![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Het arbitragehof regelt de conflicten omtrent bevoegdheden. Ik bedoel dus juist : de Raad van State. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Daarenboven was uw beginstelling sowieso fout, ongeacht of die regeling van kracht was of niet. U beweerde immers dat inwoners van faciliteitengemeenten hun kinderen niet naar anderstalige scholen in Brussel EN WALLONIË mochten sturen. Welnu, in dat artikel staat het Waals Gewest niet vermeld bij de beperkende maatregelen. In 1971 werd de beperkende voorwaarde opgeheven. Ook slaat u de bal volledig mis door dit toe te passen op alleen de inwoners van de faciliteitengemeenten. Als u dat artikel, dat niet meer van kracht is (ik onderstreep het nogmaals), goed leest dan staat daar nergens iets over die categorie. Het gold gewoon voor mensen die in andere gewesten wonen en hun kinderen naar een school in het Brussels Gewest willen sturen. Kortom, uw stelling was van in het begin fout. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De veroordeling waarover u spreekt betrof de toegang tot de anderstalige scholen in de faciliteitengemeenten. Enkele Franstalige ouders woonachtig in een niet-faciliteitengemeente in de Vlaamse Rand hadden immers een aanvraag tot inschrijving bij een anderstalig schooltje in een faciliteitengemeente ingediend. De directie had die aanvraag aanvankelijk goedgekeurd, maar uiteindelijk werd die inschrijving door de bevoegde Vlaamse overheid nietig verklaard. Daarop trokken die ouders naar Straatsburg. Daar werd de Belgische staat inderdaad veroordeeld, maar België heeft dat vonnis volledig naast zich neergelegd. De veroordeling ging dus niet over de toegang van de Nederlandstalige burgers tot scholen uit het Brusselse. Sedert 1971 is die beperking immers niet meer van kracht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Nadien heeft het gemeentebestuur een andere piste bewandeld om de school te laten sluiten, nl. de beschuldiging dat de gebouwen in slechte staat zouden zijn en niet overeenkwamen met de hygiënische voorschriften. Ook hier is er een heel juridisch steekspel geweest dat de Komense gemeente verloor. Daarna heeft de gemeente het nog een keer geprobeer door de schooldirectie ervan te beschuldigen niet in orde te zijn met de brandvoorschriften. De huidige situatie is niet overeenkomstig de wet, daar de school in Komen overeenkomt met de bepalingen van 1969. Wat u schrijft over "zekere toleratie" is grote lulkoek. In België is er immers schoolvrijheid, wat inhoudt dat iedereen een school mag beginnen. Hadden bepaalden in Komen een katholieke Vlaamse school gewild, dan had men die kunnen oprichten. Maar dan wel gefinancieerd door die ouders. De overheid kan op geen enkele manier dit recht inperken, laat staan zogezegd een school "tolereren". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#165 |
Burgemeester
|
![]() Ach, JVDB, U gelooft echt wat ze je vertellen, niet ?
