Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2023, 18:51   #161
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Deze Hollandse trainer heeft noch het een noch het ander onder de knie in dit verband.

https://www.gids.tv/video/315139/zie...elkolen-engels
With him, the force is!

Maar er zijn er nog zo, onze eigen Jean Marie uit Beveren…

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 16 februari 2023 om 18:52.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2023, 18:53   #162
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
With him, the force is!
Het is gek, maar zowel in Nederland (een Brabander) als België (een Bruggeling) zulke algemeen directeurs gehad. Ik zou me een deuk lachen indien ik bij hun conferenties aanwezig was. Hoge pieten die geen dommeriken zijn, maar acultureel en slecht in talen.

Die Bruggeling vind ik het strafst, die Brabo zou nog een gereformeerde geweest kunnen zijn (die heb je ook in Noord-Brabant hoor). In Antwerpen heb je een belangrijke dominee die uit het overwegend bevindelijk gereformeerde Sprang-Capelle komt, maar thans langer in België woont (ik dacht lang dat hij een Belg was). Die heeft gewoon nooit televisie in huis gehad. Wel een grote kenner en liefhebber van muziek (klassieke muziek dan, een expert in notenleer en muziekgeschiedenis).
Of die slecht in talen is, dat weet ik niet. In dat milieu is het wel schering en inslag dat de talenknobbel zeer onderontwikkeld is.

Maar goed, ook in die cultuur heb je taalvaardige mensen (in vreemde talen dan, hun Nederlands is vaak beter dan dat van ons juist). In Zeeland (Yerseke) heb ik lokale mensen vloeiend Frans horen praten met Franse toeristen, maar echt vloeiend Frans.

En je hebt die Bruggeling die ook niks van talen wist en algemeen directeur was, iemand van katholieke achtergrond. Dat shockeert me wel en vind ik bizar, want het katholiek onderwijs is juist sterk in het bieden van een breed scala aan vakoverschrijdende kennis

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 februari 2023 om 19:05.
Weyland is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2023, 18:55   #163
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
With him, the force is!

Maar er zijn er nog zo, onze eigen Jean Marie uit Beveren…
Wat Jean Marie broebelde was letterlijk een echt tussentaaltje.
Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2023, 19:04   #164
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Weet je dat al die taalzever bij het begin van deze eeuw feitelijk begraven was? Het interesseerde niemand een moer.
De Volksunie uit mekaar gespat, Happart en Voeren verleden tijd, de NVA op sterven na dood en toen ging die onnozelaar van Leterme het uit electorale overwegingen eens oprakelen. ‘Vijf minuten politieke moed…’ de rest is samen met De Slimste Mens geschiedenis.

En mispak u niet aan dit forum. Als je dat leest dan ga je denken dat half Vlaanderen wakkerligt van taalkwesties (en vaccins). Niks is minder waar. Het interesseert de doornee Vlaming minder dan de paardenkoersen.
Dat is zo.
In het dagdagelijkse leven is toch echt NIEMAND bezig met dat geneuzel ? Ik moet al naar mijn studententijd teruggaan voor de laatste keer dat er iemand echt publiek zat te preken over hoe vlaanderen zich moet ontdoen van de walen. Al diegenen die het niet eens waren met hem, noemde hij verraders. En hij snapte echt niet waarom de meeste andere jonge gasten hem zaten uit te lachen met zijn zever. Van zodra hij een pint of 5 binnen had begon hij te zeveren over Verschaeve en zijn idolatrie voor Bert Erikson te illustreren. Zielige sukkelaar, met zijn geschoren broske, zijn groen vestje van het Belgisch leger met daarop een pin van ODAL en hij liep ook graag rond met legerbottines. Tot iemand hem erop wees dat hij daardoor meer leek op een punker en dat die links zijn. Nooit geen legerbottines meer.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2023, 19:06   #165
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Het is gek, maar zowel in Nederland (een Brabander) als België (een Bruggeling) zulke algemeen directeurs gehad. Ik zou me een deuk lachen indien ik bij hun conferenties aanwezig was. Hoge pieten die geen dommeriken zijn, maar acultureel en slecht in talen.
Mark Rutte kan ook geen Engels. Alleen denkt hij dat hij het wel kan. Gerbrandy echter spande de kroon bij een bezoek van Winston Churchill. Hij begroette Churchill met 'goodbye'. Waarop Churchill: Well, this is the shortest meeting I ever had".
Oud 16 februari 2023, 19:07   #166
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Mark Rutte kan ook geen Engels. Alleen denkt hij dat hij het wel kan. Gerbrandy echter spande de kroon bij een bezoek van Winston Churchill. Hij begroette Churchill met 'goodbye'. Waarop Churchill: Well, this is the shortest meeting I ever had".
Altijd komisch om hem bezig te horen, inderdaad. Om het ver te schoppen moet je niet veel culturele bagage bezitten, louter erg leep zijn. Zoveel is duidelijk.
Oud 16 februari 2023, 19:12   #167
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U dwaalt. De Croo Alexander spreekt normaal, vlot, en mooi Nederlands. En dat kan iedereen horen.
Ja hoor. Niets dan goeds over het taalgebruik van de zelfverklaarde dweil van Vivaldi.

