Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 augustus 2024, 21:24   #161
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
@ BigF:

Ik begrijp niet waarom jij op werkloosheid (den dop) staat.
Echt hé!

Zoals ik begrepen heb hebt gij een beroepsziekte opgelopen die erkend werd door Fedris. Jij ontvangt dus elke maand een uitkering (terecht!) en dit levenslang.
Let wel: eens ge op pensioen gaat wordt die uitkering van Fedris gehalveerd.

Een erkende beroepsziekte betekent dat je een beperking hebt. Maakt niet uit welke beperking. Het is wel ZO dat je uw beroep niet meer kunt uitoefenen!

Normaal gezien zou jij op Mutualiteit/ ziekenkas moeten staan.
Na 1 jaar zou je dan op invaliditeit belanden.

Ben je lid van de vakbond?
Indien JA: maak een afspraak en neem alle documenten mee betreffende de uitspraak van Beroepsziekte. Het is echt niet normaal dat je tot aan je pensioen op den dop blijft en dat je verplicht moet blijven solliciteren.
Daarom basisinkomen voor iedereen. Gedaan met de zever, iedereen gelijk, iedereen sociale zekerheid. Het is een kwestie van politieke wil van een bende die niet meeloopt met wereldrijkers die hun agenda al op voorhand bepaalde. NOOIT MEER DUITSLAND! En die de massa in het verhaal conditioneren en van alle vrijheden beroven onder het mom van vrijheid en trots. Het zijn goddeloze demonen die the narrative hier bepalen en daarmee hun ongerechtigheid lopende houden.

Tijd }-)

Laatst gewijzigd door CUFI : 2 augustus 2024 om 21:34.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2024, 21:25   #162
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ik zit al jaaaaaaren in het bijzonder comité, en u gaat me zeggen hoe het systeem in elkaar zit.

Jongens toch!
Ik weet niet wie U bent.

Maar het zou dan interessant zijn om te weten of een leefloner (gezinshoofd) al dan niet (veel) minder ontvangt dan een (gezinshoofd) werkloze want dat was toch hetgeen U insinueerde ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 augustus 2024 om 21:26.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 augustus 2024, 21:32   #163
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Achterpoorten zijn er altijd en overal.
Onze sociaal assistenten zijn echter niet van gisteren hoor.

De matras niet, dat klopt. Maar als bij huisbezoek vastgesteld wordt dat er een nieuwe TV is, of er staat een andere salon, of ... worden er wel vragen gesteld. Onlangs nog een vrouw die een veranda liet plaatsen. Bij de vraag waar ze dat van betaald had, zei ze: "Van de kinderen gekregen". Dat is fijn, heel fijn zelfs, maar u heeft dat niet doorgegeven aan het OCMW, we gaan u een maand schorsen.

In het zwart werken is inderdaad een mogelijkheid. Maar weet dat er op u geloerd wordt. Wij hebben een Oekraïense gehad die in het zwart ging poetsen. Wij vernamen dat via - via. Toen ze daarmee geconfronteerd werd, moest ze het toegeven. Eén van onze sociaal assistenten is dit gaan controleren op de plaatsen waar ze ging poetsen. Ze stelde vast dat de auto daar telkens stond (op de uren waarvan wij wisten dat ze daar en daar en daar ging poetsen.

Het inkomen van de jobstudent wordt inderdaad afgetrokken van het leefloon van het gezin.
Ja inderdaad, het hele gezin wordt gestraft. Dat is nog altijd beter dan dat de hele maatschappij gestraft wordt (moet opdraaien voor zij die niet willen werken).
Ik kan alleen maar vaststellen en ben er omzeggens heel zeker van dat jij het niet hebt over Brussel dan wel een vredig Vlaams provinciestadje.

Ik zit niet in een comite maar ik zou U anders wel met alle gemak met wat wat Brusselse verhaaltjes confronteren

Als jij gelooft dat er in Brussel sociaal assistentes op controle gaan of leefloners gaan achtervolgen ben je echt zeer goedgelovig.....zelfs de wijkagenten zijn hier met geen geen vergrootglas nog te bespeuren

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 augustus 2024 om 21:34.
Oud 2 augustus 2024, 21:34   #164
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik kan alleen maar vaststellen en ben er omzeggens heel zeker van dat jij het niet hebt over Brussel dan wel een vredig Vlaams provinciestadje.

