Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Economie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Economie Hier kan je discussiëren over economie en staatsschuld

Antwoord

Discussietools
Oud 29 augustus 2023, 20:39   #161
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Jij zonder twijfel. Maar dat mag en is normaal gezien je waarschijnlijk jonge leeftijd. Ik besef als geen ander dat de analoge generatie de nieuwe analfabeten zijn.
U slaat de nagel op zijn kop.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 20:59   #162
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Dat gaat natuurlijk ook.

Maar nu vind ik hier een artikel van bank KBC... Of Fred zijn bank...

Jawadde, dat noemt zich "grootbank".

Zeg dan direct dat je het spaargeld van je klanten wil houden.
Ojee, enkel via afspraak op kantoor of telefonisch. Dat is hetzelfde als zeggen dat ze geen staatsbons willen verkopen.
Oud 29 augustus 2023, 21:35   #163
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jij zonder twijfel. Maar dat mag en is normaal gezien je waarschijnlijk jonge leeftijd. Ik besef als geen ander dat de analoge generatie de nieuwe analfabeten zijn.
Ben jij ook boven de 70? Is dat nog jong?
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 21:58   #164
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ojee, enkel via afspraak op kantoor of telefonisch. Dat is hetzelfde als zeggen dat ze geen staatsbons willen verkopen.

Ik ben jullie dankbaar dat jullie blijkbaar zelf vaststellen ik hier geen zever was aan het verkopen.

Maar feitelijk is dat normaal. Banken zijn grote bedrijven en die geven graag de indruk via hun marketing dat hun klanten belangrijk zijn. Niets is minder waar alleen uw geld interesseert ze.
En deze ene keer vragen we een kleine gratis dienst aan de banken en het lijkt wel een aardverschuiving.... een afspraak maken is een heel gedoe en of ze verzuipen in het werk of de collega's zijn allemaal ziek of met verlof of en op stage of als je dat niet gelooft wel in vergadering en als je er dan toch bent dan lijkt hun systeem het weer niet aan te kunnen

Ze doen me wat denken aan internetbedrijven......die lijken ook heel begaan met hun klanten. Eenmaal aangesloten blijft daar niks van over en is het van TUP.

Maar ja volgens de minister zou het weer allemaal lopen als een lier.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 augustus 2023 om 22:01.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 augustus 2023, 22:07   #165
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar bij zijn bank kan hij inloggen met bankkaart en kaartlezer (ik vermoed dat hij dat doet) en dan kan hij op die staatsbon bij KBC intekenen. Hij hoeft helemaal niet bij de Overheidswebsite in te loggen. Bovendien doet de bank dan die betaling voor hem, hoeft hij zich daar ook niet mee bezig te houden.
Ik kan verkeerd zijn maar dat gaat volgens mij niet. Ik zou ook niet weten hoe je dat voor mekaar krijgt. Ik vind daar op mijn KBC online helemaal niks over terug
Oud 29 augustus 2023, 22:19   #166
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik kan verkeerd zijn maar dat gaat volgens mij niet. Ik zou ook niet weten hoe je dat voor mekaar krijgt. Ik vind daar op mijn KBC online helemaal niks over terug
Neen, je bent niet verkeerd. Ik verneem het ook via Micele dat je bij KBC enkel via kantoor of telefonisch kan intekenen. Onbegrijpelijk eigenlijk, ze hebben gewoon geen personeel genoeg om zoiets op kantoor af te handelen.
En dat ze je als je dan toch een afspraak vastkrijgt nog eens wandelen sturen omdat hun systeem overbelast is, is gewoon ofwel bewust ofwel amateurisme.

En dat voor een ‘grootbank’.
Oud 29 augustus 2023, 22:29   #167
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, je bent niet verkeerd. Ik verneem het ook via Micele dat je bij KBC enkel via kantoor of telefonisch kan intekenen. Onbegrijpelijk eigenlijk, ze hebben gewoon geen personeel genoeg om zoiets op kantoor af te handelen.
En dat ze je als je dan toch een afspraak vastkrijgt nog eens wandelen sturen omdat hun systeem overbelast is, is gewoon ofwel bewust ofwel amateurisme.

En dat voor een ‘grootbank’.
Inderdaad. Ik was er hier nog een tijdje mee bezig maar online intekenen kon ik niet.

Het zij zo. Zonder staatsbon dan maar.

Wie weet komen er binnenkort nog eens interessante dingen op de markt die dan wel te verkrijgen zijn.

Zoals je zegt.....als er een soort instelling is die van alles naar niks zijn gegaan de laatste 10 jaar dan zijn het wel de banken. Voorheen rotsen in de branding (vriendelijkheid service comfort betrouwbaar )nu nog alleen a pain in the ass.

Met dank aan onze minister.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 29 augustus 2023 om 22:31.
Oud 30 augustus 2023, 04:23   #168
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals je zegt.....als er een soort instelling is die van alles naar niks zijn gegaan de laatste 10 jaar dan zijn het wel de banken. Voorheen rotsen in de branding (vriendelijkheid service comfort betrouwbaar), nu nog alleen a pain in the ass.
Met dank aan onze minister.
Ik herken evenwel meer en meer een resultaat van de opvoeding der boelekes van de X-generatie en hun goedbedoelde(?) promotie van de hedendaagse Pansy gedragsmentaliteit. Niet alleen in de bankwereld dus.

