Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Wordt Vooruit ingeruild voor Open VLD?
Ja 3 30,00%
Neen 7 70,00%
Aantal stemmers: 10. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2024, 18:02   #161
De gemuilkorfde
Perm. Vertegenwoordiger VN

De gemuilkorfde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pandareus Bekijk bericht
...
Dit science-fiction scenario gaat er dan nog vanuit dat Défi dat zeeeer communautair-franstalig fundamentalistisch is, een 99,9% Vlaams georiënteerd coalitieakkoord zou gaan goedkeuren in ruil voor die 7 ministerposten.

Wil iemand echt geloven in zulke scenario's ?
Het gaat er mij niet over of zoiets waarschijnlijk is, waar het over gaat is iedereen voelt dat zoiets niet democratisch is, ook al is het wettelijk 'in orde'.
Heel het verhaaltje over welke motivatie er zou achter gezocht kan worden doet niets ter zake als het erover gaat of iets democratisch of wettelijk is.
Oud 8 november 2024, 18:11   #162
BWarrior

BWarrior's schermafbeelding

Standaard

Met Défi erbij, heeft men wel een homogeen-Vlaamse regering. Ze berust dan op geen enkele zetel in Wallonië
BWarrior is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2024, 07:14   #163
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De gemuilkorfde Bekijk bericht
Het gaat er mij niet over of zoiets waarschijnlijk is, waar het over gaat is iedereen voelt dat zoiets niet democratisch is, ook al is het wettelijk 'in orde'.
Heel het verhaaltje over welke motivatie er zou achter gezocht kan worden doet niets ter zake als het erover gaat of iets democratisch of wettelijk is.
'iedereen voelt aan dat dit niet democratisch is' is zelfs geen begin van een argument.
Pandareus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2024, 07:17   #164
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Met Défi erbij, heeft men wel een homogeen-Vlaamse regering. Ze berust dan op geen enkele zetel in Wallonië

Ja, juist. De ene zetel die Défi haalde komt uit Brussel.
Oud 9 november 2024, 07:30   #165
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dit is wat de O-VLD voorzitster zelf zegt over haar gesprek met de formateur :

Citaat:
Open Vld-voorzitster Eva De Bleeker: “Als andere partijen verantwoordelijkheid niet nemen, sta ik ervoor open het land weer op de rails te helpen”

interview Het meest logische scenario, zegt Open Vld-voorzitster Eva De Bleeker in een exclusief interview met HLN, is dat er straks een federale regering zonder Vlaamse liberalen komt. Maar toch kreeg ze deze week telefoon van formateur Bart De Wever (N-VA): de onderhandelingen zitten zó in het slop na de njet van Conner Rousseau (Vooruit) dat de grote verliezer van de verkiezingen plots weer een mogelijke bruid is. “Als andere partijen hun verantwoordelijkheid niet nemen, sta ik ervoor open om mee te werken.”

The word is out: u bent ingegaan op de uitnodiging van formateur Bart De Wever (N-VA) om te praten over de federale regering. Betekent dat nu dat Open Vld mee aan de onderhandelingstafel schuift?

“Zo gemakkelijk is dat niet, hé. Ik blijf erbij dat het meest logische scenario is dat de Arizona-partijen, die de verkiezingen wonnen, blijven onderhandelen en een regering vormen.”

En toch bent u gaan praten. Waarom?

“Omdat we ondertussen een half jaar verder zijn en de formatiegesprekken weer afgesprongen zijn. En dat op een moment dat de economische situatie in ons land verre van goed is. België zit met een begrotingstekort dat oploopt tot bijna 30 miljard euro. Als ze nog maanden rond de pot blijven draaien en er komen geen hervormingen, dan is dat een gigantische ramp voor ons land.”

Dus wat is het verdict? Staat Open Vld open voor regeringsdeelname?