Citaat:
februari 2015

Open Vld-vicepremier Alexander De Croo reageert verbaasd op de "vuile oorlog" tussen coalitiepartners CD&V en N-VA. "Als je een beslissing neemt, moet je die nadien als ploeg verdedigen. Al de rest is een zekere graad van totentrekkerij", zo reageerde hij in VTM NIEUWS op de uitgelekte CD&V-mail over de inzet van militairen.
https://www.demorgen.be/nieuws/de-cr...erij~b88462c0/

Uit het Vlaams woordenboek:
Citaat:
totentrekker (de ~ (m.), ~s)

1. schijnheiligaard, iemand die zich anders voordoet dan hij is, iemand die kan doen of hij niets verkeerd heeft gedaan (zie toot = gezicht)

Er bestaat ook een Nero-strip genaamd “De Totentrekkers” waarin de betekenis wordt uitgelegd als “mensen die zeer vreemde gezichten trekken”

_

Oud 16 februari 2023, 19:12   #168
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een goeie was ook de voorzitter van een of andere Europese Comissievergadering die verslag kwam uitbrengen en begon met: ‘We hardly worked…’.
Oud 16 februari 2023, 19:15   #169
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Totentrekker. Het is eens wat anders dan stekkertrekker.

Laatst gewijzigd door Knuppel : 16 februari 2023 om 19:15.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2023, 19:23   #170
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Een goeie was ook de voorzitter van een of andere Europese Comissievergadering die verslag kwam uitbrengen en begon met: ‘We hardly worked…’.
Niets is zo ontspannend als te luisteren naar Van Gaal wanneer hij Engels spreekt:

https://www.youtube.com/watch?v=6ocW2qsSZQo
Oud 16 februari 2023, 19:27   #171
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Mijn talenkennis is vrij goed wat betreft dialecten begrijpen (Limburgs zou me niet lukken, dit is het verste van wat ik verstaanbaar acht lol en is wss eigenlijk een Brabants dialect in Noord-West-Limburg), maar het Waals gaat me nog steeds slecht af. Ik vind dat jammer. Er zijn bronnen online, maar altijd stoffig en oubollig wat het een erg ondankbare taak maakt mocht ik die verborgen taal leren. Geen tijd voor die folklore (zo maak ik mezelf wijs). Ik hou het wel op de Waalse (bak)keuken.

Na mij de zondvloed (over dronkenschap).
https://youtu.be/xHqR5MbL3MA

Ik versta enkel enkel het refrein...