Mijn dank gaat eerder uit naar een groot deel van de opvoeders, inclusief pa & ma, scholen, psychologen en de actuele boomvrijers mentaliteit.
De hele 'Bleiter Lives Matter' organisatie, quoi. Inclusief -maar niet beperkt tot- de ministeriele.
Oud 30 augustus 2023, 05:23   #169
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Even afwachten of onze bankjes nu wakker worden....

Zoniet zou een volgende uitgifte van staatsbons wel eens kunnen een echt massale shift van de vele,vele spaargelden,weg van de bankrekeningen kunnen betekenen...En worden de banken verder gedegradeerd tot "transactie-dienstverleners" waarvan wij(de burgers) verder niks meer verwachten en zelfs niks meer vragen...Een soort financiele internet-transactie-dienstverleners...Iets wat Google en Apple en zo ook kunnen

Blijkbaar investeren nogal wat burgers nog liever in de staatsschuld dan in de "produktjes" van de banken.....

Bemerk dat het voor de schuldenbeladen Belgische Staat best een interessante optie is om de schuldenrisicos te spreiden en vooral zoveel mogelijk schulden binnenlands en onder invloed van eigen wetten te houden...

Laatst gewijzigd door kelt : 30 augustus 2023 om 05:33.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 12:02   #170
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ondertussen al meer dan 16 miljard.
Het kost de schatkist (ons dus) een half miljard aan intresten.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 12:30   #171
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Neen, het kost de banken een half miljard, de staat betaalt op die Staatsbons nu rente aan ons die ze anders aan de banken zou betalen:

https://www.demorgen.be/meningen/het...dig~b7b102038/

Tenslotte vergeten ze ook dat de centrale banken van de eurozone, en dus ook onze eigen Nationale Bank, hen massaal veel subsidies toespelen. Dat doen ze door de banken een onredelijke hoge rente van 3,75 procent uit te betalen op deposito’s (zichtrekeningen) die ze bij die centrale banken aanhouden. Dat is een privilegie dat niemand heeft. Ik ken niemand die op zijn zichtrekening bij zijn bank 3,75 procent rente krijgt. Dat is ook oneerlijke concurrentie.

Maw, de banken parkeren ons spaargeld waarvoor ze ons 1% rente geven gewoon bij de centrale bank en krijgen daar 3,75%. Wel, met die 16 miljard zullen ze dat niet meer kunnen.

En het kost de centrale bank minder (3,3% ipv 3,75%).

Dubbele winst dus.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 30 augustus 2023 om 12:32.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 12:57   #172
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ah ja zo, je moet dan eerst een beleggersprofiel hebben. Loopt het daar soms mis?
Ik heb al een beleggersprofiel. Maar die loopt heel de tijd te memmen dat ik er geen heb.

Al drie keer met helpdesk gebeld en zelfs doorverbonden geweest met IT. Ze krijgen het "helaas" niet opgelost.

Laatst gewijzigd door IJsboer : 30 augustus 2023 om 12:58.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 15:02   #173
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Ik heb al een beleggersprofiel. Maar die loopt heel de tijd te memmen dat ik er geen heb.

Al drie keer met helpdesk gebeld en zelfs doorverbonden geweest met IT. Ze krijgen het "helaas" niet opgelost.
Ik denk dat die staatsbon voor u niet weggelegd is.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 17:44   #174
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bron ?
Deze morgen was het 13 miljard.
De Westvlaamse wiskundige, Jean Deboutte, een voorbeeld v.e. GOEDE ambtenaar verdient een grote medaille !

Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 18:32   #175
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Bron ?
De Westvlaamse wiskundige, Jean Deboutte, een voorbeeld v.e. GOEDE ambtenaar verdient een grote medaille !

+ 16 miljard, bron de gazet, of mijn buikgevoel van gisteren was er ook niet naast, het gaat € 20 miljard worden.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
T.e.m. 31 augustus 23 u.59'.59" heb je nog tijd. Ik schat dat ze tegen 20 mrd gaan binnenhalen aan dit (groeiend) tempo.
Op 1 dag kwam er dus ~4 miljard bij.

Ik plak een stukje uit de krant van vandaag 15 u 36

Citaat:
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230830_94905726

Succesvolle staatsbon doet de banken pijn, sommige reageren met hogere rente: “Maar ze gaan het niet afficheren”

De stormloop op de voordelige eenjarige staatsbon van minister van Financiën Vincent Van Peteghem (CD&V) gaat onverminderd voort. Hoe vervelend is dit enorme succes voor de banken? Welke banken reageren met een extraatje voor de klanten? “Ze gaan het niet afficheren, maar...”

Anton Goegebeur, Vandaag om 15:36

De teller staat op ruim 16 miljard euro. Waar gaat dit eindigen?