“(denkt na) Ik ben iemand die in de politiek zit om problemen op te lossen. Het enige wat ik kan zeggen, is dit: als andere partijen hun verantwoordelijkheid niet nemen en Open Vld kan ertoe bijdragen dat er op één of andere manier een begroting kan komen, onze economie zuurstof krijgt, hervormingen beslist kunnen worden om dit land terug op de rails te krijgen, dan sta ik ervoor open om daaraan mee te werken.”

U zegt dus geen ‘nee’?

“Niet bij voorbaat, nee. Maar voor alle duidelijkheid: Open Vld is geen vragende partij. Het meest logische is nog steeds dat de vijf Arizona-partijen tot een compromis komen en wij in de oppositie zitten.”

U hinkt steeds op twee benen. Wees eens duidelijk: als Vooruit definitief zegt dat ze niet meer meedoen en Arizona is dood, doet Open Vld dan mee?

“Maar het is niet dat er ons beloofd is: als Vooruit niet meedoet, mag Open Vld meedoen. Zo zit het niet in elkaar, hé. Er is gewoon gepolst hoe de Vlaamse liberalen ernaar kijken. Nu moet ik dat nog aftoetsen binnen de partij. En daar bestaan er verschillende visies over: veel mensen die zeggen dat we mee moeten besturen en anderen die zeggen dat we dan ons doodvonnis tekenen. Maar laat ons alsjeblieft niet op de zaken vooruitlopen. Ik heb toch nog geen tweede uitnodiging van De Wever gekregen.”

Open Vld wil dus eventueel ‘bijdragen’ aan een oplossing. Hoe dan? Is dat via gedoogsteun vanuit de oppositie of zijn jullie bereid om in een tijdelijke noodregering te stappen, die regeert met volmachten?

“Ho, ho, ho: dat is véél te voorbarig. Al die scenario’s zijn niet ter sprake gekomen. We moeten intern in onze partij nog bespreken of we het überhaupt zien zitten, dus het is nog veel te vroeg om iets te zeggen over het ‘hoe’ en ‘wat’.”

Als er een centrumrechtse coalitie met Open Vld komt, is het niet onrealistisch dat er met volmachten gewerkt moet worden — omdat een meerderheid van 76 zetels zéér krap is. Maar dat betekent ook dat het parlement monddood gemaakt wordt. Het is toch verbazingwekkend dat een liberale partij als Open Vld, die strijdt voor vrijheid en democratie, daarmee akkoord gaat.

“Daarom pleit ik nog steeds voor een volwaardige regering met een operationele meerderheid. Maar als ze écht, écht geen regering kunnen vormen, dan zullen er andere oplossingen gevonden moeten worden om het land niet te laten ontsporen. Mensen beseffen echt niet hoe nefast het voor België kan zijn als er in 2025 geen begroting is. Ik ben daar oprecht bezorgd over. Daarom vind ik besturen met volmachten in zo'n situatie wel te verantwoorden, als het parlement op een bepaalde manier betrokken blijft."

Houdt u er rekening mee dat Open Vld mogelijk gewoon gebruikt wordt om Vooruit schrik aan te jagen en te dwingen om toch terug aan tafel te komen?

“Je bent daar nooit zeker van, maar ik geloof niet dat dat het geval is. Ik zal mij daar alleszins zeker niet voor laten gebruiken.”

Bart De Wever is wel de man die Open Vld wou doodknijpen. En nu wil hij uw partij aan boord hijsen, waardoor hij jullie mogelijk weer zuurstof geeft.

“Kom, het verleden is het verleden. Het is vroeger heel hard gegaan, maar ik ben een nieuwe voorzitter en ik wil daar graag een streep onder trekken."

Die centrumrechtse coalitie heeft ook geen meerderheid in Vlaanderen. Voor De Wever was het ondenkbaar dat N-VA in zo’n regering zou stappen en nu zou hij die zelfs leiden.

“Of hij dat wil, moet u aan hem vragen. Ik begrijp de gevoeligheid, maar uiteindelijk is het gewoon van belang dat je op federaal niveau een meerderheid hebt.”