Nochtans geen moeilijke taal vroeger, toen het gesproken werd. Die Vlaamse arbeiders die in Wallonië kwamen om te werken die leerden het wel toen.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 februari 2023 om 19:33.
Oud 16 februari 2023, 19:51   #172
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
De Croo spreekt vloeiend Frans, maar hoe die zijn R's trilt vind ik wel vervelend. In Frankrijk of in Franstalig België hoor je dat zelden. Het komt nogal belachelijk over, al doet hij wat hij wil, natuurlijk. Waarschijnlijk is het een spraakgebrek vanwege zijn hazelip of is het snobisme uit zijn pretentieuze achtergrond van Franskiljons?
Je bent hier nu echt onzin aan het recycleren die een paar ouwe vendeliers hier al jaren propageren, en dat is jammer aangezien je op vlak van taal anders best wel enkele interessante pistes op tafel legt in de diverse discussies.

Alexander De Croo kreeg wel degelijk een nederlandstalige opvoeding, we hebben in dezelfde school gezeten in Ronse en van dezelfde (strenge...) lerares nederlands les gekregen. De mythe dat zijn vader 'franstalig' is, slaagt nergens op. Net zoals de meeste oost-vlamingen (ik ook dus) slagen wij er niet in om de typische franse manier van een 'R' uit te spreken en dat gaat nooit lukken. Te moeilijk. De Croo Senior heeft een deel van zijn univ in een franstalige faculteit gedaan, en spreekt daardoor behoorlijk frans. Maar maakt dat van hem een franstalige ? Hij zal tot het einde van zijn dagen een typisch 'vlaamse' tongval hebben als hij frans praat. Dat KUN je niet wegsteken.
De ouwe De Croo is een volksmens, en dat en niets anders is zijn 'geheim' waarom hij steeds zo een stemmenkanon is gebleven. Omdat hij zeer aanspreekbaar is, en kan en wil luisteren naar Jef met de Klak op en tijd maakt voor elke burger uit zijn regio die zijn raad of advies vraagt.

Ook die hele mythe over zijn moeder, en het verhaal dat zij en Herman hun zoon in het frans een opvoeding gaven...

Als advocate was zij een lastig pokkewijf met streken, en ja, haar dwaze uitspraken over de bakkers, boeren en beenhouwers zullen haar achtervolgen tot in het graf. Maar wie beweert dat zij haar zoon als een francofoon heeft kunnen en willen opvoeden weet niets over onze streek en haar politici. En al zeker niet over die familie.

Een van de beste vrienden van De Croo Senior is de vroegere burgemeester van buurgemeente Horebeke, met wie hij een passie deelt voor heemkunde, streekgeschiedenis en diegenen die dat willen in stand houden. Herman De Croo is één van de belangrijkste bijdragers tot het Protestants museum 'De Geuzenhoek'. In dat kleine maar met veel passie en ijver georganiseerde museum staan er tal van historische documenten die De Croo Senior wist te recupereren en bewaren. En hij doet dat als atheïst-tot-in-de-kist. (net zoals zijn Horebeekse collega trouwens, iets wat heel de protestantse enclave in Horebeke weet).

De Croo Junior mag dan al veel zakelijker en minder folkoristisch zijn dan zijn vader, maar hij heeft in eigen streek even goed het luisterende oor van zijn burgers. Alleen pakt hij het wat minder exorbitant aan dan zijn bebaarde vader. De ouwe Herman paaide de pers graag met zijn landgoed waarop hij wat exotische dieren had, en iedereen in de streek wist waar hij de zondag VM op zijn gebruikelijke toer met zijn paard zou stoppen en in welke café's waar hij dan zijn Oudenaards bruin biertje zou binnen hevelen en een tournee betalen.
Zulke fratsen gaat Junior niet doen.

Maar in zijn streek ga je weinig mensen vinden die op een ernstige manier kunnen beweren dat hij geen goede politieker is voor zijn streek. En voor wie het moest vergeten hebben : dat is wel degelijk een Vlaamse streek. Er zijn weinig uithoeken in Vlaanderen waar bij de bevolking de kennis van het frans NOG slechter is dan in dat dorp.
Oud 16 februari 2023, 19:58   #173
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Je bent hier nu echt onzin aan het recycleren die een paar ouwe vendeliers hier al jaren propageren, en dat is jammer aangezien je op vlak van taal anders best wel enkele interessante pistes op tafel legt in de diverse discussies.

