chinees zegde: de kleur van de kat heeft geen belang, als ze maar muizen vangt".

Maw, of men nu PRINCIPIEEL verkeerd is, om "zuiver huidskleur racist" te zijn (zuiver huidskleur racisme heeft geen principiele theoretische zinvolle basis), als dat IN DE PRAKTIJK het gros van de moslims viseert, is dat toch een goeie pragmatische aanpak van de zaak, nee ?
Oud 20 oktober 2022, 10:26   #177
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar "echt" racisme is soms een pragmatische manier om "islamofobie" in de praktijk te brengen. Zoals een bekende Chinees zegde: de kleur van de kat heeft geen belang, als ze maar muizen vangt".

Maw, of men nu PRINCIPIEEL verkeerd is, om "zuiver huidskleur racist" te zijn (zuiver huidskleur racisme heeft geen principiele theoretische zinvolle basis), als dat IN DE PRAKTIJK het gros van de moslims viseert, is dat toch een goeie pragmatische aanpak van de zaak, nee ?
Je zal daar inderdaad wel het gros van de moslims mee hebben, blanke moslims zijn in Belgie echt wel een serieuze minderheid. Het probleem is echter als je huidskleur viseert dat je ook een heel pak niet-moslims mee gaat nemen, wat voor extra spanning en polarisatie gaat zorgen. Dus neen, dat is wat mij betreft geen goeie pragmatische aanpak. Als je die ideologie wil viseren is het gewoon nogal logisch om die ideologie keihard aan te pakken ipv ze te gaan faciliteren. Offerfeesten, onverdoofd slachten, moskeeen, hoofddoeken, buitenlandse financiering. Het zijn allemaal zaken die je gewoon de kop moet indrukken. Dat is een veel betere strategie dan het aanpakken van de mensen die deze ideologie aanhangen. Bestrijden van de oorzaak ipv de symptomen.

Jij stelt voor om chemokuren op te starten waarbij ook gezonde cellen aangevallen worden. Ik stel een gezonde levensstijl voor om tumoren te vermijden.

Laatst gewijzigd door fox : 20 oktober 2022 om 10:28.
Oud 20 oktober 2022, 10:34   #178
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Het Vlaams Blok als kartellijst werd 44 jaar geleden gebruikt. Het Vlaams Blok als partij werd 43 jaar geleden opgericht.
Zou je dan niet beter de voorzitter, of zelfs het volledige partijbestuur van VB inlichten van dat belangrijke feit ? Dat ze ook volgend jaar, en het jaar daarna nog eens opnieuw hun 45 jaar moeten vieren ?
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2022, 10:55   #179
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je zal daar inderdaad wel het gros van de moslims mee hebben, blanke moslims zijn in Belgie echt wel een serieuze minderheid. Het probleem is echter als je huidskleur viseert dat je ook een heel pak niet-moslims mee gaat nemen, wat voor extra spanning en polarisatie gaat zorgen.
Ja, dat is dan collateral damage. Dat zou je vooral hebben met zij die "religieus" de racist gaan uithangen, en geen enkel gevoel voor gematigdheid kennen.
Oud 20 oktober 2022, 10:57   #180
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zou je dan niet beter de voorzitter, of zelfs het volledige partijbestuur van VB inlichten van dat belangrijke feit ? Dat ze ook volgend jaar, en het jaar daarna nog eens opnieuw hun 45 jaar moeten vieren ?
Misschien zit dat erin he Volgend jaar komen ze daar achter, en gaan ze WEER feesten.

Dat gezegd, je WEET niet wat ze herdenken. Misschien is het het oprichten van de VNP en de VVP he. Het verlaten van de Volksunie. DAT klopt immers, in oktober resp. november 1977. Wie zal het zeggen ?

Het heeft inderdaad wel iets grappigs om iets te herdenken dat niet vernoemd is, maar ma foi, dat maakt misschien deel uit van het feest

Laatst gewijzigd door patrickve : 20 oktober 2022 om 10:57.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be