Maar die meerderheid is er straks misschien niet meer: nadat het nieuws uitlekte dat De Wever met u gepraat had, hebben CD&V en Les Engagés heel snel gezegd dat ze Open Vld niet aan tafel willen.

“Dat moet de formateur uitklaren. Stel dat wij ooit aan de onderhandelingstafel schuiven, dan moeten CD&V en Les Engagés daar ook nog wel zitten. Anders heeft het geen zin dat wij er überhaupt over nadenken.”

Hoe groot schat u de kans in dat Open Vld in de volgende federale regering zit?

“(denkt heel lang na) Dat is heel moeilijk om te zeggen. Ik zou eerder zeggen: unlikely, vrij onwaarschijnlijk.”

U bent zeer voorzichtig. Is dat ook omdat u schrik heeft van de perceptie, dat de liberalen weer de stempel krijgen van postjespakkers?

“Ik ben voorzichtig omdat het nog niet duidelijk is hoe de bal gaat rollen. Ik ben gewoon eens gaan luisteren. Dat is toch gewoon beleefd als de formateur u belt. Het betekent ábsoluut niet dat Open Vld plots de formatie gaat depanneren en zomaar de plek van Vooruit inneemt met als ultiem doel om postjes uit de brand te slepen. (denkt lang na) Als wij als partij op één of andere manier zouden meehelpen, dan mag dat onze geloofwaardigheid niet aantasten. Dat moet het juist zijn om aan te tonen dat wij politici zijn die hun verantwoordelijkheid durven nemen. Als politici — en dat gaan niet alleen over liberalen — hervormingen doorvoeren in het belang van het land, dan denk ik wel dat je geloofwaardig bent.”

Over één beslissing keren jullie nu wel al jullie kar: op 9 juni hadden jullie gezworen om in oppositie te gaan.

“(fel) Maar wij zijn geen vragende partij om onze kar te keren, hé! Ik zou liever gewoon in oppositie gaan.”

In de oppositie wordt het niet gemakkelijk om oppositie te voeren tegen een beleid dat mede uitgestippeld is door centrumrechtse partijen als N-VA en MR en grotendeels overeenkomt met jullie partijprogramma.

“Als je die supernota’s bekijkt, zie je die toch ook heel de tijd naar links opschuiven.”

Vindt u dat? De werkloosheidsuitkeringen beperken in de tijd, een gigantische flexibilisering van de arbeidsmarkt, een taxcut, … Dat zijn zaken waar Open Vld onder Vivaldi alleen maar van kon dromen en waar u in feite blind voor zou kunnen tekenen.

“Dat zijn goede zaken. En dat zouden we ook vanuit de oppositie steunen. Maar er staan ook zaken in waar wij onze vragen bij hebben. Wij gaan dus helemaal niets blindelings tekenen. Als er ooit gesprekken komen, willen wij nog meer liberale accenten leggen.”

Zoals? Een ‘rijkentaks’ schrappen? Georges-Louis Bouchez (MR) zal het graag horen.

“Dat is echt al vijf bruggen te ver, want wij onderhandelen niet mee! Maar goed, als het zuurstof van onze ondernemingen wegneemt en bedrijven daardoor wegtrekken uit België, vind ik zo’n taks geen goed idee. We moeten nu net onze economie aanzwengelen.”

De budgettaire uitdaging is gigantisch. Weinig mensen zullen het begrijpen dat iedereen moet bijdragen, behalve de sterkste schouders.

“Maar de sterkste schouders drágen al bij. De rijkste 10% Belgen betaalt al de helft van de belastingen. De 50% rijkste Belgen betalen 90% van de belastingen. Er moet ook een balans zijn.”

Is uw partij überhaupt klaar voor een nieuwe machtsdeelname? Na de nationale verkiezingen zit Open Vld aan de grond.

