Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Brussel-Halle-Vilvoorde
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Brussel-Halle-Vilvoorde Post hier alle onderwerpen in verband met B-H-V.

Discussietools
Oud 25 mei 2005, 07:25   #161
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pieke
nogmaals, en ik weet dat het heel moeilijk is om op moeilijke vragen een antwoord te geven, maar hoe wil u dat in gods naam verwezenlijken, hoe wil u de waalse politici overtuigen van die nationale kieskring, die in hun nadeel is?
De Waalse politici moeten maar eens inzien dat hun wil geen wet is. Als zij een voorrecht hebben in Vlaanderen, moeten ze ofwel dat voorrecht laten vallen ofwel ook een beetje water in de wijn doen.
Kim is offline  
Oud 25 mei 2005, 10:15   #162
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
[size=2]Als revanche voor de niet-splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde heeft de Vlaamse Regering er niets beter op gevonden dan extra geld uit te trekken voor "Vlaamse" inwoners in de Rand rond Brussel. Deze zouden een woning krijgen als ze bewijzen 10 jaar in de streek te wonen en actief te zijn in het "Vlaams verenigingsleven" (sic).[/size]

[size=2]Zulk een maatregel schendt uiteraard de gelijkheid van de Belgen ingeschreven in artikel 10 van de Belgische grondwet. Op Europees niveau zou zulk een maatregel ook onmiddellijk door de Europese Commissie als discriminerend worden weggelachen. [/size]

[size=2]Maar de Vlaamse regering volhardt blijkbaar in de boosheid. Voor de B.U.B. is elke schending van de gelijkheid der Belgen er één teveel en de partij zal naar de Raad van State stappen als deze maatregel wordt goedgekeurd. [/size]

[size=2]België heeft daarentegen nood aan tweetalig onderwijs in heel het land. De maatregel die de Vlaamse overheid in die zin wil nemen om Franstalige kinderen meer Nederlands aan te leren kan alleen maar toegejuichd worden. [/size]

[size=2]De Belgische Unie wenst te herhalen dat de individuele tweetaligheid één van de sleutels is voor de oplossing van de communautaire problemen, naast de afschaffing van de gewesten en de vervanging van de traditionele politici[/size]

www.belgischeunie.be

-----------------------------------------------------------------

De Vlaamse Regering gaat weer grof over de schreef. De discriminatie van de flaminganten tov de franstaligen zal niet ongestraft blijven. Na de DHL-ramp, nu weer de BHV-ramp. De nutteloosheid van de overbodige regeringen is nu weer erg actueel.

Stem B.U.B.
En tegen de Belgische regering niet ivm BHV?

Onnozelaars ... ga nog maar wat buiten spelen ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline  
Oud 25 mei 2005, 12:10   #163
Pieke
Perm. Vertegenwoordiger VN

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avan
Misschien wel in het nadeel van de actuele PS.
Maar in het nadeel van de Walen ?
En hoewel iedereen hier ervan uitgaat dat Di Rupo een boosaard is ... vraag ik me af of hij niet in staat is zoiets gedaan te krijgen ...
In het nadeel van elke waalse politieker.Het invoeren van de nationale kieskring zorgt dat de waalse politieker evenveel stemmen gaat moeten halen als zijn vlaamse collega. Ze hebben zeer veel te verliezen bij het invoeren van dit systeem, en ben er dan ook van overtuigd dat dit onmogelijk is. En afgaande op de argumenten die BUB gaat gebruiken om de waalse politici te overtuigen, ziet het er niet al te rooskleurig uit...
Pieke is offline  
Oud 25 mei 2005, 12:13   #164
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
De Waalse politici moeten maar eens inzien dat hun wil geen wet is. Als zij een voorrecht hebben in Vlaanderen, moeten ze ofwel dat voorrecht laten vallen ofwel ook een beetje water in de wijn doen.
zeer democratisch... en dan heeft de BUB kritiek omdat sommige vlaamse partijen de splitising wilden doorduwen zonder overleg...

