Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 januari 2005, 21:08   #161
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit is eerder uw specialiteit, denken we maar aan de recent gemaakte filmpjes...
Oud 3 januari 2005, 21:08   #162
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Dit is eerder uw specialiteit, denken we maar aan de recent gemaakte filmpjes...
Dat zijn karikaturen. Heb ik ook duidelijk vermeld. Dat doet u niet als u het over de Bubbelclub heeft bv.

Laatst gewijzigd door Yann : 3 januari 2005 om 21:08.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 21:11   #163
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Dat zijn karikaturen. Heb ik ook duidelijk vermeld. Dat doet u niet als u het over de Bubbelclub heeft bv.
Als je wil zullen wij er voortaan ook bijzetten dat het als karikatuur bedoeld werd, hoor Yann.
Oud 3 januari 2005, 21:14   #164
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Als je wil zullen wij er voortaan ook bijzetten dat het als karikatuur bedoeld werd, hoor Yann.
U kan het gescheld ook gewoon achterwege laten.
Oud 3 januari 2005, 21:24   #165
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U als historicus zou dan toch ook moeten weten dat die commotie om die rondzendbrief klein brood is in vergelijking met hetgeen minder goedmenende Franstaligen vroeger de Nederlandstaligen hebben aangedaan?

De wafelijzerpolitiek is ontstaan bij de creatie van de federale staat. Dit alles heeft ons de dag van vandaag spijtig genoeg doen vergeten dat we partners zijn, en geen concurrenten. Elk debat in België mondt uit in een communautair getouwtrek, en dat is een spijtige zaak. Kijk maar wat dat heeft aangericht met DHL. Niet dat DHL de handen volledig in onschuld wast, maar de federale structuur heeft er ook niets toe bijgedragen om het bedrijf in België te houden.

En het is daarom dat ik pleit voor een unitaire staatsstructuur. Geen ouwbollig Belgicisme, maar een moderne versie daarvan, die een meerwaarde betekent voor élke Belg: Vlaming, Waal of Brusselaar!
Ik kan uw redenering volgen, en inderdaad, vroeger is de Vlamingen veel groter kwaad aangedaan. Inzake de wafelijzerpolitiek deel ik echter de visie van Jan Van den Berghe. Maar een andere oplossing dan degene die u aanreikt is toch het confederalisme, al dan niet gevolgd door de volledige onafhankelijkheid van Vlaanderen? En dan denk ik zeer simpel; het unitarisme heeft zijn kans gehad, laten we nu een andere piste proberen...

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 21:27   #166
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Ik kan uw redenering volgen, en inderdaad, vroeger is de Vlamingen veel groter kwaad aangedaan. Inzake de wafelijzerpolitiek deel ik echter de visie van Jan Van den Berghe. Maar een andere oplossing dan degene die u aanreikt is toch het confederalisme, al dan niet gevolgd door de volledige onafhankelijkheid van Vlaanderen? En dan denk ik zeer simpel; het unitarisme heeft zijn kans gehad, laten we nu een andere piste proberen...
Ik vind dat het federalisme heeft afgedaan. Een onafhankelijkheid van Vlaanderen is voor mij geen optie, dus kies ik voor het unitarisme. Dat is de enigste kans van slagen op een succesvol België.
Oud 3 januari 2005, 21:29   #167
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Desalniettemin, als het federalisme zich herpakt, dan kan het misschien terug op mijn steun rekenen. Er moet dan wel een mentaliteitsverandering komen. Vlamingen, Walen en Brusselaars moeten allen aan hetzelfde zeel trekken.
Oud 3 januari 2005, 21:32   #168
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Ik vind dat het federalisme heeft afgedaan. Een onafhankelijkheid van Vlaanderen is voor mij geen optie, dus kies ik voor het unitarisme. Dat is de enigste kans van slagen op een succesvol België.
Misschien wel, maar de kans dat het unitarisme terug zijn intrede kan doen is in mijn ogen onbestaande. Ik denk niet dat men aan Vlaanderen kan/mag vragen om zijn verworvenheden op te geven, en daarenboven is de kloof, die België vanaf dag 1 verdeeld heeft, de laatste decennia enkel nog maar groter geworden (door toedoen van zowel Vlaanderen als Wallonië).
Maar wat zegt u van confederalisme?

Oud 3 januari 2005, 21:36   #169
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Misschien wel, maar de kans dat het unitarisme terug zijn intrede kan doen is in mijn ogen onbestaande. Ik denk niet dat men aan Vlaanderen kan/mag vragen om zijn verworvenheden op te geven, en daarenboven is de kloof, die België vanaf dag 1 verdeeld heeft, de laatste decennia enkel nog maar groter geworden (door toedoen van zowel Vlaanderen als Wallonië).
We leven al 175 jaar zonder bloedvergieten met elkaar. Dat is op zich al een grote prestatie. De overige problemen worden gecreëerd door machtsgeile politici. Problemen die niet echt leven onder de bevolking.

