![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#161 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De oplossing voor het probleem is vrij eenvoudig: (a) facultatief stellen van de accusatief wanneer de woordvolgorde en zinsbetekenis er niet onder kan lijden in die gevallen wanneer het gaat om LIJDENDE VOORWERPEN; (b) behoud van de verplichtende accusatief voor bepalingen van richting en tijd. Puntje (a) wordt trouwens al toegepast in de E-poëzie. Niet echter in prozateksten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#162 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#163 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#164 |
Europees Commissaris
|
![]() Zie in de draad "debatclub" -Esperantonieuwtjes in het kader van de oproep van Renato Corsetti een berichtje naar onze Europarlementsleden zenden ivm internationaliteit van verkeerstekens ?
![]() |
#165 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#166 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#167 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Is het niet zo dat het Esperanto té perfect is als taal en bijgevolg niet menselijk? Engels is het meest gekend onder de mensen, dus een volledig nieuwe taal aanleren zou ook niet echt het antwoord zijn op het eventuele taalprobleem in Europa. Ik ben van mening dat de verscheidenheid aan talen net een verrijking is. Eenheid door diversiteit is de sterkte van Europa.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#168 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Nee, vele mensen die Esperanto courant gebruiken zullen het beamen: deze plantaal voelt even natuurlijk aan als eender welke taal. Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#169 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Wel, m'n ex-leraar Nederlands vertelde me ooit dat het Esperanto té perfect is. Er zijn weinig tot geen uitzonderingen bij de spellingsregels, wat bij de gewone talen wel is. Hij was van mening dat dit geen menselijke taal is.
Engels is momenteel in Europa een van de meest belangrijke talen. Daar hoef je geen cijfers voor te tonen. Leg me dan anders eens uit waarom er zoveel wordt overgenomen vanuit het engels in onze taal van tegenwoordig? Het woord baby is slechts een van de vele woorden die de laatste decennia de plaats ruimden voor de nederlandstalige variant. Ik ben echter wel voor het gebruik van een internationale taal, maar ik wil het niet uitsluiten dat andere mensen ook andere talen kunnen leren. Het aanleren van Duits, Frans, Spaans of Italiaans zou minder aantrekkelijk worden als er maar toch 2 talen worden gesproken in Europa: de eigen taal en de engelse taal. Engels heeft een prominente rol ingenomen in het bedrijfsleven, dat valt niet te ontkennen. Maar door een internationale taal aan te leren vrees ik voor de diversiteit aan talen in Europa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#170 | |||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
De tabel laat de totale percentages Europese burgers zien die een bepaalde taal spreken (als moedertaal of als vreemde taal): ![]()
Op de vraag welke talen zij - naast hun moedertaal - als de nuttigste beschouwden, gaven de meeste mensen het Engels als antwoord (69%), gevolgd door het Frans (37%) en het Duits (26%).[edit] [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door PetSel : 29 september 2005 om 08:35. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#171 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat Engels momenteel de meest gebruikte taal is ontkent niemand eigenlijk, maar 'meest' wil nog niet zeggen 'veel', en al zeker niet 'goed'. Ik ben echt benieuwd hoeveel Vlamingen zich kunnen behelpen in het Engels op een deftige manier, en ik ben eens benieuwd hoe dat in de rest van de wereld gaat. Niet overal is het Engels even populair. Naar aantallen gesproken denk ik dat we meer een Chinese taal zullen moeten kiezen. Maar kwantiteit is voor mij niet echt een argument, kwaliteit wel. En het is wetenschappelijk bewezen dat Esperanto veel efficiënter zou zijn als wereldtaal.
![]() |
![]() |
#172 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik kan u inderdaad op een aantal studies wijzen die de pedagogische waarde van de snelle assimilatie van het Esperanto kunnen bewijzen. Ik verwijs bijvoorbeeld naar het boekje "De propedeutische waarde van het Esperanto" waarin bijvoorbeeld de resultaten staan van een langlopende studie die aan de Universiteit van Paderborn werd gevoerd. Ook is er het interessant boek "Educational value of Esperanto study". In deze studie staan heel wat andere onderzoeken, zowel aan Amerikaanse, Duitse, Franse en Hongaarse universiteiten gedaan. Daaruit blijkt allemaal dat het Esperanto op een veel vlugger tempo veel grondiger wordt geassimileerd en dat mensen die Esperanto hebben gestudeerd gemakkelijker en vlotter andere vreemde talen zich eigen maken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#173 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Is een taal te perfect wanneer haar spelling volledig regelmatig is? Wel, dan is Hongaars ook niet menselijk. Is Fins ook niet menselijk. Beide talen hebben immers een spellingshervorming gekend waardoor hun spellingen VOLKOMEN regelmatig zijn en geen uitzonderingen kennen. Ook het Turks heeft een perfect lopende fonologische spelling. Volgens die leraar ook geen menselijke taal dus. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#174 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#175 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#176 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat voor taal? Ik kies niet voor het Engels, noch voor het Chinees, maar voor de taal die objectief gezien de beste kwaliteiten heeft om als neutrale en democratishe brugtaal te functionneren: Esperanto. En die kwaliteiten zijn, nogmaals, wetenschappelijk aangetoond.
![]() |
![]() |
#177 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het zal vooral een kwestie van "smaak" zijn; zo lust ik bijvoorbeeld geen champagne, vind Bourgogne niet echt lekker maar Bier en veel vooral donker-rode wijnen heb ik graag, met een voorkeur voor Duits bier en Duitse cognac (Weinbrand, brandy).
Esperanto mislukte echt bij mij.
![]() |
#178 | ||
Gouverneur
|
![]() En sorry ik wil niets zeggen op het " Esperanto" maar hoeveel mensen spreken deze taal wereldweid? Was het iets van een 2 miljoen? Hoeveel mensen spreken het Engels wereldweid of beheersen de taal?
Het " Esperanto" als nieuwe taal invoeren zou dan ook voor veel problemen zorgen... denk ik allezins. ![]() [size=1]Edit:[/size]
Laatst gewijzigd door PetSel : 30 september 2005 om 12:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#179 |
Lokaal Raadslid
|
![]() Je zou gewoon helemaal opnieuw moeten beginnen omdat slechts een klein percentage van de bevolking effectief Esperanto spreekt, terwijl engels langer 'ingeburgerd' is en ook meer gesproken wordt wereldwijd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#180 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja? Je moet in Spanje verdomd goed zoeken eer je daar iemand tegenkomt die iets van Engels kent. Idem in veel landen in de derde wereld of zuid amerika, of pakweg Japan en China.
En nogmaals: het gaat om de kwaliteiten, niet de kwantiteiten. Cijfers kunnen snel op en neer gaan.
![]() |