“Dat is de reden waarom het altijd mijn plan was om in oppositie te gaan, om de tijd en ruimte te hebben om te herbronnen en ons ideologisch verhaal scherp te stellen. Een partij hervormen gaat niet van de ene dag op de andere, hé. Dat duurt toch minstens één tot twee jaar voor een partij weer wat op de rails staat.”

Een partij moet het niet alleen hebben van haar ideeën, maar ook van haar figuren. En Open Vld blijft vooral achter met de oude gezichten die zijn afgestraft door de kiezer.

“Je kan ook op een andere manier mensen lanceren, hé. Als u daarop doelt: nee, ik wil niet in de regering om nieuwe gezichten in de markt te zetten.”

Ook u miste nog wat verbale punch om echt uit te verf te komen tegen retorische talenten als De Wever.

“Geef me nog wat tijd, hé. Ik heb mijn eigen kwaliteiten en mensen zullen mij wel leren kennen, maar ik leer elke dag bij.”

Als u niet oppast, staat Georges-Louis Bouchez (MR) klaar om Open Vld over te nemen. Hij heeft zelfs al een heel plan klaar om Open Vld en MR te laten samensmelten tot één liberale partij. Als overnamebod kan dat tellen.

“Goh ja, Bouchez is Bouchez. Hij is heel gedreven en hij heeft het beste voor met de liberale familie. Ideologisch zitten we op dezelfde golflengte en we werken goed samen, maar één grote liberale partij is toch niet hoe ik het zie. Het politieke landschap in Vlaanderen is toch wel een tikkeltje anders dan in Wallonië.”

Bouchez heeft ook al gezegd dat hij MR-lijsten in Vlaanderen wil indienen. Van uw zusterpartij moet u het hebben.

“N-VA heeft dat in Wallonië geprobeerd en dat is toch ook niet goed gelukt. Ik heb echt geen schrik van Bouchez of dat hij Open Vld gaat platwalsen. Maar van zijn vechtlust en gedrevenheid kunnen wij, Vlaamse liberalen, misschien nog iets leren (lacht).”
https://www.hln.be/regeringsvorming/...pen~a89533ddf/
Oud 9 november 2024, 08:12   #166
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volgens mij zit het zo: als je op een Franstalige lijst opkomt, word je verondersteld Franstalig te zijn.
Je kunt dat controleren bij PTB-PVDA, de enige partij die zichzelf Belgisch noemt.

Dan zie je dat Kemal Bilmez als Nederlandtalig gezien wordt.
Terwijl Nabil Boukili als Franstalig gezien wordt.
Bij Alexia Bertrand staat Nederlandstalig, ze is dan ook verkozen op een Nederlandstalige lijst, die van Open VLD.
Van alle VLD'ers mag je verwachten dat ze Nederlands spreken, behalve Herman De Croo dan.
Die spreekt Vlaams...

https://www.dekamer.be/kvvcr/showpag...0&lactivity=56
Dat kan helemaal niet kloppen. Je moet niet op een lijst staan om minister te worden.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 november 2024, 17:47   #167
BWarrior

Standaard

De bocht naar Open VLD lijkt, af te gaan op dit bericht uit ‘De Tijd’, definitief ingezet:

https://forum.politics.be/showpost.p...90&postcount=2
Oud 11 november 2024, 17:54   #168
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Dat kan helemaal niet kloppen. Je moet niet op een lijst staan om minister te worden.
Ik dacht dat je het over de taalrol had van de parlementaire zetels (om te bepalen of er een Vlaamse meerderheid was)?
Alexia Bertrand zit wel degelijk in de Kamer van Volksvertegenwoordigers, en heeft daar de Nederlandse taalrol.
Oud 11 november 2024, 17:56   #169
BWarrior