Alexander De Croo kreeg wel degelijk een nederlandstalige opvoeding, we hebben in dezelfde school gezeten in Ronse en van dezelfde (strenge...) lerares nederlands les gekregen. De mythe dat zijn vader 'franstalig' is, slaagt nergens op. Net zoals de meeste oost-vlamingen (ik ook dus) slagen wij er niet in om de typische franse manier van een 'R' uit te spreken en dat gaat nooit lukken. Te moeilijk. De Croo Senior heeft een deel van zijn univ in een franstalige faculteit gedaan, en spreekt daardoor behoorlijk frans. Maar maakt dat van hem een franstalige ? Hij zal tot het einde van zijn dagen een typisch 'vlaamse' tongval hebben als hij frans praat. Dat KUN je niet wegsteken.
De ouwe De Croo is een volksmens, en dat en niets anders is zijn 'geheim' waarom hij steeds zo een stemmenkanon is gebleven. Omdat hij zeer aanspreekbaar is, en kan en wil luisteren naar Jef met de Klak op en tijd maakt voor elke burger uit zijn regio die zijn raad of advies vraagt.

Ook die hele mythe over zijn moeder, en het verhaal dat zij en Herman hun zoon in het frans een opvoeding gaven...

Als advocate was zij een lastig pokkewijf met streken, en ja, haar dwaze uitspraken over de bakkers, boeren en beenhouwers zullen haar achtervolgen tot in het graf. Maar wie beweert dat zij haar zoon als een francofoon heeft kunnen en willen opvoeden weet niets over onze streek en haar politici. En al zeker niet over die familie.

Een van de beste vrienden van De Croo Senior is de vroegere burgemeester van buurgemeente Horebeke, met wie hij een passie deelt voor heemkunde, streekgeschiedenis en diegenen die dat willen in stand houden. Herman De Croo is één van de belangrijkste bijdragers tot het Protestants museum 'De Geuzenhoek'. In dat kleine maar met veel passie en ijver georganiseerde museum staan er tal van historische documenten die De Croo Senior wist te recupereren en bewaren. En hij doet dat als atheïst-tot-in-de-kist. (net zoals zijn Horebeekse collega trouwens, iets wat heel de protestantse enclave in Horebeke weet).

De Croo Junior mag dan al veel zakelijker en minder folkoristisch zijn dan zijn vader, maar hij heeft in eigen streek even goed het luisterende oor van zijn burgers. Alleen pakt hij het wat minder exorbitant aan dan zijn bebaarde vader. De ouwe Herman paaide de pers graag met zijn landgoed waarop hij wat exotische dieren had, en iedereen in de streek wist waar hij de zondag VM op zijn gebruikelijke toer met zijn paard zou stoppen en in welke café's waar hij dan zijn Oudenaards bruin biertje zou binnen hevelen en een tournee betalen.
Zulke fratsen gaat Junior niet doen.

Maar in zijn streek ga je weinig mensen vinden die op een ernstige manier kunnen beweren dat hij geen goede politieker is voor zijn streek. En voor wie het moest vergeten hebben : dat is wel degelijk een Vlaamse streek. Er zijn weinig uithoeken in Vlaanderen waar bij de bevolking de kennis van het frans NOG slechter is dan in dat dorp.
Je overschat me, denk ik, maar bedankt.

Interessant verhaal. Zijn Frans is in ieder geval stukken beter dan mijn Frans, dat staat buiten kijf.