En enkel de wil van de BUB is wet?
Want het afschaffen van bv de gewesten dient met een 2/3de meerderheid te gebeuren, en daarom gaat jullie partij wel moeten samenwerken met andere. Maw, jullie gaan die mensen moeten overtuigen, en afgaande op dit argument, ziet het er niet goed uit
Pieke is offline  
Oud 25 mei 2005, 15:41   #165
Judge
Burgemeester

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Van Nespen
Met dat kleine verschil dat ik nooit lid ben geweest (en nooit zal worden) van jullie studentenclubje...
Voor de rest gaat jullie vergelijking ook niet op, maar ik neem het jullie niet kwalijk: studenten leren het best door het maken van (veel) fouten...
Belgicisten en Flaminganten verschillen uiteindelijk niet veel. Alletwee bekampen ze liever mekaar dan de tegenstander.
Oud 26 mei 2005, 14:22   #166
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
zeer democratisch... en dan heeft de BUB kritiek omdat sommige vlaamse partijen de splitising wilden doorduwen zonder overleg...
Vind jij het democratisch dat di Rupo boven Verhofstadt staat als het op beslissingen nemen aankomt?

Citaat:
Dat heb ik helemaal niet gezegd.[edit]
[size=1]Edit:[/size]
[size=1]After edit by Kim on 26-05-2005 at 15:23
Reason:
--------------------------------

Citaat:
Vind jij het democratisch dat di Rupo boven Verhofstadt staat als het op beslissingen nemen aankomt?

Citaat:
Dat heb ik helemaal niet gezegd.[/size]

[size=1]Before any edits, post was:

Citaat:

[/quote]
Dat heb ik helemaal niet gezegd.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Kim : 26 mei 2005 om 14:23.
Kim is offline  
Oud 26 mei 2005, 15:45   #167
Pieke

Pieke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
is dit je persoonlijke mening, of het standpunt van de BUB?

En nee, ik ben daar hoegenaamd niet mee akkoord, maar je kan niet ontkennen dat hij het verdomd slim speelt...

Citaat:
Dat heb ik helemaal niet gezegd.
Juist, maar de BUB wil wel de gewesten en gemeenschappen afschaffen. Eenzijdig (tenzij BUB 67% behalen bij de volgende verkiezingen), want ik ben ervan overtuigd dat geen enkele waalse politieker hiermee akkoord kan gaan.
En nogmaals, met welke argumenten gaan jullie de andere partijen overhalen?
Pieke is offline  
Oud 26 mei 2005, 16:00   #168
peace in the world
Lokaal Raadslid

peace in the world's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Ik vind het doodnormaal dat men zich aanpast aan de omgeving.
Dit vind ik ook maar zo simpel is dat niet en daar ligt eigenlijk de grote fout:

Kan je verwachten dat een Franstalige die naar hier komt en ( hoogwaarschijnlijk) amper Nederlands kan spreken omwille van de slechte kwaliteit van het Waals onderwijs plots Nederlands zouden beginnen klappen?
Dit wel echt zo, als je in een franstalige school zou gaan zou je gewoon merken dat heel vaak het aanleren van de Nederlandse taal wordt verwaarloosd.

En ik blijf bij mijn standpunt, we leven in een tweetaligland en dat impliceert dat men verdraagzaamheid moet tonen ten aanzien van de andere taal. Ik zij ook dat we elk respect moeten tonen aan de andere "cultuur".Is het omdat een Franse frans spreekt dat hij de onze niet respecteerd ( en omgekeerd )??

Waar jij gelijkt hebt is dat je zoveel mogelijk BEIDE talen moet aanleren ( trouwens, zonder tweetaligheid kom je niet gemakkelijk aan werk). Maar wat ik bedoelde is dat je het niet steeds kan kwalijk nemen aan iemand die je taal niet spreekt.

Als je mensen wilt laten aanpassen, dan moet je ze hiervoor de gelegenheid geven. De negatieve politiek die actueel wordt gevoerd ten aanzien van de andere gemeenschappen is dus alleen maar een manier om de haat tussen elkaar te verhogen.

WE ZIJN ER NIET VOOR DE ECONOMIE MAAR DE ECONOMIE IS ER VOOR DE MENS. Daarom hebben communisme en weldra kapitalisme gefaald !!!
peace in the world is offline  
Oud 26 mei 2005, 16:04   #169
peace in the world
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door despeRRado
U maakt de grote fout door de Franstalige Brusselaars als Walen te bestempelen, of beschouwt u hen als Vlamingen (hetgeen correcter zou zijn gezien de taalhistoriek van Brussel) ?
????????????????????????????????? Heb ik dit OOIT gezegd ????????????????????

Neen, ik zei dat het een spel was tussen Waalse politiekers (Di Rupo en zij,n walgelijke afscheidingspolitiek ) en Vlaamse politiekers ( de Brusselse politiekers liggen hiertussen maar hebben de neiging om partij te kiezen voor1 van de 2 ).

Maar wat jij bedoelt is eigenlijk ook mijn standpunt: Fransen in de rand moeten eigenlijk als een entiteit apart worden gezien.[edit]
[size=1]After edit by peace in the world on 26-05-2005 at 17:28
Reason:

Citaat:
U maakt de grote fout door de Franstalige Brusselaars als Walen te bestempelen, of beschouwt u hen als Vlamingen (hetgeen correcter zou zijn gezien de taalhistoriek van Brussel) ?

Neen, ik zei dat het een spel was tussen Waalse politiekers (Di Rupo en zij,n walgelijke afscheidingspolitiek ) en Vlaamse politiekers ( de Brusselse politiekers liggen hiertussen maar hebben de neiging om partij te kiezen voor1 van de 2 ).

Maar wat jij bedoelt is eigenlijk ook mijn standpunt: Fransen in de rand moeten eigenlijk als een entiteit apart worden gezien.[/size]

Citaat:

Maar wat jij bedoeld is eigenlijk ook mijn standpunt: Fransen in de rand moeten eigenlijk als een entiteit apart worden gezien.[/size]
[/edit]

WE ZIJN ER NIET VOOR DE ECONOMIE MAAR DE ECONOMIE IS ER VOOR DE MENS. Daarom hebben communisme en weldra kapitalisme gefaald !!!

Laatst gewijzigd door peace in the world : 26 mei 2005 om 16:28.
Oud 26 mei 2005, 16:24   #170
peace in the world
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Leo
De denkfout die hieraan ten grondslag ligt is dat je door wat Nederlanders, Fransen en Duitsers op een hoop te vegen en daar de naam "Belg" op te plakken, je een volk krijgt. Zo werkt dat niet. In een feodale kontekst werkt dat wel: een of ander gekroond hoofd vecht zich een territorium bij elkaar en al wat daarop woont is dan zijn kudde, met lijf en leden afhankelijk van zijn bescherming. Die tijden liggen ver achter ons.

Je kan daar met weemoed aan terugdenken, natuurlijk. Tenminste als je er geen rekening mee houdt dat wapengekletter hoe langer hoe meer bij misdadigheid gerekend wordt, en wat door misdaad verkregen is vraagt om restitutie...
Want jij denkt dat wij zomaar "iedereen op een hoop" willen gooien? Neen hoor, afschaffen van gewesten is misschien nog iets te ver kijken maar gemeenschappelijke kieskringen zoals in Brabant bijvoorbeeld. NATUURLIJK kan je niet alle culturen samenrapen enz. maar je kan wel een slimmer beleid toepassen om een stimulans te creeëren die het aanleren van de andere talen aanmoedigd ( namelijk in het onderwijs ).

Ook de zogenaamde wafelijzerpolitiek moet eindigen aangezien ze nutteloos veel geld oppompt uit de schatkisten van de staat. Andere federale aspecten die tevens de goede werking van de economie of de relaties tussen gemeenschappen bemoeilijken bevorderen moeten ook uit de weg "geruimd" worden.

Wij weten ook dat het verleden voorgoed verleden tijd is maar dit is juist wat we willen voorkomen: er voor zorgen dat alle problemen die in onze Belgische geschiedenis zijn opgetreden nooit meer terugkeren. Een mooi voorbeeld van feodale politiekvoering ( zoals jij dit noemt ) is bijvoorbeeld het de Vlaamse nationalistische beweging die zichzelf legitimeren door terug te keren naar feiten uit het verleden of nog een ander voorbeeld: Di Rupo die niet wilt samenwerken omdat hij Wallonië "trots" en "oppermachtig" wilt houden terwijl zijn gemeenschap stervend is en dringend een goed beleid nodig heeft.

Ik kan nog een HOOP problemen opnoemen omdat de huidige federale staat maar vooral de mensen die aan haar leiding staan onze staat misbruiken.
De huidige politiekvoering heeft gefaald. Onder andere door de gemeenschapsproblemen die maar geen einde zien aankomen.

Als jij een partij die hieraan een einde wilt maken ( dan wel op een andere manier als jij zij ) feodaal wilt noemen dan is dit je probleem. Dan noem ik de huidige regering archaisch . Federalisme zoals wij die ooit gekend hebben is voorbijgestreefd en snakt naar nieuwe adem.[edit]
[size=1]After edit by peace in the world on 26-05-2005 at 17:31
Reason:

Citaat:
De denkfout die hieraan ten grondslag ligt is dat je door wat Nederlanders, Fransen en Duitsers op een hoop te vegen en daar de naam "Belg" op te plakken, je een volk krijgt. Zo werkt dat niet. In een feodale kontekst werkt dat wel: een of ander gekroond hoofd vecht zich een territorium bij elkaar en al wat daarop woont is dan zijn kudde, met lijf en leden afhankelijk van zijn bescherming. Die tijden liggen ver achter ons.

Je kan daar met weemoed aan terugdenken, natuurlijk. Tenminste als je er geen rekening mee houdt dat wapengekletter hoe langer hoe meer bij misdadigheid gerekend wordt, en wat door misdaad verkregen is vraagt om restitutie...
Want jij denkt dat wij zomaar "iedereen op een hoop" willen gooien? Neen hoor, afschaffen van gewesten is misschien nog iets te ver kijken maar gemeenschappelijke kieskringen zoals in Brabant bijvoorbeeld. NATUURLIJK kan je niet alle culturen samenrapen enz. maar je kan wel een slimmer beleid toepassen om een stimulans te creeëren die het aanleren van de andere talen aanmoedigd ( namelijk in het onderwijs ).

Ook de zogenaamde wafelijzerpolitiek moet eindigen aangezien ze nutteloos veel geld oppompt uit de schatkisten van de staat. Andere federale aspecten die tevens de goede werking van de economie of de relaties tussen gemeenschappen bemoeilijken bevorderen moeten ook uit de weg "geruimd" worden.

Wij weten ook dat het verleden voorgoed verleden tijd is maar dit is juist wat we willen voorkomen: er voor zorgen dat alle problemen die in onze Belgische geschiedenis zijn opgetreden nooit meer terugkeren. Een mooi voorbeeld van feodale politiekvoering ( zoals jij dit noemt ) is bijvoorbeeld het de Vlaamse nationalistische beweging die zichzelf legitimeren door terug te keren naar feiten uit het verleden of nog een ander voorbeeld: Di Rupo die niet wilt samenwerken omdat hij Wallonië "trots" en "oppermachtig" wilt houden terwijl zijn gemeenschap stervend is en dringend een goed beleid nodig heeft.

Ik kan nog een HOOP problemen opnoemen omdat de huidige federale staat maar vooral de mensen die aan haar leiding staan onze staat misbruiken.
De huidige politiekvoering heeft gefaald. Onder andere door de gemeenschapsproblemen die maar geen einde zien aankomen.

Als jij een partij die hieraan een einde wilt maken ( dan wel op een andere manier als jij zij ) feodaal wilt noemen dan is dit je probleem. Dan noem ik de huidige regering archaisch . Federalisme zoals wij die ooit gekend hebben is voorbijgestreefd en snakt naar nieuwe adem.[/size]

[size=1]After edit by peace in the world on 26-05-2005 at 17:30
Reason:

Citaat:

Want jij denkt dat wij zomaar "iedereenop een hoop" willen gooien? Neen hoor, afschaffen van gewesten is misschien nog iets te ver kijken maar gemeenschappelijke kieskringen zoals in Brabant bijvoorbeeld. NATUURLIJK kan je niet alle culturen samenrapen enz. maar je kan wel een slimmer beleid toepassen om een stimulans te creeëren die het aanleren van de andere talen aanmoedigd ( namelijk in het onderwijs ).

Als jij een partij die hieraan een einde wilt maken ( dan wel op een andere manier als jij zij ) feodaal wilt noemen dan is dit je probleem. Dan noem ik de huidige regering archaisch . Federalisme zoals wij die ooit gekend hebben is voorbijgestreefd en snakt naar nieuwe adem.[/size]

Citaat:

Dit is bijlange niet wat ik of de b.u.b. wilt bereiken. NATUURLIJK kan je niet alle culturen samenrapen enz. maar je kan wel een slimmer beleid toepassen om een stimulans te creeëren die het aanleren van de andere talen aanmoedigd ( namelijk in het onderwijs ).

[/edit]

Laatst gewijzigd door peace in the world : 26 mei 2005 om 16:31.
Oud 26 mei 2005, 16:34   #171
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En nee, ik ben daar hoegenaamd niet mee akkoord, maar je kan niet ontkennen dat hij het verdomd slim speelt...
Tuurlijk, hoe zou je zelf zijn? Hij weet goed genoeg dat de Vlaamse partijen uiteindelijk toch zwichten voor hem. Hij staat in een ongelofelijke machtspositie.
Kim is offline  
Oud 26 mei 2005, 19:03   #172
Hoomer

Hoomer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Tuurlijk, hoe zou je zelf zijn? Hij weet goed genoeg dat de Vlaamse partijen uiteindelijk toch zwichten voor hem. Hij staat in een ongelofelijke machtspositie.
er is maar 1 Vlaamse partij en die zwicht niet.
Hoomer is offline  
Oud 26 mei 2005, 20:54   #173
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Standaard

Maar die zetelt niet in de federale regering en die zal er wat mij betreft ook nooit in zetelen.
Kim is offline  
Oud 26 mei 2005, 22:04   #174
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
De schending van de gelijkheid der Belgen is een schending van de grondwet. Ontegensprekelijk. Elke rechtgeaarde jurist zou Leterme's voorstel volslagen belachelijk vinden. Ik vind niet dat politici verboden voorstellen mogen doen. Dat schaadt nogmaals het imago van de politiek.
Wie zegt dat die voorstellen de gelijkheid schenden?

Als het zo is dat men die huizen 'voorbehoud' voor iemand die een band kan aantonen met de plaats of de lokale gemeenschap, dan kan IEDEREEN die die band aantoont toch in aanmerking komen? Iedere Belg is daar gelijk voor de wet.

Ik kan die bv. niet huren, want ik heb er geen band als West-Vlaming.

Natuurlijk dat het misschien voor sommige mensen die daar wonen moeilijk wordt om aan te tonen dat ze er niet alleen slapen in die gemeente maar er al van kindsaf wonen en/of ze er in de chiro zijn, in de fanfare of plaatselijke turnclub....

Maar dat is dan toch geen kwestie van ongelijkheid? Maar van keuze om niet in lokale verenigingen actief te zijn en de plaats alleen als slaapplaats te gebruiken.[edit]
[size=1]After edit by Burry on 26-05-2005 at 23:05
Reason:

Citaat:
De schending van de gelijkheid der Belgen is een schending van de grondwet. Ontegensprekelijk. Elke rechtgeaarde jurist zou Leterme's voorstel volslagen belachelijk vinden. Ik vind niet dat politici verboden voorstellen mogen doen. Dat schaadt nogmaals het imago van de politiek.

Als het zo is dat men die huizen 'voorbehoud' voor iemand die een band kan aantonen met de plaats of de lokale gemeenschap, dan kan IEDEREEN die die band aantoont toch in aanmerking komen? Iedere Belg is daar gelijk voor de wet.

Ik kan die bv. niet huren, want ik heb er geen band als West-Vlaming.

Natuurlijk dat het misschien voor sommige mensen die daar wonen moeilijk wordt om aan te tonen dat ze er niet alleen slapen in die gemeente maar er al van kindsaf wonen en/of ze er in de chiro zijn, in de fanfare of plaatselijke turnclub....

Maar dat is dan toch geen kwestie van ongelijkheid? Maar van keuze om niet in lokale verenigingen actief te zijn en de plaats alleen als slaapplaats te gebruiken.[/size]

Citaat:

Als het zo is dat men die huizen 'voorbehoud' voor iemand die een band kan aantonen met de plaats of de lokale gemeenschap. Dan kan IEDEREEN die die band aantonen toch in aanmerking komen? Iedere Belg daar gelijk voor de wet.

Ik kan die niet huren, want ik heb er geen band als West-Vlaming.

Maar dat is dan toch geen kwestie van ongelijkheid? Maar van keuze om niet in lokale verenigingen actief te zijn.[/size]
[/edit]

Laatst gewijzigd door Burry : 26 mei 2005 om 22:05.
Burry is offline  
Oud 26 mei 2005, 23:53   #175
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
welke Brusselse jurist vond de door het Arbitragehof vastgestelde schending van het gelijkheidsbeginsel in eht dossier BHV een akkefietje dat genegeerd moest worden omdat er belangrijkere dingen waren zoals economie, werk, pensioenen?[edit]
[size=1]After edit by Seba on 27-05-2005 at 00:53
Reason:

Citaat:
welke Brusselse jurist vond de door het Arbitragehof vastgestelde schending van het gelijkheidsbeginsel in eht dossier BHV een akkefietje dat genegeerd moest worden omdat er belangrijkere dingen waren zoals economie, werk, pensioenen?[/size]

Citaat:
welke Brusselse jurist vond die door het Arbitragehof vastgestelde schending van het gelijkheidsbeginsel een akkefietje omdat er belangrijkere dingen waren zoals economie, werk, pensioenen?[/size]
[/edit]
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat

Laatst gewijzigd door Seba : 26 mei 2005 om 23:53.
Seba is offline  
Oud 27 mei 2005, 07:49   #176
Calle
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door peace in the world
Als je mensen wilt laten aanpassen, dan moet je ze hiervoor de gelegenheid geven. De negatieve politiek die actueel wordt gevoerd ten aanzien van de andere gemeenschappen is dus alleen maar een manier om de haat tussen elkaar te verhogen.
Ja,

Je kan immers toch niet verwachten dat die arme franstaligen na een jaar of 15 al een correcte zin nederlands kunnen neerschrijven zeker.

Eigenlijk zou het beter zijn voor de franstaligen om gewoon toe te geven dat ze geen nederlands willen leren, want als ze zeggen dat het te "moeilijk" is geven ze gewoon toe dat ze eigenlijk gewoon achterlijk zijn.
Calle is offline  
Oud 27 mei 2005, 07:55   #177
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Kan je verwachten dat een Franstalige die naar hier komt en ( hoogwaarschijnlijk) amper Nederlands kan spreken omwille van de slechte kwaliteit van het Waals onderwijs plots Nederlands zouden beginnen klappen?
Om welke duistere reden moeten we aan de Franstaligen bepaalde voorrechten geven die we niet aan de allochtonen geven? Van een allochtoon die zich hier vestigt, verwachten we wel dat hij onze taal leert. Zo snel mogelijk. Zo grondig mogelijk. Alleen voor het Franstalige "Herrenvolk" zou dat niet moeten. Dan zouden we begrip moeten tonen...

Met al dan niet slechte kwaliteit van het Franstalige onderwijs heeft dat trouwens niet veel te maken. Wel met het feit dat vele Franstaligen Nederlands niet als eerste vreemde taal kiezen. Daarnaast is er hun onverschillige en zelfs afwijzende houding. Daar ligt de oorzaak. Dat hebben ze zelf in de hand. Bijgevolg moeten geen enkel begrip tonen voor dergelijke arrogantie en luiheid.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 27 mei 2005, 07:59   #178
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En ik blijf bij mijn standpunt, we leven in een tweetaligland en dat impliceert dat men verdraagzaamheid moet tonen ten aanzien van de andere taal. Ik zij ook dat we elk respect moeten tonen aan de andere "cultuur".Is het omdat een Franse frans spreekt dat hij de onze niet respecteerd ( en omgekeerd )??
Belgicisten zijn toch wel rare jongens. Blijkbaar weten ze nu nog steeds niet dat dit land geen twee, maar wel drie ambtelijke talen kent.

Al even merkwaardig is de houding van de belgicisten ten opzichte van de Franstaligen: steeds weer heel toegevend. WIJ, de Vlamingen, zouden verdraagzaam moeten zijn. Geen woord over de Franstaligen. Nog nooit heb ik ook maar enige belgicist een kritisch woord horen uiten over het feit dat Franstaligen het blijkbaar zo vanzelfsprekend vinden dat ze aan de Vlaamse kust hun taal spreken. Daar tonen de Franstaligen zich helemaal niet verdraagzaamheid en tonen niet het minste respect voor het feit dat de taal daar het Nederlands. Ze eisen dat ze in het Frans bediend worden en vinden dat maar normaal ook.
Jan van den Berghe is offline  
Oud 27 mei 2005, 11:30   #179
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Calle
Ja,

Je kan immers toch niet verwachten dat die arme franstaligen na een jaar of 15 al een correcte zin nederlands kunnen neerschrijven zeker.

Eigenlijk zou het beter zijn voor de franstaligen om gewoon toe te geven dat ze geen nederlands willen leren, want als ze zeggen dat het te "moeilijk" is geven ze gewoon toe dat ze eigenlijk gewoon achterlijk zijn.

Ze vertikken het gewoon om Nederlands te leren.
daiwa is offline  
Oud 27 mei 2005, 12:07   #180
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoveel te beter voor hem. Moge de beste winnen !

En dat zal binnenkort de B.U.B. zijn.
Hans1 is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be