Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 juli 2024, 15:38   #161
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Het Oosten's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
OK, als ik je daarmee kan plezieren, graag.

"de collaboratievlag moet in de vuilbak"

Inderdaad.

Het Oosten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2024, 15:43   #162
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
OK, als ik je daarmee kan plezieren, graag.

"de collaboratievlag moet in de vuilbak"

At your service :
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  belvlag.png‎
Bekeken: 648
Grootte:  617,2 KB
ID: 119707  

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 12 juli 2024 om 15:43.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2024, 15:48   #163
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Leopold III ontmoet Hitler :
Het koningshuis deed nooit iets verkeerds in Belgisch Congo.
Getekend, een diepblauwe liberaal.

Geeuw ....
Oud 12 juli 2024, 15:50   #164
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
At your service :
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2024, 15:54   #165
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ik heb het voldoende uitgelegd. Meer dan voldoende zelfs. De pikzwarte zwarte leeuw is een zeer oude vlag. Net als deze met de gekleurde tong en klauwen. De Vlaams-nationalisten echter hebben een smet geladen op de pikzwarte leeuw door de collaboratie. Een zwarte vlek die nooit meer kan worden weggepoetst. Dat weet u overigens ook.
Ja, maar de kerk was voor de zwartzakken. Wij wisten ook niet beter, hè. "Genoeg gesproken, sla dood " De koning heeft gesproken.

Wij waren ook maar gewoon goeie katholieken hè. Die het euvel van het communisme gingen bestrijden.

Zeg, die twisten tussen het koningshuis en de kerk....
Oud 12 juli 2024, 16:32   #166
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Wij wisten niets over die genocide.

We zien jullie wel bij het internationale strafhof.

Dat de Duitsers hun eerste experiment met democratie volledig fout is gelopen. Checks and balances? Zoals we zien bij de Anglo's?

^^
Oud 12 juli 2024, 16:42   #167
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, de pikzwarte leeuwenvlag is aangebrand , het heeft zichzelf gebrandmerkt voor altijd. Dat iemand zoals De Wever zo’n bij mij niet in.
Ze hangt ook uit op het hoofdkwartier in de Koningstraat van de grootste partij van België die binnenkort waarschijnlijk de premier levert.

Wat nu?
Oud 12 juli 2024, 16:46   #168
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Mooi te zien hoe je jezelf tegenspreekt.
Het gaat niet over die vlag, maar die vlag is voor eeuwig verbrand.
Dus het gaat wel over die vlag, en niet over de mensen die erachter liepen.
Je moet echt wel een crack zijn om jezelf binnen de kortste keren tegen te spreken, en dat zelf niet op te merken.
Dat krijg je als mensen zich laten leiden door hun buikgevoelens en niet meer nadenken.
Oud 12 juli 2024, 16:46   #169
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Ze hangt ook uit op het hoofdkwartier in de Koningstraat van de grootste partij van België die binnenkort waarschijnlijk de premier levert.

Wat nu?
Als u mij citeert, dan moet u de zin volledig citeren.

Laatst gewijzigd door Het Oosten : 12 juli 2024 om 16:48.
Oud 12 juli 2024, 16:47   #170
quercus
Secretaris-Generaal VN

quercus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet de bedoeling. Maar de poster zwaaide met de pikzwarte leeuw om ons een mooie 11 juli te wensen. Ik wil wel maar niet met deze vlag. Ik heb ook gezegd waarom. En ik ben even Vlaming of Vlaamsgezind als u. Wie bent u wel om te zeggen wie Vlaming is of wie Vlaamsgezind is en wie niet?
Juist, ja...
De tranen biggelen over mijn wangen, maar wel van het lachen. Niet van ontroering...
Oud 12 juli 2024, 16:53   #171
Het Oosten
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Juist, ja...
De tranen biggelen over mijn wangen, maar wel van het lachen. Niet van ontroering...
Neen, waarschijnlijk biggelen de tranen over uw wangen omdat u nu beseft dat u een partij zoals het VB permanent verdedigt.
Oud 12 juli 2024, 16:53   #172
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Ik zeg maar wat is. Vaneigens. Zeker weten.
Oud 12 juli 2024, 16:57   #173
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, waarschijnlijk biggelen de tranen over uw wangen omdat u nu beseft dat u een partij zoals het VB permanent verdedigt.
Zowel N-VA als VB hanteren de bicolore Leeuwenvlag.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2024, 17:11   #174
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb mij altijd uitgesproken tegen het zogenaamde Cordon Sanitaire. Dat maakt van mij nog geen "verdediger" van het Vlaams Belang. Het CS is doodeenvoudig een antidemocratische en anti-parlementaire maatregel. In nagenoeg alle andere EU-landen is er een partij die vergelijkbaar is met het Vlaams Belang. Het is alleen maar hier in België/Belgique dat je een dergelijke anti-democratische constructie zoals het CS aantreft.
Wat mij betreft mogen de politieke partijen volledig vrij zijn in hun coalitiekeuzes. Maar het perfide ervan is het feit dat de politieke partijen elkaar in de tang hebben gehouden door aan de partijvoorzitters een papier ter ondertekening voor te leggen waarin ze zich moeten akkoord verklaren geen coalitie te vormen waaraan het VB zou deelnemen. Dat is reeds tot tweemaal toe gebeurd. De tweede maal heeft N-VA geweigerd dergelijk drukkingsmiddel nog te ondertekenen.
Oud 12 juli 2024, 17:25   #175
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Helemaal niet de bedoeling. Maar de poster zwaaide met de pikzwarte leeuw om ons een mooie 11 juli te wensen. Ik wil wel maar niet met deze vlag. Ik heb ook gezegd waarom. En ik ben even Vlaming of Vlaamsgezind als u. Wie bent u wel om te zeggen wie Vlaming is of wie Vlaamsgezind is en wie niet?
Jij hebt niet te bepalen voor je politieke tegenstanders met welke vlag ze mogen waaien.

Laatst gewijzigd door gunter5148 : 12 juli 2024 om 17:26.
gunter5148 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2024, 17:31   #176
quercus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Jij hebt niet te bepalen voor je politieke tegenstanders met welke vlag ze mogen waaien.
Dat vind ik ook.
Oud 12 juli 2024, 17:35   #177
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door quercus Bekijk bericht
Ik heb mij altijd uitgesproken tegen het zogenaamde Cordon Sanitaire. Dat maakt van mij nog geen "verdediger" van het Vlaams Belang. Het CS is doodeenvoudig een antidemocratische en anti-parlementaire maatregel. In nagenoeg alle andere EU-landen is er een partij die vergelijkbaar is met het Vlaams Belang. Het is alleen maar hier in België/Belgique dat je een dergelijke anti-democratische constructie zoals het CS aantreft.
Wat mij betreft mogen de politieke partijen volledig vrij zijn in hun coalitiekeuzes. Maar het perfide ervan is het feit dat de politieke partijen elkaar in de tang hebben gehouden door aan de partijvoorzitters een papier ter ondertekening voor te leggen waarin ze zich moeten akkoord verklaren geen coalitie te vormen waaraan het VB zou deelnemen. Dat is reeds tot tweemaal toe gebeurd. De tweede maal heeft N-VA geweigerd dergelijk drukkingsmiddel nog te ondertekenen.

Als je de geschiedenis wil reciteren moet je dat wel correct doen. De laatste keer dat men het cordon formeel vastlegde tekende Geert Bourgeois, maar dat was inderdaad nog voor de creatie van zijn nieuwe partij N-VA.

Het klopt echter niet dat N-VA dat daarna weigerde om het ook te valideren, er is gewoon nooit nog een formele ondertekening gevraagd aan welke partij dan ook. Men past het cordon gewoon toe, automatisch, zonder engagement en dus gewoon vanuit eigen keuze. N-VA doet dat ook, zonder enige handtekening, enige verplichting, enig document. En toch doen ze het.