Standaard

Citaat:
Ik dacht dat je het over de taalrol had van de parlementaire zetels (om te bepalen of er een Vlaamse meerderheid was)?
Alexia Bertrand zit wel degelijk in de Kamer van Volksvertegenwoordigers, en heeft daar de Nederlandse taalrol.
Waar kunnen we eigenlijk een lijst van de parlementairen consulteren met hun taalrol erbij?
Oud 11 november 2024, 23:57   #170
De gemuilkorfde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior Bekijk bericht
Waar kunnen we eigenlijk een lijst van de parlementairen consulteren met hun taalrol erbij?
Dat had ik de vorige keer gepost.

https://www.dekamer.be/kvvcr/showpag...0&lactivity=56

Laatst gewijzigd door De gemuilkorfde : 12 november 2024 om 00:00.
De gemuilkorfde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2024, 00:13   #171
BWarrior

Standaard

Citaat:
Niet gezien. Bedankt!
Oud 12 november 2024, 00:38   #172
BWarrior

Standaard

Ongemeen harde uitval van de voorzitter van CD&V tegen een regering met Open VLD op RTL:

Citaat:

Sammy Mahdi croit en l'Arizona et ne veut pas d'une majorité trop courte: "J'adore le cirque, mais au Parlement, il faut qu'on évite"

Publié le 11/11 ?* 20h48
Par RTL info

Sammy Mahdi, président du CD&V, croit en la potentielle majorité Arizona, malgré la complexité des négociations. Il appelle chacun "?* prendre ses responsabilités" pour que cette coalition aboutisse.

L'Arizona, a-t-elle encore une chance d'aboutir ? Ce mardi, Bart De Wever rencontrera, ?* nouveau le Roi, après avoir remis sa démission et avoir obtenu un délai d'une semaine supplémentaire pour mener de nouvelles consultations. La question "quelle sera la coalition privilégiée par le président de la N-VA?" reste encore sans réponse. Sammy Mahdi, président du CD&V, déclare sur notre plateau ne pas penser que l'Arizona est morte.

"Le plus important, c'est que tout le monde prenne sa responsabilité et vienne ?* table et négocie. Et c'est l?* où ces derniers jours, on a eu beaucoup de problèmes ?* avoir tout le monde autour de la table. Mais quand on regarde le gouvernement flamand avec la NVA, CD&V, Vooruit et le gouvernement wallon avec les Engagés et le MR, c'est logique d'avoir cette coalition-l?*, c'est une coalition stable et large", s'explique-t-il.

Une autre solution pourrait être celle d'une autre coalition, le "Lagon" avec la N-VA, le CD&V, le MR, les Engagés et les libéraux flamands de l'Open VLD. Sammy Mahdi ne voit pas cette possibilité d'un très bon œil : "Il faut rester raisonnable, quand même. À un moment donné, je comprends qu'on veut trouver une solution, mais en flamand, on dit "Paniekvoetbal", le football panique. On essaie de trouver une solution, avec un siège majoritaire. Ca veut dire que chaque semaine au Parlement, il y a 76 députés qui peuvent s'amuser. Un qui dit non, un qui dit oui. (...) J'adore le cirque de Bouglione. J'y allais très souvent avec la famille, auparavant. Mais le cirque au Parlement, il faut qu'on évite", réagit-il.

En-tout-cas, Sammy Mahdi, dit rester "positif", bien que, il l'admet, le temps presse : "Il y a urgence et il y a une opportunité aussi. Moi, je voudrais rester positif. Il y a une opportunité pour cette génération politique dont je fais partie de prouver qu'on peut former un gouvernement qui fait en sorte qu'on n'est plus le pays avec les taxes sur le travail le plus élevées au monde. On a une proposition par rapport ?* ça. D'investir dans notre santé, qui est tellement importante, on en frime dans le monde entier, on doit continuer ?* investir et de faire en sorte que ceux qui travaillent, ceux qui bossent, puissent avoir un gouvernement qui soit stable, qui renforce la sécurité et qui fait en sorte que ceux qui travaillent ne soient pas taxés comme c'est le cas aujourd'hui", conclut Sammy Mahdi.

La suite de la saga ce mardi

Le formateur royal Bart De Wever sera reçu mardi ?* 11h30 par le Roi pour faire rapport de ses consultations supplémentaires en vue de former une nouvelle majorité fédérale, a indiqué lundi le Palais.

La semaine dernière, face au blocage entre les cinq partis pressentis pour former une coalition Arizona, le président de la N-VA avait remis son tablier de formateur au Roi après plusieurs mois de discussions infructueuses.

Le souverain avait toutefois mis sa décision en délibéré, laissant au formateur huit jours de plus, soit jusqu'au 12 novembre, pour mener des "consultations supplémentaires".

Bart De Wever a mis ces huit jours ?* profit mener une série de contacts en toute discrétion. Il a notamment repris langue avec Vooruit, mais aussi échangé avec les libéraux flamands de l'Open-VLD.

Ce lundi soir, ?* la veille de son nouveau rendez-vous au Palais, le formateur a reconvoqué sur le coup de 17h00 les présidents du MR, du CD&V et des Engagés pour faire le point.

En début de week-end, la situation politique semblait, en effet, encore fort indécise. Tant une reprise des discussions avec Vooruit que l'ouverture de négociations gouvernementales avec l'Open VLD semblaient ?* ce stade encore prématurées
bron: https://www.rtl.be/actu/belgique/pol...article/727816

Laatst gewijzigd door BWarrior : 12 november 2024 om 00:39.
Oud 12 november 2024, 07:54   #173
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Dagen van De Wever als formateur zijn wellicht geteld, maar wie of wat kan de impasse wel doorbreken?
De federale formatie zit nog altijd muurvast. Ook de extra week die de koning formateur Bart De Wever heeft gegeven, heeft niets opgeleverd. Arizona is niet opnieuw tot leven gewekt en de piste met Open VLD loopt dood. De kans is heel groot dat de vorst het ontslag van de N-VA-voorzitter nu wel aanvaardt.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20241111_97471123
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 november 2024, 07:54   #174
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Russische roulette

En daar wringt het schoentje. Niet alleen Les Engagés, maar vooral ook CD&V ziet een noodregering met volmachten en maar 76 zetels – dus maar één op overschot – niet zitten. Maxime Prévot voerde tijdens corona zwaar oppositie tegen de volmachten van Vivaldi en ziet een herhaling daarvan niet zitten. En CD&V-voorzitter Sammy Mahdi vindt 76?zetels gewoon niet werkbaar, zeker niet op een moment dat ons land zware maatregelen moet nemen. “Iedereen beseft dat zo’n krappe meerderheid een vorm van Russische roulette is en dat je regering dan altijd aan een zijden draadje hangt,” valt in CD&V-kringen te horen.

Ik denk dat deze volmachten van een andere orde zijn dan de volmachten tijdens corona.
Oud 12 november 2024, 07:54   #175
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

“Ook na dit lange weekend lijkt het eerder een regeringsformatie in nood te worden dan een noodregering”

Maandag vergaderden de Arizona-partijen nog eens zonder Vooruit, maar ook zonder wisselspeler Open VLD. Dat laat niet het beste verhopen voor de slaagkansen van De Wever. Vooruit opnieuw aan boord hijsen na de njet van Conner Rousseau lijkt (voorlopig?) uitgesloten. Een alternatief met Open VLD, met de allerkleinste meerderheid van 76 op 150 zetels in de Kamer, is quasi onwerkbaar.

Daarom duikt steeds vaker de piste van de noodregering op. Nog los van de wenselijkheid, zou het technisch gezien kunnen. Een regering met Open VLD of een minderheidskabinet met liberale gedoogsteun zou eenmalig een bijzondere machten-wet kunnen goedkeuren. Vervolgens kan zo’n noodregering drie tot zes maanden doen wat ze wil, zonder parlementaire steun te vragen. Nieuw is die formule niet. In het verleden werd het begrip ‘nood’ wel vaker breed ingevuld. Dehaene paste de werkwijze in 1996 toe om te saneren voor de intrede in de euro, Martens deed hetzelfde in de jaren 80 om de Belgische frank te devalueren.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20241111_96839689

Als ik het goed lees, en Les Engages en CD&V durven springen, hoeft de OVLD helemaal niet in de regeringk te stappen in het geval van een noodregeringk.
Gewoon eenmalig goedkeuren (gedogen) dat er volmachten komen en De Wever is vertrokken.
reservespeler is nu online Rapporteer kwalijk bericht
Oud 12 november 2024, 07:59   #176
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Onverwachte comeback voor De Croo?