Op maandag 4 september maakt het Federaal Agentschap van de Schuld bekend hoeveel de staatsbon uiteindelijk heeft opgebracht. Hans Degryse, professor financiële economie aan de KU Leuven, vermoedt dat het richting de 20 miljard euro zal gaan. “Een serieus bedrag dat op korte termijn van de deposito’s is overgevloeid naar de staatsbon.”

De Van Peteghem-bon heeft het succes van de Leterme-bon uit 2011 – toen een opbrengst van 5,7 miljard euro – al ruimschoots overtroffen. Dat verbaast Pascal Paepen niet. Volgens de docent Bank & Beurs (KU Leuven) en oprichter van Spaarvarkens.be hadden mensen te midden van de eurocrisis in 2011 moed nodig om de staatsbon te kopen. “Nu is het een heel mooi product met weinig tot geen risico. Mensen zaten hierop te wachten.”

Voelen de banken dit?

Op de spaarboekjes stond zo’n 300 miljard euro en op de zichtrekeningen ging het om circa 100 miljard. Daar is nu een kleine, maar niet te onderschatten hap uit genomen. Niemand komt in moeilijkheden, maar toch voelen de grootbanken het, zegt Degryse. “Zij hebben wel een gediversifieerd klantenbestand met onder meer bedrijven om dit op te vangen. Kleinere banken moesten aan de bak om deposito’s bij hen te houden. Daarom dat zij termijnrekeningen met rentes van boven de 4 procent bruto zijn gaan geven.”

Banken hebben veel overschotten. Als ze die parkeren bij de Europese Centrale Bank (ECB) ontvangen ze daar 3,75 procent rente op. “En dat gaat waarschijnlijk nog stijgen, richting de 4 procent en misschien meer”, zegt Paepen. Banken zien hun overschotten, die momenteel bijdragen tot hun winst, dus niet graag vertrekken.

Laatst gewijzigd door Micele : 30 augustus 2023 om 18:37.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 augustus 2023, 18:45   #176
kelt
Secretaris-Generaal VN

Standaard

https://www.standaard.be/cnt/dmf20230829_95775391

Wat medeforummers hier suggereerden lijkt inderdaad te gebeuren....Bankkantoorpersoneel dat niet veel goesting heeft mee te werken..."Wij zijn hier geen krantenwinkel"...

Inderdaad...

Wat zijn ze onderhand dan nog WEL?

Die teleurgestelde mensen die niet met internet overweg kunnen zijn dus zelfs van de staatsbon weg gehouden.....en nog wel in lokaties waar tot voor kort er geen probleem was om bijna gelijk welk financieel produkt of dienst te bekomen......

Dus ja,wat zijn de banken dan nog WEL?

Laatst gewijzigd door kelt : 30 augustus 2023 om 18:46.
kelt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2023, 09:25   #177
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kelt Bekijk bericht
https://www.standaard.be/cnt/dmf20230829_95775391

Wat medeforummers hier suggereerden lijkt inderdaad te gebeuren....Bankkantoorpersoneel dat niet veel goesting heeft mee te werken..."Wij zijn hier geen krantenwinkel"...

Inderdaad...

Wat zijn ze onderhand dan nog WEL?

Die teleurgestelde mensen die niet met internet overweg kunnen zijn dus zelfs van de staatsbon weg gehouden.....en nog wel in lokaties waar tot voor kort er geen probleem was om bijna gelijk welk financieel produkt of dienst te bekomen......

Dus ja,wat zijn de banken dan nog WEL?

Precies wat gebeurd bij KBC en dat is dan onze grootste Vlaamse bank.
Oud 31 augustus 2023, 12:57   #178
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Bron ?

Ondertussen bijna 20 miljard, we gaan de kaap van 20 miljard overschrijden.
Hopelijk krijgt iedereen dat tijdig betaald, de banken werken niet echt mee hé.
Oud 31 augustus 2023, 13:04   #179
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ondertussen bijna 20 miljard, we gaan de kaap van 20 miljard overschrijden.
Hopelijk krijgt iedereen dat tijdig betaald, de banken werken niet echt mee hé.
Vivaldi werkt.

Als de Vlaamse Regering zulke bons zou uitschrijven schrijft zich geen kat erop in.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 augustus 2023, 13:19   #180
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Vivaldi werkt.

Als de Vlaamse Regering zulke bons zou uitschrijven schrijft zich geen kat erop in.
Wat is dit voor zever?
  1. De Vlaamse regering heeft geen geld / lening nodig.
  2. De Vlaamse regering is niet bevoegd om korting te geven op de roerende voorheffing.
  3. Ik weet niet of de Vlaamse regering een staatsbon kan / mag uitgeven.

Vivaldi werkt?
Waar concludeert u dat uit?
Het zijn gewoon de banken die meenden dat ze met de mensen hun kloten konden spelen die de oorzaak zijn van dit succes.

Moest Vivaldi werken, dan was de fiscale hervorming een feit, ergo, dan was dit een land waar de lui Walen voor zichzelf konden zorgen i.p.v. te gaan vissen.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:33.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be