![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | ||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In mijn quote: Citaat:
Als een samenleving bestaat uit 20 katten en 4 konijnen en u verplicht dit dozijn schepsels te komen beslissen over het al dan niet aanplanten van een wortelveld, dan kunnen die 3 voor-stemmende konijnen wel eens numeriek geoutclasseerd worden door een nest katten die NEE stemden omdat ze onvoldoende geslapen hebben wegens de verplichte stemronde. En u mag nog zoveel zwaaien met wortels als u wilt, de katten zullen u enkel aangapen en aan iets anders denken. ... ging het NIET over het nauwkeurig tellen van de uitgebrachte stemmen, die moet uiteraard 100% zijn en heeft niks met interesse te maken. Gewoon zorgvuldig tellen op de oude wijze of door de peecee. ![]() [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand Laatst gewijzigd door Erw : 31 mei 2005 om 20:03. |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Bijkomende terloopse vraag : En op welke manier gaat u meten welke van de twee systemen het beste is, met of zonder opkomstplicht...? Beschikt u over een objectieve maatstaf waategen u beide systemen kan afzetten in graad van nauwkeurigheid?? Graag weerom een verhelderend antwoord van uwentwege. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |||||||||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Stemplicht heeft als één van de nadelen dat ze de uitslag enkel kan vervalsen. Laat ze weg en je hebt de best mogelijke garantie op een nauwkeurige uitslag. En de eerder genoemde andere voordelen.[edit] [size=1]Edit:[/size]
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand Laatst gewijzigd door Erw : 31 mei 2005 om 21:19. |
|||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#164 | |||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Mijn vraag blijft overeind hoe u gaat aantonen dat men zonder opkomstplicht een efficienter systeem heeft om de volkwil vast te stellen. Graag hierrond enige toelichting zo u wil... Waarom is opkomstplicht een vermindering van de "efficientie in vaststellen van de volkswil"? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Onder opkomstdwang krijg je
Nu is het aan u om aan te tonen waarom uw fictieve ongeïnteresseerde-ongeïnformeerde stemmer onder dwang in het stemhok plots totaal zou omslaan. Ik voorspel je op voorhand dat je geen valabele argumenten gaat vinden. Interesse en bereidheid om zich te informeren, kan je evenmin afdwingen als het gefundeerd uitbrengen van een moreel oordeel. Om tot een juist beeld van de wil van de bevolking te komen, moet je ongeïnteresseerde stemmen (hoe technisch correct en geldig ook uitgebracht) proberen uit de uitslag te houden, door de ongeïnteresseerden recht te geven om hun ongefundeerde stem niet uit te brengen door thuis te blijven. Dit belet hen geenszins om als volmaakte Jan-Mijn-Klotens tóch hun loze stem te gaan uitbrengen als ze zich willen inpassen in de karikatuur die jij van een kiezer maakt.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 1 juni 2005 om 12:36. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Mag ik eventjes fijntjes herinneren aan 1 van mijn vorige posts die hier bevestigd wordt : Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Europees Commissaris
|
![]() Als je democratie wil afhankelijk maken van de erudietheid en de expertise van diegenen die stemmen - moet je een examencommissie oprichten die would-be stemmers kan peilen naar hun bekwaamheid om te stemmen...
Je wint misschien kwaliteit, maar verliest democratie... Het afschaffen van de stemplicht maakt dat de degoutés inderdaad thuis blijven, maar verhoogt het risiko dat de dégoutants gaan stemmen.. De ervaring leert dat beide bewegingen elkaar meestal in de praktijk opheffen (behalve in sommige uitzonderlijke gevallen).. Persoonlijk denk ik dat een loterij ook een bijzonder rechtvaardig systeem zou kunnen zijn.
![]() |
#168 | |||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De eerste pagina van dit onderwerp: http://forum.politics.be/showthread....9&page=1&pp=20 Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://forum.politics.be/showthread....9&page=8&pp=20 Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Ik weiger dan ook te erkennen dat ik doelbewust u voor het lapje heb gehouden omtrent een woord dat intrinsiek dubbelzinnige connotaties heeft. Liever terug on topic aub... Antwoord op verdere vragen volgt nog. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geloof je niet in politiek ongeïnteresseerde en daardoor ongeïnformeerde mensen? Zoja, wat is de reden dat opkomstdwang hen zal omturnen in wel-geïnteresseerden i.p.v. foertstemmeres, proteststemmers, willekeurige stemmers, blancostemmers, atavistische stemmers? Vind je het collectief van bovengenoemde stemmen, onder dwang ontfutseld, relevant om de ware wil van de bevolking af te meten? Simpele vragen, die mij bijna oratorisch lijken: het antwoord lijkt te evident om verder over te kronkelen, maar ga gerust je gang: vrijheid, blijheid.