Citaat:
Maar wat zegt u van confederalisme?
Het confederalisme is een stap in de richting van een onafhankelijkheid, en bijgevolg slecht. Zoals ik zei moeten we met elkaar samen leven, niet naast elkaar. België is zo al klein genoeg.
Oud 3 januari 2005, 21:39   #170
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Desalniettemin, als het federalisme zich herpakt, dan kan het misschien terug op mijn steun rekenen. Er moet dan wel een mentaliteitsverandering komen. Vlamingen, Walen en Brusselaars moeten allen aan hetzelfde zeel trekken.
vlamingen, walen en brusselaars hebben nog nooit aan hetzelfde zeel getrokken, dat is net de reden waarom het federalisme er gekomen is
muys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 21:40   #171
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
We leven al 175 jaar zonder bloedvergieten met elkaar. Dat is op zich al een grote prestatie. De overige problemen worden gecreëerd door machtsgeile politici. Problemen die niet echt leven onder de bevolking.

Het confederalisme is een stap in de richting van een onafhankelijkheid, en bijgevolg slecht. Zoals ik zei moeten we met elkaar samen leven, niet naast elkaar. België is zo al klein genoeg.
we leven in dit land al 175 jaar naast mekaar, misschien dat na de vlaamse onafhankelijkheid die situatie kan verbeteren
Oud 3 januari 2005, 21:42   #172
doornroosje
Staatssecretaris

Standaard

Vlamingen zijn verzuurd,ze zijn Vlaams nationalistisch,ze zijn racistisch,ze zijn dom,ze zijn meelopers,ze zijn onderontwikkeld en laageschoold,ze zijn ook nog egoistisch en vol van zichzelf.

ik ben niet bepaald voor een splitsing heren,maar een beetje eergevoel heb ik wel,ik ben Belg van geboorte,maar Vlaming door mijn afkomst en taal.

Ik ben daarnet nog op de meir en de keizerlei rondgelopen in Antwerpen,een massa volk van wel 50 nationaliteiten,ik heb daar niet een verzuurde Vlaming zien rondlopen,ik heb niemand racistische leuzen horen schreeuwen,ik heb veel buitenlanders in hun eigen taal horen praten,en zelfs Walen in het Frans.

Het enige dat Vlamingen beu zijn is overlast en misdaad,en het gemoei van de overheid die ons Quota oplegd van hoe wij moeten en mogen denken.

Waarom moeten Vlamingen steeds horen dat zij moeilijke mensen zijn,omdat ze opkomen voor hun rechten?

Hoeveel zou het percentage zijn van Vlamingen die Frans praten,en welwillend zijn om die taal ook te gebruiken,zouden we dat eens niet kunnen vergelijken met de welwillendheid aan Waalse zijde?

Walen komen toch ook op voor hun taal,waarom zouden Vlamingen dat niet mogen.

Een topic opstarten om te bewijzen dat Vlamingen mindere burgers zijn dan Walen is nog maar eens een voorbeeld van onverdraagzaamheid,ge zou u beter eens afvragen hoe het komt dat er communotair gezever is in Belgie.

Ge zou u eens kunnen afvragen hoeveel Vlamingen er gestorven zijn in de eerste wereldoorlog onder het gezag van de Franstalige leiding en hun bourgoisie.

Ik raad u aan om het boek over priester Daens eens te herlezen en om eens na te gaan hoe Vlamingen geleden hebben.

Voorts zou je u ook eens kunnen afvragen hoe het komt dat ons levenspeil (nog) steeds tot het beste ter wereld behoord(maar ja in jullie vizie zal dat waarschijnlijk alleen het werk zijn van die andere Belgen vanachter de taalgrens)

Reeds jaren is men doof aan de verzuchtingen van Vlamingen,waarom leert men in de Vlaamse scholen verplicht het Frans aan ,en doet men dat in Wallonie niet?(word er neergekeken op onze taal?)

Het is trouwens diezelfde overheid die het communotaire in ongelijke banen verdeeld heeft en er nu de verzuchtingen van de kiezer maar moet bijnemen.
doornroosje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 21:43   #173
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door muys
we leven in dit land al 175 jaar naast mekaar, misschien dat na de vlaamse onafhankelijkheid die situatie kan verbeteren
De situatie van de Vlamingen misschien. Alvast niet wat mij betreft.