Ik zit niet in een comite maar ik zou U anders wel wat Brusselse verhaaltjes kunnen bewijzen

Als jij gelooft dat er in Brussel sociaal assistentes op controle gaan ben je echt zeer goedgelovig.....zelfs de wijkagenten zijn hier met geen geen vergrootglas nog te bespeuren
Boah, zelfs Vilvoorde geeft een ander beeld. Witneuzekes worden wel goed bekeken, maar vanaf het Bonte's troetels betreft is stadspersoneel zeer creatief in het negeren van "situaties".
Oud 2 augustus 2024, 21:35   #165
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Boah, zelfs Vilvoorde geeft een ander beeld. Witneuzekes worden wel goed bekeken, maar vanaf het Bonte's troetels betreft is stadspersoneel zeer creatief in het negeren van "situaties".
Waar ik woom ben ik ongeveer nog de enige witneus. Ik leef dus wel degelijk in een wereld die onze brave vriend die met de reserven speelt blijkbaar volledig vreemd is.

Hoog tijd hij zijn horizonten eens verlegd en met de eerste ploeg komt meespelen. Ik stel voor het OCMW van Shaerbeek of Molenbeek

Ik zou hem ondertussen eens willen vragen hoe dat nu zit met die kuisploeg van Jan Jambon ?

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 2 augustus 2024 om 21:39.
Oud 3 augustus 2024, 07:41   #166
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik weet niet wie U bent.

Maar het zou dan interessant zijn om te weten of een leefloner (gezinshoofd) al dan niet (veel) minder ontvangt dan een (gezinshoofd) werkloze want dat was toch hetgeen U insinueerde ?
Ik heb toch duidelijk geschreven met wat er allemaal rekening gehouden wordt bij een leefloner.

Een leefloon dient eigenlijk om te overleven.
Het bezit van een eigen huis (afbetaald) zal er voor zorgen dat je minder leefloon krijgt.

Bij een gezin dat leefloon trekt, komen ook 2 maal per jaar sociaal assistenten langs. Zij bekijken de woning en de leefomstandigheden. Als zij plots ne nieuwe TV zien of iets anders van grote waarde, worden er vragen gesteld over de herkomst van de middelen.

Stel dat de man werkloos wordt en de echtgenote heeft een halftijdse job, bij werkloosheid krijgt de man dan toch nog een mooie uitkering. Bij een leefloon is dat gewoon een bij passing op het loon van de echtgenote tot aan het maximum leefloon waar zij recht op hebben in hun situatie.

De niet werkende moet bewijzen dat ie actief solliciteert, hij moet maandelijks de bewijzen van de sollicitatie binnenbrengen, dit kan gaan tot vijf sollicitaties / week. Een paar sollicitaties te weinig is niet erg, maar als er structureel te weinig sollicitaties zijn, dan wordt die persoon op het matje geroepen. Dat begint met een uitnodiging bij de sociaal assistent tot een uitnodiging voor de bijzondere commissie. De bijzondere commissie beslist dan over het dossier, meestal wordt er een sanctie uitgesproken.

De niet werkende wordt min of meer verplicht om vrijwilligerswerk te doen, de vergoeding hiervoor is 1 euro / uur (wordt niet in mindering van het leefloon gebracht).

Bij mensen die nog nooit een job hadden of al heel lang geen werk meer hebben, kan artikel 60 opgestart worden. Dat is één jaar werken bij een vzw, een school, een boerderij, een ..., dit voor een habbekrats meer dan het leefloon. 30 ?* 40 % van deze mensen krijgt nadien een vaste job aangeboden in het bedrijf of in de instelling waar ze werkten.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2024, 09:08   #167
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door NieuwNoors Bekijk bericht
@ BigF:

Ik begrijp niet waarom jij op werkloosheid (den dop) staat.
Echt hé!

Zoals ik begrepen heb hebt gij een beroepsziekte opgelopen die erkend werd door Fedris. Jij ontvangt dus elke maand een uitkering (terecht!) en dit levenslang.
Let wel: eens ge op pensioen gaat wordt die uitkering van Fedris gehalveerd.

Een erkende beroepsziekte betekent dat je een beperking hebt. Maakt niet uit welke beperking. Het is wel ZO dat je uw beroep niet meer kunt uitoefenen!

Normaal gezien zou jij op Mutualiteit/ ziekenkas moeten staan.
Na 1 jaar zou je dan op invaliditeit belanden.

Ben je lid van de vakbond?
Indien JA: maak een afspraak en neem alle documenten mee betreffende de uitspraak van Beroepsziekte. Het is echt niet normaal dat je tot aan je pensioen op den dop blijft en dat je verplicht moet blijven solliciteren.
Ik heb u dit al eens uitgelegd maar blijkbaar ben u dat vergeten of heeft u het niet gelezen.
Als ik het goed heb, heb ik u daar destijds zelfs nog een pm over gestuurd.

U slaat immers op meerdere plaatsen de bal serieus mis als het over beroepsziekte gaat.
En ik durf dat hardop te zeggen omdat ik meer dan 2 jaar bezig ben geweest met mijn aanvraag en heb ondertussen het laatste lettertje over deze ingewikkelde materie gelezen.

Waarom ik nu stempel en niet meer op ziekenkas sta?
Dat is al simpel uit te leggen met de bedragen van mijn uitkering.