Wat zijn moeder betreft. Tja, we hebben allen onze gebreken. Vervelend en hautain dient in mijn wereld alleszins niet te zeggen dat een persoon slecht is. Er zijn heel wat klootzakken die ik kan verdragen of gemene vrouwen die ik tolereer en charmant vind.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 februari 2023 om 20:02.
Oud 16 februari 2023, 20:04   #174
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
In de woordenboieken spreekt men over Zuid-en Noord-Nederlands. (ZN, NN)
Inderdaad, maar in de "volksmond" is dat dus "Vlaams" en "Hollands". Ik beschouw het niet als een vorm van minderwaardigheid of zo om over "Vlaams" te spreken als daarmee Nederlands bedoeld wordt. Men vraagt mij soms "est-ce que tu parles du Hollandais ?" of zo, dus zijn dat gewoon andere benamingen voor 't zelfde, met een zekere flou.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2023, 20:10   #175
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De 'dikke Van Dale':

militantisme (m)
1
(politiek) actieve houding

En dus: ken uw taal!

Dat komt hiervan zekers:

https://www.vandale.nl/gratis-woorde...g/militantisme

Weet je wat die (m) wil zeggen ? Mannelijk.

Omdat het over het FRANSE woord gaat dat vertaald werd naar het Nederlands

Je mag kiezen of het LE militantisme is of DE militantisme namelijk

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 februari 2023 om 20:11.
Oud 16 februari 2023, 20:13   #176
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Vroeger, enkele jaren geleden de dato 6 februari 2008 trok de vrouw van H. De Croo al van leer.

Vrouw van De Croo beledigt slagers
Oud 16 februari 2023, 20:19   #177
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Engels onder de knie hebben is niet hetzelfde als het goed praten. Ik kan zonder problemen Engelse boeken lezen, Engelse films zonder ondertitels bekijken, goede Engelse teksten schrijven (dat is meestal toch jargon), maar ik ga voor een Engelstalige na twee zinnen al door de mand vallen als not native speaker. Maar ze verstaan mij wel.
Dat is het punt juist, en waarom De Croo's manier van doen ridicuul is. Als je in een situatie bent waar je nu eenmaal oftewel Engels of Frans of weet ik veel dient te praten, dan doe je wat je kan, en niemand neemt jou kwalijk dat je fouten maakt, als men je maar verstaat, omdat anderen ook in dat geval zijn, en men vooral een gelukte communicatie wil bekomen.

Maar als men als politiek vertegenwoordiger waar men VERONDERSTELD IS van zijn eigen taal te spreken, gaat broebelen in een andere, ook al verstaan ze U, dan zijt ge een belachelijke onnozelaar he.

DENKEN dat men het niet zal merken, omdat je zo UITZONDERLIJK GOED die andere taal spreekt dat je native kan zijn, is bijzonder riskant tenzij je dat ook echt bent.

Het is ontegensprekelijk een soort van schaamte over uw eigen moedertaal, van, als je verondersteld bent van ze te praten, iets anders gaat broebelen he.

MOCHT het waar zijn dat De Croo zijn echte moedertaal Frans is en zijn "Vlaams" enkel maar van de keukenmeid heeft geleerd, dan zou hij er inderdaad kunnen voor opteren om in 't Frans te praten OMDAT HIJ ZICH BETER OP ZIJN GEMAK VOELT, en het Frans een officiele landstaal is.

Voor zover ik weet is het Engels GEEN officiele landstaal. Hij had dus evengoed een toespraak kunnen houden in het Spaans of in het Grieks.

Laatst gewijzigd door patrickve : 16 februari 2023 om 20:21.
Oud 16 februari 2023, 20:26   #178
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar Milquet is van in de NVA tijd. De NVA was toen al de grootse partij in Vlaanderen. En ik vind troewens dat ze dikwijls gelijk had.

En voor de goede orde: ik ben pro federalisme. Dat werd trouwens niet door de VU/NVA ingevoerd maar met Wilfried Martens (CVP) als gangmaker.
En de Financieringswet die Vlaanderen een hoop geld gaat bezorgen ten koste van Wallonië werd ook zonder de NVA ingevoerd.

Maar op een zeker moment wordt verdere federalisering ridicuul en bemoeilijkt het enkel maar de zaken. Beste voorbeeld is Milieu. Verkeer is ook idioot en nu wil men om het helemaal te gaan verzieken ook aan Justitie beginnen.