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
*Erw throws a coin into sancho's mouth and pushes the button*[edit] [size=1]Edit:[/size]
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand Laatst gewijzigd door Erw : 2 juni 2005 om 16:58. |
|||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Het principe "iedereen moet komen stemmen" staat verheven boven het principe "de uitslag moet een nauwkeurige afspiegeling zijn van de GEINTERESSEERDE kiezers". De hele discussie komt er blijkbaar op neer dat jullie "efficient vaststellen van de wil van de GEINTERESSEERDE kiezers" de belangrijkste prioriteit van democratie vinden. Hier nogmaals mijn tegenwerpingen, voor 1 keertje niet omdat ik overtuigd ben van mijn eigen grote gelijk, maar bij wijze van "devils advocate". Om eens te horen wat jullie repliek zal zijn. Een korte herhaling van mijn argumenten : 1. De staat mag omwille van de expliciete duidelijkheid van het vaststellen van het resultaat van een verkiezing of referendum eisen dat iedereen komt opdagen. Zolang iedereen maar voldoende stemopties heeft is er geen vuiltje aan de lucht. Wanneer bepaalde mensen thuisblijven vermindert de expliciete duidelijkheid over wie wat bedoeld heeft met het signaal "thuisblijven". 2. Thuisblijven is sociaal gestructureerd : vooral armen en lager-opgeleiden blijven thuis. Om dus te vermijden dat de rijken en hoger-opgeleiden een complot gaan smeden en het bestuur in handen krijgen, dient telkenmale iedereen opgeroepen te worden. 3. Ter bescherming van de burgers dienen zij expliciet volmachten te geven, en niet impliciet. Een afspraak tussen personen is niet geldig wanneer 1 partij beweert dat de ander "zwijgend heeft toegestemd", omdat dit de poort opent naar allerlei misbruik. 4. Als de foert-stemmen, negatieve stemmen, anders-geinteresseerde stemmen dan toch niet bij het resultaat behoren, dienen ze ook niet achteraf bij de meerderheid geteld te worden (het zogenaamde mandateringsbeginsel). Dit verhoogt schijnbaar het aanzien van een kiezing zonder opkomstdwang, maar in feite is er vaak maar een minderheid komen opdagen. 5. Invoegen van opkomstdwang verslechtert de positie niet van elkeen die zowieso toch al was gaan stemmen, maar verbetert wel de geinformeerdheid van zij die anders niet zouden komen stemmen, wat een voordeel is. 6. Als wakkere burger zou je, om te vermijden dat er "bij verstek" een of andere minderheid een referendum organiseert, constant de politieke informatie moeten volgen (informatieplicht)...Dit legt een te groot beslag op de persoonlijke agenda van de mensen. Ten minste moet men geinformeerd worden over de data en onderwerpen van de referenda... 7. Als we aannemen dat bij opkomstplicht 95% braafjes komt opdagen, en zonder opkomstplicht slechts ongeveer 33% (enkel de echt geinteresseerden), is het een merkwaardige vaststelling dat het verschil van +-60% van de bevolking niet grotendeels "erkent" dat ze ongeinteresseerd zijn, maar wel op een partij stemt. Blijkbaar wijst dus de praktijk uit dat deze categorie op het laatste nippertje verandert in "geinteresseerden", wat mooi meegenomen is. [size=2]Let wel op! Ik geef toe dat als je enkel de GEINTERESSEERDEN wil meetellen in je eindresultaat, dat dan stemrecht veruit de beste manier van werken is. Graag in jullie repliek dus geen duizendvoudige verwijzing naar jullie begrip van "nauwkeurigheid"! Greetz,[/size][edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door sancho : 2 juni 2005 om 18:01. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Jij volstaat ermee de mensen in één hokje te stoppen: het kieshokje. ![]() Vervolgens pretendeer je dat de kiezers daardoor plots allemaal gefundeerd-geïnformeerd-geïnteresseerd hun stem uitbrengen. Zelfs als ze eigenlijk tot vijf minuten voordien niks voor dat alles voelden. Citaat:
Die is aanvechtbaar aan de hand van de betekenis van democratie zelf. *In een democratie is de wil van de burgermeerderheid souverein en behoort wet te worden. *Teneinde de wil van de burgermeerderheid te kennen moet die bepaald worden aan de hand van de telling van stemmen waarin die wil tot uiting gebracht wordt. *Niet iedereen heeft de wil om zich over alles uit te spreken. Om die reden is het wenselijk dat wie zich niet wil uitspreken daar ook niet toe verplicht wordt. Je kan immers niet iemand 'doen willen' onder dwang. Temeer daar kiezen (zeker i.c. van vertegenwoordigende verkiezingen) een moreel afwegen is, en je kan moraliteit al zeker nooit afdwingen. Een moreel oordeel behoort per definitie in vrijheid gegeven te worden. Citaat:
Geen ontwijkende, wattige argumentloze kringredenerinkjes of uit de lucht gegerepen axiomatische premissen.. [size=2] Citaat:
Dat is een essentieel argument. Jij vraagt me om dit achterwege te laten omdat je daar een hoogst belachelijk concept over hanteert: je pretendeert dat een kiezer die onder dwang het stemhok inmoet, op magische wijze transformeert tot een geinformeerd-geïnteresseerd-objectief, stemmer zonder bias van traditie, gewoonte of onlustgevoelens. Uiteindelijk ontken je zelfs het bestaan van ongeïntersseerde, ongeïnformeerde, bevooroordeelde, protest of foertstemmers. En dat allemaal dankzij jouw fameuze opkomstdwang? ![]() Nou wat jij me dus vraagt is boksen met één arm op de rug, en in jouw handschoen een onregelementaire brok metaal. Onder die voorwaarden doe ik niet mee. Dus voor ik verder op argumenten voor de x-te maal inga: *Eerst jouw deel voldoen (=antwoorden op mijn vorige vragen) *Vervolgens mijn hand losmaken (=mij niet a priori uiterst valabele argumenten verbieden te gebruiken) *Dan uw handschoen in regel stellen (=toegeven dat er nu eenmaal ongeïnteresseerden, ongeïnformeerden bestaan, die in het hok niet op gefundeerde wijze hun wil te kennen geven)
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() *Erw schudt aan de takken van de bomen*
SECRET SERVICE TEAM HERCULES ![]() 20yo THOMAS MATTHEW CROOKS ![]() Het Westbloks bedrog en verraad tegenover Gorbachev en het volk van het Vrije Westen: https://forum.politics.be/showthread.php?t=269743 Overheid: de bende deserteurs uit de economie. Lees dit en besef: http://achterdesamenleving.nl/wp-con...jgeloof-11.pdf Atlas Shrugged, by Ayn Rand |
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
In de praktijk : systeem 1 geeft misschien een uitslag van 11% JA; terwijl systeem 2 misschien 24% JA geeft. Men dient dus niet te discussieren over de “correcte uitslag”, maar over het correcte systeem. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door sancho : 8 juni 2005 om 19:47. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |||||||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is al niet het geval op dit eerste simpele vraagje. Je beweert dat er in landen met stemrecht 'problemen' zijn. Dat is een loze bewering op mijn vraag. Was mijn vraag dan niet duidelijk? Ik zal ze omstandiger herformuleren: Wat zijn dan die 'problemen' concreet? Toon mij een land waar tengevolge van de afwezigheid van opkomstdwang een democratisch deficit blijkt. Beschrijf het concreet, en toon mij het oorzakelijk verband aan. Misschien is dit duidelijker dan de rethorische vraag die ik stelde. Wel moeilijker voor jou om onderuit te geraken..........
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | |||||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | ||
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Er zullen misschien wel mensen zijn die hun bolletje at random inkleuren, maar wie ben jij dan om van bovenaf opgelegd te zeggen "dat ze dat met een foute motivatie doen"...? De democratie moet uitgaan van het systeem dat de rechten van de burgers zo goed mogelijk vrijwaart. Ook participatie van de bevolking aan het bestuur is een rechtstreekse prioriteit in een democratie.... Dus, in dit geval kan je er maar best van uitgaan dat de mensen volwassen genoeg zijn om -als ze een bolletje inkleuren- ze wel weten waarom ze dit doen. De beslissing om al dan niet te komen opdagen daarentegen is een zaak die te maken heeft met het kiessysteem op zich, en dat dient correct en rechtvaardig te verlopen, dus met opkomstdwang, aangezien er bij afwezigheid van opkomstdwang allerlei "mankementen" naar boven komen, die ik hierboven genummerd van 1 tot en met 7 heb opgesomd. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |