![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Voorzover we erover praten is die fantasie zelfs heel levendig. Ik ga echter niet zover om aan die hersenspinsel een hele resem eigenschappen toe te kennen, ze te antropomorfiseren, ze hoger in te schatten dan andere spielereien, er eerbied of respect voor te hebben, er moorden voor te plegen, er mijn leven aan op te hangen of op 't einde mezelf,...........
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Zoals de meeste 'realisten' bedient U zich van uitstekende en verstandelijk inhoudelijke tegenargumenten die, ondanks hun ontstaan uit een goed functionerend intellect, er steeds in slagen het onverklaarbare levensbeginsel van de bediener ervan te ontkennen en, omzwachteld met het vaandel der logica, dit Zelf of dit Bewustzijn dat U in wezen bent, te reduceren tot een tijdelijk en toevallig freaky bijverschijnsel van evoluerende materie los van enige scheppende kracht of beginsel, om hier het synoniem God even niet te gebruiken. Wees gerust, qua intellectuele en intuïtieve blindheid kan dit tellen. ![]() Maar...niks persoonlijk beste Staaf, hier moeten we allemaal door. ![]() Tad Tvam Asi Ciao.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Diego Raga : 1 augustus 2005 om 00:38. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Religie is een expressievorm die een weg baant naar de oorsprong van het leven.En oosterse wijsheid laat zien dat wetenschap(rationeel denken) en religie perfekt samen kunnen gaan. Ik persoonlijk stond er ook van te kijken,maar een mens moet zich open stellen,hij moet zijn mond opendoen.
![]() |
![]() |
#164 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Andere oorden, zelfde kost. ![]() [size=1]Edit:[/size]
[size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 1 augustus 2005 om 00:41. |
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#165 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
it sucks, want er is nauwelijke een argument tegen te verzinnen. ______________________________ God schiep de mens in de eerste plaats om de fun van het menselijk denken te proeven. 4905 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Minister
|
![]() Dit is voor mij persoonlijk het mooiste religieuze symbool dat er bestaat.Het is de dans van Shiva,de dans van schepping en vernietiging.Spreekt me veel meer aan dan Jezus aan het kruis,jammer genoeg want ik ben gedoopt.
![]() |
#168 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
jezus aan het kruis: dood en verrijzenis toch niet zoveel verschillend? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#169 | |||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
![]() Zelfs de hartslag komt in het beeld aan bod,een trommel.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Al het zichtbare is verbonden met het onzichtbare; het hoorbare met het onhoorbare; het tastbare met het ontastbare; en, misschien , het denkbare met het ondenkbare. Novalis Laatst gewijzigd door Grellig : 1 augustus 2005 om 01:05. |
|||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#171 | |
|
![]() Citaat:
Ciao ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#172 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Allez,dat denk ik toch,kom hier niet het Heilig Woord verkondigen hoor. ![]()
![]() |
![]() |
#173 | |
|
![]() Citaat:
" Ïndiase kunstenaars uit de 11-de en 12-de eeuw hebben Shiva's Kosmische dans uitgebeeld in prachtige bronzen beelden van dansende figuren met vier armen, de magnifiek evenwichtige en toch dynamische gebaren ervan brengen het ritme en de eenheid ven het leven tot uitdrukking. De details van deze figuren geven in een gecompliceerde beeldallegorie de verschillende betekenissen van de dans weer. De bovenste rechterhand van de god houdt een tamboerijn vast, die de oerklank van de schepping symboliseert, de bovenste linkerhand draagt een vurige vlam als het element van de vernietiging. Het evenwicht tussen de twee handen vertegenwoordigt het evenwicht tussen schepping en vernietiging in de wereld, wat verder wordt benadrukt door het kalme en serene gezicht van de Danser, tussen beide handen in, waarin de dualiteit van schepping zich oplost en wordt overwonnen. De tweede rechterhand is omhooggeheven in het gebaar van 'vreest niet', wat handhaving, bescherming en vrede symboliseert. De andere opgeheven linkerhand wijst omlaag naar de opgeheven voet, wat ontsnapping aan de betovering van maya symboliseert. De god danst op het lichaam van een demon, symbool van de menselijke onwetendheid die moet worden overwonnen, vooraleer bevrijding kan worden bereikt. Met de woorden van Coomarayswami, is de Dans van Shiva, het helderste beeld van de goddelijke activiteit, waarop welke kunst of religie dan ook zich op kan beroemen." Hierover niks meer aan toevoegend, Ciao ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 |
Minister
|
![]() Merci Diego,die toevoeging had ik graag gehad.Aangezien jij in het bezit bent van het prachtige boek.........................
![]()
![]() |
#175 | ||||||||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ikzelf ben geen radicaal, die hier met mijn theorie de boel ongenadig komt neerhakken. Ik beschouw mezelf als een onwetende, die nog nooit op een treffelijk idee stuitte omtrent de goden waarover heel de wereld de mond vol heeft. Ik kom daarom even kijken hoe jullie over het zaakje denken, en toets de verschillende visies en eigenschappen van jullie godsbeelden aan mekaar en aan de realiteit zoals ik ze ervaar. Daarom vind ik het des te vreemder dat iemand het plots nodig vindt, om vanuit de hoogte, gespekt met de nodige latente persoonlijke verwijten, zijn godsversie neer te komen poten. Pas op ik heb begrip voor die aanpak. Wat is het achterliggende mechanisme? Algemeen gezegd komt deze redeneerwijze neer op het 'appel aan gezond verstand en het algemeen gewetene'. Dergelijke redeneringen luiden veelal als volgt:
De bedoeling is dat de aangesprokene het odium van dommekloot, achterlijke, onderontwikkelde, onvolwassene, onwetende of geretardeerde, wil vermijden en klakkeloos meegaat in de geponeerde stelling waarin zogezegde a priori superioriteit van de spreker verweven zit. In dat molentje draai ik dus niet mee. Een correctere discussievorm had er bijvoorbeeld kunnen in bestaan om, in het geval waar ik op doel, ietwat neutraler te stellen:"Mijn God is het levensbeginsel in mijzelf" Dan had ik na wat nadere uitleg te vragen, die opvatting kunnen naast andere leggen, en even kunnen toetsen of de eigenschappen aan god(en) toegeschreven kunnen teruggevonden worden in het voorgestelde goddelijke item. Citaat:
Wie wél god(en) claimt mag ze etaleren, en mag hun eigenschappen beschrijven. Daarna staat het eenieder vrij om de consistentie en zinnigheid ervan te toetsen aan zijn denken, voelen, horen, ruiken, zien, waarnemen en te slikken of uit te spuwen. En ik ben akkoord, niet ieders waarnemingsvermogen is even ontwikkeld, maar wanneer vanuit een vooronderstelde superioriteit het (a)theïstische manna over de 'onwetende, blinde dommekloten' uitgestrooid wordt, dan heb ik ook vooraf reeds ferme reserves tegenover de boodschap(per). Wat niet wegneemt dat hij een extra bal kan vragen. ![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 1 augustus 2005 om 08:45. |
||||||||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#176 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Supe®Staaf]
Citaat:
Als we er bijvoorbeeld een boel van maken krijgt God last van krampen en gassen......en dan gaat hij brullen.......met alle nare gevolgen voor de celletjes die nog meer in de war en de chaos geraken. Hoe je kun je nu zo iets eenvoudigs niet snappen Superstaaf ? ![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#177 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Vat ik het goed samen? Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#178 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() [quote=Supe®Staaf]
Citaat:
Citaat:
Lijkt mij in elk geval heel logisch. Ik wacht op je tegenargumenten..... lekker tegentrollen ![]()
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 | ||||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
De rol van jouw godheid beperkt zich dus tot blij zijn om de harmonie en ongezond worden omwille van disharmonie. Strikt genomen kan je jouw beeld dus reduceren tot: God is ofwel harmonie ofwel disharmonie. Een naamgeving, een etiketje. Good for you, maar ik word er niet echt veel wijzer van. Citaat:
Zou hij er wel goed aan doen om zijn luim afhankelijk te maken van ons (on)vermogen om in vrede en harmonie te leven? Dat lijkt me haast even malloot van zijn kant als aan de directie van FN-Herstal te vragen een substantiële bijdrage te leveren tot de wereldvrede....... Citaat:
Ik heb echt weinig materiaal om daartegen te argumenteren en voel er zelfs de noodzaak niet toe om tegen jouw concept in te gaan. Ik heb het gevoel:"Okay, labyrinth, so be it but so what?" Ik verwacht eigenlijk vanwege diegenen die hun god beweren gevonden te hebben de argumenten of de invulling van hun godheid.[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door Supe®Staaf : 1 augustus 2005 om 11:42. |
||||||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#180 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() |