In elk antwoord dat U geeft kan men vinden wat logisch is en dus zou moeten de waarheid zijn. Alleen is het niet zo. Allee: één ding is toegegeven. Aan de andere kant van de taalgrens moet ik ook weleens hetzelfde spelletje spelen als met U en met even weinig resultaat. De gevolgen van propaganda ...( Bij voorbeeld die school in Komen : de echte situatie is wel niet zoals U ze beschrijft maar hun versie ik ook niet waarheidsgetrouw.) Dat is ook het meest opvallende aan die taaloorlog : eenzelfde soort argumenten, evenveel leugens aan beide zijden, eenzelfde gevoel dat men het slachtoffer is van de andere taalgroep. En dan zijn er nog mensen die hameren op dat o zo grote verschil. |
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
U daarentegen vindt iets uit. Immers u beweerde eerst dat Nederlandstalige inwoners van de faciliteitengemeenten hun kinderen niet zouden mogen inschrijven in Brussel en in Wallonië. Dat was uw beginstelling. Welnu, dat is fout. Over Wallonië is het sowieso fout, daar de wet van 1969 nooit iets heeft gesteld over de toegang tot de Franstalige scholen in Wallonië. Ook niet voor de Nederlandstalige inwoners van de faciliteitengemeenten. Slechts over Brussel was er vroeger een beperkende voorwaarde, maar die werd in 1971, onder Franstalige druk meer bepaald, afgeschaft. Er schreven zich toen nog heel wat Vlamingen hun kinderen in in Brusselse scholen. Uiteindelijk heeft die schrapping trouwens als een boemerang gewerkt, maar ook de bepaling van de taalaanhorigheid voor de Brusselse scholen werd geschrapt. Voor 1971 kon men immers slechts in een Brusselse school worden ingeschreven als de taalinspectie ook vaststelde dat men ook daadwerkelijk de onderwijstaal als huistaal sprak. Mocht die wet nog in voege zijn, dan had dit betekend dat het Vlaamse onderwijs in Brussel nu niet al die Franstaligen mocht inschrijven. Juist de schrapping van die twee beperkingen is juist een heel goede zet geweest voor de uitbouw van het Vlaamse onderwijs in Brussel. Laatst gewijzigd door Jan van den Berghe : 12 maart 2005 om 21:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik geef u de wettelijke bepalingen. U zei me trouwens dat u de wet van 1969 had gelezen. Welnu, ik wacht nog steeds op dat citaat waarmee u aantoont dat Nederlandstalige inwoners van faciliteitengemeenten hun kinderen niet naar een Franstalige school in Brussel EN WALLONIË mogen sturen. U beweert dat voortdurend, maar tot nu toe heb ik de tekst van de wet nog steeds niet mogen lezen. En wat Komen betreft, ook hier geef ik de feiten. U kan trouwens alles nalezen in het blaadje "Ons Kanton" waar al die onverkwikkelijke zaken staan beschreven. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Rene Artois : 12 maart 2005 om 21:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
Want, zegt U nu zelf, U verandert niet van mening en ik ook niet, U blijft mijn stellingen verkeerd lezen, U beweert dat ik dingen zeg die ik niet gezegd heb, ik antwoord keer op keer, verlies tijd door alles zeven keren na te gaan, acht keren verschillend te formuleren zonder iets aan de inhoud te veranderen, en me negen keren af te vragen of het Uwentwegen een gebrek aan leesvaardigheid is of een opzettelijke verdraaiing. En waartoe ten slotte ? Doorheen al die tekstduidingen, anecdotes en opinies zeg ik dit : de flaminganten en hun spiegelbeeld de Waal-Franstalige extremisten liegen, en ze weten dat ze liegen. Hun beweegredenen zijn laag, hun doeleinden op zijn minst verouderd en hun methodes pervers. Daag! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://forum.politics.be/showpost.ph...&postcount=127 Citaat:
(a) een Franstalige school in het Brussels Gewest; (b) een Franstalige school in het Waals Gewest. U beweert dat dit zou staan in de wet van 1963 die de taalwetgeving in het onderwijs regelt. U beweerde dit verschillende malen en steeds opnieuw vroeg ik naar het desbetreffende wetsartikel dat uw stelling zou moeten ondersteunen. Geen enkele maal gaf u echter antwoord. Ik daarentegen heb de wet opgezocht, die grondig doorgenomen en op basis van de wettekst zelf geconcludeerd dat u fout zat. Immers, de wet waarnaar u verwijst, (a) bevat geen enkele beperkende clausule die speciaal gericht is naar de Nederlandstalige inwoners van een Vlaamse faciliteitengemeenten; (b) stipuleert geen enkele beperkende voorwaarde betreffende het inschrijvingsrecht voor scholen in het Waals en Vlaams Gewest; (c) de enige beperkende clausule ging over de toegang tot de scholen in het Brussels Gewest, maar werd in 1971 afgeschaft. Hiermee is uw bewering volledig weerlegd. Geen verdraaiingen dus. Die lezen we eerder in uw berichten. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
Burgemeester
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |