Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: REDELIJK?
ja 11 84,62%
nee, ik wil geen referendum 1 7,69%
ja maar... 1 7,69%
Aantal stemmers: 13. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 13 mei 2003, 21:59   #161
Bruno*
Banneling

Bruno*'s schermafbeelding

Locatie: Koninkrijk België - Royaume de Belgique-Königreich Belgien
Stuur een bericht via MSN naar Bruno*
Standaard

Citaat:
In de bibliotheek bij mijn faculteit blijkt zelfs Smits' proefschrift uit 1950 te liggen ('De scheuring van het Verenigd Koninkrijk en de houding van het Vlaamse land in 1830') waarop 'Scheuring in de Nederlanden' is gebaseerd.
Op 100 proefschriften doorstaan er 2,3 de tand des tijds na een halve eeuw. Het zou me verwonderen mocht dat er bij zitten.
Bruno* is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2003, 22:44   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tacitus
Op 100 proefschriften doorstaan er 2,3 de tand des tijds na een halve eeuw. Het zou me verwonderen mocht dat er bij zitten.
U kletst weer uit uw nek. In Leuven heeft men sedert de jaren vijftig nog alle proefschriften: die zitten gewoon in de bibliotheek maar kunnen door studenten slechts ingezien worden mits speciale toestemming van de moderende professor. Als er dan eentje verdwenen is dan is het meestal zoek geraakt door een of andere onoplettendheid van het bibliotheekpersoneel of een onhandig manoeuver van een assistent die het proefschrift heeft opgevraagd.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2003, 22:46   #163
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Citaat:
In de bibliotheek bij mijn faculteit blijkt zelfs Smits' proefschrift uit 1950 te liggen ('De scheuring van het Verenigd Koninkrijk en de houding van het Vlaamse land in 1830') waarop 'Scheuring in de Nederlanden' is gebaseerd.
En dit lijkt me trouwens een bijzonder krampachtige poging om alsnog het werk van Arnold Smits naar de prullenmand te verwijzen. Wanneer gaan jullie belgicisten gewoon dat werk eens lezen en pas d�*n een oordeel vellen i.p.v. negatieve kritiek te spuien voor men ook nog maar één bladzijde van de studie heeft gelezen?
Oud 14 mei 2003, 01:37   #164
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
U kletst weer uit uw nek. In Leuven heeft men sedert de jaren vijftig nog alle proefschriften: die zitten gewoon in de bibliotheek maar kunnen door studenten slechts ingezien worden mits speciale toestemming van de moderende professor. Als er dan eentje verdwenen is dan is het meestal zoek geraakt door een of andere onoplettendheid van het bibliotheekpersoneel of een onhandig manoeuver van een assistent die het proefschrift heeft opgevraagd.
Tuurlijk, maar dat is geen maatstaf voor kwaliteit.
Oud 14 mei 2003, 05:38   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tuurlijk, maar dat is geen maatstaf voor kwaliteit.
Neen, maar de publicatie van Arnold Smits heeft wel de professor Elautprijs gewonnen, een onderscheiding uitgereikt door de Koninklijke Academie voor Nederlandse Taal en Letteren. Nog altijd niet van de waarde overtuigd? Of is het gewoon omdat de conclusies van het werk u gewoon niet zinnen?
Oud 14 mei 2003, 14:51   #166
Activist
Burger

Standaard

Citaat:
Een denkpiste he... (Superstaaf kan blij zijn dat er aan de partijtop wordt nagedacht )

Ik vertrek vanuit twee basisstellingen:
-de meerderheid van de Belgen/Vlamingen wil geen separatisme
-er is te weinig debat over staatshervormingen

Ok gaat nu iemand zeggen, maar de Vlamingen zijn te weinig geinformeerd over geldstromen etc etc

In orde, we starten een breed maatschappelijk debat waarin de pro's en contra's tegen elkaar worden afgewogen. Uiteindelijk doen we een bindend referendum over de vraag of Belgie moet blijven bestaan...

Laten we aannemen dat het antwoord ja is.
Wat dan? Dan discussieren we wederom op dezelfde manier over de pro's en contra's van confederalisme, federalisme, unitarisme, provinciaal federalisme, decentralisatie, centralisme of een mengvorm...

En we doen nog een bindend referendum...

Laten we logischerwijs aannemen dat de meerderheid van de Vlamingen kiest voor een federaal unionisme. Dan kunnen we kijken welke bevoegdheden op federaal vlak best geregeld worden of op gewestelijk (of natuurlijk op provinciaal); mét een hierarchie der normen en afschaffing van alle pariteit

Ja maar, 'de' Walen gaan tegen zijn.
Pech.
Ja maar er is het taalprobleem?
Verplichte individuele tweetaligheid.
En als de Franstaligen niet willen?
Pech voor hen.

Ja maar wacht, de Koning?
Derde en laatste referendum.

Deze procedure herhalen we om de vijf jaar, tenzij een meerderheid van de bevolking bij petitierecht er anders over beslist. Jullie gedachten?

Heel simplistische opvatting en bevat een groot aantal LOGICA-fouten alsook een gigantische blunder .
Als u ervan uit gaat dat 'de meerderheid van de Belgen/Vlamingen wil geen separatisme' waarom gaat u dan nog in godsnaam een referendum organiseren ?
Tweede opmerking ....VB +N-VA +SPIRIT+CD&V (+VLD valt te zien met de maandstonden) = Vlaamse meerderheid die voor meer separatisme is .
Oud 14 mei 2003, 18:10   #167
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Het zou mij verwonderen mocht de geschiedenis na 1950 nog veranderd zijn...
Overigens is die prijs uitgereikt in 1983, toch pas 33 jaar nadat de scriptie geschreven is.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 mei 2003, 11:46   #168
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Of is het gewoon omdat de conclusies van het werk u gewoon niet zinnen?
Ik ben er gewoon niet mee akkoord (en het gros van de andere, eminente historici al evenmin).
Oud 15 mei 2003, 14:26   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben er gewoon niet mee akkoord (en het gros van de andere, eminente historici al evenmin).
Wanneer u ergens niet mee akkoord bent, is het normaal dat u daarvoor ook redenen voor hebt. In deze hebt u echter gewoon geen enkel element: in de eerste plaats hebt u het werk nog nooit gelezen en daarenboven weet u niets in te brengen tegenover enkele - want het boek bevat nog veel meer verrassends - conclusies.

En wie mag dan wel dat "gros van de andere, eminente historici" wel wezen? Mag ik dan niet alleen van u vernemen over welke geschiedkundigen het hier gaat, maar ook waaruit nu juist hun kritiek bestaat op Smits' werk? Dat zou ik nu wel eens graag willen weten.
Oud 15 mei 2003, 16:38   #170
Bruno*
Banneling

Standaard

Naar wat ik van u lees schildert hij in het werk de Belgische Omwenteling af als een Franstalige bedoeling. Ongeveer 95% van de historische productie is 'wat' gematigder in zijn analyse en bekijkt de veelvuldige oorzaken: de tegenstellingen tussen noord en zuid op pol. vlak (scheiding van bijna 250 jaar werkte dit in de hand), de eigenzinnige politiek van Willem I,het 19e eeuwse nationalisme, het ontbreken van pers- en godsdienstvrijheid (of het zeer minimaal aanwezig zijn van-), de revolutionaire liberalen, gesteund door de jonge liberaal-katholieken, de taaltoestanden, de ondervertegenwoordiging van het Z in de Staten-Generaal, de Nederlandse uitbating (uitbuiting?) van het zuiden...
Oud 15 mei 2003, 18:57   #171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Naar wat ik van u lees schildert hij in het werk de Belgische Omwenteling af als een Franstalige bedoeling. Ongeveer 95% van de historische productie is 'wat' gematigder in zijn analyse en bekijkt de veelvuldige oorzaken: de tegenstellingen tussen noord en zuid op pol. vlak (scheiding van bijna 250 jaar werkte dit in de hand), de eigenzinnige politiek van Willem I,het 19e eeuwse nationalisme, het ontbreken van pers- en godsdienstvrijheid (of het zeer minimaal aanwezig zijn van-), de revolutionaire liberalen, gesteund door de jonge liberaal-katholieken, de taaltoestanden, de ondervertegenwoordiging van het Z in de Staten-Generaal, de Nederlandse uitbating (uitbuiting?) van het zuiden...
Natuurlijk zijn er veel elementen die samen een bijna onontwarbare kluwel hebben gevormd, maar daarmee wordt niet ontkend dat de uiteindelijke stoot die de dominootjes liet vallen weldegelijk een zaak is geweest van een heel klein groepje Fransen en Fransgezinden (let op: ik schrijf dus niet: Franstaligen, immers een niet onaardig aantal van de Franstalige adel en burgerij was heel orangistisch).

Lees voor de rest het werk i.p.v. te oordelen zonder ervan kennis te hebben genomen. U maakt uzelf belachelijk door uw pogingen om zich eruit te praten zonder ook maar één bladzijde van het werk te hebben gelezen.
Oud 15 mei 2003, 19:23   #172
Activist
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe

Natuurlijk zijn er veel elementen die samen een bijna onontwarbare kluwel hebben gevormd, maar daarmee wordt niet ontkend dat de uiteindelijke stoot die de dominootjes liet vallen weldegelijk een zaak is geweest van een heel klein groepje Fransen en Fransgezinden (let op: ik schrijf dus niet: Franstaligen, immers een niet onaardig aantal van de Franstalige adel en burgerij was heel orangistisch).

Lees voor de rest het werk i.p.v. te oordelen zonder ervan kennis te hebben genomen. U maakt uzelf belachelijk door uw pogingen om zich eruit te praten zonder ook maar één bladzijde van het werk te hebben gelezen.
Tacitus ..Mr. Van den berghe heeft gelijk.
Wat mij wel ergert is dat er tenminste één BUB-er is die de geschiedenis anders voorsteld door te stellen dat het volk gekozen had voor België en dat er een Belgisch gevoel was die vanuit het volk kwam en die autonoom tot stand gekomen was .
Terwijl het een klein gedeelte Fransgezinden waren die het dominospel tot gang brachten . (meen ik mij te herinneren.)
Oud 15 mei 2003, 19:38   #173
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Activist
Wat mij wel ergert is dat er tenminste één BUB-er is die de geschiedenis anders voorsteld door te stellen dat het volk gekozen had voor België en dat er een Belgisch gevoel was die vanuit het volk kwam en die autonoom tot stand gekomen was .
Belgisch gevoel. En dan moet men weten dat zelfs een Leopold I in een brief aan zijn Engelse vrienden schreef dat zijn nieuw "vaderland" geen enkele eenheid bezit... Van enig Belgisch eenheidsgevoel was gewoonweg geen sprake.
Oud 15 mei 2003, 19:56   #174
Activist
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Activist
Belgisch gevoel. En dan moet men weten dat zelfs een Leopold I in een brief aan zijn Engelse vrienden schreef dat zijn nieuw "vaderland" geen enkele eenheid bezit... Van enig Belgisch eenheidsgevoel was gewoonweg geen sprake.
Bah er is zoveel ...
Zondag zullen ze weer allemaal gelijk janken ...Neen , wij hebben de verkiezingen niet verloren ....we hebben ons werk goed gedaan ..
arg ...spijtig dat er geen milities mogen bestaan zoals in Amerika.
Oud 20 mei 2003, 00:48   #175
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
Zozo, noem eens één staat waar de bevolking soeverein voor autonomie gekozen heeft...(Balkan-toestanden daargelaten).
Oud 20 mei 2003, 00:49   #176
Bruno*
Banneling

Standaard

Citaat:
maar daarmee wordt niet ontkend dat de uiteindelijke stoot die de dominootjes liet vallen weldegelijk een zaak is geweest van een heel klein groepje Fransen en Fransgezinden
Ook al was dat zo, ... in Sarajevo werd de aartshertog doodgeschoten ('14)...in uw redenering is dat dus de oorzaak van WO I. 8)

p.s.: met een Belgisch FN-pistool
Oud 20 mei 2003, 09:29   #177
Dimitri

Standaard

Citaat:
Zozo, noem eens één staat waar de bevolking soeverein voor autonomie gekozen heeft...(Balkan-toestanden daargelaten).
Oost-Timor, IJsland, Noorwegen, waarschijnlijk ook nog een aantal Franse en Britse koloniën (Algerije?), ...
Oud 20 mei 2003, 09:30   #178
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ook al was dat zo, ... in Sarajevo werd de aartshertog doodgeschoten ('14)...in uw redenering is dat dus de oorzaak van WO I. 8)
Nee, het was de aanleiding voor WO I.
Oud 20 mei 2003, 13:56   #179
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Noorwegen.

En Ierland (maar dan met de wapens tegen de Engelse onderdrukker).

Macedonië (na een volksraadpleging).

En Griekenland (ook na een opstand tegen de Ottomanen).
Oud 20 mei 2003, 19:40   #180
Activist
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:
Ierland , Noorwegen , Macedonië , Oost-Timor ...en een hele reeks andere

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be