![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Tijd }-)
The narrative changes over time. Laatst gewijzigd door CUFI : 2 augustus 2024 om 21:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het zou dan interessant zijn om te weten of een leefloner (gezinshoofd) al dan niet (veel) minder ontvangt dan een (gezinshoofd) werkloze want dat was toch hetgeen U insinueerde ? Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 augustus 2024 om 21:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zit niet in een comite maar ik zou U anders wel met alle gemak met wat wat Brusselse verhaaltjes confronteren ![]() Als jij gelooft dat er in Brussel sociaal assistentes op controle gaan of leefloners gaan achtervolgen ben je echt zeer goedgelovig.....zelfs de wijkagenten zijn hier met geen geen vergrootglas nog te bespeuren ![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 augustus 2024 om 21:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#165 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoog tijd hij zijn horizonten eens verlegd en met de eerste ploeg komt meespelen. Ik stel voor het OCMW van Shaerbeek of Molenbeek ![]() Ik zou hem ondertussen eens willen vragen hoe dat nu zit met die kuisploeg van Jan Jambon ? ![]() Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 augustus 2024 om 21:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een leefloon dient eigenlijk om te overleven. Het bezit van een eigen huis (afbetaald) zal er voor zorgen dat je minder leefloon krijgt. Bij een gezin dat leefloon trekt, komen ook 2 maal per jaar sociaal assistenten langs. Zij bekijken de woning en de leefomstandigheden. Als zij plots ne nieuwe TV zien of iets anders van grote waarde, worden er vragen gesteld over de herkomst van de middelen. Stel dat de man werkloos wordt en de echtgenote heeft een halftijdse job, bij werkloosheid krijgt de man dan toch nog een mooie uitkering. Bij een leefloon is dat gewoon een bij passing op het loon van de echtgenote tot aan het maximum leefloon waar zij recht op hebben in hun situatie. De niet werkende moet bewijzen dat ie actief solliciteert, hij moet maandelijks de bewijzen van de sollicitatie binnenbrengen, dit kan gaan tot vijf sollicitaties / week. Een paar sollicitaties te weinig is niet erg, maar als er structureel te weinig sollicitaties zijn, dan wordt die persoon op het matje geroepen. Dat begint met een uitnodiging bij de sociaal assistent tot een uitnodiging voor de bijzondere commissie. De bijzondere commissie beslist dan over het dossier, meestal wordt er een sanctie uitgesproken. De niet werkende wordt min of meer verplicht om vrijwilligerswerk te doen, de vergoeding hiervoor is 1 euro / uur (wordt niet in mindering van het leefloon gebracht). Bij mensen die nog nooit een job hadden of al heel lang geen werk meer hebben, kan artikel 60 opgestart worden. Dat is één jaar werken bij een vzw, een school, een boerderij, een ..., dit voor een habbekrats meer dan het leefloon. 30 ?* 40 % van deze mensen krijgt nadien een vaste job aangeboden in het bedrijf of in de instelling waar ze werkten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als ik het goed heb, heb ik u daar destijds zelfs nog een pm over gestuurd. U slaat immers op meerdere plaatsen de bal serieus mis als het over beroepsziekte gaat. En ik durf dat hardop te zeggen omdat ik meer dan 2 jaar bezig ben geweest met mijn aanvraag en heb ondertussen het laatste lettertje over deze ingewikkelde materie gelezen. Waarom ik nu stempel en niet meer op ziekenkas sta? Dat is al simpel uit te leggen met de bedragen van mijn uitkering. A) ZIekenkas: ik ontvang mijn vergoeding van Fedris en het ziekenfonds spekt bij tot ik aan het bedrag kom dat ik van het ziekenfonds zou krijgen als ik geen erkende beroepsziekte zou hebben. In mijn geval: ik ontvang €1150 van Fedris en de ziekenkas legt daar nog een goeie €350 bij. Mijn totale maandelijkse uitkering wordt dan €1500. Identiek hetzelfde bedrag dat ik van het ziekenfonds ontving voor mijn beroepsziekte erkend was. En dat was al 'invaliditeit' aangezien ik meer dan een jaar thuis zat. B) Werkloosheid: ik ontvang mijn vergoeding van Fedris en daarboven op ontvang ik een werkloosheidsuitkering. In mijn geval: ik ontvang €1150 van Fedris PLUS €1750 als werkloosheidsuitkering. Mijn totale maandelijkse uitkering is dus €2900. Dus: Ziekenkas: €1500. Werkloosheid: €2900. Moet ik u echt nog eens uitleggen waarom ik momenteel stempel? Dan: contact opnemen met de vakbond? De vakbond waren de eerste om mijn vermoeden te bevestigen dat ik van de ziekenkas af moest. Ik ontvang nu bijna een twee keer zo hoge uitkering. Ook nog: als je op pensioen gaat wordt je uitkering van Fedris niet gehalveerd. Je valt dan terug op a) je gewone pensioen PLUS b) een forfaitair bedrag naargelang het percentage dat je van Fedris toegewezen kreeg. Op deze pagina ziet u de hele uitleg over die berekening. Die bedragen kunnen gaan van €10 per maand bij 1%, €993 bij 50%, tot €2500 bij 100%. Bruto. Dan nog dit: ik zou inderdaad ook op ziekenkas kunnen blijven staan. Maar (afgezien van de veel lagere uitkering die dat oplevert) daar gaan ze me ook niet zo maar gerust laten tot ik op pensioen ga. Ik kan bepaalde jobs nog steeds uitvoeren. Er zijn wel veel beperkingen en struikelblokken maar in principe kan ik nog werken. En dan gaan ze bij het ziekenfonds ook niet zeggen: "Blijf jij maar rustig thuis tot aan je pensioen. Wij gaan je gewoon betalen en verder niet lastig vallen" Tenslotte: ik wil nog gerust gaan werken. Ik ben niet op zoek naar een systeem waar ik tot aan mijn pensioen thuis kan zitten. En daarom zit ik dan beter bij VDAB dan bij CM. Want CM gaat mij niet helpen om een job te zoeken. CM gaat mij geen opleiding aanbieden. CM doet niet aan arbeidsbemiddeling, bij VDAB is dat de kerntaak. Dus samengevat: ik denk dat u op vele punten een verkeerd beeld hebt van wat het juist betekent als je een erkende beroepsziekte hebt en hoe het daarna zit met uitkeringen. Ik durf, na meer dan 2 jaar alle publicaties binnenstebuiten gedraaid te hebben, met mijn hand op mijn hart zeggen dat ik nagenoeg perfect weet wat een erkenning als beroepsziekte juist inhoudt. Dus ik hoop dat u nu begrijpt waarom ik dop en niet op ziekenkas sta. Voor mij is er geen enkel voordeel op op ziekenkas (invaliditeit) te blijven staan. Integendeel zelfs.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 3 augustus 2024 om 09:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Heel kort samengevat:
Een uitkering voor beroepsziekte van Fedris kan je a) NIET cumuleren met een uitkering van het ziekenfonds b) WEL cumuleren met een werkloosheidsuitkering, loon, inkomsten als zelfstandige,...
![]() |
#169 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Zelfs met de begeleiding in CC, met leesbevestiging, wordt het door de VDAB in Vilvoorde niet gezien als een geldige sollicitatie. Blijkbaar moet ge werken met aangetekend schrijven.. Citaat:
Citaat:
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen. Laatst gewijzigd door maddox : 3 augustus 2024 om 09:29. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Effe een huis wegschenken? Hoe ga je dat doen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijkbaar wel.
Teveel praktijkvoorbeelden in mijn omgeving, uitgezonderd het wegschenken van een woning om meer leefloon te trekken.
![]() |
#176 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#177 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#178 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U zou er van versteld staan hoeveel (zogezegde alleenstaande) Brusselse leefloners momenteel op een of ander Zuiders strand liggen met hun vriendje. Die zijn zelfs niet te benauwd om met hun foto's op facebook te pronken.
Als je woont waar ik woon ben je wel allesbehalve naief en allesbehalve wereldvreemd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Blijkbaar zijn de regeltjes verschillend per locatie en bureaucratisch domein.