Sampol, 2024

Citaat:

Zowat overal in Europa (en daarbuiten) kennen extreemrechtse partijen een electorale opgang. Hun positionering wordt, zowel door media als politieke concurrenten, doorgaans als problematisch beschouwd ten aanzien van de democratische rechten en vrijheden. In een aantal gevallen wortelen deze formaties ook in een onwelriekende geschiedenis die ze maar niet afschudden. Toch is er maar één Europees land waar de extreemrechtse partijen in kwestie geconfronteerd worden met een cordon sanitaire. Dat land is België. Democratische politieke partijen in Vlaanderen, Brussel en Wallonië spraken onderling af elke samenwerking met deze partijen af te wijzen om zo te verhinderen dat ze aan de uitvoerende macht zouden kunnen deelnemen.

Intussen staan niet alle nieuwkomers achter deze strategie. In tegenstelling tot VU heeft een partij als N-VA zich vanaf haar oprichting in 2001 steeds principieel tegen een cordon sanitaire afgezet. Nieuwere, voorlopig onbetekenende formaties die zich intussen aandienen, zoals het zichzelf progressief-regionalistisch noemende Vista, plaatsen zich op dezelfde positie als N-VA. Daarnaast werden de afgelopen jaren binnen de partijen die een anti-extreemrechts cordon afspraken, verschuivingen duidelijk. Meermaals drukten mandatarissen van deze partijen hun twijfel of zelfs weerstand uit. Een notoir Vlaams voorbeeld is CD&V-politicus Hendrik Bogaert die nu voor zijn eigen geluk gaat, alleszins zonder principiële bezwaren tegen extreemrechts waarvan hij inhoud en discoursen papegaait. Zij krijgen alvast het gelijk van in Vlaamse media vaak opgevoerde opiniemakers – net daardoor gaan ze uiteraard opinies ‘maken’ – als de kerkjurist Rik Torfs.

Deze tegenstanders of sceptici van het cordon sanitaire staan niet allemaal op dezelfde lijn en vallen grosso modo uiteen in twee groepen. Een groep die van oordeel is dat deze partijen binnen de democratische bandbreedte thuishoren en er ook volgens de regels in meedraaien. Deze stemmen verwerpen vaak het cordon met een ‘whataboutistisch’ argument: wie extreemrechts uitsluit, moet ook een cordon rond extreemlinks leggen. De andere groep is van oordeel dat deze partijen wel degelijk een gevaar voor de democratie betekenen, maar verwerpen het cordon sanitaire als contraproductieve strategie die extreemrechts versterkt omdat het zich in een slachtofferrol kan wentelen. Het meest spraakmakende voorbeeld van deze steeds populairder wordende positie rolde in de zomer van 2020 uit de mond van Melissa Depraetere, vandaag voorzitter van Vooruit, die het cordon toen ‘de domste uitvinding ooit’ noemde. Vanuit deze positie blijft men elke samenwerking met extreemrechts afwijzen (het heet dat men het cordon ‘zelf niet nodig heeft’) maar oordeelt men dat de formalisering ervan tot een victimisering leidt die extreemrechts sterker maakt.
In 2000 was dit de unanieme beslissing van alle Vlaamse partijen, VU inbegrepen :

Het is een beetje al te licht om te doen alsof de Geert Bourgeois die het cordon opnieuw valideerde een andere Geert Bourgeois zou zijn die kort daarna de vader is geworden van de nieuwe partij N-VA.

Citaat:
In mei 2000, vóór de gemeenteraadsverkiezingen van 8 oktober 2000, legde Hand in Hand de voornaamste politieke partijen een tien punten omvattend ‘Charter voor de democratie’ voor. Punt 7 klonk onomwonden: ‘Dat onze partij onverkort het cordon sanitaire rond Vlaams Blok behoudt, wat betekent dat wij op geen enkel bestuursniveau politieke samenwerking zullen aangaan, akkoorden of coalities sluiten’. Was getekend Stefaan De Clerck (CVP), Karel De Gucht (VLD), Patrick Janssens (SP), Jos Geysels (Agalev) en … Geert Bourgeois (VU).