Maar zoals eerder geformuleerd is de Vlaamse onafhankelijkheid geen optie.
Oud 3 januari 2005, 21:43   #174
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
De moord op Herman v/d Reeck, de repressies,... Ik denk dat de laatste 175 jaar niet echt zonder bloedvergieten zijn verlopen. Gewoon het feit dat de Vlaamse Beweging is ontstaan én op een breed maatschappelijk draagvlak heeft kunnen rekenen illustreert dat het niet enkel de politici zijn die de strijd voeren, en dat het communautaire probleem wel degelijk onder de bevolking leeft, iets wat het heeft gedaan sinds WO I.

Citaat:
Het confederalisme is een stap in de richting van een onafhankelijkheid, en bijgevolg slecht. Zoals ik zei moeten we met elkaar samen leven, niet naast elkaar. België is zo al klein genoeg
Ik begrijp dat u dit afkeurt, daar dit voortvloeit uit onze verschillende visie op wat de prioriteit is, meer Vlaanderen of meer België. Maar het argument van het kleine durf ik weerleggen. Het is niet de kwantiteit maar de kwaliteit die telt, en er zijn genoeg kleine, succesvolle naties die daar het voorbeeld van zijn.

Oud 3 januari 2005, 21:46   #175
muys
Parlementsvoorzitter

muys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De situatie van de Vlamingen misschien. Alvast niet wat mij betreft.

Maar zoals eerder geformuleerd is de Vlaamse onafhankelijkheid geen optie.
je zult er toch moeten leren mee leven
Oud 3 januari 2005, 21:52   #176
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een aspect van de wafelijzerpolitiek is dat het mes aan twee kanten snijdt. Wanneer Vlaanderen een bedrag krijgt om investeringen te doen, dan krijgt Wallonië dat ook en visa versa! Een beetje zoals een klein kind dat niet kan verdragen dat zen broertje een lolly krijgt, en hijzelf niet.

En het is daarom dat ik pleit voor een unitaire staatsstructuur. Geen ouwbollig Belgicisme, maar een moderne versie daarvan, die een meerwaarde betekent voor élke Belg: Vlaming, Waal of Brusselaar!
De wafelijzerpolitiek was onverbreekbaar verbonden met de naoorlogse unitaire staatsstructuur.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 22:01   #177
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door doornroosje
Vlamingen zijn verzuurd,ze zijn Vlaams nationalistisch,ze zijn racistisch,ze zijn dom,ze zijn meelopers,ze zijn onderontwikkeld en laageschoold,ze zijn ook nog egoistisch en vol van zichzelf.
Wat in het rood staat ben ik niet mee akkoord.

Citaat:
ik ben niet bepaald voor een splitsing heren,maar een beetje eergevoel heb ik wel,ik ben Belg van geboorte,maar Vlaming door mijn afkomst en taal.
Ik heb ook een eergevoel.

Citaat:
Ik ben daarnet nog op de meir en de keizerlei rondgelopen in Antwerpen,een massa volk van wel 50 nationaliteiten,ik heb daar niet een verzuurde Vlaming zien rondlopen,ik heb niemand racistische leuzen horen schreeuwen,ik heb veel buitenlanders in hun eigen taal horen praten,en zelfs Walen in het Frans.
Dat is fijn. Antwerpen is een mooie stad.

Citaat:
Het enige dat Vlamingen beu zijn is overlast en misdaad,en het gemoei van de overheid die ons Quota oplegd van hoe wij moeten en mogen denken.

Waarom moeten Vlamingen steeds horen dat zij moeilijke mensen zijn,omdat ze opkomen voor hun rechten?
Vlamingen zijn niet moeilijk, flaminganten wel.

Citaat:
Hoeveel zou het percentage zijn van Vlamingen die Frans praten,en welwillend zijn om die taal ook te gebruiken,zouden we dat eens niet kunnen vergelijken met de welwillendheid aan Waalse zijde?
Er is nog veel werk aan de winkel. Voor een meertalig België komt maar één partij duidelijk naar voren, en dat is de BUB.

Citaat:
Een topic opstarten om te bewijzen dat Vlamingen mindere burgers zijn dan Walen is nog maar eens een voorbeeld van onverdraagzaamheid,ge zou u beter eens afvragen hoe het komt dat er communotair gezever is in Belgie.
Ik heb nergens gezegd dat de Vlamingen minder zijn. Ik constateer dat de Vlamingen verzuurder zijn. Is dat een misdaad???

Citaat:
Ge zou u eens kunnen afvragen hoeveel Vlamingen er gestorven zijn in de eerste wereldoorlog onder het gezag van de Franstalige leiding en hun bourgoisie.
En vraag u dan ook maar inneens af hoeveel Belgen er gestorven zijn voor België in de oorlog 40-44.