Wordt de federale regering er dan toch eentje met Open VLD in plaats van Vooruit? Maakt Alexander De Croo een onverwachte comeback? Eén ding willen de liberalen benadrukken…

https://www.msn.com/nl-be/nieuws/oth...8da4ad17&ei=15

Open Vld-kopstuk Egbert Lachaert sluit niet uit dat zijn partij federaal alsnog in de regering stapt, lezen we in Het Laatste Nieuws. Maar onderhandelen kan enkel nadat aan één duidelijke voorwaarde voldaan wordt…

“Alleen moet er dan wel eerst een "serieuze" en "duidelijke" vraag komen van bij de onderhandelende partijen, zei hij woensdagmiddag op Villa Politica.” Eén iets willen ze bij Open VLD absoluut vermijden…

De brandweer rukte rond 03.00 uur met meerdere ploegen uit om de autobranden te blussen. “Toen we ter plaatse kwamen, stonden op meerdere plekken auto’s in de brand”, aldus de woordvoerder. Het terrein wordt volgens hem gebruikt als parking voor mensen die via Schiphol vliegen.

“We willen geen relatietherapeut spelen tussen Conner Rousseau en Bart De Wever”, benadrukt Lachaert. De uitspraak kwam er nadat ook partijvoorzitter Eva De Bleeker de deur al op een kier had gezet… Al is één ding duidelijk…

“Arizona is veruit de meest logische coalitie”, klonk het bij Lachaert. Maar ‘je kan de deur niet formeel sluiten, want je weet nooit wat er gebeurt. Als de ratingbureaus ons land declasseren, de begroting verder ontspoort en Europa ons aanspreekt, gaan we ergens wel constructief moeten spreken.’

De grootste vuurhaarden zijn uit, maar de brandweer verwacht nog een klein uur bezig te zijn met blussen. “Er staan nog een paar elektrische auto’s in brand. Die zijn lastiger te blussen.”

De politie heeft een onderzoek ingesteld naar de brand.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 12 november 2024 om 08:01.
Oud 13 november 2024, 21:07   #177
De Prof
Minister-President

De Prof's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dagen van De Wever als formateur zijn wellicht geteld, maar wie of wat kan de impasse wel doorbreken?
De federale formatie zit nog altijd muurvast. Ook de extra week die de koning formateur Bart De Wever heeft gegeven, heeft niets opgeleverd. Arizona is niet opnieuw tot leven gewekt en de piste met Open VLD loopt dood. De kans is heel groot dat de vorst het ontslag van de N-VA-voorzitter nu wel aanvaardt.

https://www.hbvl.be/cnt/dmf20241111_97471123
Zo zie je maar dat de reguliere media steeds speculeert. Want hun "gedacht" klopte totaal niet.

Maar nu inhoudelijk. Persoonlijk vind ik BDW een Belgische politicus zoals er zovelen zijn. Maar in deze heeft hij in samenspraak met de koning CR wel dik met zen pietje.

Voor de zoveelste keer dwingt men hem te onderhandelen.
Terwijl hij dat niet wil.

Filip laat duidelijk uitschijnen dat hij aan de kant van BDW staat. Anders had hij een andere piste gekozen.

Nu is het zien of CR gaat plooien, of dat Koning Filip zijn kar gaat draaien.

Laatst gewijzigd door De Prof : 13 november 2024 om 21:08.
De Prof is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be