En men kan er moeilijk naast kijken dat er eigenlijk maar één partij is waarin men regelmatig warm en koud tegelijk zit te blazen of er nu wel of net niet kan samengewerkt worden met de fascisten.

Citaat:
Over het warm en koud blazen bij N-VA ten aanzien van samenwerking met extreemrechts kan inmiddels een heel boek geschreven worden. Zoals in vele dossiers heeft partijvoorzitter Bart De Wever hierover al alles en zijn tegenovergestelde verklaard. Van het ronkerige ‘dan stop ik nog liever met politiek’ (december 2022) tot het dreigement met Vlaams Belang in zee te gaan als de overige Vlaamse partijen in 2024 een federale regering zonder Vlaamse meerderheid vormen. Of als Van Grieken Dewinter en nog een paar ranzige racisten zou buitenwippen. Onlangs (januari 2024) noemde Vlaams parlementslid Sarah Smeyers niet samenwerken met Vlaams Belang een ‘historische fout’. Notoir usual suspect van samenwerking is Theo Francken die in 2016, toen nog staatssecretaris, liet optekenen dat slechts ‘enkele praktische zaken’ een samenwerking in de weg stonden.
https://www.sampol.be/2024/02/geschi...rdon-sanitaire

Laatst gewijzigd door Pandareus : 12 juli 2024 om 17:36.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2024, 17:48   #178
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Breder zelfs : wij hebben dat recht niet om dat te bepalen zowel voor politieke tegenstanders (N-VA) als voor de vijand (het Blok). Wie daarmee wil vendelieren, mag dat. Net zoals wij daar mogen de spot mee drijven.

Neen, maar forumleden die over hun nek gaan van dat collaboratie symbool mogen ook hun walging daarvoor etaleren en duidelijk maken dat zij hier totaal afstand van nemen en dat niemand het recht heeft dat vod te gaan voorstellen als de vlag die het Vlaamse deel van het Belgische volk zou vertegenwoordigen.

De fanbase van de collabo-vlag reageert vergelijkbaar zoals fundamentalistische islamieten die blijven beweren dat 'niemand het recht heeft om met MO of zijn boekje te lachen.

Zowel die salafisten als de VNV erfgenamen vergissen zich.

Wij mogen dat wel.

Omdat wij niet leven in een VNV dictatuur noch in een theocratische dictatuur.

Laatst gewijzigd door Pandareus : 12 juli 2024 om 17:49.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juli 2024, 17:49   #179
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De feiten zijn nu eenmaal de feiten. Zulk een besmette vlag is onverenigbaar als symbool voor een vrij Vlaanderen. En kan zeker niet staan, en nooit meer staan, voor een verdraagzaam Vlaanderen. Integendeel!!
Het verhaaltje van "nooit meer worden weggepoetst" is allesbehalve een feit, maar een stigma dat u erop wilt kleven.
Oud 12 juli 2024, 18:04   #180
De gemuilkorfde

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA Bekijk bericht
Er waren ook Vlaamsgezinden die tegen de Nazi's vochten. De reden dat er geen Vlaamse vlaggen te zien waren tijdens de oorlog was omdat Vlaanderen geen onafhankelijk land is. De Vlaamse helden vochten (noodgedwongen) ook onder Belgische vlag.
Dat is inderdaad een bewijs van hoe demagogisch de belgicisten te werk gaan.
Een beetje zoals iemand zou beweren dat de Vlamingen nog nooit een Olympische medaille behaald hebben.
Als men dan een atleet opnoemt, dan zegt men "kijk eens naar die vlag".
Het is inderdaad 100% logisch dat Vlamingen -Vlaamsgezinden en anderen- die niet akkoord gingen met de nazi's in het Belgisch leger zaten en dus een Belgische vlag op hun uniform hadden.
Dat maakt van hen geen belgicisten, ook al zouden huichelaars hier dat graag willen als feiten verkopen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be