Citaat:
Ik raad u aan om het boek over priester Daens eens te herlezen en om eens na te gaan hoe Vlamingen geleden hebben.
Dat is zeer spijtig, doch niet meer van deze tijd.

Citaat:
Voorts zou je u ook eens kunnen afvragen hoe het komt dat ons levenspeil (nog) steeds tot het beste ter wereld behoord(maar ja in jullie vizie zal dat waarschijnlijk alleen het werk zijn van die andere Belgen vanachter de taalgrens)
Onze levensstandaard is één van de hoogsten ter wereld, idd. Waarom dan persé splitsen? Vlaams-nationalisme is een luxe-bezigheidstherapie.

Citaat:
Reeds jaren is men doof aan de verzuchtingen van Vlamingen,waarom leert men in de Vlaamse scholen verplicht het Frans aan ,en doet men dat in Wallonie niet?(word er neergekeken op onze taal?)
Nogmaals: stem BUB. Met een federale staatsstructuur, waar het onderwijs naar regionaal niveau werd overgeheveld, kan daar weinig verandering in komen.
Oud 3 januari 2005, 22:02   #178
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou niet te vroeg kraaien.
Oud 3 januari 2005, 22:40   #179
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zou ook maar niet te vlug victorie kraaien. Er bestaat nog zoiets als actie-reactie. En de gewone mens is daar ook niet ongevoelig voor.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 januari 2005, 22:43   #180
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat in het rood staat ben ik niet mee akkoord.
Zal ik nog maar wat quotes van jou bijeenzoeken waarin je dit tegenspreekt?

Citaat:
Ik heb ook een eergevoel.

Volstrekt normaal, dat 'eergevoel' bij een bourgeois-Vlaming beter ontwikkeld is dan bij een 'gewone' Vlaming.

Citaat:
Dat is fijn. Antwerpen is een mooie stad.
Mét Vlaamse Antwerpenaars die niet verzuurd zijn zoals jij beweerde.

Citaat:
Vlamingen zijn niet moeilijk, flaminganten wel.
Vanzelfsprekend zijn flaminganten moeilijk. Het zijn dan ook BEWUSTE Vlamingen die zich geen Belg voelen.

Citaat:
Er is nog veel werk aan de winkel. Voor een meertalig België komt maar één partij duidelijk naar voren, en dat is de BUB.
Het ging over 'welwillendheid'. Niet over het meertalig maken van Vlaanderen want dat is het al. Wat de BUB beweert te willen bereiken met meertaligheid in heel België is enkel mogelijk in Vlaanderen.

Citaat:
De rondzendbrieven Peeters zijn dus niet meer nodig?
BHV mag gesplitst worden?
Ik mag mijn eigen taal spreken tegen mijn bovenbuurvrouw die nog altijd geen Nederlands kent en hoef niet langer op haar taal over te schakelen zodat ze de mijne leert waar ik voor opkom?

Citaat:
Ik heb nergens gezegd dat de Vlamingen minder zijn. Ik constateer dat de Vlamingen verzuurder zijn. Is dat een misdaad???
Zowel Doornroosje als Knuppel constateren iets anders dan jij.
Mag dat?

Citaat:
En vraag u dan ook maar inneens af hoeveel Belgen er gestorven zijn voor België in de oorlog 40-44.
En hoeveel meer Amerianen nog, en Engelsen, en...
Zij sneuvelden echter niet omdat hun legeroversten hun taal niet kenden.

Citaat:
Dat is zeer spijtig, doch niet meer van deze tijd.
En ook niet meer voor de tijd van morgen, hoop ik.

Citaat:
Onze levensstandaard is één van de hoogsten ter wereld, idd. Waarom dan persé splitsen?
Waarom niet als we nooit anders dan naast elkaar leefden om voortdurende ruzie te vermijden?

Citaat:
Vlaams-nationalisme is een luxe-bezigheidstherapie.
Je bedoelt dat het vrijlaten van die verzuurde Vlamingen een ernstig probleem is voor de Belgisch-nationalisten?

Citaat:
Nogmaals: stem BUB.
Ook dat nog!
Een partijkaart kopen als steun voor het goed doel is niet voldoende?

Citaat:
Met een federale staatsstructuur, waar het onderwijs naar regionaal niveau werd overgeheveld, kan daar weinig verandering in komen.
Je wil dus zelfs het hoge onderwijspeil van Vlaanderen offeren op jouw unitaire altaar en het zodoende op het miserabele niveau van het Waalse en Brusselse onderwijs brengen ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be