Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 14 mei 2005, 17:27   #161
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
Volgens mij zit het verschil in de middelen die iemand ter beschikking heeft. Een individu heeft enkel zijn eigen middelen, en kiest zelf wie hij helpt. (om even naar een andere discussie te verwijzen: zo mag iemand van mij beslissen om bvb niet te verhuren aan homo's, zwartharigen, mensen met hoektanden,....)
Een overheid beheert middelen afkomstig van al haar burgers (de 'iedereen' dus, hiermee bedoelend degenen die bijdragen via belasting (op inkomen of consumptie)) en moet die dan ook over al haar burgers herverdelen.
Het is niet helemaal juist -- de overheid beheert niet de middelen van de burgers maar verkrijgt een deel van de middelen van de burgers, die haar eigen middelen worden. Waar zit 'em dan nog het verschil tussen individu en overheid? Heeft de overheid niet, nog meer dan de individuele burger, de plicht haar middelen als een goede huisvader te beheren (precies omdat ze die verkrijgt van de burgers, wat een soort resultaatsverbintenis meebrengt)?
Waarop is de stelling dat de overheid iedereen moet helpen en het individu niet, dan nog gebaseerd?

Egidius
Egidius is offline  
Oud 14 mei 2005, 17:28   #162
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rechten en plichten zijn universeel, ik veeg mijn kont af met mijn paspoort
Doe maar. Liefst in het bijzijn van de politie! Ik denk immers dat deze stoere taal geuit wordt vanachter een pc-scherm, lekker anoniem, terwijl u het echter niet aandurft in de werkelijkheid.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 14 mei 2005, 17:32   #163
Egidius
Perm. Vertegenwoordiger VN

Egidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Rechten en plichten zijn universeel,
Wat betekent dit in godsnaam? Welke rechten? Welke plichten? Zijn ze allemaal even universeel? En waar kan ik te weten komen welke rechten universeel zijn en welke niet?

U doet er IMHO goed aan de dingen iets minder lapidair neer te schrijven.

Citaat:
ik veeg mijn kont af met mijn paspoort
Waarom gooit u het niet gewoon weg?

Egidius

Laatst gewijzigd door Egidius : 14 mei 2005 om 17:33.
Egidius is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:17   #164
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Meia noite's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Omdat het niet de taak van de overheid is de door de mensen verworven rijkdommen van deze burgers af te romen om het anderen te geven. Ja aan dienstverlening, neen aan herverdeling dus. Dat is immers een communistisch beginsel dat ervan uitgaat dat de overheid eigenlijk het alleenrecht heeft over bezittingen en rijkdommen, en daar dus van kan uitdelen. In een maatschappij waar het eigendomsrecht belangrijk is, moet de staat geen inbreuk plegen op dit recht. Alleen kan zij een vergoeding vragen voor de diensten ze aan de burgers aanbiedt. Dat is dus een totaal andere benaderingswijze.
Hmm, u gaat uit van een aantal verworvenheden zonder deze in vraag te stellen. Eigendom is diefstal voor mij (want niet hetzelfde is als een verbod op bezit overigens), dus kan er best herverdeeld worden. Ziet u wel, ik kom van een ander zonnestelsel
Meia noite is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:20   #165
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hmm, u gaat uit van een aantal verworvenheden zonder deze in vraag te stellen. Eigendom is diefstal voor mij (want niet hetzelfde is als een verbod op bezit overigens), dus kan er best herverdeeld worden. Ziet u wel, ik kom van een ander zonnestelsel
Eigendom is diefstal...

En dan nog beweren dat u geen communist bent. Of bent u misschien anarchist?
Oud 14 mei 2005, 18:23   #166
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Doe maar. Liefst in het bijzijn van de politie! Ik denk immers dat deze stoere taal geuit wordt vanachter een pc-scherm, lekker anoniem, terwijl u het echter niet aandurft in de werkelijkheid.
Wowowow, wat ben ik bang van de politie zeg, ja hoor.

Nationaliteit is echt wel nikszeggend, en staat zeker niet gelijk aan het aannemen van rechten en plichten zoals u beweert.

Kijk, ik heb een tijdje in het buitenland gewoond. Denkt u nu echt dat ik de nationaliteit diende te hebben om mij aan te passen aan de daar heersende rechten en plichten? Bijlange niet.