Trop is teveel…
Mee eens. Volledig zelfs. Federalisering, wanneer men het intelligent aanpakt, is een win-win.

Het uitgangspunt bv was culturele autonomie. Wie kan daar iets tegen in brengen ? Daarna kwam onderwijs, wat toch eigenlijk een organische vraag en verzoek is ? Alleen heeft men het daarna verkloot door er een politiek strijdpunt van te gaan maken waarbij 'de andere' de vijand was, en toen het puur nog om de centen ging is het dossier helemaal verneukt.
Oud 16 februari 2023, 20:28   #179
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Ik acht onze toekomst ook Belgisch, trouwens. Verder denk ik dat een BeNeLux-staat realistischer is dan een Groot-Nederland. Een Groot-Holland (i.e. Vlaanderen dat bij Nederland komt en waarmee geen rekening gehouden wordt) moeten we niet willen en zal niet snel gebeuren. Dat zou snel botsen. Nu ja, ik ben maar één persoon.

Zelfs ik als Hollandofiel heb geclasht met Nederlanders en hun ethiek. Het is best wennen hoor, en je bent er nooit echt op voorbereid. Probeer dat eens bij Vlamingen die er veel neutraler of argwanender tegenover staan. Noord-Brabanders zijn dat nog gewend door hun geschiedenis, maar Vlamingen niet. Het zou snel op wederzijds onbegrip stuiten zoals in 1830. Vergis je niet, Hollanders waren onze voorouders ook meer dan spuugzat in die periode.

Sowieso is het een goed idee om jegens de buurlanden openheid te vertonen. Uitwisseling is altijd wel aan te moedigen.

Waar ik wel allergisch voor ben: Nederlanders die mij proberen de les te spellen dat het Noorden niet deugt. Ooit zo'n Zeeuws-Vlaming gekend. Laat mij dat zelf ondervinden, verdomme. Ik trek sowieso genuanceerdere conclusies. Een Nederlander kan vaak ook neutraler jegens Wallonië kijken dan een (militante) Vlaming, omdat die de geschiedenis mist van de Belgische politieke communautaire perikelen. Zo kijk ik ook naar Holland. Geen geschiedenis van een gereformeerde elite die mijn katholieke voorouders onderdrukte en geen wrok.

Voor een Nederlander is België gewoon een land en ze moeien zich er doorgaans niet mee. Het is alsof België een natiestaat is zoals hun land en zo wordt het ook behandeld. Ik snap dat ook. Het lijkt me een gedoe en ondankbaar om je ermee te bemoeien en Hollanders hebben vaak genoeg de wind vanvoren gekregen. Het feit dat we dezelfde taal spreken (we spreken Nederlands onder elkaar bedoel ik), maakt dat snel aangenomen en verwacht wordt dat we een ethiek delen.

Kijk, dit bericht zelf is een voorbeeld van wat op onbegrip in (vooral minder geschoold) Nederland zou kunnen stuiten en snel geïnterpreteerd als 'windhaangedrag'. We zijn niet zo rechtdoorzee en wij denken veel vaker luidop en stellen meningen veel sneller bij onder nieuwe impulsen. Dat ga je er niet snel uit krijgen, want dat is nl. stereotiep gedrag dat met katholicisme wordt geassocieerd, een systeem waaronder onze voorouders eeuwen geleefd hebben.

Laatst gewijzigd door Weyland : 16 februari 2023 om 20:56.
Oud 16 februari 2023, 20:30   #180
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
Leuke slogan. Maar heeft hij ook inhoud ? Heeft Vivaldi geen meerderheid in het parlement ? Of dacht je dat het begrip democratie bestaat uit een meerderheid die moet doen wat de minderheid graag zou hebben ?
Man toch.
Een regering die uit 7 partijen moet gevormd worden met enig doel de grootste partijen erbuiten te houden (die dan toevallig ook de Vlaamse zijn) en daar bijna 500 dagen voor nodig heeft, en gij kletst over meerderheid, minderheid en democratie...
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:18.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be