A) ZIekenkas: ik ontvang mijn vergoeding van Fedris en het ziekenfonds spekt bij tot ik aan het bedrag kom dat ik van het ziekenfonds zou krijgen als ik geen erkende beroepsziekte zou hebben.
In mijn geval: ik ontvang €1150 van Fedris en de ziekenkas legt daar nog een goeie €350 bij. Mijn totale maandelijkse uitkering wordt dan €1500. Identiek hetzelfde bedrag dat ik van het ziekenfonds ontving voor mijn beroepsziekte erkend was. En dat was al 'invaliditeit' aangezien ik meer dan een jaar thuis zat.

B) Werkloosheid: ik ontvang mijn vergoeding van Fedris en daarboven op ontvang ik een werkloosheidsuitkering.
In mijn geval: ik ontvang €1150 van Fedris PLUS €1750 als werkloosheidsuitkering. Mijn totale maandelijkse uitkering is dus €2900.

Dus:
Ziekenkas: €1500. Werkloosheid: €2900.
Moet ik u echt nog eens uitleggen waarom ik momenteel stempel?

Dan: contact opnemen met de vakbond?
De vakbond waren de eerste om mijn vermoeden te bevestigen dat ik van de ziekenkas af moest. Ik ontvang nu bijna een twee keer zo hoge uitkering.

Ook nog: als je op pensioen gaat wordt je uitkering van Fedris niet gehalveerd. Je valt dan terug op a) je gewone pensioen PLUS b) een forfaitair bedrag naargelang het percentage dat je van Fedris toegewezen kreeg.
Op deze pagina ziet u de hele uitleg over die berekening.
Die bedragen kunnen gaan van €10 per maand bij 1%, €993 bij 50%, tot €2500 bij 100%. Bruto.

Dan nog dit: ik zou inderdaad ook op ziekenkas kunnen blijven staan. Maar (afgezien van de veel lagere uitkering die dat oplevert) daar gaan ze me ook niet zo maar gerust laten tot ik op pensioen ga.
Ik kan bepaalde jobs nog steeds uitvoeren. Er zijn wel veel beperkingen en struikelblokken maar in principe kan ik nog werken.
En dan gaan ze bij het ziekenfonds ook niet zeggen: "Blijf jij maar rustig thuis tot aan je pensioen. Wij gaan je gewoon betalen en verder niet lastig vallen"

Tenslotte: ik wil nog gerust gaan werken. Ik ben niet op zoek naar een systeem waar ik tot aan mijn pensioen thuis kan zitten. En daarom zit ik dan beter bij VDAB dan bij CM. Want CM gaat mij niet helpen om een job te zoeken. CM gaat mij geen opleiding aanbieden. CM doet niet aan arbeidsbemiddeling, bij VDAB is dat de kerntaak.

Dus samengevat: ik denk dat u op vele punten een verkeerd beeld hebt van wat het juist betekent als je een erkende beroepsziekte hebt en hoe het daarna zit met uitkeringen.
Ik durf, na meer dan 2 jaar alle publicaties binnenstebuiten gedraaid te hebben, met mijn hand op mijn hart zeggen dat ik nagenoeg perfect weet wat een erkenning als beroepsziekte juist inhoudt.

Dus ik hoop dat u nu begrijpt waarom ik dop en niet op ziekenkas sta.

Voor mij is er geen enkel voordeel op op ziekenkas (invaliditeit) te blijven staan. Integendeel zelfs.

Laatst gewijzigd door BigF : 3 augustus 2024 om 09:10.
BigF is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2024, 09:12   #168
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Heel kort samengevat:

Een uitkering voor beroepsziekte van Fedris kan je

a) NIET cumuleren met een uitkering van het ziekenfonds
b) WEL cumuleren met een werkloosheidsuitkering, loon, inkomsten als zelfstandige,...
Oud 3 augustus 2024, 09:28   #169
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb toch duidelijk geschreven met wat er allemaal rekening gehouden wordt bij een leefloner.
Citaat:
Een leefloon dient eigenlijk om te overleven.
En voor sommigen is dat zelfs comfortabel leven te noemen.
Citaat:
Het bezit van een eigen huis (afbetaald) zal er voor zorgen dat je minder leefloon krijgt.
Effe wegschenken. Er zal toch wel een betrouwbare neef in de buurt zijn zeker?
Citaat:
Bij een gezin dat leefloon trekt, komen ook 2 maal per jaar sociaal assistenten langs. Zij bekijken de woning en de leefomstandigheden. Als zij plots ne nieuwe TV zien of iets anders van grote waarde, worden er vragen gesteld over de herkomst van de middelen.
Zoals Fred en ik al schreven, dan moeten die sociaal accidenten wel durven rapporteren en vragen te stellen.
Citaat:
De niet werkende moet bewijzen dat ie actief solliciteert, hij moet maandelijks de bewijzen van de sollicitatie binnenbrengen, dit kan gaan tot vijf sollicitaties / week. Een paar sollicitaties te weinig is niet erg, maar als er structureel te weinig sollicitaties zijn, dan wordt die persoon op het matje geroepen. Dat begint met een uitnodiging bij de sociaal assistent tot een uitnodiging voor de bijzondere commissie. De bijzondere commissie beslist dan over het dossier, meestal wordt er een sanctie uitgesproken.
Dozijnen emails naar werkaanbiedingen/adressen gestuurd gevonden op de WIS databank, die tellen dacht ik. Blijkbaar is dat verkeerd gedacht.
Zelfs met de begeleiding in CC, met leesbevestiging, wordt het door de VDAB in Vilvoorde niet gezien als een geldige sollicitatie. Blijkbaar moet ge werken met aangetekend schrijven..
Citaat:
De niet werkende wordt min of meer verplicht om vrijwilligerswerk te doen, de vergoeding hiervoor is 1 euro / uur (wordt niet in mindering van het leefloon gebracht).
Ik hoop dat het niet te ver weg is, en het openbaar vervoer bruikbaar, anders wordt het een verliespost.
Citaat:
Bij mensen die nog nooit een job hadden of al heel lang geen werk meer hebben, kan artikel 60 opgestart worden. Dat is één jaar werken bij een vzw, een school, een boerderij, een ..., dit voor een habbekrats meer dan het leefloon. 30 ?* 40 % van deze mensen krijgt nadien een vaste job aangeboden in het bedrijf of in de instelling waar ze werkten.
En plots zijn het geen nijvere medewerkers meer.

Laatst gewijzigd door maddox : 3 augustus 2024 om 09:29.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 augustus 2024, 12:27   #170
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Effe een huis wegschenken? Hoe ga je dat doen?
Oud 3 augustus 2024, 12:28   #171
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zoals Fred en ik al schreven, dan moeten die sociaal accidenten wel durven rapporteren en vragen te stellen.

Dozijnen emails naar werkaanbiedingen/adressen gestuurd gevonden op de WIS databank, die tellen dacht ik. Blijkbaar is dat verkeerd gedacht.
Zelfs met de begeleiding in CC, met leesbevestiging, wordt het door de VDAB in Vilvoorde niet gezien als een geldige sollicitatie. Blijkbaar moet ge werken met aangetekend schrijven..

Ik hoop dat het niet te ver weg is, en het openbaar vervoer bruikbaar, anders wordt het een verliespost.

Sociaal assistenten durven en doen dat.
Oud 3 augustus 2024, 12:29   #172
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Bij ons telt een sollicitatie via mail wel.
Oud 3 augustus 2024, 12:30   #173
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In het plaatselijk of nabije rustoord, als mooimaker, in de school helpen bij het oversteken, in de school helpen bij het eten, als ... dat is allemaal vrijwilligerswerk.
Oud 3 augustus 2024, 12:30   #174
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Is dat zo?
Oud 3 augustus 2024, 12:40   #175
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat zo?
Blijkbaar wel.

Teveel praktijkvoorbeelden in mijn omgeving, uitgezonderd het wegschenken van een woning om meer leefloon te trekken.
Oud 3 augustus 2024, 15:49   #176
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
...

Ik ken iemand die net een art60 met gunstige afloop doorlopen heeft. Het is te zeggen, iets meer dan 4/5 van de tijd dat ze moest werken om dagen genoeg bijeen te krijgen om in orde te zijn om dop te trekken, heeft ze doorgebracht in ziekenkas.
Oud 3 augustus 2024, 21:35   #177
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het plaatselijk of nabije rustoord, als mooimaker, in de school helpen bij het oversteken, in de school helpen bij het eten, als ... dat is allemaal vrijwilligerswerk.
Ga dat eens voorstellen aan de leefloners in Kureghem
Oud 3 augustus 2024, 22:57   #178
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
U zou er van versteld staan hoeveel (zogezegde alleenstaande) Brusselse leefloners momenteel op een of ander Zuiders strand liggen met hun vriendje. Die zijn zelfs niet te benauwd om met hun foto's op facebook te pronken.

Als je woont waar ik woon ben je wel allesbehalve naief en allesbehalve wereldvreemd.
Oud 4 augustus 2024, 05:03   #179
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij ons telt een sollicitatie via mail wel.
Blijkbaar zijn de regeltjes verschillend per locatie en bureaucratisch domein.
Oud 4 augustus 2024, 05:09   #180
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Intimidatie*, groepsdruk* of blatante omkoperij*, sociaal accidenten zijn daar compleet ongevoelig aan.

*Ja hoor, ambtenaren zijn onkreukbaar.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be