Trouwens, waarom verzuimt u nu weeral te antwoorden of de VS wel had mogen bestaan volgens uw theorietjes?
Meia noite is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:27   #167
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Eigendom is diefstal...

En dan nog beweren dat u geen communist bent. Of bent u misschien anarchist?
Eerder dat laatste, alhoewel ik mij niet in een hokje laat drummen. De verschillen tussen communisme en anarchisme zijn trouwens enorm.

zoals een groot dichter ooit schreef: "Spreek ik mezelf tegen? Goed dan, ik spreek mezelf tegen. In mij is plaats voor meer dan één gedachte"
Meia noite is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:30   #168
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Het is niet helemaal juist -- de overheid beheert niet de middelen van de burgers maar verkrijgt een deel van de middelen van de burgers, die haar eigen middelen worden. Waar zit 'em dan nog het verschil tussen individu en overheid? Heeft de overheid niet, nog meer dan de individuele burger, de plicht haar middelen als een goede huisvader te beheren (precies omdat ze die verkrijgt van de burgers, wat een soort resultaatsverbintenis meebrengt)?
Waarop is de stelling dat de overheid iedereen moet helpen en het individu niet, dan nog gebaseerd?

Egidius
Ik ben niet akkoor dat de middelen die afgedragen worden aan de overheid, eigen middelen van de overheid worden. Deze middelen blijven van degenen die het afdroegen, en daarom (ben ik wel eens met u) moet ze deze idd als een goede huisvader beheren.
Daar zit dus het verschil tussen overheid en individu. U stelt dat deze middelen eigendom worden van de staat, ik niet.
Meia noite is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:32   #169
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wowowow, wat ben ik bang van de politie zeg, ja hoor.
U zegt het.

Weet me bijgevolg ook te melden wanneer u uw vertoning voor een of ander politiebureau zult doen. Ik wil dat graag zien!
Oud 14 mei 2005, 18:33   #170
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nationaliteit is echt wel nikszeggend, en staat zeker niet gelijk aan het aannemen van rechten en plichten zoals u beweert.
Dat zegt u. Probeer dan maar eens Amerikaan te worden: u zult dan onmiddellijk merken dat u helemaal geen gelijk heeft.
Oud 14 mei 2005, 18:34   #171
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kijk, ik heb een tijdje in het buitenland gewoond. Denkt u nu echt dat ik de nationaliteit diende te hebben om mij aan te passen aan de daar heersende rechten en plichten? Bijlange niet.
U had als buitenlander bepaalde plichten en rechten niet. Integratie is trouwens nog iets anders.
Oud 14 mei 2005, 18:35   #172
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Trouwens, waarom verzuimt u nu weeral te antwoorden of de VS wel had mogen bestaan volgens uw theorietjes?
Alweer? Waar slaat dat "alweer" (sic) eigenlijk op?

Ik zie hoegenaamd niet in wat de onafhankelijkheidsstrijd van de Amerikanen hier komt doen. Daarvoor zult u het toch wat heel wat beter moeten uitleggen.
Oud 14 mei 2005, 18:36   #173
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Egidius
Wat betekent dit in godsnaam? Welke rechten? Welke plichten? Zijn ze allemaal even universeel? En waar kan ik te weten komen welke rechten universeel zijn en welke niet?

U doet er IMHO goed aan de dingen iets minder lapidair neer te schrijven.

Even zeggen dat deze uitdrukking van de heer JVDB komt, en niet van mij. Met universele r&p bedoel ik dat het algemeen aanvaard is dat men niet doodt, niet steelt,... zulke dingen. Rechten en plichten in de publiekssfeer. Welke dan niet universeel zijn, zitten in de privésfeer; dingen zoals godsdienst, waarden,...

De reden waarom ik 'lapidair' (is het echt nodig om zo'n belachelijk duur woord te gebruiken, u maakt er zichzelf enkel maar pseudo-intellectueel mee?) schrijf, is omdat ik het beu ben argumenten boven te halen tegen gesprekspartners die met volzinnen gooien en bepaalde dingen als onaatastbaar lijken te beschouwen.

Waarom gooit u het niet gewoon weg?

Ik moet helaas nog op reis kunnen, maar éénmaal mijn revolutie geslaagd is worden paspoorten afgeschaft

Egidius
Meia noite is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:37   #174
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik ben niet akkoor dat de middelen die afgedragen worden aan de overheid, eigen middelen van de overheid worden. Deze middelen blijven van degenen die het afdroegen, en daarom (ben ik wel eens met u) moet ze deze idd als een goede huisvader beheren.
Daar zit dus het verschil tussen overheid en individu. U stelt dat deze middelen eigendom worden van de staat, ik niet.
U heeft ongelijk.

Eens de belastingen geïnd zijn, worden dat middelen van de overheid. Niet langer beschikken de vroegere bezitters het recht om die middelen te gebruiken naar hun believen, maar is de nieuwe bezitter de rechtmatige bezitter en beheerder van deze financiële middelen.
Oud 14 mei 2005, 18:38   #175
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
U zegt het.

Weet me bijgevolg ook te melden wanneer u uw vertoning voor een of ander politiebureau zult doen. Ik wil dat graag zien!
Kom eens naar een anti-nsv betoging en kijk hoe ik een matrak in mijn smoel geslagen krijg.
Meia noite is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:39   #176
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Dat zegt u. Probeer dan maar eens Amerikaan te worden: u zult dan onmiddellijk merken dat u helemaal geen gelijk heeft.
Maar wie zegt dat die Amerikanen gelijk hebben?
Het is niet omdat een bepaald iets (in casu nationaliteistverwerving in USA) op dit moment zo is, dat het ook juist is!

Als u echt zo denkt, getuigt dit van een enorm defaitisme langs uwerzijde.
Meia noite is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:41   #177
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
Alweer? Waar slaat dat "alweer" (sic) eigenlijk op?

Ik zie hoegenaamd niet in wat de onafhankelijkheidsstrijd van de Amerikanen hier komt doen. Daarvoor zult u het toch wat heel wat beter moeten uitleggen.
Blader eens een paar pagina's terug....
Ik heb u al tweemaal gevraagd (nu voor de derde keer) of de VS onafhankelijk hadmogen worden van GB. Het gaat hier om het principe van 'no taxation without representation' die u beschouwd als onbelangrijk, maar waarop wel de onafhankelijkheid van de VS is gebouwd.
Antwoord graag.
Meia noite is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:42   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar wie zegt dat die Amerikanen gelijk hebben?
Het is niet omdat een bepaald iets (in casu nationaliteistverwerving in USA) op dit moment zo is, dat het ook juist is!

Als u echt zo denkt, getuigt dit van een enorm defaitisme langs uwerzijde.
Defaitisme? Weet u eigenlijk wel wat dat woord betekent? Dat komt hier hoegenaamd niets te doen. U slaat maar wat links en rechts zonder nog te weten waarover het gaat.

Getrouwheid aan de staat als voorwaarde voor de nationaliteitsverwerving bestaat trouwens in nog een hele reeks andere landen. In West-Europa is dat bijvoorbeeld ook IJsland, Griekenland, Finland.

Dit gaat trouwens ook niet over gelijk of ongelijk, maar over de beschrijving van de feiten zoals ze zich voordoen.

U ideologiseert echter vanuit uw eigen, afgesloten ivoren toren en huldigt beginselen die totaal niet toegepast worden in de werkelijkheid. En daar bovenop herhaalt u als een papegaai voortdurend dat de anderen ongelijk hebben, terwijl die laatste stellingen bevestigd worden door de werkelijkheid.
Oud 14 mei 2005, 18:43   #179
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
U heeft ongelijk.

Eens de belastingen geïnd zijn, worden dat middelen van de overheid. Niet langer beschikken de vroegere bezitters het recht om die middelen te gebruiken naar hun believen, maar is de nieuwe bezitter de rechtmatige bezitter en beheerder van deze financiële middelen.
Neen, in het heersende systeem worden dat middelen van de overheid. In een systeem dat ik voorsta blijven dit middelen van de burgers.
Meia noite is offline  
Oud 14 mei 2005, 18:43   #180
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Blader eens een paar pagina's terug....
Ik heb u al tweemaal gevraagd (nu voor de derde keer) of de VS onafhankelijk hadmogen worden van GB. Het gaat hier om het principe van 'no taxation without representation' die u beschouwd als onbelangrijk, maar waarop wel de onafhankelijkheid van de VS is gebouwd.
Antwoord graag.
Is dat zo? Kunt u mij naar een historisch document of een geschiedkundige bron geven waarin dit wordt bevestigd?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be